Friday 8 May 2015

ISU TABUNG HAJI BELI TANAH DARI 1MDB ... PERGERAKAN PEMUDA UMNO MALAYSIA (PPUM) TERUS MENERUS SERANG TABUNG HAJI



Kenyataan Rasmi PPUM


Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia (PPUM) ingin menzahirkan kebimbangan kami berkenaan pembelian sebidang tanah bernilai RM188.5 juta di Tun Razak Exchange (TRX) oleh Tabung Haji (TH) daripada 1MDB.


Pembelian tanah ini dikatakan sebagai pelaburan bagi TH yang melalui proses penilaian yang wajar disetiap peringkat.


PPUM tidak menafikan keperluan TH untuk membuat pelaburan. Pelaburan dalam pasaran modal (pembelian saham) dan sektor hartanah harus dibuat oleh TH bagi menjana pulangan yang dapat diagih kepada para pendeposit TH dalam bentuk dividen.


Yang menjadi pertikaian dalam pembelian tanah TRX ini adalah cara bagaimana transaksi ini dilaksana.

Disini PPUM memohon penjelasan daripada pihak Kementerian Kewangan (MOF) dan juga TH dalam beberapa perkara:

Soalan kepada MOF


1) Berapakah harga yang dibayar oleh 1MDB untuk tanah keseluruhan TRX dan daripada itu berapa harga yang dibayar oleh 1MDB secara pro rata bagi tanah yang dijual kepada TH sebesar 1.56 ekar ini?


2) Apakah benar perancangan awal sebelum tanah TRX dijual kepada 1MDB, adalah untuk kerajaan menjual tanah inikepada Pelaburan Hartanah Berhad, iaitu sebuah syarikat yang ditubuhkan untuk meningkatkan pemilikan hartanah dikalangan mesyarakat Bumiputera?


3) 1MDB akan menerima RM188.5 juta daripada penjualan tanah ini kepada TH. Duit ini akan diguna untuk tujuan apa?


Soalan kepada TH


1) Tidakkah berlaku satu konflik kepentingan dalam transaksi ini memandangkan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Tan Sri Ismee Ismail, juga merupakan Ahli Lembaga 1MDB? Apakah wujud konflik kepentingan lain yang melibatkan pegawai kanan TH dalam transkaksi ini?


2) Adakah benar, diskaun yang kononnya diberi oleh 1MDB dalam penjualan tanah ini, sebenarnya ditawarkan kepada TH atas persetujuan TH membayar 100% daripada harga tanah ini sebaik sahaja Perjanjian Jual Beli dimeterai? Adakah TH pernah menyelesaikan pembayaran 100% bagi mana-mana bidang tanah yang dibeli sebaik sahaja SPA ditandatangani sebelum ini?


3) Apa asas penilaian yang dibuat oleh Panel Pelaburan TH yang meluluskan pembelian ini? Apakah benar laporan risiko yang dibuat merumuskan pelaburan ini sebagai berisiko tinggi? Apakah benar pembelian bidang-bidang tanah terkini yang dibuat di kawasan berhampiran dibuat pada harga yang lebih redah daripada apa yang dibayar oleh TH untuk tanah ini?


PPUM menggesa agar soalan-soalan diatas dijawab dengan segera. Tujuan soalan-soalan ini ditanya adalah untuk mendapat pencerahan yang lebih lanjut memandangkan pembelian yang dibuat oleh TH ini telah menimbulkan pelbagai spekulasi yang mengudang kemarahan rakyat.


Umum mengetahui isu 1MDB ini sudah menjadi semakin runcing. PPUM amat risau sekiranya institusi seperti TH digunakan untuk menyelamatkan 1MDB.


Sebarang usaha untuk menyelamatkan 1MDB yang boleh merugikan rakyat tidak boleh diterima.


8 Mei, 2015

74 comments:

  1. Mari kita lihat siapa yang kena...

    ReplyDelete
  2. Hahaha.......
    Inilah pelaburan mencuri pelaburan pihak lain yg rugi pelaburan yg dicuri tetapi yg untung pelabur yg mencuri. Bukan untung dlm pelaburan tetapi untung menyamun dari pelabur lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. M
      A
      S
      A

      U
      N
      T
      U
      K

      N
      A
      J
      I
      B

      B
      E
      R
      A
      M
      B
      U
      S

      U
      N
      D
      U
      R

      N
      A
      J
      I
      B

      U
      N
      D
      U
      R

      Delete
  3. duit kwsp orang dah sapu
    duit tabung pencen orang dah sebat
    duit tabung haji orang dah tibai
    duit apa lagi yang aku masih ada?
    itu semua duit simpanan orang tau...tak kan tak tau?
    kalau duit bapakk ko sendiri, ko nak lanyak licin2 pun kita tak kisah

    ReplyDelete
  4. Mat385 mungkin ada jawapannya.

    ReplyDelete
  5. Jalan untuk Najib keluar dari Seri Perdana makin luas hari demi hari....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kn kuar saje bang!!! ....abis taik2 busuk yg dia tinggalkn tu sape nk tanggung ...hee

      Delete
  6. BN adalah BABI NEGARA.
    Sifat Babi/Khinzir adalah suka menyondol tanpa mengira sesuatu halal atau haram.
    Contoh: Babi kalo di beri keladi dia pn sondol, lepas tu berak, tahi dia pn dia sondol.

    maka itu la sifat BN sebijik dan selari dgn sifat Babi.

    Maka pengikut2 BN pn sama la...tahi pn dia sondol...benda halal haram smua dia sondol...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan kat tuan baru nak kata itu. Saya dah lama panggil macam tu.

      Delete
    2. Kasihan kat tuan baru nak kata itu. Saya dah lama panggil macam tu.

      Delete
  7. Walaupun mereka berjaya menghumban Anwar dalam penjara namun mereka tetap tidak aman.

    ReplyDelete
  8. Alaaaa sonang yoo nak luluskan pembelian tu sobab orang kuek TH adolah orang kuek 1MDB.

    a) Tan Sri Ismee Ismail, CEO dan Pengarah Urusan Tabung Haji merupakan ahli Lembaga Pengarah 1 MDB

    b) Dato' Johan Abdullah, Timbalan CEO dan Timbalan Pengarah Urusan Tabung Haji merupakan Pengerusi anak syarikat 1 MDB iaitu 1MDB Edra Energy Sdn Bhd

    c) Tan Sri Datuk Dr. Abdul Samad Haji Alias, Ahli Panel Pelaburan Tabung Haji merupakan Ahli Panel Penasihat 1 MDB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mintak2 3 eko ni dgn bos dia org mampos jd babi sbg bukti dia org memang buat keje cilaka ni ..sial punya cilaka2 ni....

      Delete
    2. Si macai bahlol ni dh mai dah ...TPM pun x mampu nk beri penjelasan dia pulak yg memandai mandai...buat bertambah rosak lh umno cam ni bila sibahlol macai yg lebih2....kahkahkah.

      Delete
  9. Don't worry. Penyamun-penyamun ni semua akan mendapat balasannya kelak...lambat atau cepat aja. Tak terpikul dosa yang akan ditanggung kerana menganiyai pendeposit TH yang jujur untuk laksanakan ibadah kerana Allah.
    Doa orang yang teraniyai tiada hijab melainkan mendapat perkenan Allah. Kamu tunggulah masa kamu...

    ReplyDelete
  10. Apa nk heran .... duit zakat pun depa tibai....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jadi darah daging mereka suka yang haram. Nak buat macam mana?

      Delete
    2. Hahaha.....kenapa islam melayu ni tak takut haram ya????? Melayu ke islam!!!
      Jadi jgn ingat melayu itu islam hanya kerana melayu beragama islam namun tak islam pun!!! Umno melayu.

      Delete
  11. Woi Samuel Kasuma

    Apa yang kau merepek ni setannn?

    Tak habis2 dengan setan togel kau tu.

    ReplyDelete
  12. Duit Tabung Haji tu duit bersih di simpan oleh pak cik dan makcik sikit2 untuk pergi haji. Tak berkat kalau di salah gunakan. Yang kecoh sekarang ni bala la tu. Ko tanggung la sendiri. Baik minta ampun banyak2 dari Allah juga dari makcik dan pakcik tu. Besor tanggungjawab tu weh.

    ReplyDelete
  13. Salam 1rasuah,

    Lepas tu sub kepada cina. Melayu makan atas angin walaupun sedikit. Cina kaut untung lebih besar.

    Melayu dan shortcut berpisah tiada. Mereka tidak percaya kepada usaha keras seperti kaum cina. Sebab itu cina, Pakistan, Indonesia, Myanmar yang baru datang pun boleh kaya dari mereka. Manakala mereka asyik salahkan orang walhal mereka malas dan bodoh.

    Dalam pendidikan mereka nak shortcut, SPM tak mahu score mahu terus ambil degree, sudah dapat ambil degree pakai kuota, tak mahu belajar bersungguh sungguh pula. Attendance minta kawan tanda, assignment buat last minute atau copy paste atau upah orang buat. Malas belajar, ramai ramai datang jumpa lecturer kow tim.

    Nak cari kerja mereka malas bersaing mereka nak shortcut. Pakai cable, saudara mara. Masuk cara zalim dengan rampas tempat orang masuk secara adil. Bila ditanya tipu cakap rezeki walhal cable. Berani fitnah Allah cakap itu rezeki.

    Dalam berniaga mereka nak shortcut. Jadi kroni aka orang tengah yang kerja makan atas angin beli tanah daripada orang Melayu jual kepada cina, beli ubat daripada kilang jual kepada hospital, bekal barangan kepada agensi kerajaan dengan konsep mark up harga yang tidak munasabah, beli tanah 4 juta jual 14 juta, beli pen 40 sen jual RM 14.

    Masuk kerja kerajaan tapi buat bisnes luar maka tak fokus pada kerja, selalu hilang. Suka melabur skim piramid atau jadi ahli untuk paksa beli. Jual ayat Quran dan sunnah oleh kerana madu ada dalam quran maka di kapak habis habis walhal harga madu dan minyak zaitun di giant berapa ja. Letak tanda rm20 bila customer pegang dan tanya terus di up harganya, ini 25 yang lain 20, yang atas promosi yang bawah tak. Dasar penipu!

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.

    ReplyDelete
  14. Aku rasa tajuk kali ni encik UNKNOWN mesti jem skit...so apa pendapat UNKNOWN tentang tajuk kali ni...kj dah tanya, th kena jawap...jawapan yang terang kalau boleh. Tak nak nanti jawap saya tak kenal Jho Low. Lain macam lak orang pikir nanti.

    ReplyDelete
  15. biaq pi kat depa yg dok sokong bn.ni balasan percaya kat penyamun.org kata tàk percaya.padam muka hangpa.

    ReplyDelete
  16. TH difitnahkan mem "bail out" 1MDB...bagaimana jika pelabur swasta yg mengambil usaha atas kecairan aset milik 1mdb ... apakah berani para penyeleweng ilmu menimpakan fitnah sebagaimana Tabung Haji Properties (THP) difitnahkan .. kelak 1MDB akan mencairkan aset miliknya yg lain .. bersedialah wahai golongan yg sombong lagi kufur untuk kamu fitnahkan jika urusannya itu melibatkan GLC yg lain...atau mungkin TH sekali lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si macai bahlol ni dh mai dah ...TPM pun x mampu nk beri penjelasan dia pulak yg memandai mandai...buat bertambah rosak lh umno cam ni bila sibahlol macai yg lebih2....kahkahkah.

      Delete
    2. lucu juga kamu ni..urusan TH yg kamu fitnahkan mengapa TPM pulak yg kamu mahu berikan penjelasan ?..aku hanya menyampaikan serba sedikit bergantung pada sidang akhbar yg buat oleh TH sendiri...tiada menjadi keberatan atau sesalan pada sesiapa yg mahu terus menjadi kawanan binatang ternak kepada para penyeleweng ilmu...aku bukan macai ..bukan juga seorang ustaz.. sekali sekala pandang cermin cuba kamu ketawakan pada "org" yg berada didlm cermin itu...

      Delete
    3. Tv3/4, tv1, tv2, tv9 x kn kuar berita ni bahlol ...sekali sekala pandang cermin cuba ko ketawa pada org berada didlm cermin tu ...cam sial je kn ...kahkahkah

      Delete
    4. Makhluk perosak @ macai bangang seperti 'Unknown' adalah seperti anjing buruk kepala yang dibenci orang ramai kerana 'Unknown' cuba menegakkan benang basah dengan mempertahankan kejahatan dan kerakusan nafsu lembaga pengarah BABIdog dan pemimpin ameno yang menjadi lintah darat yang menghisap darah rakyat hingga kering ! Unknown adalah penjilat najis bos-bos syaitannya ! Celakalah anjing dan babi yang menipu rakyat !

      Delete
  17. bukan sikit nak belanja bela anak badak... lebih mahal dari 2 ekor panda...
    kalau setakat duit KWSP n T.HAJI baru lekat celah gigi aje...
    tunggulah kita tengok duit siapa pula yg akan kena samun oleh puak laknat ni... mereka tak akan kenyang sampai bila2 hinggalah masuk dlm kubur atau jatuh kapal terbang mana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat aneh tatkala sikufur yg sombong lagi jahil...mengidamkan pada pemerintahan yg menurut pada syariat islam...dicela ..difitnah..di adudomba..diberi gelar yg aib..kepada sesiapa yg membantah padanya ...kemudian dengan bangganya mendakwa kami menentang kezaliman...sedangkan lisannya sendiri tidak mampu dipagar..dunia..dunia

      Delete
    2. Kah..kah..kah...kesian ostad unknown...bermatian pertahan pemerintah yg zalim. Ada saham ke? Berani kata pemerintah yg mengikut syariat.... agama tah ke mana...aurat tah ke mana...bawalah bertaubat yaa ostad unknown.

      Delete
    3. Macai ameno seperti Unknown adalah bangang dan gila kerana cuba menutup bangkai gajah dengan sapu tangan dengan cuba menafikan kejadian rompakan wang rakyat ! Kalau dah biasa makan tahi, semua benda busuk menjadi makanan macai!

      Delete
  18. suruh aki wahyu sendiri membeli nombor kalau kena aku bagi hadiah

    ReplyDelete
  19. Jho Low dan girlfriendnya yang sedang sibuk mengulum batangnya mengucapkan terima kasih untuk wang Tabung Haji! Hidup ketuanan cina tembam! Kah! Kah! Kah! Kah!

    ReplyDelete
  20. Cina tembam jugak si Jho Low yang kenyang! Barua serta beruk UMNO jugak yang melopong dan tersengih-sengih kena cuci kencing tahi si cina tembam! Kah! Kah! Kah! Kah! Kah!

    ReplyDelete
  21. UMNO memang tidak bertelur! Sampai wang tabung haji dibagi free kat si Jho Low! CIbai punya parti!

    ReplyDelete
  22. Berjuta pendeposit TH angkat tangan, awas...kamu penyamun, penyamun semua dan azeez mamak, doa org yang dizalimi....kami akan menyaksikan kemusnahan kamu semua satu demi satu, Insha Allah. Kami x rela duit kami di samun bailout atau bayo hutang2 1mdb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bailout adalah satu tindakan yg boleh dilakukan oleh sipemiutang kepada yg berhutang (tanpa ada cagaran) .. apakah TH menyerahkan sejumlah wang kepada 1MDB tanpa ada sesuatu untuknya sebagai ganti ?...maka jadilah kamu sekadar penyambung fitnah ..dan insyaAllah kamu juga tidak terlepas dari diadili Allahswt atas sambungan fitnah yg kamu kerjakan berhubung perihal TH..yg kamu sendiri tidak mengetahui apa2 melainkan sedikit dari apa yg dikhabarkan oleh para penyeleweng ilmu..

      Delete
    2. TH menyertai pada usaha kecairan aset milik 1MDB (TRX)..yg mana tanah disekelilingnya dinilai melebihi dari apa yg dibayar oleh TH kepada 1MDB...yg ditempikkan oleh para penyeleweng ilmu adalah selain dari fitnah "bailout" .. diadu dombakan juga kenapa harga yg dapat kepada 1MDB sangat murah lalu dicairkan mengikut harga pasaran ..maka rantaian dari adu domba itu juga menerbitkan fitnah yg baru "pecah amanah" oleh kerajaan kepada 1MDB .. (bersabit perihal TRX) ... tanah di kedutaan jerman dibeli pada harga melebihi hampir 30% dari harga yg dapat kepada TH...agaknya TRX wajib dijual kepada pelabur swasta ..maka diamlah golongan yg kufur itu

      Delete
    3. TH menyertai pada usaha kecairan aset milik 1MDB (TRX)..yg mana tanah disekelilingnya dinilai melebihi dari apa yg dibayar oleh TH kepada 1MDB...yg ditempikkan oleh para penyeleweng ilmu adalah selain dari fitnah "bailout" .. diadu dombakan juga kenapa harga yg dapat kepada 1MDB sangat murah lalu dicairkan mengikut harga pasaran ..maka rantaian dari adu domba itu juga menerbitkan fitnah yg baru "pecah amanah" oleh kerajaan kepada 1MDB .. (bersabit perihal TRX) ... tanah di kedutaan jerman dibeli pada harga melebihi hampir 30% dari harga yg dapat kepada TH...agaknya TRX wajib dijual kepada pelabur swasta ..maka diamlah golongan yg kufur itu

      Delete
    4. tengok tarikh beli dekat2 sama tarikh bayar bunga
      tengok jumlah beli dekat2 sama jumlah bayar bunga
      macam errrr....macam errrrr...

      Delete
  23. Apa KJ tanya TH atau 1MDB.....

    G la tanyaDato Sri Hj Najib Bin Tun Hj Abdul Razak.

    Punca masalah ini datang dari dia.

    Apa punya vongok la KJ.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  24. Isu pembelian tanah 1MDB oleh TH ini merisaukan semua orang.Pakcik & Makcik pelabur risau. Tun M risau.Pembangkang risau.Dr.Asri mufti pun risau. Pemuda UMNO pun risau. Ana rase PM Najib pun risau macam mana nak jawab. Tiga ekor pakar TH pun risau.Mamak ketua TH tu apatah lagi.
    Rasenya hanya seorang yang masih utuh keyakinannya iaitu Ostad Unknown. Sebenarnya ostad ana kagumi keyakinan tuan. Tetapi anta mesti terima hakikat bahawa UMNgok ni pun boleh tersilap langkah kerana nafsu terlampau besor. Maaf ye ostad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa nak risau wahai sahabat...amanahnya TH dipikul oleh mereka2 yg dilantik .. yg menjadi keanehan ..org awam yg tidak mengetahui apa2 sangat yakin berlaku penyelewengan ..."bailout"..dan "pecah amanah" ..lalu seperti biasa mereka zikirkan kata2 kesat untuk dikalungkan kepada sipemegang amanah TH...kerana itu aku sering sifatkan golongan ini tak ubah sebagai sekawan ternakan dan para penjual beli ilmu itu sebagai sipengembalanya .. tiada apa yg datang dari sipemerintah melainkan golongan yg kufur nikmat ini dengan sombongnya berkata segala apa yg dapat kepadaku adalah "hak" sebagai rakyat ..dan tatkala terlepasnya pada sesuatu nikmat difitnahkan sebagai kezaliman ...apakah aku menipu dlm urusan ini..?

      Delete
    2. sipemegang amanah juga sebahagian drp sipenjual tanah
      tu yang anehnya tu

      Delete
  25. Usia TH melebihi dari 20tahun dan bertukar sipemegang amanahnya mengikut peredaran masa...objektifnya adalah untuk menyempurnakan urusan rukun islam yg kelima kepada para penyimpan..dan ia dijamin oleh kerajaan yg difitnahkan sebagai perompak..tidak pernah sekalipun TH terlepas dari menyempurnakan urusan haji para penyimpannya...dari dana yg diperolehi serta dengan jaminan dari sipemerintah..maka dilantik anggota pemegang amanahnya dari kalangan mereka yg berilmu ..diurusniagakan dana yg diperolehi dengan dipandu oleh syariat..kini TH berdepan dengan gulungan fitnah daripada gerombolan serigala yg diikuti oleh biri2 yg menjadi ikutannya ...Ya Allah dengan QudratMu lindungilah TH agar ia kekal berupaya menyempurnakan rukunMu yg kelima (fardhu haji)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab itulah kita tak mahu duit kita pergi haji nanti ada bau2 1MDB

      Delete
  26. tiada apa yg paling aku kesalkan selain dari TH difitnahkan pada urusan yg menjadi rutin kepadanya (urusniaga)...dari awal penubuhannya TH ..urusniaga adalah keutamaannya demi menyempurnakan rukun islam ...sudah matikah iktiqadmu wahai bangsa yg tidak tahu malu ...sehingga urusan TH tidak kamu doakan agar dilindungiNya tetapi kamu fitnahkan dengan pelbagai adu domba...betapa besar ehsan yg telah dan masih disempurnakan oleh TH ..cukuplah simpanlah celaan dan fitnah kamu terhadap GLC yg lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun kesal kalu pelaburan TH difitnahkan
      Tapi aku lebih kesal bila duit yang akan kugunakan melakukan rukun islam kelima itu dikaitkan dengan 1MDB yang sekarang ini amat diragui

      Delete
  27. Sebenarnya kelewatan Najib memberi penerangan yang menyakinkan adalah punca segala2nya.Harap dia ada penjelasan yang boleh menyakinkan rakyat2 yang sedang risau. Terlalu banyak penyelewengan yang terjadi menyebabkan rakyattidak lagi yakin pada pemerintah.

    ReplyDelete
  28. Sila jawab iklas lah ia macam mana nak kurangkan kos haji ia sedangkan arab suadi naik kos haji ia, kalau tabung haji tak melabur macam menanpung kos haji lebih tinggi. kos haji indonesia lebih tinggal dari malaysia ini mereka bergadai tanah semata2 nak pergi haji, ada simpan duit dari muda jika mereka pergi haji itu berlaku di indonesia ini, kita tak naik kos haji pun korang tak bersykur. Kalau 1mbd bagi diskon pada tabung haji tanah pun aku galak sebab dapat . Dulu tambung haji melabur dekat amerika dia marah dia merlabur malaysia dia marah.
    Kau ingat aku suka kj itu dia lepaskan anwar suruh pak lah tulis surat dekat yg tuah agong itu ,kesalahan guna kuasa menggangu siasatan polis kes 50 dalil kenapa anwar tak boleh jadi pm itu

    Kalau tambung haji melabur macam mana dia kurang kos haji sedang meningkat
    pkr sila jwab ia sila bagi candangan baik ? Aku tanya ini

    ReplyDelete
  29. Tiada siapa yang menafikan sumbangan Tabung Haji selama ini. Yang terbaik. Sebab itu lah bila depa masuk campur dengan 1MDB orang risau kerana image 1MDB yang penuh misteri. Hutang berbillion entah kemana. Kita tak mahu TH yang kita banggakan itu lingkup di buat oleh nafsu besar manusia yang takde batasan itu. Senang saje boleh diterima segala tindakan TH kalau di buat penerangan yang menyakinkan. Ini tidak. Soalannya banyak tapi penjelasan satu baris sahaja. PM kena masuk campur cepat jangan berdiam diri. Kalau pelaburan nya baik mengapa tak minta PNB saje yang masuk. Mengape TH.Banyak lagi persoalan yang perlu di jawab segera. Supaya orang tak risau. Rakyat berasa ada tekanan politik dalam penglibatan TH ni. Itu pun perlu di terangkan se jelas2nya. Mengapa berdiam diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada dua bentuk pelaburan yg tidak akan susut nilai iaitu emas dan tanah..maka TH tidak terhalang dari menceburi urusniaga yg dlm dua bidang ini ...bagaimana mungkin boleh difitnahkan urusan ini sebagai bailout kepada 1mdb ? .. apakah kamu rela satu lagi pusat ekonomi di kuala lumpur dikuasai oleh pelabur yg bersifat sendirian berhad ? ..PNB akan difitnahkan mem "bailout" 1mdb jika ia yg menjadi pembiaya kepada TRX...

      Delete
    2. bailout kepada 1MDB mungkin boleh dikatakan jika TH membeli asetnya yg pasti akan susut nilai (kereta..pakaian..makanan..dll).. dengan harga yg berkali2 ganda...malangnya aset yg dicairkan oleh 1MDB adalah tanah yg berpusat di kuala lumpur ..bukan dihujung belukar ... maka potensi dan risikonya telah dinilai sebaik2nya oleh TH...ditambah nilai pula dengan perjanjian pembangunan yg diserahkan kepada Tabung Haji Properties (THP)... maka terhapuslah fitnah yg mengatakan TH "bailout" 1MDB..

      Delete
    3. Memang betul nilai emas dan tanah tak turun harga
      Tapi carilah tanah atau emas yang tiada kaitan dengan 1MDB
      1MDB sendiri masih terlalu dipertikaikan dengan hutang2nya, carilah tanah lain yang lebih murah. Banyak org nak jual

      Delete
    4. Oh Stud..... TH beli 188 juta hanya utk secubit berbanding dengan 1MDB beli dgn harga yg lebih kurang sama utk 70 ekar!! Jual balik nanti TH untung hanya 5 juta, 1MDB untung bilion2, oh stud!!

      sekarang siapa kenakan siapa?
      Siapa yang bodo?

      Delete
  30. Haha..tak payah la nak kutuk2 pnyokong bn..klu dah karat biru tu biar kbulur tak mkn..tinggal selai spinggang pun peduli hapa..tetap sokongg...kah kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sifat taasub yg kau nyatakan itu ..adalah cermin kepada para pengikut PR....ia lebih subur di kalangan kamu ..berbanding pihak lain...

      Delete
    2. berapa banyak dari kalangan kamu yg berkali2 dikumpulkan di kaki lima

      Delete
    3. Jom ramai2 kits buat report Polish Dan dakwa 4 elite lanun2 yg Merompak wang rakyaat

      Delete
    4. Sy bukan pengikut PR
      Sy penyimpan tabung haji

      Delete
  31. Sekarang kita serang KWSP, divident sikit, kroni kaya raya.

    ReplyDelete
  32. lantik CEO agar senang curi wang contoh FELDA, RISDA, MARA macam ini duit bergunung pun habis kerana bernafsu syaitan.Melayu ditipu oleh bangsa sendiri, sedih

    ReplyDelete
  33. Negara dh nk bengkrap ditadbir oleh umno..bn...anwar kau rehat lah di sg buluh tu...buka quran baca kitab ugama...kau nk susah2 jadi pm buat apa.....depa berhutang kau pulak nk galas batu besar yg ditinggal umno..bn jgn fikir banyak2 biar umno yg filir benda ni....

    ReplyDelete
  34. Unknown ini memang unknown.

    Tak pandai tapi berlagak pandai

    Tak dapat beza antara bailout dan pelaburan.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown bkn berlagak pandai... dia hanya menjalankan tugas sebagai seorang macai.. noted..

      Delete
    2. Atas nama perjuangan survival bangsa Melayu, penyangak2 mengambil kesempatan. Konon nya untuk bangsa. Peerrgh. Dan Melayu yang bangang terus sanggup di perlembukan.Dah nampak cara perjalanan 1MDB tu berserabut walau pun kununnya di terajui oleh para bijaksana. Tapi nampaknya macam kena kelentong saje. Nak perjelaskan pada rakyat pun tak mampu. Tiba2. yahoo.satu pelaburan yang sangat menguntungkan untuk TH demi bangsa. Begitu la UmNO. Dulu sekarang dan selamanya.Terima la hakikat kepimpinan UMNO sekarang yang paling lemah kerana ada punaisihat yang bengap dan mementingkan nafsu.

      Delete
    3. TS Muhyidin pon dah pening isu 1MDB ni.
      Cuma yg tak peningnya ialah macai bodoh dan sesetengah melayu bengong.
      Janji perot dapat makan sudah ok biarpon negara dah jadi tunggang langgang.

      Delete
  35. Ada warga emas yang menyimpan duit sedikit-sedikit sehingga 20 tahun semata-mata untuk pergi Haji.

    Bayangkan betapa sedihnya duit dari keringat situa digunakan untuk bailout hutang 1MDB.

    Memang sah amat celaka mereka-mereka yang terlibat itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adalah lebih baik jika kamu ulang persekolahan ...tanya cikgu "bailout" tu apa...jangan jadi sibodoh yg sekadar menyambung khabar...tanpa mengetahui apa2

      Delete
    2. 15:55...elok oh stud tanya kat Madey maksud bailout. Madey boleh cerita kat oh stud dari A sampai Z. oh stud jangan jadi sibodoh yg sekadar menyambung khabar...tanpa mengetahui apa2

      Delete
    3. Jika tiada angin masakan pokok bergoyang.
      Jika tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah.
      Jika tidak kentut, masakan bau busuknya terhidu.

      Delete
  36. kalo pembangkang yg bongkar semua fitnah ...

    hehe ...malaysia oh malaysia ku ....

    Lagi Isu Panas ... Jom Terjah !! >>> CLICK HERE !!<<<

    ReplyDelete
  37. Pemimpin Zalim Anuar, Pemimpin Sombong Anuar, Pemimpin Bongkak Anuar, Pemimpin Pemfitnah Anuar, Pemimpin Penipu Anuar, Pemimpin Paling Angkuh Anuar.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...