KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 4 May 2015

PEGAWAI KHAS NAJIB BIDAS BEKAS BOS NSTP SEBAGAI TIDAK ARIF ADAT MELAYU DAN KUTIP FAKTA TEPI JALAN.


Seorang pegawai khas perdana menteri membidas bekas pengarang kumpulan NSTP, Datuk A Kadir Jasin yang dianggapnya "seorang Melayu yang kurang arif adat" Melayu.


Ia susulan isu penajaan menghadiri majlis perkahwinan anak perempuan Datuk Seri Najib Tun Razak di Kazakhstan.

"Adalah menjadi adat apabila kita berkahwin, pengantin lelaki menanggung kos-kos perbelanjaan perkahwinan kedua-dua belah pihak.

"Sebagai contoh, dalam adat Melayu apabila wang hantaran diberikan, wang tersebut bertujuan untuk digunakan oleh keluarga pengantin perempuan untuk majlis kenduri.

"Tidak timbul soal PM menerima tajaan dari keluarga lelaki. Dalam hal ini, Nampaknya Kadir Jasin merupakan seorang Melayu yang kurang arif adat," kata Rizal Mansor dalam satu kenyataan.

Tambahan pula, kata Rizal lagi, tindakan keluarga Daniyar Kessibayev menanggung kos rombongan pengantin perempuan, menunjukkan mereka bertanggungjawab dan bersungguh-sungguh meraikan keluarga perempuan. 

"Dan sudah tentu jika kenduri di sebelah lelaki, pihak lelakilah yang menanggungnya," kata Rizal yang juga pembantu peribadi Rosmah.

Beliau mengulas tulisan Kadir yang mempersoal adakah elok bagi Najib menerima tajaan pihak luar untuk mengadakan majlis mewah yang undangannya dikeluarkan oleh beliau sendiri dan boleh menjadi mangsa peras ugut oleh pihak yang menajanya.

Mengulas lanjut, Rizal - yang sudah enam tahun berkhidmat dengan Najib - berkata tidak timbul soal ugut mengugut berhubung isu itu memandang kedua-dua belah pihak telah menjadi besan dan keluarga.

Sebaliknya, Rizal mengingatkan Kadir supaya tidak membuat "spekulasi jahat" yang menurut beliau seolah-olah mahu melihat timbulnya syak wasangka antara kedua mempelai.

"Perbuatan ini merupakan satu perbuatan jahat dan busuk hati, ia amat dibenci dan dikutuk dalam masyarakat Melayu.

"Kadir Jasin perlu lebih memahami adat Melayu dan jangan buruk sangka," katanya.

Rizal turut menyindir Kadir supaya lebih teliti dalam menulis dan "tidak mengutip fakta tepi jalan" kerana majlis bertandang itu berlangsung di Almaty dan bukannya Astana seperti yang ditulis dalam blognya.

"Ini adalah sesuatu yang memalukan memandangkan beliau seorang bekas wartawan kanan dan orang yang pernah mengetuai organisasi media.

"Kalau ini cara dia menulis saya boleh simpulkan selama ini fakta beliau semuanya dikutip tanpa asas,” kata Rizal lagi.

16 comments:

  1. Pss di luar nusantara, orang islam ikut sunnah Rasulullah S.A.W iaitu majlis kenduri kawin dijalankan di pihak lelaki dan bukannya pihak perempuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nama tempat pun dah salah, fitnah la namanya..sempat ke dia mohon maaf sblm mati?

      Delete
    2. Topup prepaid tak boleh settle! UMNO tak da telur! Koh! Koh! Koh!

      Delete
  2. Salam 1 rasuah ,

    Kerajaan akhirnya menyertai 160 negara yang melaksanakan gst walaupun agak terlewat.

    Begitulah bunyinya ayat nak perdaya rakyat. Ingat semua rakyat degree spm sedikit A ke, senang senang nak ditipu.

    Apa yang membebankan daripada negara maju kerajaan cepat cepat tiru, tapi apa yang baik tidak pula dicontohi, contohnya;
    1. Gaji ikut jam (per hour) kita masih per month.
    2. Kilang atau lombong untuk rakyat tempatan , di sesetengah tempat pihak kilang yang membina sekolah dan pusat komuniti di sesuatu kawasan tapi di Malaysia , kilang untuk pendatang asing.
    3. Nak masuk U mesti lalui ujian tapisan jika tak lepas mesti diulang, hitler pernah gagal masuk akademi seni begitu juga Yonro dari cerita sin chan yang terpaksa mengulang ujian untuk masuk U, tapi di Malaysia, sah sah spm 3/10 A separuh pun tak sampai, boleh pula masuk KU, turunkan graf, melalui kursus tertentu, degree boleh dibeli dengan mudah tanpa skor spm.
    3. Gaji sektor swasta lebih tinggi dan dipandang mulia tapi di Malaysia sektor awam yang lembab dan tidak cekap terlampau dimanjakan hingga cukai dan hasil negara lebih banyak mengalir kepada mereka daripada kepada orang miskin.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai. heee

    ReplyDelete
  3. Kalau dah arif sangat dengan adat melayu kenapa pilih bangsa Kazahstan? Kenapa tak pilih menantu dari kalangan bangsa melayu? Konon Parti keramat melayu UMNO pembela bangsa melayu. Sepatutnya presidenbya paling kuat pertahankan darah keturunan melayu. Tapi presiden parti melayu sendiri pun tak mau ambik melayu buat menantu. Nak bela melayu apa kejadahnya?? Ini contoh bangsa penipu dan pembohong kepada bangsa sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam tidak kenal bangsa saudara, beristighfarlah.

      Delete
    2. Kalau Islam tak kenal bangsa, apalagi bubarkan segera parti berasaskan bangsa seperti UMNO dan ramai2 bangsa melayu masuk parti Islam!


      Bertakbirlah, Allahu Akbar!

      Delete
    3. Bodohnya 19.09...mana kampung kau duduk ni sial?

      Delete
    4. Pukimak 20:10 duduk dalam mangkok jamban Najib..

      Delete
  4. Babi Masih Haram Dimakan!!!!!!!

    Dalam amalan Nepotism Politik PKR, Anak - anak boleh diheret dalam kancah Politik untuk raih undi simpati!!!
    Kenapa Daging Babi Haram? Ianya daging jugak. Sama macam daging lain? Mungkin itu pertikaian yang boleh digunakan oleh anak beranak Si Ketua Penipu tu jika ianya ada kaitan dengan mereka.

    Jika kita lihat dari satu sudut, Si Nurul Izzah tu semalam cuba nak menjustifikasikan amalan Nepotism Politik Longkang yang diamalkan oleh kaum keluarga dia di Permatang Pauh.

    Kata Si Nurul Izzah tu, budaya 'Politik Anak Beranak' yang menjadi amalan PKR selama hari ini bukannya Nepotism Politik yang didakwa oleh sesetengah pihak terhadap mereka sebelum ini.

    Sebaliknya, Si Nurul Izzah kata pembabitan ahli keluarga dia didalam Politik pada ketika ini merupakan satu 'Warisan Perjuangan' yang telah ditinggalkan oleh Si Ketua Penipu tu kepada dia.
    "Saya boleh katakan begini, dalam mana-mana perjuangan memang ada warisannya. Sudah pasti kalau kita nak meneruskan perjuangan, tentunya kita mahu anak-anak kita mewarisi idea-idea perjuangan tersebut. Tentunya kita mahu anak-anak kita memahami kenapa pegang kepada prinsip itu," katanya.
    Dari kenyataan yang dikeluarkan oleh Si Nurul Izzah tu membuktikan bahawa dia cuba nak menutup kemaluan dirinya sendiri yang sekarang ni sudah terdedah kepada khalayak umum.

    Dan dalam masa yang sama, percubaan untuk menutup kemaluan tersebut, Si Nurul Izzah tu mula pusing cerita, dan mengaitkan isu berkaitan dengan syarikat GLC yang didakwa ianya sebagai amalan Nepotisme.

    Pusing - pusing, Si Nurul Izzah ni cuba nak tutup amalan Nepotisme Politik yang diamalkan oleh kaum keluarganya daripada dijadikan persoalan. Sedangkan isu Nepotisme Politik itu yang ditentang selama hari ini.

    Jelas, Nurul Izzah tu cuba nak memesongkan perhatian rakyat dan mengelirukan mereka dengan maksud Nepotisme Politik itu sendiri dengan mengaitkan isu lain demi untuk menjaga kepentingan Politik dirinya sendiri. Bukannya untuk kepentingan rakyat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedarlah sikit...najib pun tak percaya melayu boleh bela anak dia....begitu juga muhiyiddin....macai cuma.mampu jadi haiwan belaan...melalak sana sini....

      Delete
  5. Kembalikan pkr kelandasan sebenar.
    mana ucapan ds.anwar untuk menhapuskan nepotism dan kronima dan menhapuskan amalan parti politik kronima dan nepotisma pada 1998, kami tenggu2 jawab jawapan dari ds anwar dan keluarganya janji keramat nak menhapuskan nepotisma dan kronima.
    Kami dah hilang kapercayan di berikan pada anda wahai ds anwar. Susah payah kami menaikkan nama anda wahai ds anwar '' anda telah mengkianat kami selaku ahli lama pkr. Ds anwar ibraham Anda telah menbuang ts kahlid ibraham dulunya menyokong anda disebab percaya pada keadilan untuk menhapuskan nepotism dan kronisma belaku di malaysia semata2 tamak jawatan mb anda sangup buang ts kahlid jawatan berikan pada jawatan mb pada bini sendiri, inikah amalan nepotism di kata untuk ds anwar untuk menhapuskan nepotisma. Kami bosan dengan pkr ini

    Kembalikan pkr kelandasan sebenar
    Dari




    justice for papa 1998

    ReplyDelete
  6. Aku peduli apa kalau majis bertandang tu berlangsung di Almaty ka Astana ka Buah Kana ka - yang pentingnya majlis tu memang berlaku dan jutaan ringgit dibelanjakan untuk majlis berkenaan dikala rakyat menanggung kos sara hidup yang semakin meningkat dengan terlaksana nya GST (yang bertujuan membayar hutang 1MDB gara gara atas kebiksanaan Najib). Najib ada peduli ka masalah rakyat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut nama kau labu. Lebih baghal dari keldai

      Delete
  7. Kita tunggu pulak bila anak lelaki najib kawen, apa Alasan dia nk bagi masa tu

    ReplyDelete
  8. budak mne tu yg komen kadir jasin??? gambar xde..nk tengok ade ingus tak? atau telinga menanah ke?..bengong sngat..ye lah..bos dia...

    ReplyDelete