KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 10 May 2015

PEMBELIAN TANAH 1MDB OLEH TABUNG HAJI BUKAN SUATU TINDAKAN BAILOUT TEGAS NAJIB



Dato' Seri Najib Razak hari ini menafikan pembelian tanah 1Malaysia Development Bhd (1MDB) oleh Lembaga Tabung Haji pada harga RM188.5 juta ialah satu tindakan menyelamat atau “bailout”, mengatakan isu itu diputar belit bagi memperlihatkan seolah-olah Tabung Haji menggunakan wang pendeposit untuk menyelamatkan 1MDB daripada masalah kewangan.

Perdana menteri dan menteri kewangan itu berkata, beliau menasihatkan Tabung Haji menjual tanah seluas 0.64 hektar itu bagi mengelakkan kontroversi urusan pembelian tanah itu dipanjangkan.

"Kami tidak mahu kontroversi ini dipanjangkan kerana ia akan mengambil banyak tenaga kami dari segi memberi tumpuan terhadap beberapa daripada program-program besar yang kami cadang untuk laksanakan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kota Belud di Sabah.

Menurut Bernama, Najib berkata demikian ketika diminta mengulas pengumuman Tabung Haji yang ia akan menjual semula tanah yang dibeli daripada 1MDB itu.

Beliau juga berkata, menjual tanah itu kepada sektor swasta ialah satu urusan komersial yang baik, membolehkan Tabung Haji mengaut untung beberapa juta ringgit dalam tempoh masa yang singkat.

"Jadi, ia bukan langkah menyelamatkan (1MDB). Tiada syarikat akan membeli sesuatu projek jika syarikat itu akan rugi," kata Najib yang sedang mengadakan lawatan dua hari ke Sabah.

Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata semalam, Tabung Haji memutuskan menjual tanah yang dibelinya di Tun Razak Exchange (TRX) itu, selepas menerima tiga tawaran daripada pembeli yang berminat.

Saiz dana Tabung Haji dikatakan berjumlah kira-kira RM45.7 bilion tahun lepas dan portfolio aset semasanya terbahagi kepada 40% untuk ekuiti, 30% pendapatan tetap dan 20% hartanah.

Bahagian hartanahnya melakukan pelaburan di Malaysia, Arab Saudi dan United Kingdom, selain perladangan di negara ini. Ia juga mempunyai ekuiti dalam Bank Islam Malaysia dan sektor minyak serta gas.

Pembelian sebidang tanah daripada 1MDB pada harga RM188.5 juta bagi tujuan membina sebuah menara kediaman membangkitkan kemarahan pendeposit Tabung Haji, dengan sesetengahnya bertindak mengeluarkan simpanan mereka dari cawangan di Shah Alam pada Khamis.

Pemimpin pembangkang mengatakan, Tabung Haji sanggup membayar lebih mahal dari yang dibayar 1MDB ketika pertama kali membeli tanah itu daripada kerajaan, menunjukkan ia satu tindakan 'bailout' untuk menyelamatkan 1MDB yang sarat menanggung hutang.

Pemimpin UMNO, termasuk timbalan presiden dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, juga mengkritik perjanjian itu kerana umum mengetahui mengenai hutang 1MDB yang mencecah RM42 bilion itu.

59 comments:

  1. Hye korang..maaflah..Amar bukan nk cakap apa..act takdelah susah sgt nk beli kereta baru ni..What app je Proton/Perodua ke 0142264506.Insyaallah Amar bantu.Tak perlu duit2 booking segala.Amar tak nak.Amar da 7 tahun pengalaman jual kereta baru.Terutama proton dan perodua.Ingat no Amar 0142264506.Satu Malaysia Amar boleh hantar kereta.Ingat ... nak beli kereta baru..atau nk tanya proses dia mcm mana what app Amar di 0142264506.Ingt yea..hehehe.
    Lagi pun..bg yg berniaga,tapi bermasalah buat loan,yg blacklisted ke..Amar cuba bantu yea.
    Nak trade in kereta atau tak mampu nk bayar bulanan kereta dan nk elakkan blacklisted,bgtau Amar yea.maaf guna cara mcm ni.penat korg baca..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helicopter ada jual tak. Kalu xde kereta kebal pon boleh.
      Sila pm harga.

      Delete
  2. Mane ade perompak yg mengaku dia merompak ...hanya yg bodoh je nk percaya ...teruskn lh berbohong ...hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. .sama jugak ngan penjubur, mana ada penjubur yg mengaku dia menjubur...hnya yg bodoh dan bebal je nk percaya..teruskan lah berbohong..perompak vs penjubur tua..2x5..hee

      Delete
    2. 21.28...kamu dengan jenis ostat kamu memang sinonim dengan perkataan yang tidak elok - bodoh, bebal, jubur, jahil, kufur..... Tak boleh nak ubah ker? Janganlah ikut perangai pencacai. Tak kan tak tau dosa pahala. kang busuk pulak nama emak bapa kamu.

      Delete
    3. Betul sgt tu...

      Penccai ni klu kita ckp bab ekonomi dia terus jem.

      Tapi ku ckp benda ta elok jubur, babi sbnya yg tu dia cpt paham.

      Sbb pemimpinnya pon tk tau ekonomi itu pasal ekonomi negara tuggang langgang.

      Delete
    4. Ksian dengan anonmuose 21.28 dia tu dari dulu meroyan bab jubur.agaknya mak dia kena jubur kot.kalau tak percaya tunggu bila omak kau keluar je isu .apa juga dia akan komen tentnag jubur.kesian dia.malam dia tidur dia mimpi jubur mak ayah dia.

      Delete
    5. Anon 21.28 dah taksub dengan jubur,pagi main juburnye, petang main jubur temannye dan malam main jubur kucingnye...kasihan semua jubur keluarganye dah busuk kecai.

      Delete
  3. Alamat baru DCM: www.duniacacamarba2.blogspot.com. Harap dapat dikemas kini di blog tuan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Ostad Unknown mesti bersorak kesukaan. Najib dah bersuara.

    ReplyDelete
  5. Brim rm 300 utk satu keluarga. Dapat 6 bulan sekali. CEO th dpt rm70k sebulan. Wow qku mesti undi bn sbb bayaran Brim hampir sama dgn gaji CEO th. Bn pasti menang besar dlm pru 14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 PRU lagi memang kompom
      Tapi bergantung jugak pada UG
      Kalu UG buat taik, mungkin sampai kiamat

      Delete
    2. hantu dlm botol kicap jadi pengerusi tabung haji

      Delete
  6. Najib dah ke Sabah. Kat Permatang Pauh tak nampak wajah Najib pun. Mungkin di sana nak diadakan PRN agaknya. Undi disana sgt penting bg BN. Sokongan di Semenanjung kpd BN dah hancur.Kini terpaksa mengharap sokongan orang Borneo. Cekap sungguh politik Najib nih.

    ReplyDelete
  7. Aku rindu nak baca komen Jeff tauke babi. Sejak Jijah menang prk ...suara reformis pkr palsu dah x kedengaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia hari sabtu ngan minggu cuti sbb tak bole online.
      dia online kat opis aje

      Delete
    2. undi wan azizah pun dah jatuh merosot dengan teruk nya ini menbuktikan kepempinan pkr lemah tak mampu memang dengan mejoriti besar,
      Mari kita beramai2 hentikan nepotism utara itu dengan menyokong azmin itu, kita minta azmin kembalikan pkr kelandasan sebenar yaitu perjuang anti nepotisma dan anti kronima
      Mari kita beramai2 hentikan nepotisma berlaku dalam pkr,dap dan umno dan berlaku dengan cara kita dapat kembaikkan pkr kelandasan sebenar
      Hidup azmin
      hidup azmin
      hidup azmin

      Ahli juctise for papa 1998

      Delete
  8. KEPALA LANUN (NAJIB) MAU CUBA SEKOLAHKAN ORANG SABAH. TAPI LANUN TU LUPA YG ORANG2 SABAH BUKAN YG DISANGKAKAN.
    LU KASI KITA AMBIL....TAPI..LU ROMPAK....KITA ORANG AKAN BONGKAR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit hari lagi mungkin ada ler berita baru yang akan meletop tu
      kita tunggu aje la kat Tun Mahathir

      Delete
  9. siempunya blog dan yg seangkatan dengannya berjaya mengecapi satu lagi "kejayaan" dlm perjuangannya menentang kezaliman ..TH tidak berjaya "bailout" dan terhenti penyelewengan yg diusahakan oleh sipemegang amanah...teruskan usaha "suci" ini..lepas ini tumpukan pula pada GLC yg lain...khabarkan kepada sekalian manusia yg kufur yg kamu gembalakan dengan berita2 yg kamu selindungkan sebahagiannya...biarkan sijahil yg tidak mengetahui apa2 ..bertempik

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg cakap bailout ialah Tun Mahathir
      Tun Mahathir tu jahilkah, ostat?

      Delete
    2. yg cakap bailout tu Tun Mahathir
      Tun Mahathir tu manusia yang kufurkah, ostat?

      Delete
    3. kalau sipemegang amanah dah tak amanah memang susah jadinya.
      sebab tu nak ambik sipemegang amanah, mestilah yang betul2 amanah.

      Delete
    4. nasib baik pecah lobang. Kalau tak, senyap sampai kiamat.

      Delete
    5. oh stud ni kerja nak jahilkan orang, nak kufurkan orang....

      Delete
    6. kamu bertempik TH tidak amanah ... dlm urusan apa ? ... Tun mahathir berkata TH "bailout" 1MDB...ternyata Tun silap...anehnya kamu yg selama 23tahun dibawah "kezaliman" Tun diwaktu berkuasanya Tun kini...tanpa digembalakan tiba2 patuh dan mempercayai ...bukankah kamu masih sejak dari merdeka dizalimi...dirompak..oleh warisan kepimpinan yg sama ? ...tanya naluri kamu ..adakah benar kamu dizalimi dan dirompak hak kamu sebagai rakyat ?

      Delete
    7. bukan aku yg meletakkan keadaan kamu sebagai golongan yg kufur lagi jahil...melainkan kamu yg memilih jln yg sedemikian...maka salahkan dirimu terlebih dahulu...wahai sahabat

      Delete
    8. Tun pemimpin kesayangan kami. Masakan kami sanggup menghina Tun begitu sekali. Fitnah apakah yang kamu bawa wahai ostat. Tiada yang muda jika tiada yang tua. Bagaimana kamu boleh kata Tun silap, wahai ostat?

      Delete
    9. yg x amanah bukan TH tapi pemegang amanahnya. Penipu. Kejab kata x beli. Dah kantoi nak marah penyimpan pulak.

      Delete
    10. kami mendengar drp pemimpin kami Tun tentang berita tanah memang dibeli, Dan kami percaya. Malah mereka mengakuinya. Di mana kufurnya kalau kami mempercayai pembelian itu? Kufurkah kalau kami sebagai sebahagian sebahagian penyimpan mempertikaikan pembelian itu? Dan wajarkah kamu mengkelaskan kami yang cuba mempertahankan hak kami sebagai penyimpan sebagai golongan yang memilih jalan kufur? Apa hak kamu mengatakan kami telah memilih jalan kufur? Ostat manakah yang menjadi rujukan kamu? Ayat Quran manakah yang menjadi bimbingan kamu? hadis manakah yang menjadi pegangan kamu sebelum mengeluarkan ayat dari lidah kamu wahai ostst?

      Delete
    11. klu x nak org pertikai, nak org senyap, nak org tutup mulut - sila guna duit mak bapakkk ko sendri. Org x bising. Org x kecoh.

      Faham?

      Delete
    12. yg org pertikai ialah:
      i. kenapa dulu tak mengaku memang ada pembelian
      ii. kenapa jual kat melayu/ islam pulak tu/ utk buat ibadah haji pulak tu dgn harga yg sgt tinggi berbeza dr harga dibeli
      iii. kenapa kejaan tak jual terus kat TH
      iv. kenapa ada osa/ nak sembunyi kat sapa?
      v.kenapa tak batal - kalu belum selesai, batal pembelian ajelah. Dah selesai ker belum?
      vi. kalu nak jual, juallah pd melayu - apsal marah2 kalu terjual kat bukan melayu. Pandai beli, pandai jual lah
      vii. kenapa tak hati2 masa urus niaga? TH tu sensitif sbb libatkan duit simpanan org ramai, nak buat ibadah haji pulak. Nak labur banyak tempat lagi boleh labur, cuba tanya ibrahim Ali. Dia tahu mana tempat boleh majukan
      viii. ni jual beli jenis apa ni? kejap dah boleh settle. Kejap dah boleh bayar. Bayar pulak full... Klu org biasa nak mintak tukar hak milik pun main bulan2
      ix. banyak sangat yang mengelirukan penyimpan.

      semua tu kena jawab dengan baik. Penyimpan nak dengar. Kalu jawapan baik kita terima. Bukan setiap masa kita nak bangkang macam pembangkang tu. Kita nak jawapan. Janganlah mintak jawapan pun dah nak golongkan sebagai org kufur... apa punya manusia macam ni

      Delete
    13. kamu bersedia untuk bertanya seribu satu persoalan...tetapi sangat sedikit dari kalangan kamu yg sanggup untuk menerima jawapan yg bertentangan daripada apa yg kamu dambakan....TH membeli aset yg diyakini tidak mengalami susut nilai ..pada harga pasaran..ia tertakluk didlm lingkungan urusan perniagaan..syariat tidak membebankan pada urusan perniagaan melainkan sekadar sipembeli dan sipenjual menyetujui akan urusan jualbeli yg berlaku tanpa berlakunya penipuan dan paksaan...difitnahkan kenapa kerajaan tidak menjual terus kepada TH..mengapa 1mdb memperoleh hartanah sehingga 70ekar pada kadar sangat murah ..mengapa TH membeli tak sampai 2ekar dengan harga melampaui batas ..mengapa di rahsiakan (dimasukkan ke dlm OSA)..dan bermacam2 adu domba...tidak cukupkah kamu sebagai org awam berpegang pada batas yg wujud diantara sipemegang amanah dan kamu sebagai org awam...apakah kamu mempunyai ilmu melebihi dari mereka yg telah diamanahkan mengurus TH

      Delete
    14. jika kamu berhasrat membeli sesuatu...cuba tanyakan sipenjual ..berapa harga yg dapat kepadanya...kemudian persoalkan juga mengapa pihak yg penjual yg terdahulu mengapa tidak dijualnya terus kepada kamu..mengapa perlu melalui rantaian melebihi dari dua pihak ?...itukah yg diajarkan syariat dlm urusan jual beli ?...mengapa kerajaan menjual hartanahnya pada harga murah kepada 1MDB bukan sandaran atau panduan kepada mana2 pihak dlm urusan jualbelinya dengan 1MDB...mengapa kamu menimpakan TH dengan pelbagai fitnah dan adu domba...?

      Delete
    15. dana TH melebihi 3bilion..dan dipecahkan melalui peringkat tertentu..apakah kamu yakin sepenuhnya dana TH semata2 bersandarkan simpanan para penyimpan ?..apakah urusan TH dibuat tanpa melalui prosedur yg diikat oleh syariat ? malang sungguh tatkala ada dari kalangan manusia yg tidak mengetahui melainkan sedikit mengenai TH lebih mempercayai khabar dan fitnah yg dibawakan oleh golongan yg bukan merupakan pemegang amanah TH...dimana iktikad kamu sebagai seorang muslim ?..sehingga sanggup menjadi tali penyambung fitnah dan adu domba...ingat TH bukan sebarang GLC..ia hidup dan bergerak demi menyempurnakan tuntutan Allahswt (fardhu haji)...sepatutnya umat islam bersatu tatkala urusan agamanya difitnahkan

      Delete
    16. TH tumbuh dan membesar kerana selama ini bukanlah hasil dari sipemegang amanah yg tidak berilmu dan bersifat khianat...mengapa kini tiba2 golongan yg tidak mengetahui apa2 berani mengatakan sipemegang amanah sebagai khianat...semata2 urusannya dengan 1MDB

      Delete
    17. Dengan nama Allah, saya sebagai salah seorang penyimpan tidak mengizinkan sama sekali simpanan saya yang sedikit dalam tabung haji itu digunakan untuk tujuan pembelian tanah tersebut.

      Delete
    18. Dana tabung haji bukan 3 bilion tapi 45 billion. Dibahagikan kepada pendapatan tetap, ekuiti dan hartanah. Mintak bahagian hartanah jangan libatkan dengan hartanah yang bersifat subhah atau diragui oleh penyimpan.

      Delete
    19. dulu sipemegang amanah ok. Tapi akhir2 ni nampak lain macam. 2 in one

      Delete
    20. fitnah apa? penyambung fitnah apa?
      dia yg menipu. dulu kata tak beli.
      tiba2 dah bocor nak jual pulak.
      kalu tak beli takkan nak jual.
      sapa tipu? sapa fitnah?

      Delete
    21. "difitnahkan kenapa kerajaan tidak menjual terus kepada TH..mengapa 1mdb memperoleh hartanah sehingga 70ekar pada kadar sangat murah ..mengapa TH membeli tak sampai 2ekar dengan harga melampaui batas ..mengapa di rahsiakan (dimasukkan ke dlm OSA)..dan bermacam2 adu domba......."

      Jangan cuma pandai cakap adu domba ke fitnah ker hapa.. Jawab soalan itu. Jawap ikut apa yang disoal. Jangan org tanya A ko jawab B. Orang tanya C ko kona baring.. tuduh buat adu domba dan fitnah pulak. Bila penyimpan tanya, ko sebagai pemegang amanah kenalah jawab. Konar baring buat apa? Kalau betul, jawap aje la.. Banyak pulak ko punya songeh

      Delete
    22. kena ingat, banyak yang mahukan jawapan. Antaranya TPM, Ketua Pemuda KJ, Pemuda Tengganu, Pemuda JOhor. Mereka nak tahu jawapan. Mereka nak tahu sebab mereka tak boleh nak jawap depan rakyat bila rakyat tanya. Janganlah bertanya pun ko sebagai ostat snggap ia adu domba dan fitnah. Orang tanya, jawap ajelah.. Ko pusing sana pusing sini, ko ingat boleh settle ke problem yang ko cipta sendiri ni

      Delete
    23. bila tak puas hati, bila nak bertanya, bila nak bersoal jawab, senang aje kamu kata buat adu domba, buat fitnah, ikut jalan kufur, jadi kufur nikmat, jahil. Pandai pulak mengata pembangkang. Padahal kamu sendiri perangai macam pembangkang. Hukum kufur mengkufur buat mainan lidah. Hukum jahil menjahil jadi sebutan. Manusia jenis apa kamu ni? Kita nak jawapan, nak maklumat tepat. kamu faham bahasa ke tak ni?

      Delete
    24. macai pkr mana tahu peniagan hartanah hanya tahu menfitnah je, 1mbd tak cukup model bangunakan harta itu lebih tanah itu jadi untuk dibangunkan, jadi ia ia perlu rakan strategik jual tanah itu sikit pada kena ikut perjanjian bina rumah dan offace, kerjasama strategik dengan jual tanah pada th dengan murah sikit pada th, jadi mereka stategik

      Serupa setia Grogup dan sime daby itu bangunkan tanah di england itu

      Delete
    25. kal;au setakat nak mengkufurkan orang, nak menjahilkan orang, nak menuduh orang buat adu domba, nak tuduh orang buat fitnah; semua orang pun boleh buat kerja tak senonoh macam tu. Kalu setakat nak copy paste terjemahan ayat2 quran sikit2 kemudian kaitkan tak tentu hujung pangkal, budak tadika pun boleh buat la. Yang orang soal, yang jawapan nak didengar ialah jawapan yg konkrit, jawapan yg bernas, jawapan yang tepat, jawapan yg tak memesong konar baring. Ini tak, perangai macai nak diikut. Tajuk tentang GST komen pasal jubur. Tanya pasal TH komen pulak yang tanya bersifat kufur. Kalau dah tak boleh jawap, diam lagi baik drp cakap org yang tanya tu sebagai kufur. Kamu nampak terpelajar tetapi minda kamu tak menampakkan kamu terpelajar. Janganlah main jawab pesong2 sebab takut nanti kamu sendiri terpesong.

      Delete
    26. duit sime darby tu bukan duit simpanan org2 islam yg nak pergi tunaikan haji. Duit sykt tu sendiri. Kalu duit tabung haji tu duit diorang sendiri, tak ada sapa nak pertikai. Malah org2 melayu tak kira umno ker, pas ker, pkr ker akan sokong 100%. TH ni sensitif sikit sbb tu sblm buat pelaburan kena berhati2 sbb tau ajelah harapan penyimpan, objektif penyimpan ialah utk pergi haji; bukan buat keuntungan, buat rumah juta2 dll. Dapat pergi haji pun cukuplah. Objektif, niatnya memang nak ke mekah tunaikan haji. Jadi kalau tak hati2 usik duit simpanan mereka, tentulah mereka marah apatah lagi dikaitkan pula dengan syarikat yang sedang hangat dengan isu besar. Lain kali nak melabur hartanah kenalah hati2, jauh drp kontroversi. In Shaa Allah lebih membawa berkat.

      Delete
    27. 23.19...hang pun kalu tak cukup modal nak majukan tanah hang, hang boleh join venture dengan mana-mana syarikat. Janji guna duit hang atau duit mak pak hang. Tak ada orang dalam dunia ni nak marah hang. Tapi kalu hang guna duit simpanan haji pak menakan hang, mau dia terajang muka hang! Simple aje kan

      Delete
    28. Macai pkr 23:41 putar belik, korang tahu tak kos haji dah meningkat di indonesia,singpore dan brunai mereka naikan kos haji, tabung haji ada tanah indonesia suruhlah jual je semua tanah tabung haji itu dan tabung haji tak payah melabur apa2 bila, duit tak payah melabur, bila duit dividen tak paya ada akan senang, bila tabung haji naik kos macai pkr jangan pulak bising ia,
      Masalah nya, haram ke tabung haji beli tanah 1mbd itu sila jawab macai pkr ?
      tak salah aku Tanya mana2 ustaz pun kata tak haram kita menbeli tanah, jangan Macai pkr suka tanya ustaz tak tauliah macam ustaz anwar ibramah itu yg berkitab yusuf gadawi itu, padahal anwar bukan rajin baca kitad yusuf gadawi itu

      Delete
  10. Kalau perjanjian belum selesai, batalkan sahaja pembelian itu dan pulangkan semula duit deposit.

    Kalu semua dah selesai, tak boleh nak buat apa dah. Jual ajelah kat syarikat melayu. Jangan jual kat syarikat kafir pulak. Tau beli tau la nak jual balik.

    errrr...untung 5 juta tu boleh cover ker duit upah lawyer?

    ReplyDelete
  11. org sabah blh lah kau tipu najib ooi...kat smenanjung imej kau dah dlm bakul sampah dah...

    ReplyDelete
  12. Entah la..tapi sejak dua menjak ni..aku betul2 benci nak tengok muka najib..tak sanggup aku..aku lebih rela tengok cipan dari tengok dia..

    ReplyDelete
  13. bersedia menghadapai prk d kaw bn masa terdekat. ramai ramai kita turun.

    ReplyDelete
  14. Berserabut tengok komen unknown.

    Aku tak baca, klu jumpa aku cpt2 skip.

    Nak sgt berhujah tp tiada isi.

    Melainkan menampakan kebodohannya adalah.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stuju sangat....bab 1mdb dgn th saya rase ostat unknown lahir selepas 1mdb ditubuhkan.th dah lama wujud mungkin atok moyang tak tahu sejarah.pasai tu la ostat unknown mengong...

      Delete
    2. Atook moyang ostat unknown ker tu? Patotla th beli tanah mahai dari 1mdb.baru setahun jagung dah minta bailout dgn th..

      Delete
  15. 'Kendati tergantung awan di langit. Telah terlanjur ku bentang layar. Walau badai datang menggunung. Walau berdentum guruh di langit, walau bumi berkeping dua, tak kan mungkin ku berbalik haluan'.

    Hebat sekali bunyinya.. sebelum Mahathir jawab falsafah Bugis yang tiba-tiba jadi pegangan Najib tu.. biar aku jawab falsafah tu dengan puisi kangkung..

    "Pucuknya angkuh memanjat bukit, tak sedar akar terendam air parit, rakyat mengeluh lelah dan sakit, sedikit diberi banyak diungkit,,

    "Pucuknya angkuh memanjat Bukit, Tak sedar akar diair parit,'Bagaikan melepas anjing tersepit, Dah jadi pemimpin, rakyat digigit..."

    ReplyDelete
  16. Annon 1.15,
    Puisinya hebat sekali.

    ReplyDelete
  17. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete