KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 7 April 2015

AKHIRNYA KPDNKK WPKL AMBIL TINDAKAN KEATAS RESTORAN NASI BERIANI INSAF KERANA KENAKAN HARGA CEKIK DARAH KEPADA PELANGGAN.




Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (KPDNKK WPKL) memberikan tempoh tiga hari kepada pengusaha sebuah restoran nasi beriani terkenal di Jalan Tunku Abdul Rahman di sini, untuk memberi penjelasan berhubung tindakan mereka mengenakan harga ‘cekik darah’ kepada pelanggan.

Pengarahnya, Muez Abd Aziz berkata, ia selaras dengan tindakan notis di bawah Seksyen 21, Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, yang dikeluarkan terhadap pengusaha premis berkenaan, dalam operasi semalam.

Menurutnya, menerusi dua notis yang diberikan itu, pihak pengusaha perlu tampil memberikan penjelasan termasuk mengemukakan segala dokumen bukti sekiranya menyifatkan harga yang dikenakan itu adalah munasabah.

“Sekiranya mereka boleh beri kita alasan kukuh di mana harga yang ditetapkan itu munasabah dengan kos modal seperti bahan mentah, ia bukan satu kesalahan.

“Bagaimanapun jika mereka gagal kemukakan sebab ataupun didapati alasan tidak munasabah, tindakan selanjutnya akan dikenakan dan jika melibatkan kesalahan berulang, boleh dikenakan tindakan mahkamah.

“Untuk kesalahan bawah notis ini, tindakan denda sebanyak RM50,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya boleh dikenakan kepada individu dan jika melibatkan pertubuhan, denda sehingga RM100,000 boleh dikenakan,” katanya pada sidang media selepas Operasi Pematuhan GST-Catut KPDNKK & Kastam di sini, semalam.

Sementara itu, pemerhatian di dua cawangan restoran berkenaan mendapati harga yang dikenakan bukan hanya tidak munasabah, malah berbeza walaupun melibatkan dua restoran dan menu sama.

Contohnya harga teh o ais dan teh ais ditetapkan RM3 dengan saiz gelas yang sama dan nasi putih dicaj RM3 sepinggan.

Manakala harga telur rebus juga didapati dinaikkan dari RM1.60 kepada RM2.00.

Dalam operasi sama, pemeriksaan turut dilakukan di pasaraya Kompleks Sogo melibatkan barangan yang dikenakan caj GST.

Muez berkata, hasil pemeriksaan mendapati pihak pasar raya mematuhi peraturan, namun beberapa perkara perlu dibuat penambahbaikan.

“Kita lihat ada tag 0 caj GST untuk rak-rak tertentu namun kita telah minta agar pihak Sogo perincikan untuk setiap produk untuk memudahkan pelanggan memahami lebih jelas,” katanya.

Untuk rekod, sejak 1 April lalu, sebanyak 465 premis telah diperiksa dan hasil pemeriksaan mendapati terdapat lima kes melibatkan peniaga yang mengenakan harga tinggi terhadap barang jualan.

Daripada lima kes berkenaan, sebanyak 25 notis dikeluarkan di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011.

Lima pasukan khas terdiri daripada pegawai KPDNKK WPKL dan Kastam digerakkan untuk pemantauan setiap aduan diterima.



ULASAN OMAK KAU:-

Ini baru betul, tepat dan bijak ambil tindakan .... bukan perkara baru rungutan orang ramai mengenai restoran ini tetapi semacam tidak ada tindakan yang menyakinkan di ambil.

Rakyat lihat tindakan di ambil bukan sekadar sembang kencang.

Salute kepada para pegawai KPDNKK WPKL.

43 comments:

  1. Teh ais rm3
    telur rebus rm2
    nasi putih rm 3

    Gila mahal.. tapi kfc mahal takpe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peniaga-peniaga dan BN telah menggunakan GST untuk menindas rakyat !

      Sebagai contoh, peniaga menjual barang yang dikenakan SST 10% sebelum GST dan ditambah cukai GST 6% bermula 1/4/2015. Ini bererti peniaga dan BN memaksa rakyat membayar cukai sebanyak 16% bermula pada 1/4/2015 !

      Cukai berganda ini amat membebankan rakyat kerana mereka terpaksa menggunakan sebahagian besar pendapatan mereka untuk membayar barang-barang dan perkhidmatan yang sama !

      Wahai rakyat Malaysia, anda semua telah ditipu oleh pemimpin BN dan macai-macai BN ! Bangkitlah dan sokonglah PAS, PKR dll untuk menumbangkan BN dalam PRK dan PRU14 !

      Peniaga menjual barang-barang stok lama yang dikenakan cukai SST 10% dan menjualnya semula kepada rakyat selepas GST dilaksankan dengan mengenakan cukai GST 6%

      Delete
    2. Kalau cukai dulu sst 25% dari kilang sampai penguna
      kalau cukai sekarang gst 18% dari kilang sampai penguna
      Minyak turun ada ke apek turun harga barang?
      Ada ke apek turun harga barang fikir ia kawan?
      jawapan aku mudah je selama ini mereka menipu cukai ia?

      jadi selapas gst ada gst 6% apek tahu keuntungan menurun jadi untuk mereka memasuk harga barang pada kos selepas 15% pada harga barang sebab harga barang tak turun harga tetap sama je, bagi tak setuju pendapat menteri bagi harga nya tetap sama je walaupun perlaksana gst itu, apabila mereka masuk cukai sst10% dihapuskan dan masuk pada harga barang mereka keutungan mereka tetap sama Je tapi syarikat tak dapat elak cukai sebab keuntungan mereka dah masukan dalam akaun syarikat dan tak ada lagi dua tiga akaun, jadi tak ada apek menipu cukai pun.

      Kalau syarikat ikhlas pasti akan turun harga barang, kebanyak nya hanya tahu kaut keuntungan tinggi dan takut keuntungan mereka merosot Sangup menipu

      Delete
  2. banyak restoran lain lagi kat KL ni.....boikot terus lah insaf tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah boikot sejak 2003 dulu. Pekerja pengotor

      Delete
  3. Hahaha.....kalau mahal jgn gi makan sana loi.
    Berapa sewa sebulan???? Rm 2000 ke rm 5000 ???? Kalau sewa tinggi memang patut harga tinggi!! Pelangan tak salah kalau bising mahal tetapi mrk punya pilihan utk makan di mana!!! Kalau murah tak ada org gi makan apa guna. Lainlah kalau gerai2 kerajaan yg jual mahal2 sebab sewa mrk jauh lebih murah. Patutlah kaum komplaint tak berjaya di bidang niaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni babi ke apa?
      Pukimak kau.....

      Delete
    2. Cikik darah tarak hal. Dapat untung duit kasi hantar balik India. Pikirja juga India marey. Hindu jugak masak baryani special, imam makan sedap tarakk hal punya

      Delete
    3. Kalu korang nak buat untung, korang beli corner lot kedai & sewa kat mamak. Kasi sewa naik satu tahun satu kali. Di jln Ipoh kl, sewa kedai mamak menjangkau RM 15K sebulan. Bayangkan keuntungan pemilik bangunan tersebut.....

      Delete
    4. Restoran jenis ni dah lama boikot.
      Pekerja pengotor buang hingus lap kat lampin.
      Lengan bertatoo gambar tu***
      Tak sanggup nak telan

      Delete
    5. Hahaha....
      Inilah perangai syaitan anon 14.47.....guna bahasa pun tak beradat.... ini br babi kelabu asap!
      Kalau kita bijak berfikir kenapa nak gi makan sana kalau dah mahal???? Nak makan nak komplaint pula!!! Sy tak gi makan sana sebab geli dgn peluh malah berbau kari satu kedai.
      Selama sy tahu kedai makan india ke apa memang mahal tetapi hairannya melayu suka gi makan sana kenapa??? Inilah peliknya suka makan kata mahal pula bukan kah lucu!!!
      sy selalu makan gerai tetapi harga lebih kurang dgn kedai kopi kenapa??? Bukankah sewa gerai lebih murah!!!! Bukan ke gerai jual mahal??? Jadi sdr buat pilihan nak makan mana kalau masih tak puas hati bawalah bekalan dari rumah. Biar kita miskin tetapi jgn berlagak nak makan sedap sj...malah malu bawa bekalan dari rumah.

      Delete
  4. Telur rebus RM2.00. Kejam kejam. Sop torpedo semangkuk brapa. Haduiii!!!!

    Omak kau minta contact number PASMA. Nak syoru bihon sop. Tulang Besi cakap kalau lapar pi cari PASMA, ada bihon sop perasa UG ( Udang Goreng).

    Aku tau la aku champion buat kerja. Time makan kena makan juga.

    Ron Jeremy
    Penyokong Keadilan Bukit Bintang
    (Bekas filmstar 80an)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ron.....
      Ko makan sup babi dah la....
      Daging babi boleh mintak kat Jeff
      Suruh emak Jesse masak

      Delete
    2. Ron Jerami?? Bekas pornstar 80an. Jeff Bulu Ayam, Jesse Labi pasnie apa pulak? Beetle Bailey?

      Delete
  5. Cadangan pada kerajaan ....
    Buka kenteen di Semua pejabat ....
    dan jual pada harga patut ....
    BUKA 24 JAM SEHARI...

    Aku pasti puak hisab darah akan tutup kedai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk makluman saudara, kebanyakan jab kerajaan mang ada kantin. Hatta dalam bukit aman, penjara sg buluh, mindef pun ada kantin untuk kakitangan serta pelawat.
      Harga berpatutan.

      Delete
    2. Memang dah ada kantin. Tapi kan, dia jual ikan keli 30 hari sebulan. Dah muak dah tengok muka ikan keli tu

      Delete
    3. Cadangan Ramon Tay Lip membuat bihon sop tulang perasa UG (Udang Goreng). Semua kos ditaja oleh PASMACHA. Free free janji dengar cakap torak lebai kurang alim. Ramon TayLip suka kawan dgn orang tak berjenus macam ni

      Ron Jeremy
      Penyokong Keadilan Bukit Bintang
      (Bekas filmstar 80an)

      Delete
    4. Hahaha....
      harga berpatutan memang dapat ikan keli je....malah sayur pun kangkong msk belacan.
      Murah harganya murahlah bahannya habis nak dapat nasi wangi ke.....

      Delete
  6. Dah tahu mahal dok nak makan kat situ gak...dah tak dak kedai lain ke.....
    tapi kalo rasa duit tu dah melimpah ruah... buat ape nak komplen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bior pape asal bergaye

      Delete
  7. kedai sesuai untuk anwar kalau anwar bertaubat anwar kena masuk kedai insaf maklum kalpa singh dah nasihat anwar harus bertaubat , kena saman sekali terus insaf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni kan....
      Bodo mcm mak engko jugak...
      Kurangkanla makan babi goreng tu

      Delete
  8. Larat ke kerajaan nk pantau seluruh restoran dalam negara supaya tidak naikkan harga brg.selama ni pun kerajaan tk dpt kawal peniaga yg naikkan harga barang akibat kenaikan harga minyak...itu belum lg peniaga yg naikkan harga barang musim perayaan...APA pun nk ucapkan haramjadah sial pukimak kerajaan pimpinan jibtuya...yg tk naik cuma kepala butoh jibtuya je...

    ReplyDelete
  9. dah tau mamak nasi kandaq cekek darah...pergi juga telan air peluh mamak tu....
    banyak kedai makan orang melayu yg murah dan bersih..kenapa takakan di situ...
    kan apa.. takut mamak kacau nasi dan kari sama daun ganja....sebab itu ketagih nak masuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako cadang usah makan baryani di kedai belakang pkns bandar baru Bangi. Cekik darah. Dulu ada kena SST. Tak sedap mana pun. Jangan ko orang tertipoo. Kedai Bandar Baru bangi, belakang pkns, depan kedai sukan adidas.

      Delete
  10. Betullah apa yang dikata ukur baju di badan sendiri. Bagi yang mampu pakailah apa nak dipakai bagi yang tak mampu kenapa nak terhegeh-hegeh.

    Begitulah juga dengan degree, pada mulanya ia untuk orang pandai sahaja. Mereka yang skor SPM dapatlah peluang melanjutkan pelajaran. Tapi setelah Najib jadi menteri pelajaran lah degree dilacurkan ke tangan orang-orang yang tidak pandai. Kini degree umpama puntung rokok, bersepah-sepah tiada nilai.

    Akibatnya jawatan berdegree dijawat oleh orang yang tidak pandai, menganiaya pelanggan dan juga graduan pandai yang terpaksa berebut dengan lambakan pemegang degree tak skor spm.

    Manakala pekerja am pula kekurangan kerana rakyat kita semua ada degree. Lalu PATI dibawa masuk. Sapu sampah di pudu PATI, kerja kilang PATI, tombak sawit pun PATI.

    Jika barang Melayu kita tawar sehabis mahu tapi barang bukan Melayu seperti secret recipe dan kfc tak berani pula kita tawar? Berlakulah adil kerana agama kristian dikenali dengan god of love manakala agama Islam dikenali dengan God of Justice.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am)

    ReplyDelete
  11. Omak Kau...uniform Umno baru utk mu dah siap...poi ler ganti & tukar lah wall blog mu yg dah nyata skrg mmg mesra geng keris telanjang.....selamat berkarya bersama geng2 baru weyy......

    ReplyDelete
  12. aku dah insaf tak nak gi kedai ni lagi

    ReplyDelete
  13. Makluman:
    Harga nasi baryani di Lembah Kelang adalah dalam sekitar RM7.50 hingga RM9.50. Peniaga yang menjual melebihi harga tersebut bukan dari ahli persatuan kami. Harap maklum.


    Kareem bin maideen
    Wakil Kesatuan Penjual Baryani Urdu
    Ulu Yam
    Selangor

    ReplyDelete
  14. buleh ke cayo karemm niii... tapi betui jugak wat kfc yg bising harga mahai... begong punya orang...

    ReplyDelete
  15. Teh ais Rm3 lepas minum bawak gelas balik dia kira harga gelas sekali tu ,nasi putih Rm3 ,sama gak lepas makan pinggan boleh bawak balik ,kita tengok siapa yg kena ,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis tu ... telor rebus $2 nak bawak balik ape? Bawak balik kentot?

      Delete
  16. Cadangan Ramon Tay Lip membuat bihon sop tulang perasa UG (Udang Goreng). Semua kos ditaja oleh PASMACHA. Free free janji dengar cakap torak lebai kurang alim. Ramon TayLip suka kawan dgn orang tak berjenis macam ni

    Ron Jeremy
    Penyokong Keadilan Bukit Bintang
    (Bekas filmstar 80an)

    ReplyDelete
  17. Pi mai pi mai tang tu laa hangpa ... gst dok kena ... brim dok kebas.

    ReplyDelete
  18. Ini mesti kedai puak KIMMAK mamak padukang harbi..mari kita boikot kedai mamak tu..mamak mmg celaka harbi..ayuh boikot mamak celaka

    eebraheem bin aleee
    madras..

    ReplyDelete
  19. KFC, Pizza hut, secret recepi, dan sewaktu dengannya mahal tak pe? Makanan Asia tak boleh mahal. Makanan mat saleh mahal boleh? Kita belum merdeka.

    ReplyDelete
  20. Pilihan masing masing bro. Saya pun dah lama tak pergi kedai ini. Tapi kalau lalu kat kedai ini selalunya full house. Nampak macam golongan pertengahan yang ramai makan kat sini. Masakan Insaf memang sedap tapi harga nya pun sedap. Kalau seorang atau dua makan ok lagi, tapi kalau dah ramai memang terasa. Buat lah pilihan yang bijak.

    ReplyDelete
  21. dah tahu makan pergi makan juga, mungkin sewa kawasan itu mahal dikatakan area jlann tar sewa hingga 20k sebulan,

    ReplyDelete
  22. Mama punya kedai mama punyak sukala----apa pasal lu orang bising2 sama saya? Tamo makan saya punya kade pun tara apa, saya bule buka nasi biriyani di Dubai, Abu Dhabi, Makka, Madina, Turkistan, Kongostan, Popostan, Setan----

    Lu orang tengok mama punya kade kalu, kita ada taru itu gambar Yang Tuan Agong juga. Ini serupa kasi 'ong' juga. Perdana Menteri gambar punya ada juga. Selangor itu Azmin Ali MB pun ada taru kita kade juga. Ini mama punya strategi jugaaa laaaa---itu pasal mama tara kena apa2 tindakan undang2. Mama bule kluar masuk depan blakang juga, tara kena tangkap macam itu Anwar jugaaaa.

    Mau ikut sama mama ka? Mau belajar business sama mama ka? Nanti bule kaya oooooo----mama punya rumah di Madras ada 30 biji jugaa----itu Madras, setengah itu pekan mama juga punya oooooo----Lagi sikit hari itu Putrajaya pun mama mau kasi beli oooooo

    ReplyDelete
  23. Lupa taru mama punya nama laaaa---sori2

    Yang benar
    Jainol Abideeeeen Kutty Pillay Mastaan (K.P.M. Jainol Abideeeen)

    ReplyDelete
  24. Lupa taru mama punya nama laaaa---sori2

    Yang benar
    Jainol Abideeeeen Kutty Pillay Mastaan (K.P.M. Jainol Abideeeen)

    ReplyDelete
  25. Mama punya kedai mama punyak sukala----apa pasal lu orang bising2 sama saya? Tamo makan saya punya kade pun tara apa, saya bule buka nasi biriyani di Dubai, Abu Dhabi, Makka, Madina, Turkistan, Kongostan, Popostan, Setan----

    Lu orang tengok mama punya kade kalu, kita ada taru itu gambar Yang Tuan Agong juga. Ini serupa kasi 'ong' juga. Perdana Menteri gambar punya ada juga. Selangor itu Azmin Ali MB pun ada taru kita kade juga. Ini mama punya strategi jugaaa laaaa---itu pasal mama tara kena apa2 tindakan undang2. Mama bule kluar masuk depan blakang juga, tara kena tangkap macam itu Anwar jugaaaa.

    Mau ikut sama mama ka? Mau belajar business sama mama ka? Nanti bule kaya oooooo----mama punya rumah di Madras ada 30 biji jugaa----itu Madras, setengah itu pekan mama juga punya oooooo----Lagi sikit hari itu Putrajaya pun mama mau kasi beli oooooo

    ReplyDelete