KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 17 January 2015

INDONESIA LETUPKAN KAPAL NELAYAN YANG MENCEROBOH, NEGARA KITA JADIKAN TUKUN ... AKUI MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI.



PETALING JAYA: Baru-baru ini, rakyat negara kita dikejutkan dengan tindakan kerajaan Indoonesia meletupkan kapal nelayan kita yang menceroboh perairan republik itu.

Malah ramai yang meluahkan rasa marah dan menganggap tindakan itu sebagai sangat kejam.

Sebenarnya Malaysia juga mengenakan tindakan yang sama tegas walaupun perlaksanaannya dilakukan dengan pendekatan berbeza yang lebih praktikal.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, letupan itu dilakukan kerajaan Indonesia setelah diputuskan oleh mahkamah.

“Sebenarnya tindakan hampir sama juga berlaku di negara kita. Hukuman bagi penceroboh adalah denda RM1 juta terhadap tekong dan RM100,000 terhadap awak-awak serta penjara.

“Manakala kapal akan dilucut hak dan dilupuskan. Cara kita melupuskan adalah dengan cara menebuk dan menenggelamkan kapal tersebut untuk dijadikan tukun..sedangkan Indonesia dengan cara meletupkan kapal tersebut.

Memetik kenyataan Ismail Sabri melalui laman sosialnya, Malaysia Gazette melaporkan, “Tapi end resultnya sama seperti lupuskan.”

Menurut beliau, sehingga hari ini, kerajaan Malaysia sudah menahan dan mengambil tindakan terhadap 24 kapal yang menceroboh sama ada dari Vietnam, Thailand atau Indonesia.

“Malaysia juga tiada kompromi dengan penceroboh kerana tindakan mereka menjejaskan pendapatan nelayan kita. Maka, tidak hairan jika Indonesia juga tidak berkompromi dengan penceroboh lebih-lebih lagi nelayan mereka amat miskin.

“Bagi saya penceroboh ini adalah penjenayah yang sememangnya mesti dihukum. Kita tidak boleh double standard.

“Jika nelayan asing menceroboh ke negara kita, kita mahu hukuman sehabis berat kepada mereka tapi kepada penceroboh dari Malaysia kita mahu tindakan berhemah oleh negara yang diceroboh,” katanya
.

14 comments:

  1. Kes letup kapal nelayan ceroboh laut indon dah abis .....kes ceroboh jubo sepol bila mau abisss laaa......mau kasi letup jugak ka...?

    ReplyDelete
  2. Suami dibenci Hanjing dihormati. Adalah ini pemimpin anda sanjungi.

    Kici Kici Lombu Jaga,
    kasi sentuh Hanjing Juga

    Kah Kah Kah, Ini yang anda sanjungi. Diharap jangan sanjung Abu Lahab sudahlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik hormat org yg pegang hanjing. Dari hormat org yg laga pipi dgn pelakun bollywood... siap pegang pipi sbb geram.... tak ada dosanya walaupun bela anjing... Tp berdosa bela org yg sanjung kemungkaran...

      Delete
  3. Jgn ikut otak vvip Pantai KL. Haru dibuatnya

    ReplyDelete
  4. Lain Kali jgn pi sesi touch d hanjing. Anda akan dikutuk macam badut

    ReplyDelete
  5. Malaysia ceroboh kena letup.

    Indon ceroboh dapat IC.

    Oh, Malaysia ku.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  6. apa kita pun jadi kapal indon tukun jika di dapat bersalah oleh mahkamah malaysia, kalau aku jadi pm aku cadangkan paliman siapa peliwat tegar macam anwar di disumbat dijubur dengan bom dan diletupkan, dapat peliwat itu mati dalam keadaan liwat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut org yang meliwat antuya tu pun kena letup...ini antuya pulak yang kena letup...super gila kerajaan malingsia ni...

      Delete
  7. Anwar harus bertaubat..bertaubat dari menceroboh lubang jubo jantan.

    ReplyDelete
  8. indon letup kapal yang menceroboh perairan mereka kira ok lah....kita letup pompuan Monggolia yang dientot dgn C4 lagi kurang ajar beb!

    ReplyDelete
  9. Kalau nk kira ape kurangnye msia? apmm ade, tldm ade, polis marin ade, ape lg lembaga perikanan ke, jabatan laut ke, semua tertumpu kpd hal ehwal samudera kite...tp camne nelayan asing boleh bolos gak? ...heran lh pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab macai sibok dgn jubo siang malam.

      Delete
  10. Tahniah Dato Menteri yang membuta komen dengan fakta dan bukan emosi.
    Ini yang kita mahu dalam kabinet Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri ni kaki makan koci je le ...

      Delete