Friday 8 May 2015

ANALISIS PANTAS PRK PERMATANG PAUH ... KEMENANGAN KAK WAN ANWAR KEKAL SEBAGAI DE FACTO KETUA PEMBANGKANG.


Kemenangan Presiden Parti KeADILan Rakyat , Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail@ Kak Wan di Permatang Pauh dalam pilihan raya kecil semalam akan memastikan suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim kekal sebagai de facto Ketua Pembangkang Parlimen.

Apabila timbul cakap-cakap mengenai siapa yang akan bertanding kerusi parlimen itu, ia pada mulanya, spekulasinya ialah anak perempuan Anwar, Nurul Nuha akan dinamakan sebagai calon KeADILan.

Ini dikatakan tidak diterima baik oleh DAP, yang mengingatkan bahawa jika orang lain selain Wan Azizah bertanding kerusi itu, ia akan menuntut jawatan ketua pembangkang di Parlimen.

DAP berkata ia akan mencalonkan pemimpin veterannya Lim Kit Siang untuk jawatan itu, kerana parti itu memiliki jumlah kerusi paling banyak di blok Pakatan Rakyat.

Pemimpin veteran DAP itu pernah memegang jawatan tersebut tetapi ia sebelum pilihan raya umum 2008 mengubah landskap politik negara. Bagaimanapun, mengikut risikan DAP bersedia untuk mengalah jika Kak Wan kembali ke Parlimen dan memegang jawatan itu.

Dinamik dan realiti politik di Malaysia ialah ketua pembangkang bukan Melayu tidak akan mampu untuk meyakinkan pengundi Melayu sekiranya beliau menerajui kerajaan yang baru.

Ini kerana sentiasa ada kebimbangan bahawa tanpa UMNO, kedudukan istimewa orang Melayu dan Islam akan menipis jika tidak pun terhakis.

Sentimen sedemikian akan menggagalkan percubaan Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya.

DAP juga menyedarinya dan ia tahu PAS, yang sering berbalah dengannya, boleh juga menuntut jawatan itu.

Dengan sejarah dan alasan berikut, pendirian DAP mungkin lebih bertujuan untuk menyekat Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang daripada menjadi Ketua Pembangkang, sekiranya calon baru seperti Nurul Nuha bertanding di Permatang Pauh.

Jika TGHA mensasarkan jawatan itu, maka ia akan terus menghakis lagi situasi dalam Pakatan Rakyat, yang sudah bergoncang ekoran usaha presiden PAS itu mahu melaksanakan hudud di Kelantan.

DAP telah pun memutuskan hubungan dengan TGHA, yang didakwanya sebagai seorang yang tidak boleh dipercayainya.

Oleh itu, dengan memberi sokongan kepada Kak Wan, DAP berharap akan dapat menangani senario.tersebut.

Kini hasrat dan niat pertama kelangkah itu sudah tercapai
.

11 comments:

  1. Aku dengar kemenangan ini dibawa oleh Azmin Dan Tuan man Tuan Ibrahim dari PAS. Pengaruh Azmin dan TITM berjaya mengekalkan DSWA. Tanpa Azmun, Kak jijah hilang suit deposit

    Nak harap calon memang nak komen pun malas.

    Tenkiu Azmin dan TITM

    Jeff Ulu Bernam
    Reformist yg Originel

    ReplyDelete
    Replies
    1. silap tu Tuan Ibrahim b.Tuan Man...bru btul

      Delete
    2. Ha ha.. Tuan Man Tuan Ibrahim tak Originel lah Jeff Bulu Ayam.

      Delete
  2. Kemenangan nenek jijah kipas udang adalah kerana pengundi dari Myanmar. Nepal, Bangladesh telah mmbuat undi buat fuckatan rakyat usah terlalu bangga...jika warga asing tidak mengundi maka tersungkur lh jijah kipas udang n de geng. ..kehkehkeh. ...

    Sekian terima kasih
    anal gangbang

    GST maju dan membangun bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PETMATANG PAUH

      P-prk permatang pauh.....
      E-erti...
      R-rakyat
      M-menolak...
      A-agenda be-end....
      T-tanda-tanda....
      A-angkatan
      N-najib akan
      G-gugur......

      P-pru 14
      A-akan datang
      U-umno akan
      H-hancusssssssss!!!!!!

      jkkR
      jengka...

      Delete
    2. Analisis lambat...kemenangan Wan Azizah @ PKR di Pmatang Pauh tidak akan memberi apa2 makna....Umngok masih kekal berkuasa dan membelanjakan duit rakyat sesuka hati...PR masih lagi merupakan pakatan pembangkang yang paling lemah.. So? Any difference made? Encik KEDEPAN sila kemukakan analisis berdegree anda...sial!

      Delete
    3. Ada degree ke kedepan tuh, bodoh bertingkat ada la.
      Kembalikan bla2, walhal sudah lama dipraktikan untuk IPTA.
      IPTS tidak kisah semua itu kerana mereka berorentasikan wang.

      Delete
  3. Ketua de fuckto......jawatan yang lansung tak dipettandingkan....jawatan yg tiada dlm perlembagaan pkr sendiri...azmin kempunan jadi ketua pembangkang....majoriti merosot 3 ribu...suatu krjayaan besar pada BN.....azmin gigit jari lagi...azmin tunggu masa untuk dipancung....

    ReplyDelete
  4. Aaahhhhh....segarnya pagi ni setelah melakukan 5 round dgn bini tercinta....sejuk weiii...ujan + aircond..koranh yg kecoh2 smlm kat matang pauh dapat apa? Nek jijah dah balik segambut mlm td la woi...bye bye.

    ReplyDelete
  5. Cucu Nek Jijah sapa nk jaga? Nek bz skang.. Adun Kjg, AP Pmatang Pauh.. tak lama lg Ketua Pembangkang plak....

    ReplyDelete
  6. Yahooo tak yah kerja tp jijah dpt 2elaun baru parlimen..hudud buat bodoh je ikut ckp DAPpigs HIDUP PAS

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...