Friday 10 April 2015

SETELAH DIDEDAHKAN BEBERAPA AHLI PARLIMEN PAKATAN RAKYAT "PONTENG" KETIKA PENGUNDIAN RANG UNDANG-UNDANG PENCEGAHAN KEGANASAN (POTA) 2015, SEMALAM MEREKA MUNCUL DI PARLIMEN BAHAS DAN UNDI PINDAAN AKTA HASUTAN.



Rang Undang-Undang Pencegahan Keganasan (POTA) 2015 yang diluluskan pada Selasa lalu dilihat berpunca daripada kegagalan kehadiran ramai Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) semasa proses pengundian itu menyebabkan media sosial termasuk blog menjadi kecoh.

Ramai rakyat, terutamanya para penyokong, pendokong dan ahli gagasan Pakatan Rakyat melahirkan rasa kecewa amat, akan sikap yang dipamirkan oleh wakil-wakil rakyat berkenaan, termasuklah Dato' Menteri Besar Selangor, merangkap Ahli Parlimen Gombak, YAB Tuan Hj Mohamed Azmin b Hj Ali dan Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Ahli Parlimen Bagan, YAB Lim Guan Eng.

Pada pengundian Bacaan Kali Kedua pada hari berkenaan, terdapat 64 wakil rakyat membuang undi dan terus menyusut kepada 60 orang pada pengundian Bacaan Kali Ketiga.

Ini bukanlah kali pertama Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat hilang dari Dewan Rakyat. Penggal lepas pun terdapat beberapa kali Ahli-Ahli Parlimen PR ponteng semasa Rang Undang-Undang yang penting hendak diluluskan termasuklah Rang Undang-Undang Pembangunan Kampung Baru dahulu.

Senarai Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang tidak hadir telah pun menjadi viral di media sosial selain turut merangkumi kedua-dua Menteri Besar Selangor dan Ketua Menteri Pulau Pinang.

POTA 2015 telah diluluskan tanpa pindaan di Dewan Rakyat pada 2.25 pagi Selasa, selepas  dibahaskan lebih 12 jam dengan  undian belah bahagian kesembilan dilakukan dengan undian terakhir memihak kepada kerajaan dengan kiraan 79 bersetuju dan 60 tidak bersetuju (untuk meluluskan).

Semalam pindaan terhadap Akta Hasutan bacaan ke-2 telah diluluskan dengan 108 undi setuju dan 79 undi tidak setuju.

Akhirnya ahli-ahli Parlimen yang "ponteng" semasa pengundian POTA 2105 telah muncul di parlimen untuk mengambil bahagian dalam sesi pengundian termasuklah Azmin Ali dan Lim Guan Eng.

Kini gambar mereka hadir pada sesi perbahasan dan pengundian tersebar di laman sosial.

5 comments:

  1. Sudah Tiba Masa De Facto PKR Berundur. Tiada Alasan Lagi

    Keadaan De Facto yang terbaru seperti yang dilaporkan dalam media alternative sungguh menyedihkan

    Masaalahnya, sekiranya De Facto PKR menolak nasihat yang nepotism kejam maka beliau redha dgn nepotism dalam kerajaan BN yang dilawannya.

    Adakah itu sebenarnya maksud De Facto PKR?

    Tidak tahukan beliau sekiranya ada pertandingan, jawatan2 penting PKR akan diisi oleh mereka yang dipilih rakyat sekaligus menutup pintu nepotism dalam untuk campur tangan dalam parti?

    Adakah De Facto redha bila PKR menguasai semua DUN dan Parlimen namun tiada satu kerusi kerajaan pun dipenuhi bukan ahli dan rakan2 beliau?

    Adakah De Facto mahu terus menjadi corong pembesar suara Nepotism kerana yang takutkan nepotism hanyalah orang2 cerdik?

    Fakta sejarah jelas menunjukkan Nepotism kalah teruk dalam pemilihan parti.

    Sebagai contoh, di Malagasy, Parti Sosialis Malagasy mendapat kerusi yang jauh lebih banyak dari pemerintah bagi Majlis Perbandaran Malagasy City.

    Rata-rata National Malagasy Party kalah mencium bumi.

    Kenyataan2 De Facto yang mahu bini beliau jadi Embee Selangor pada tahun 2014 ini jelas melanggar keputusan rakyat marhaen Kebebasan yang mahukan Pakatan Rakyat diperkukuhkan.

    De Facto PKR harus memilih samada:

    1) Berhenti sabotaj Parti sendiri dan mula hadir setiap kali ada malapetaka seperti banjir besar, kemarau panjang dan wabak penyakit
    2) Lepaskan jawatan De Facto supaya keputusan ahli bawahan tidak lagi diremehkan seperti sekarang

    Jangan jadi kuih talam

    Jangan mungkir janji.

    Jangan malukan parti

    TULANG BADAK
    Murtabak Waves

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      Delete
  2. DORANG HADIR MENGUNDI KENAIKAN ELAUN MP. TAHNIAH.

    ReplyDelete
  3. De Facto kepala butoh bapak kau lah!

    ReplyDelete
  4. salam...menyirap pagi2 jumaat bila dengar berita naik gaji & elaun MP ni...aku dah kata dah semalam dalam komen aku, perkara naik gaji ni sepatutnya dilakukan secara "performance-based"...terbukti, ahli MP Pakatan Haprak hanya jaga perut buncit masing-masing!! Kepada MP-MP yang kaki kencing rakyat, kaki ampu, kaki kipas, kaki ponteng sesi bahas di parlimen, kaki ambik cuti sakit, kaki gout tapi henjut betina ligat, tak kira parti apa korang anut, AKU TAK HALALKAN SATU SEN PUN duit cukai yang aku bayar tiap-tiap bulan kalau mereka yang disebut tadi berterusan lagak macam haram tapi nak jawatan tinggi....ingat, AKU TAK HALALKAN SATU SEN PUN kalau korang malas berkhidmat demi rakyat, bukan takat demo sana sini botak kepala bagai, aku nak tengok RESULTS, IMPACT daripada apa yang korang buat....INGAT!! Allah Maha Adil & Bijaksana.....Aku rasa ramai yang tak setuju tapi malas nak fikir dah sebab kebanyakannya HOPELESS...(tak semua, tapi segelintir...YB-YB yang berkhidmat demi rakyat, ada wawasan, selayaknya menerima lebih dari apa yang telah diwartakan). Sekian -akurakyatbiasa-

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...