Thursday 16 April 2015

CEO MUDA AS POTONG GAJI 90% UNTUK NAIKKAN GAJI PARA PEKERJANYA .. DIMALAYSIA AHLI PARLIMEN NAIK GAJI 150% DAN RAKYAT DIKENAKAN GST.




Seorang lelaki berjawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), menjadi topik perbualan ramai apabila dia mengumumkan akan menaikkan gaji 120 orang pekerjanya dengan cara memotong gajinya sendiri.

Lelaki tersebut, Dan Price, yang merupakan CEO syarikat Gravity Payments yang beribu pejabat di Seattle, Amerika Syarikat, mengumumkan polisi gaji minimum di syarikatnya iaitu $70,000 (RM257,533.13).

Ia merupakan pelan jangka panjang untuk mengelakkan syarikat tersebut menanggung hutang yang banyak, dan Price, 30, akan melaksanakan rancangan itu dengan cara memotong gajinya sendiri sebanyak 90 peratus.

Kata Price, gaji yang diterimanya sekarang adalah mengikut kadar pasaran dan ia terlalu tinggi jika dinilai mengikut keadaan semasa.

Biarpun sudah biasa hidup mewah sebelum ini, namun pergaulannya dengan rakan-rakan yang berpendapatan rendah dan sederhana membuka mata Price betapa dia sangat perlu bertimbang rasa dengan para pekerjanya.

Dia juga nampaknya tidak kisah untuk menukar cara hidup mewah kepada cara hidup yang lebih sederhana.

"Saya masih bujang, dan saya cuma punya seekor anjing. Lagipun, kadangkala, lebih banyak duit yang anda miliki, lebih sukar hidup anda," kata Price.

Price mengasaskan Gravity, sebuah syarikat pemprosesan pembayaran kad kredit, ketika berusia 19 tahun.


Dengan lulusnya rang undang-undang ini, gaji bulanan anggota Dewan Rakyat dinaikkan kepada RM16,000 daripada RM11,000, anggota Dewan Negara (RM11,000 daripada RM7,000), Timbalan Yang Dipertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat (RM22,000 daripada RM16,000) dan Yang Dipertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat (RM31,000 daripada RM20,000).

Dewan Rakyat awal pagi ini meluluskan Rang Undang-Undang Ahli Parlimen (Saraan) (Pindaan) 2014 berkaitan kenaikan gaji dan elaun Anggota Parlimen yang ditangguhkan pada sidang Dewan Rakyat lepas.
  
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Shahidan Kassim ketika membentangkan bacaan kali kedua akta itu berkata pindaan itu berikutan faktor persekitaran masa kini yang mencabar kepada anggota Parlimen.

"Selain itu, tugas-tugas ahli Parlimen bertambah berat dan membawa harapan tinggi rakyat dan ini akan menambahkan semangat kepada Yang Berhormat untuk bertugas lebih gigih dan dedikasi," katanya.

Dengan lulusnya rang undang-undang ini, gaji bulanan anggota Dewan Rakyat dinaikkan kepada RM16,000 daripada RM11,000, anggota Dewan Negara (RM11,000 daripada RM7,000), Timbalan Yang Dipertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat (RM22,000 daripada RM16,000) dan Yang Dipertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat (RM31,000 daripada RM20,000).
  
Ketika ini, anggota parlimen menerima gaji pokok RM6,508.59 sebulan selain elaun bulanan RM5,000 bagi menampung perbelanjaan keraian, gaji pemandu, perjalanan dan bil telefon bimbit.

Mereka juga dibayar elaun mesyuarat RM200 sehari apabila menghadiri persidangan Dewan Rakyat dan elaun harian RM150 bagi menghadiri mesyuarat dengan agensi kerajaan.

Pada 27 Nov tahun lepas, Dewan menangguhkan rang undang-undang itu setelah tiada persetujuan dicapai mengenai perkara yang dibincangkan.

14 comments:

  1. Hahaha......
    Baru perasan ke????
    Bukan ke bangsa malaysia suka berlagak bila berduit boros tak sudah2 bila kering senyap mcm pencuri.
    Negara malaysia tidak akan maju walaupun nampak maju tetapi kosong didlmnya. Hati pemimpin penting diri susahkan rakyat tamak tak sudah hanya akan musnahkan masa depan negara dari apa yg mrk rancang, lepas tu nak salahkan siapa??? Apa guna salahkan org dah mampus dan tiada kuasa lg!!!
    Korea bukti yg paling baik negara ini maju di malaysia oleh rakyat tetapi mundur bagi pandangan negara luar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengundi msia x berapacerdik. Klu marahpun sekejap saja. Kemarahan GST sekejap juga. Nak PRU nnt bila umno beri berbagai bantuan hilanglah rasa marah. Menteliti pengundi Melayu x sama dgn lain2 bangsa. Di Sabah, pengundinya lebih cerdik berbanding Semenanjung.

      Delete
    2. mp pkr dan dap pun sama senyap bila dapat increment

      Delete
  2. KITA DOA KAN AJE .YA ALLAH YA TUHAN KU MENTERI MENTERI DIMALAYSIA SUDAH TERLAMPAU ZALIM TERHADAP RAKYAT DINEGARA MALAYSIA INI.MEREKA SESENANG HATI MENGINAYAKAN RAKYAT BAGI KEPENTINGAN MEREKA ,KE;UARGA SERTA KRONI UNTUK MENYAPU DANA NEGARA DI ATAS PENGINAYAN INI KAMI RAKYAT BERDOA AGAR SEEMUA MENTERI SERTA SEMUA YANG TERLIBAT SAPERTI GST INI AKAN DILAKHANAT OLEH ALLAH.TURUNKAN BALA TERHADAP MEREKA,TURUNKAN BENCANA YANG LEBIH DASYAT KPD MEREKA ANAK BINI MEREKA KAUM KELUARGA MEREKA SERTA ZURIAT DAN KETURUNAN MEREKA.HANCURKANLAH MEREKA LEBIH TERUK DARIPADA YANG KAU TELAH AZAPKAN KEPADA DUA ORANG KANAN NAJIB SEBELUM INI.TABURKANLAH PERKENAN KAN LAH DAN PERCEPATKAN LAH PERMOHONAN DAN PERMINTAAN KAMI HAMBA MU YANG TERINAYA INI YA ALLAH AMIN

    ReplyDelete
  3. Cskap banyak plak. Bukan rapizi, Nurul izzah n wan Azizah bangkang pun.

    Boikot Azizah sokong Berjasa Isma di Permatang Pauh

    ReplyDelete
  4. MP naik gaji.....rakyat lena gst
    ...cuba ffikir ......lojik tak......Rakyat bayar gst untuk gaji MP.........kenapa rakyat dibuli dan dibodohkan.....Zalim ke tak zalim......cuba jawab

    ReplyDelete
  5. Gaji 1 ringgit....elaun 15 juta....zalim ke x zalim..?
    skg banduan berjawatan punaisehat selangor...mana afa undang2 dunia taraf bsnduan pegang jawatan awam.....zalim ke x zalim..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menyokong pemimpin yg mentedarah duit rakyat amatlah mulia...

      Delete
  6. Gaji Najib RM900 + Elaun RM150 = RM1060

    ReplyDelete
  7. Najib mana ada gajinye...semua bik mama dah songlap jadi sebab tu najib terpaksa buat GST.

    ReplyDelete
  8. Topik ini ada kaitan dgn doktrin spt doktrin shiah; doktrin ISIS; sebilangan besar wira politik, wira koprat boleh dikatakan berpegang erat malahan taksub melampau pd daktrin 3P Pangkatism, Poketism, Perutism. Doktrin ini boleh menurun dari satu generasi ke generasi pelapis yg berikut. Pemimpin yg taksub melampau terhdp doktrin 3P akan menyemai-suburkan doktrin ini kpd barisan pasukannya. Ekonomi negara akan parah jika rakyat dipimpin oleh pemimpin doktrin 3P.

    ReplyDelete
  9. Gst maksud nyee.......gay sampai tua.....

    ReplyDelete
  10. anwar gaji 1rm, elaun 15juta korang tahu sebabnya anwar tak bayar cukai pada negara ada faham, bagi elaum pejalanan dan wang konon di berkerja untuk negeri selangor pada hal berpoya-poya dengan yakuza itu. Cuba korang cerita pelaburan apa anwar bawa masuk setelah dia jadi penasihat ekonomi selangor itu sila serah bukti nya sekali ia

    ReplyDelete
  11. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...