KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 4 April 2015

IBU KEPADA ANAK YANG MALANG MATI JATUH DARI TINGKAT DUA DI KENANGA, WHOLESALE CITY MALL KERANA LEKA MAIN TELEFON BIMBIT WAJAR DIHERET KE MAHKAMAH ATAS KESALAHAN CUAI SEHINGGA MENYEBABKAN KEMATIAN.



Seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun maut selepas terjatuh dari tingkat dua di kompleks beli-belah Kenanga Wholesale City Mall di Kuala Lumpur, semalam

Insiden itu berlaku kira-kira 3.04 petang semalam 3hb April 2015, ketika kanak-kanak itu, yang dipercayai sedang bermain dengan eskalator, terjatuh hingga ke tingkat bawah.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainol Samah berkata kanak-kanak itu yang dikenali sebagai Nurhayada Sofia Musa, meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan teruk di kepala.

Dia ke pusat beli-belah itu bersama-sama ibu bapanya.

"Punca kejadian masih disiasat," katanya.

Zainol berkata kes itu diklasifikasikan sebagai kematian mengejut dan mayat kanak-kanak itu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat.

Detik-detik akhir seorang kanak-kanak enam sebelum terjatuh di sebuah kompleks membeli belah di ibu negara berjaya dirakam litar kamera tertutup (CCTV).

Dalam kejadian pada jam 3.04 petang Jumaat semalam, mangsa kelihatan bermain di eskalator kemudian terjatuh dari tingkat dua.

Dalam rakaman berdurasi seminit itu, kelihatan seorang wanita yang berada berhampiran sambil leka menggunakan telefon bimbit tanpa mempedulikan gelagat anaknya yang asyik bermain dengan seorang lagi yang hampir sebaya dengannya.

Kanak-kanak malang berkenaan, Nurhayada Sofia Musa dikatakan datang ke Kenanga Wholesale City Mall dengan ditemani ibu bapanya.

Dia disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Omak Kau berpendapat ibu kepada anak perempuan yang malang itu wajar diheret ke muka pengadilan atas kesalahan cuai sehingga menyebabkan kematian.

Ini berdasarkan kepada rakaman CCTV jelas beliau asyik dan leka mengodek telefon bimbitnya sehingga tidak mempedulikan gelagat anaknya yang ketika itu jelas dalam kedudukkan membahayakan nyawa.

Masa untuk berlembut sudah berlalu .. kini masa untuk melaksanakan undang-undang sebagai menyampai suatu mesej yang jelas dan tegas betapa tiada kompromi kepada mana-mana individu dalam negara yang cuai dalam amanah dan tanggung jawab sehingga menyebabkan kematian.

Memang benar, bukan disengajakan lagi pun anaknya yang mati sudah pun suatu hukuman, tetapi jika dilihat pada kronologi kejadian, alasan ini langsung tidak boleh diguna pakai dan diterima .. mungkin semasa nak jatuh hukum bolehlah digunakan sebagai alasan untuk meringankan hukuman.

38 comments:

  1. Pihak Kenanga Mall juga perlu bertanggungjawab kerana kelihatan seperti tiada pagar di tepi escalator tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol tu.. management mall patut dipersoalkan juga kerana tidak menitikberatkan keselamatan awam.

      Delete
    2. Betol tu.. management mall patut dipersoalkan juga kerana tidak menitikberatkan keselamatan awam.

      Delete
  2. Kesian kat budak tu.

    Ibu bapa harus ambil iktibar.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Innalillah.. jadikan pengajaran utk semua parent di luar sana

    ReplyDelete
  4. Saya sokong kenyataan Omak Kau !!

    Diharap Nurul Izzah dapat melawat keluarga mangsa. Wehhhhhh Nurul kaoooo tu YB, ada Anak walaupun paksa laki lepas talak. Perihatin sikit la kat Rakyat marhaen.

    Masalahnya bapak borek Anak rintik. Bapa retorik anak lagi tak ada had punya retorik. Cakap pandai buat yileeeeeeek. Keadilan konon. Rakyat Susan don't care one

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu aku rasa Janda Pantai KL tu hanya gila pangkat. ITU sebab insiden macam ni dia tak peduli.

      Kalau ada hanjing kurap kena langgar dgn Lori mungkin janda ni meraung. 2014 dia pi sesi touch d hanjing.

      Jgn undi orang gila macam ni. Sikit pun tak kisah musibbah yg melanda Rakyat marhaen.

      Delete
    2. Yg puak2 umno tu pun ada kisah ker kat rakyat marhaen.. Gst tu apa citer.. Cakap putar belit.. Memang munafik org2 umngok..

      Delete
    3. Mondo la ekau sumo ni..tiba2 jdi politik..bpocah bolah abeh jauh dri kesatuan..#mgkukhayun

      Delete
  5. Ini perangai puak umno tak tau jaga keluarga adyik main fitnah di wassup. Bodoh punya olang woo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan dia orang Keadilan. Sibuk tgk twitter, hari ni nak bakar lilin kat mana!!!!

      Delete
  6. takziah buat keluarganya, lepas habis tempoh bersedih, jangan lupa hukum dia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diharap Nurul Izzah dapat melawat keluarga mangsa. Wehhhhhh Nurul kaoooo tu YB, ada Anak walaupun paksa laki lepas talak. Perihatin sikit la kat Rakyat marhaen.

      Masalahnya bapak borek Anak rintik. Bapa retorik anak lagi tak ada had punya retorik. Cakap pandai buat yileeeeeeek. Keadilan konon. Rakyat Susah don't care one

      Delete
  7. Bsngsat punts clan segam-boot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsat punya clan Segam-Boot. Tak perihatin kesusahan.rakyat

      Delete
  8. Awat komen bangang nii.. Apa kaitan Nurul Izah lam kes ni.. Jangan merapu tak tentu pasal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diharap Nurul Izzah dapat melawat keluarga mangsa. Wehhhhhh Nurul kaoooo tu YB, ada Anak walaupun paksa laki lepas talak. Perihatin sikit la kat Rakyat marhaen.

      Masalahnya bapak borek Anak rintik. Bapa retorik anak lagi tak ada had punya retorik. Cakap pandai buat yileeeeeeek. Keadilan konon. Rakyat Susah don't care one

      Delete
    2. Tidak akan masuk syurga isteri yg memohon bercerai dgn suami yg baik..

      Janda ni gagal dlm keuarga..lg mau jd pemimpin ka.

      Slmt ke neraka izah.

      Hihi

      Delete
    3. Sudah2 la tu..dri ekau dok kirim dia ke nerako, baek ekau pk dri ekau dlu..sbb ak baek, ak ucapkn selamat ke syurga

      #mcamlaekaulayakdokadudombamemnjang

      Delete
  9. Janda Pantai KL ni memang bangsat. Bapakmdia kena sumbat dlm jail merayu2 dia minta Rakyat kesian. Bila Rakyat susah bukan dia peduli. What the F%CK. Seorang IBU kehilangan Anak pun dia tak peduli. Satu lagi what the F%CK..

    Tak payah Jadi YB macam ni. Baik kau buka kedai hanjing kat matang pauh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keatas mu jua doa ku begitu

      Delete
  10. Situasi macam ini memang kerap berlaku dah boleh tengok setiap hari. Ramai ibu muda yang belum cecah 40 tahun ini yang ambil mudah bila keluar berjalan dengan anak anak kecil. Pada mereka anak anak ini dah pandai. Paling masa semasa melintas jalan dan ramai ibu muda yang tak begitu kisah nak pegang tangan anak dengan kuat. Ada yang sekadar melarang dengan suara lebut jangan lintas jalan sedangkan mereka tahu laluan itu melibatkan kenderaan laju dan kenderaan berat.
    Lebih sedih lagi ibu ibu yang membiarkan anak melintas jalan besar untuk ke sekolah bersama rakan tanpa orang dewasa.
    memanglah apelbagai alasan boleh diberi, tapi yang pasti ibu muda ni banyak yang ambil mudah.
    Tapi bila dah melibatkan kecederaan dan kehilangan nyawa.... meraung pun dah tak berguna. takziah buat keluarga anak ini.
    harapan kita kepada ibu ibu muda ni ambil lah pengajaran. Biarlah nampak garang di luar tetapi yang utama untuk pastikan keselamatan anak anda terjaga,

    ReplyDelete
  11. Dari cctv memang jelas ibu tersebut membiarkan sahaja anaknya mengacah2 eskeletor yang sedang bergerak turun tanpa berusaha menghalang atau menegur perlakuan anaknya walau agak lama anaknya berpusing2 disitu....kecuaian seketika yang membawa padah sebenarnya boleh dielakkan jika kita alert....takziah kepada keluarga budak malang ini al-fatihah

    ReplyDelete
  12. 1)Senangnya admin ckp
    2)cuba kalau admin yg perfect slaloo ni tiba2, tercuai jdi begini sebijik
    3)maka ada pula mamat admin laen yg buat post 'bijak' gini
    4)maka disamping sedih, nyesal tambah marah
    5)nama kta manusia mmg xkan lri silap
    6)moga dgn jdi begini adalah jdi pengajaran kepda keluarga dia, kluarga kita dan org laen

    Takziah pda ahli kluarga mangsa

    #jgnblagakbagusda

    ReplyDelete
  13. Obama pn x sibuk main telepon...da kluar dgn kluarga cuba habiiskan masa bkualiti bersama..nie sibok dok main ngan gadjet...da tpancut bru nk menyesal,lain kali pkai kondom biar slamat.

    ReplyDelete
  14. bodo tahap baghal sama cari maut otak tarok lutut nemang kesilapan pada yg besar asyik layan n pon Dari mengawasi yg kecik mungkin yg besor Tu kakak atau pun bibil nak ngan bapak ge shoping barang dapor anakx bagi Kat bibik atao kakak yg besor jaga iktibar pada ibu bapa jangan letak semua kepercayaan pada anakx yg meningkat dewasa n bibilx yang baru nak mengecapai kesrnangan dunia lebih terpesona ngan n pon Dari menjaga keselamatan anakx majikan yg dipertanggung jawapkan pada nya tapi kalu mak dia yang main n pon Tu elok la sibapak pikir gntuk cari ganti ibu kepada akak yang tinggal tu pasal isteri yg macam ini tidal layak untuk,menjadi ibu yg baik apa pun takziah pada keluarga ini innalillahiwaina illay hirrojiun.

    ReplyDelete
  15. Omak ko ni gila ke apa....dia tak sngaja lah..... Mall tak pasang pagar tepi pehal. Klau kena batang hidung ko baru tau....

    ReplyDelete
  16. Haramkan smartphone di komplek dan tempat awam...lagi bagus haramkan terus penggunaan smart phone di malaysia...

    ReplyDelete
  17. Allah swt lebih sayang kepada anak ini dari ibunya. Ibunya sayangkan telefon berlebih-lebihan. Memang fenomena dunia. Telefon sangat mengasyikkan. Pengguna jadi leka, jadi biadap, jadi tidak prihatin, jadi khayal dan hingga boleh membawa maut. Eloklah budak tu pergi dan ibu bapa boleh main telefon sepanjang masa!!

    ReplyDelete
  18. Saman saja kenanga.. tempat tu memang bahaya.. tu budak main esklator.. kalau ibu dukung anak pastu anak meronta sebab tak dapat mainan mcm mana? Boleh jatuh jugak.. baik tak payah pergi tempat tu sampai dipasang pagar kat tepi esklator tu.. aku pi tengok tempat tu boleh tahan gayat gak.. tak dak apa2 penghadang kat tepi pun.. baik tak payah pi kalau membahayakan nyawa keluarga..

    ReplyDelete
  19. Yup betul esklator kenanga memang bahaya.. Gayat.. Dari tingkat 6 boleh nmpk smpi kebawah.. Tersilap sikit anytime boleh jatuh...
    Jgn asyik nk persalahkn org n jadi hakim.. Nilai diri kita sendiri.. Jgn jadi paku dulang paku serpih...
    Pengajaran dari apa yg berlaku tu yg penting.

    ReplyDelete
  20. Pada aku, memang emak budak tu yang salah, sebab cuai. Lantaklah korang nak kata apa. Eskulator tu dah memang bahaya, jadi pengguna macam kita kenalah berhati-hati. Macam jalan raya gak, kalau korang eksiden mati kat jalan raya, korang nak salahkan jalan tu ke, tuan punya jalan raya ke, tukang buat jalan atau diri sendiri?

    ReplyDelete
  21. This Is What You Really Want !!
    WOW !!! >>> CLICK HERE !!

    ReplyDelete
  22. Kalau aku berada pada kedudukan emak budak tu.. (tepi esklator), aku pun tak perasan benda tu merbahaya.. sampailah aku perhatikan betul2 tepi esklator tu baru aku perasan yang ianya amat-amatlah merbahaya... aku tak salahkan mak budak tu 100%.. tempat yang merbahaya memang bahaya.. dan aku tak pasti mcm mana banggunan tu boleh lepas safety check and regulation.. kita cuma bayangkan kalau kita ditempat emak budak tu... kalau dia perasan benda tu amat merbahaya.. dia pun tak kan berada kat tepi tu.. apatah lagi biarkan anak main kat situ... cuba Pengguna pi sendiri tempat tu dan duduk dikedudukan emak budak tu.. (tepi esklator)..., pengguna sendiri tak akan perasan bahaya tempat tu sampai lah bila pengguna naik esklator tu baru tau bertapa bahayanya situ.. bagi perumpamaan dan contoh pun biar la cerdik sikit yee..

    ReplyDelete
  23. innalillahiwainnailaihirojiun. semoga kita semua sentiasa bersangka baik kepada Allah dan sesama manusia. semuanya ketentuan dari Allah, semuanya tidak dapat diduga. kita ni manusia biasa. bayangkan kita sendiri yg berada di tempat ibunya. Allahu sedihnya, mengapa pula perlu dihukum. ya Allah jauhkan lah dari kami pula membuat dosa. hanya Allah yg mengetahui segalanya.

    ReplyDelete
  24. Kecuaian ibu bapa dan tahap keselamatan yg rendah punca utama trjadinya kes cmni..blh plak mak dier main hp kt eskelator pastu biar anak main2 kt situ..otak letak mne!

    ReplyDelete
  25. Kecuaian ibu bapa dan tahap keselamatan yg rendah punca utama trjadinya kes cmni..blh plak mak dier main hp kt eskelator pastu biar anak main2 kt situ..otak letak mne!

    ReplyDelete