Friday 10 April 2015

SEMUA AHLI PARLIMEN DARI BN DAN PR SOKONG PADU TANPA BANTAHAN KENAIKAN ELAUN AHLI PARLIMEN DARI RM6,508.59 SEBULAN MENJADI RM16,000 SEBULAN ... KENAIKAN HAMPIR 250 PERATUS.


Sebelum ini kerajaan cadangkan kenaikan elaun ke RM11,000 sebulan kesemua Ahli parlimen dari kedua-dua kelompok tolak mentah-mentah sebab dirasakan tidak cukaup dan memadai.

Kini setelah dinaikkan menjadi RM16,000 sebulan terus kesemuanya sepakat sejiwa seraga sehati bersetuju.

Tahniah sebab mendapat kenaikkan elaun hampir 250%.

Rang Undang-Undang Ahli Parlimen (Saraan) (Pindaan) 2015 berkaitan kenaikan elaun ahli Parlimen diluluskan di Dewan Rakyat setimpal dengan tugas dan tanggungjawab yang semakin mencabar.

Rang Undang-undang tersebut dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kasim dan diluluskan secara sebulat suara.

Pindaan tersebut menyaksikan ahli Dewan Rakyat akan mendapatkan kenaikan elaun daripada RM11,000 kepada RM16,000, manakala ahli Dewan Negara daripada RM7,000 kepada RM11,000.

Sementara itu, Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara akan mendapat kenaikan elaun daripada RM20,000 kepada RM31,000 manakala timbalan masing-masing akan mendapat kenaikan RM16,000 kepada RM22,000.

Menurut Shahidan, kenaikan elaun itu akan memberi tambahan kepada belanjawan negara sebanyak RM17,220.000.

“Implikasi kewangan di bawah huraian dipinda dengan menggantikan perkataan RM14,751,981.36 dengan perkataan RM31,971,981.36,” katanya ketika membentangkan usul tersebut.

Dalam sidang Dewan Rakyat pada November lalu, Rang Undang-Undang ahli Parlimen (Saraan) (Pindaan) 2014 ditangguhkan setelah tiada persetujuan dicapai mengenai perkara yang dibincangkan.

Beberapa Ahli Parlimen meminta ia disemak semula dengan memohon amaun lebih tinggi berbanding Ahli Dewan Undangan Negeri di beberapa negeri, dengan alasan mereka menggalas pelbagai tanggungjawab dan tugas yang semakin banyak dan mencabar.

Gaji bulanan ahli Dewan Rakyat dicadangkan naik daripada RM6,508.59 kepada RM11,000, ahli Dewan Negara (RM4,112.79 kepada RM7,000), Timbalan Yang Dipertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat (daripada RM10,847.65 kepada RM16,000) dan Yang Dipertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat (daripada RM14,707.20 kepada RM20,000).

Tiga tahun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2012 bersedia menaikkan gaji ahli-ahli Parlimen dengan syarat semua pihak bersetuju.

Malangnya, hasrat Perdana Menteri itu ditolak Ketua Pembangkang ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila beliau dalam perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 menolak kenaikan dicadangkan itu.

31 comments:

  1. Sudah Tiba Masa De Facto PKR Berundur. Tiada Alasan Lagi

    Keadaan De Facto yang terbaru seperti yang dilaporkan dalam media alternative sungguh menyedihkan

    Masaalahnya, sekiranya De Facto PKR menolak nasihat yang nepotism kejam maka beliau redha dgn nepotism dalam kerajaan BN yang dilawannya.

    Adakah itu sebenarnya maksud De Facto PKR?

    Tidak tahukan beliau sekiranya ada pertandingan, jawatan2 penting PKR akan diisi oleh mereka yang dipilih rakyat sekaligus menutup pintu nepotism dalam untuk campur tangan dalam parti?

    Adakah De Facto redha bila PKR menguasai semua DUN dan Parlimen namun tiada satu kerusi kerajaan pun dipenuhi bukan ahli dan rakan2 beliau?

    Adakah De Facto mahu terus menjadi corong pembesar suara Nepotism kerana yang takutkan nepotism hanyalah orang2 cerdik?

    Fakta sejarah jelas menunjukkan Nepotism kalah teruk dalam pemilihan parti.

    Sebagai contoh, di Malagasy, Parti Sosialis Malagasy mendapat kerusi yang jauh lebih banyak dari pemerintah bagi Majlis Perbandaran Malagasy City.

    Rata-rata National Malagasy Party kalah mencium bumi.

    Kenyataan2 De Facto yang mahu bini beliau jadi Embee Selangor pada tahun 2014 ini jelas melanggar keputusan rakyat marhaen Kebebasan yang mahukan Pakatan Rakyat diperkukuhkan.

    De Facto PKR harus memilih samada:

    1) Berhenti sabotaj Parti sendiri dan mula hadir setiap kali ada malapetaka seperti banjir besar, kemarau panjang dan wabak penyakit
    2) Lepaskan jawatan De Facto supaya keputusan ahli bawahan tidak lagi diremehkan seperti sekarang

    Jangan jadi kuih talam

    Jangan mungkir janji.

    Jangan malukan parti

    TULANG BADAK
    Murtabak Waves

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsat punya tulang bangkai babi nih...asyik asyik de facto de facto...naik muntah aku...tarak modal lain ke bangkai. Baghal punya manusia. Lebih baik ko melancaplah drp de facto de facto tu..bodo bengap ko bangkai babi.

      Delete
    2. hahaha.........
      kalau pkr undur ertinya rakyat tiada harapan lg utk berubah dan hidup akan makin susah walaupun tidak dinafikan akan ada rakyat yg hidup senang bagi pihak kerajaan dan kakitangannya.
      siapa nak tegakkan keadilan kesusahan rakyat biasa dan pendapatan yg tidak setimpal dgn saraan hidup masa kini dan masa depan????
      maka pkr atau pr adalah harapan kita walaupun tidak dinafikan adakah party ini akan dapat ubah malaysia dan prihatin pada rakyatnya lebih baik pada kerajaan skrg ,namun adakah kita punya pilihan lain??? maka berfikir secara waras malah kalau gaji naik diberi oleh kerajaan skrg adakah harus ditolak setiap kali ??? malah GST telah bermula mrk juga perlukan wang utk kehidupan mrk dan utk kewajipan bila berjumpa rakyat berceramah sana sini juga memerlukan bolos !! tetapi inilah alasan yg paling baik kenapa GST dilaksanakan utk kemajuan perbangunan lebih atau periuk nasi kerajaan lebih malah GST br bermula sudah mula berbelanja besar itu ini di bolosi. wang rakyat diagihkan sama rata antara mrk adakah ini adil??? apa rakyat dapat??? tolak tambah rakyat juga yg tambah lebih masih nak kata kerajaan prihatin .

      Delete
  2. Takpe lah....kan GST dah mula, gaji lama dia orang mana cukup.....kan....kannnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...menyirap pagi2 jumaat bila dengar berita naik gaji & elaun MP ni...aku dah kata dah semalam dalam komen aku, perkara naik gaji ni sepatutnya dilakukan secara "performance-based"...terbukti, ahli MP Pakatan Haprak hanya jaga perut buncit masing-masing!! Kepada MP-MP yang kaki kencing rakyat, kaki ampu, kaki kipas, kaki ponteng sesi bahas di parlimen, kaki ambik cuti sakit, kaki gout tapi henjut betina ligat, tak kira parti apa korang anut, AKU TAK HALALKAN SATU SEN PUN duit cukai yang aku bayar tiap-tiap bulan kalau mereka yang disebut tadi berterusan lagak macam haram tapi nak jawatan tinggi....ingat, AKU TAK HALALKAN SATU SEN PUN kalau korang malas berkhidmat demi rakyat, bukan takat demo sana sini botak kepala bagai, aku nak tengok RESULTS, IMPACT daripada apa yang korang buat....INGAT!! Allah Maha Adil & Bijaksana.....Aku rasa ramai yang tak setuju tapi malas nak fikir dah sebab kebanyakannya HOPELESS...(tak semua, tapi segelintir...YB-YB yang berkhidmat demi rakyat, ada wawasan, selayaknya menerima lebih dari apa yang telah diwartakan). Sekian -akurakyatbiasa-

      Delete
  3. Banyak gaji naik tp keje tahap tu gak ....mp je tau nk idup mewah...rakyat yg kasi undi idup bertambah susah ...jd hamba x bertebus je le selama lamanye...

    ReplyDelete
  4. Tak kira bn ke.pkr ke..pas ke..dap ke..berita kenaikkan gaji ini adalah satu khabar sedih buat rakyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.....
      sabarrrrrr......jgn salahkan mrkkkkk.....pas ke dap ke pkr ke mrk juga manusia biasa merlukan wang utk hidup dan bukan mrk yg minta tetapi dibayar gaji mrk dgn jawatan yg dipegang. kita lihat dan tunggu apa kerja mrk akan dtg ,adakah mrk jalankan kewajipan yg diberikan oleh rakyat majoriti pada mrk. memang dah tahu gaji akan naik sebab sebelum ini sudah dimaklumkan gaji PA naik ,jadi tak hairan gaji mrk juga naik.
      Dan dgn ini rakyat tahu kebaikkan GST utk kerajaan atau rakyatnya yg di war2 sebelum ini. namun kesabaran satu senjata ....bila pru 14 nanti buktikan keputusan rakyat adakah nak perubahan utk rakyat malaysia atau rakyat diubah ikut kata kerajaan skrg.

      Delete
  5. SI PELIWAT TU TAU BELUM SEMPAT DIA MENEKMATI ELAUN BARU DIA DAH MASUK PENJARA. ITU PASAL DIA MENOLAK CADANGAN TU. LAGI PUN DUIT DIA MKN TAK ABIS TUJUH KETURUNAN. ADA DIA KESAH ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi si pembunuh serta pemuki sekali penjubo dapat nikmati duit tu kan!!..si pemuki.dan penjubo altantoyo lah bro..maksud aku. Nih dah naik gaji maka puki dan jubo mana pulak nak ditotoh. Si losimah puki dah lunyai boleh masuk tangan. Jubo dia pun dah boleh masuk kaki..entah poki mana pulak nak ditotoh sikepala botak tu...keh keh keh.

      Delete
    2. fitnah macam2 ..nanti jangan kau "melutut" kat negara kafir demi menyelamatkan tengkuk ..macam ali abdul jalil...manusia tak berakal macam kau ni ...sekarang akta POTA dah berkuatkuasa

      Delete
  6. Tahniah lah untuk semua terlibat. Mana mungkin lagi elaun jumlah nya setakat gaji pegawai dalam sektor awam dan kerajaan. Pensyarah jual air liur pun sudah boleh gaji belasan dan puluhan ribu. Koporat ratusan ribu. He..he.. yang kesian pecacai PR masih terlalak terlolong gaji bawwh RM900 konon nya... sehingga apa saja, cacing dalam tanah, ulat dalam batu pun dipolitikkan. Umnu, ameno juga yang di tibai sepuas rasa. Salah sendiri tidak lain hanya di putar alammmmi....ha..ha..

    Moral nya : Bukankah yang baik patut kita sokong ? Allah SWT amat sukakan hamba-hamba nya yang bersyukur dan bersikap sederhana. Baik pembangkang atau kerajaan, mereka saling memerlukan.

    ReplyDelete
  7. Gaji rakyat tak naik malah dibenani lagi dengan GST...untunglah jadi org atasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.....mrk untung skrg tetapi rugi semuanya pada masa depan .
      rakyat harus anggap ini satu pedoman dimana selama ini kita mengharapkan itu ini ,yg dapat hanyalah kerisauan kehidupan yg tak habis2 dikikis dihisap dicekik . dgn kesakitan ini rakyat akan sedar dan bangkit mengubah demi masa depan yg lebih baik utk anakcucu bukannya diri kita skrg .

      Delete
  8. Anuar hudup lagi atau Dah padam???? Kalau dah padam tolong update blog. Voleh kami sedekah alfatihah kpd almarhum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup dan mati di tangan Allah..klu dah ajal ko pun akan padam juga x kira masa dan tempat...

      Delete
    2. Ko pun sama

      Delete
    3. Anon11.19...najib bila nak mampos ngan rosmah? Kalu mampos dua2 ekor babi tu selamat rakyat malaysia.

      Delete
  9. OOI Azmin, ko lah yg paling bertuah ,,, gaji MB selangor... Gaji MP lagi ... betuah la badan !!!

    ReplyDelete
  10. Fuyoo tinggi naiknya..250%,rakyat dpt apa..beban Cukai yg berganda.. Bingai punyer mp..

    ReplyDelete
  11. Siapa yg tak mahu wang...wakil rakyat kerajaan & pembangkang bila nampak wang lupa dah rakyat...hak tuiii mcm sial..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hak tuuiii macam sial lagi hebat mp2 umno sebab dah mentahkedarah duit rakyat dapat pulak naik gaji. Bangsat umno celaka umno haramjadah umno laknat umno. Mampos umno rakyat senang.

      Delete
    2. hahaha.....
      bodohnya saudara ini.....adakah gaji dinaik lalu salahkan pembangkang!!!
      adakah mrk minta gaji naik??? kalau gaji saudara dinaikkan adakah saudara tolak??? kalau nak bising pergi jln raya 1 mei ini .......batalkan GST susahkan rakyat senangkan kerajaan .ada berani???

      Delete
  12. Babi politikus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tikus bukan babi lah bro..babi bukan tikuslah. Yg babi dan tikus tu ialah umno laknat.

      Delete
  13. Babi politikus

    ReplyDelete
  14. Untung lah Rosmah pasni, dapat tambah koleksi cincin baru sambil naik jet baru hasil GST. Hak tuihhh Umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo ko jadi dia aku rasa ko lagi teruk terlompat2 mcm monyet yg berguling dan botakkn kepala kat parlimen aritu kot...tu yg beria sgt nak ambik alih putrajaya....kalo PR pegang lagi hancorrrrr melayu kena cucuk idong dgn komunis DAP!

      Delete
    2. Batang butoh najit dah lembik tak berapa nak naik dahhh. Oleh itu si semah boleh beli batang butoh toy lagi best besar panjang keras. Tahniah semah cepat2 beli nanti habis kat kedai tu sebab wanita dan putri umno dah banyak booking. Kih kih kih kih kih

      Delete
  15. Dosa.... dosa... dosa tak takut ALLAH ke....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...