Wednesday 1 April 2015

TIGA HARI LEPAS BERITAHU SATU DUNIA PASARAYA MYDIN AKAN SERAP KOS GST DAN DIPUJI MELANGIT SEHINGGA DIJADIKAN CONTOH TELADAN UNTUK DI IKUTI ... YANG INI APA KESNYA PULA????




MYDIN Mohamed Holdings Bhd akan menyerap kos GST sebanyak RM15 juta daripada keuntungan bulanan pasar rayanya yang dianggarkan mencecah RM300 juta bagi membantu pengguna berdepan pelaksanaan cukai itu yang bermula esok.

Malah, kata Pengarah Urusannya, Datuk Ameer Ali Mydin, menerusi perbincangan dengan pembekal, sebanyak 1,500 daripada 3,000 pembekal Mydin telah bersetuju untuk turut menanggung kos GST berkenaan.

Menurutnya, Mydin menganggarkan akan menanggung kos sebanyak dua peratus daripada RM15 juta tersebut, diikuti dengan pembekal sebanyak dua peratus serta kebenaran menuntut kembali cukai daripada kerajaan, juga sebanyak dua peratus.

“Kita masih belum dapat menentukan secara tepat jumlah peratusan yang akan ditanggung tetapi ianya di antara dua hingga empat peratus.

“Kebanyakan pembekal yang bersetuju adalah pembekal tempatan kerana mereka memahami sentimen yang mempengaruhi jualan dan pasaran,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pihak media selepas lawatan Timbalan Menteri Kewangan ke Pasaraya Mydin USJ, di Subang Jaya dekat sini, hari ini.

Ameer berkata, pembekal tempatan turut memberi kerjasama baik membantu Mydin dalam mengekalkan harga barangan.

Sikap itu katanya, berbeza dengan syarikat berstatus multinasional yang didakwanya lebih menumpukan keuntungan.

Sehubungan itu, beliau meminta kerajaan agar terus menggesa syarikat berkaitan memberi kerjasama lebih baik membantu rakyat menghadapi GST serta kos sara hidup yang tinggi.

Mengulas harga barangan, Ameer menegaskan faktor itu dipengaruhi oleh harga bahan mentah dunia dan pihaknya tidak boleh sewenang-wenangnya memberi jaminan tempoh harga barangan akan turun atau dinaikkan.

“Ia dipengaruhi oleh harga komoditi. Sebagai contoh harga koko telah jatuh sebanyak lima peratus, oleh itu harga barang makanan berasaskan koko tidak tidak sepatutnya naik,” katanya.

Beliau turut menasihati pengguna agar bijak dan lebih peka dengan situasi semasa dan berani menyoal jika mendapati harga sesuatu barangan itu mahal.

Selaras pelaksanaan GST mulai esok, Mydin telah melancarkan kempen ‘Gerenti Semua Mydin Tanggung, Harga Tak Naik!’ di seluruh 260 cawangannya di seluruh negara.

Sementara itu, Timbalan Menteri Kewangan berkata Kementerian Kewangan bersama Jabatan Kastam Diraja Malaysia dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan akan terus memantau pelaksanaan GST secara berterusan. – Bernama


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menggesa lebih ramai peniaga mencontohi pasaraya Mydin yang memutuskan untuk menyerap enam peratus Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata, langkah Mydin itu disambut baik kementerian kerana dapat membantu menjayakan inisiatif yang diambil kerajaan bagi mengukuhkan ekonomi negara.

"Ini yang kita alu-alukan kepada peniaga yang memikirkan kepentingan negara diutamakan lebih daripada keuntungan sendiri.

"Ini diharapkan akan menjadi contoh kepada peniaga lain. Pada saya apa sahaja tindakan yang kerajaan ambil melalui GST adalah sebenarnya untuk kesejahteraan rakyat dan pengukuhan ekonomi," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Semalam, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan memuat naik iklan yang dikeluarkan Mydin melalui laman Twitternya mengenai penyerapan GST yang bakal dilaksanakan secara sukarela oleh syarikat runcit itu apabila GST dilaksanakan Rabu ini.

Ditanya mengenai kemungkinan syarikat lain mengikut jejak langkah Mydin, Hasan berkata, beliau lebih mengalukan syarikat berkenaan mengumumkan sendiri pendirian masing-masing.

Realitinya????? Seorang pengguna dan pelanggan Pasaraya Mydin Kuala Terengganu mengemukakan bukti betapa itu semua adalah omong-omong kosong retorik habuk pun tarak punya propaganda.

Ternyata diresit pembeliannya hari ini tercatit nyata ada dikenakan GST 6% .... Serap apa kejadahnya macam ini????

Mohon Mydin Mohamed Holdings Berhad berikan respon dan penjelasan demi pencerahan... Jangan nanti dituduh cakap tidak serupa bikin dan bikin tidak serupa cakap.

30 comments:

  1. Sudah Tiba Masa De Facto PKR Berundur. Tiada Alasan Lagi

    Keadaan De Facto yang terbaru seperti yang dilaporkan dalam media alternative sungguh menyedihkan

    Masaalahnya, sekiranya De Facto PKR menolak nasihat yang nepotism kejam maka beliau redha dgn nepotism dalam kerajaan BN yang dilawannya.

    Adakah itu sebenarnya maksud De Facto PKR?

    Tidak tahukan beliau sekiranya ada pertandingan, jawatan2 penting PKR akan diisi oleh mereka yang dipilih rakyat sekaligus menutup pintu nepotism dalam untuk campur tangan dalam parti?

    Adakah De Facto redha bila PKR menguasai semua DUN dan Parlimen namun tiada satu kerusi kerajaan pun dipenuhi bukan ahli dan rakan2 beliau?

    Adakah De Facto mahu terus menjadi corong pembesar suara Nepotism kerana yang takutkan nepotism hanyalah orang2 cerdik?

    Fakta sejarah jelas menunjukkan Nepotism kalah teruk dalam pemilihan parti.

    Sebagai contoh, di Malagasy, Parti Sosialis Malagasy mendapat kerusi yang jauh lebih banyak dari pemerintah bagi Majlis Perbandaran Malagasy City.

    Rata-rata National Malagasy Party kalah mencium bumi.

    Kenyataan2 De Facto yang mahu bini beliau jadi Embee Selangor pada tahun 2014 ini jelas melanggar keputusan rakyat marhaen Kebebasan yang mahukan Pakatan Rakyat diperkukuhkan.

    De Facto PKR harus memilih samada:

    1) Berhenti sabotaj Parti sendiri dan mula hadir setiap kali ada malapetaka seperti banjir besar, kemarau panjang dan wabak penyakit
    2) Lepaskan jawatan De Facto supaya keputusan ahli bawahan tidak lagi diremehkan seperti sekarang

    Jangan jadi kuih talam

    Jangan mungkir janji.

    Jangan malukan parti

    TULANG BADAK
    Murtabak Waves

    ReplyDelete
    Replies
    1. De facto kepala butoh hang.

      Delete
  2. Kalau betul lah cerita ni maknenya depa menipu lah tu. Apa nak heran sebab mereka anggap semua orang keldai. Keldai mana ada otak. Senang saje kena tipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu memang bodo terutama melayu umno celaka selalu hari2 kena tipu. Bangkai biawak punya umno sial.

      Delete
    2. Hang kalau cerdik, sebab apa kena potong kapla dg jepun dulu

      Delete
  3. Ko ni macam sial betul lah...tk ada idea lain ke dlm kepala hotak ko....ooopps lupa pulak macai umngok bangang busuk bangkai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memangpun umno bangkai babi sial selamanya.

      Delete
    2. hang kalau cerdik, sebab apa kena potong kapla dg jepun dulu
      bodooo punya cina

      Delete
  4. Cuba tanya kenapa ? Tanya kepada bulan kenapa punggok atau pungkok merindu... he..he.. macem-macem amakkau ni...

    ReplyDelete
  5. Klau tak menipu bukan Ahmad Maslan namanya. Selama Ahmad Maslan jadi menteri jasa dia cuma menipu rakyat aja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri jawa pontian kaki puki beb. Sebab tu ada kilang kondom. Dia punya saham 60 persen. Tahniah mat menteri tahik palat.

      Delete

  6. Cuba Omak kira kira betul2 jumlahnya

    9.80
    2.70
    9.90
    2.90
    3.70

    bukan kah jumlahnya 29.00

    Yang di katakan GST itu ialah yang serakkan oh MYDIN sendiri.

    Ko kira lah betul2 dulu nanti MYDIN saman k baru ko tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap harga barang tu dah ader GST la...sbb tu total 29, baki balik 21 hengget,,maknanyer, org tu bayar GST, bukan mydin

      Delete
    2. Memang nampaknya macam pembeli bayar GST.

      Tetapi sebenar MYDIN telah meturunkan barang itu sebanyak 6%

      MYDIN akan menanggung 'sikit kerugian' sebenarnya untungnya kurang sikit.

      Keuntungan MYDIN setahun adalah sebanyak 300J (thn 2014)

      Dengan Penyerapan GST ini MYDIN menganggar jumlahnya 16J (tinggal 284J saja untung .... andaian 2014 ada GST)

      Kebanyakkan produk MYDIN bukan barang ber GST

      (Itu saja imformasi yg aka tau)

      Delete


    3. Kepada org2 yang masih lagi kelabu pasal penyerapan GST


      Contoh : Katalah aku pengimpot onta dan onta ada GST

      Aku impot dg harga rm5000 dan jual pada harga rm10000 (aku untung 5000)

      sepatutnya aku kena jual dg harga baru 10,600 (10000 + 600 GST)

      Tetapi supaya pelanggan tak lari aku sedia berkurban sikit aku jual dg harga lama.

      Tetapi pecahan begini harga bersih ... RM9434 GST rm566 so total rm10000

      Sekarang keuntungan aku cuma tinggal 9434 - 5000 rm4434 saja bukan lagi rm5000

      Tapi aku menharapkan penjualan akan bertambah tahun2 hadapan.



      Delete
  7. KORANG PERCAYA BULAT2 APA YANG DIPOST DI INTERNET??? KESIAN KORANG....LAIN KALI KALAU TAK TAU MENGIRA JANGAN SEMBANG KUAT......LAIN KALI KALAU TAK FAHAM GST JANGAN SEMBANG KUAT...OMAKKAU...BILA MASA MYDIN KATA NAK SERAP KOS BERMULA 1 APRIL 2015?? BUKANKAH DIORANG MASIH LAGI DALAM PERBINCANGAN DENGAN PEMBEKAL?? ADAKAH OMAKKAU BOLEH BERITAHU KAWAN-KAWAN "AKU DAH MENIKAH DENGAN SI POLAN" WALHAL BARU DALAM PERBINCANGAN DENGAN KELUARGA MASING-MASING, DAH BOLEH KATA "AKU DAH NIKAH"???

    ReplyDelete
  8. Omak ko ko gi mydin skg...ko cek sendiri atau macai bodoh pkr sokong gay tua......ada kenaikan atau tak.......ada yg kena saman nihhh.....

    ReplyDelete
  9. betul la tuh. Mydin yg bayar GST. kan harga jualan jumlah rm29.00, makna nye
    Mydin yg absorb GST dan byar govt.

    ReplyDelete
  10. Ya Allah ya Raahman ya Rohim kau sempitkanlah hidup mereka yang menyempitkan hidup saudara-saudara seugama dengan ku. Amin.

    ReplyDelete
  11. Puki mak punya menteri...cakap penipu......siapa yang penipu...Ahmad Maslan bangang ni ke ata Mydin......Sudah jelas kersjaan menipu rakyat......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat selan menteri kepala butoh.

      Delete
    2. hang kalau cerdik, sebab apa kena potong kapla dg jepun dulu bodooo punya cina

      Delete
  12. Mohon mandulkan Ahmad Masialan ni sebelum membiak baka lebih bangang!!

    ReplyDelete
  13. Ckp bodoh kang mrh..tp nie lah hakikat..pndai menulis je..ade siasat x..??ade buat pengiraan x..??pandai ckp je..tgk lh berita..owner mydin dh terangkan cara pengiraan mereka..bangang..

    ReplyDelete
  14. bodohnya omakkao ni... dulu skolah tak blajar math gamaknya..

    ReplyDelete
  15. Semalam saya berbelanja di mydin turut dikenakan gst rate utk std rate. So dimana serapannye?

    ReplyDelete
  16. Mmg d nyatakn amt std gst. But try kira all price 1 by 1. Gst amt telah diserap masuk. Tq.

    ReplyDelete
  17. saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
    bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
    setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
    sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
    sempat saya putus asah dan secara kebetulan
    saya buka FB ada seseorng berkomentar
    tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
    melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
    karna di malaysia ada pemasangan
    jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
    saya minta angka sama AKI NAWE
    angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
    terima kasih banyak AKI
    kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
    rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
    bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
    terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
    jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
    tak ada salahnya anda coba
    karna prediksi AKI tidak perna meleset
    saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

    ReplyDelete
  18. Seorang lelaki asnaf fakir miskin. Berada dalam keadaan daif dan hidup dalam serba kekurangan. Sesiapa yang ingin menghulurkan sumbangan wang secara ikhlas, boleh derma ke akaun maybank 151089317354 Adila Bin Suboh. Terima kasih.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...