KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 28 January 2015

PILIHAN RAYA PBT ... PAS SEKOLAHKAN DAP.



PAS mencabar DAP untuk membentangkan rang undang-undang persendirian pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) di Parlimen daripada terus mengkritik pihak yang mempertikaikan kesan negatif pilihan raya itu di media.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sama seperti isu Enakmen Jenayah Syariah Kelantan (hudud) yang timbul baru-baru ini, kelulusan usul di dalam dewan negeri sahaja untuk pilihanraya kerajaan tempatan tidak cukup, kerana ada perkara yang terhalang di peringkat Perlembagaan Persekutuan.

Kata Tuan Ibrahim, hudud dan pilihanraya kerajaan tempatan bukan dasar yang dipersetujui bersama dan DAP telah bertindak menggunakan cara mahkamah untuk mendapat kelulusan bagi melaksanakan pilihan kerajaan tempatan.

“Meskipun ia tidak berjaya, tapi ia jelas menunjukkan konsensus PR tidak diperlukan untuk DAP meneruskan janji manifestonya untuk Pulau Pinang.

“Apakah hanya PAS di Kelantan yang perlu didesak untuk mematuhi konsep konsensus PR, manakala komponen parti lain tidak memerlukannya, untuk mengotakan janji pilihanrayanya untuk melaksanakan hudud di Kelantan?

“Akhirnya, membawa pilihanraya tempatan ke parlimen ini adalah jauh lebih baik dari bertengkar di media, dan mencemuh mereka yang melahirkan kebimbangan terhadap kesan negatif pilihanraya kerajaan tempatan,” katanya dalam satu kenyataan.

Pada 14 Ogos 2014, permohonan kerajaan Pulau Pinang untuk diadakan pilihanraya kerajaan tempatan telah ditolak oleh Mahkamah Persekutuan atas alasan ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan dasar negara.

Menurut Tuan Ibrahim, sekiranya DAP yakin pilihanraya kerajaan tempatan merupakan usaha menyuburkan sistem demokrasi, mereka perlu berusaha untuk membawa usul itu ke Parlimen melalui rang undang-undang persendirian kerana ia sebahagian dari amalan demokrasi.

“PAS sedia berhadapan dengan risiko ditolak dan ditentang oleh rakan Pakatan Rakyat jika kerajaan Kelantan mengemukakan private bill untuk Enakmen Jenayah Syariah di Kelantan.

Sebagaimana PAS, DAP juga harus bersedia menghadapi kemungkinan cadangan pilihanraya kerajaan tempatan ditolak di peringkat parlimen.

“Tetapi, membawa perkara ini ke parlimen adalah lebih baik bagi DAP kerana kebarangkalian akan ada ahli parlimen PAS yang akan menyokong pilihanraya kerajaan tempatan adalah lebih tinggi daripada kebarangkalian adanya ahli parlimen DAP yang akan menyokong hudud,” katanya sinis.

31 comments:

  1. Salam,

    Minta maaf tak sempat nak komen. Saya kena pi mesyuarat kat Kuala Kubu Bharu. Malam nanti kalau tak ada aral saya komenlah artikel tuan punya blog.

    Terima Kasih Semua, Assalamualaikum

    Jeff, Ulu Yam
    Ahli Biasa Yang Memahami Keadaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. takyah komen la jeff, dah tau pun kau nak konen apa... balik malam nanti tu tido terus la yea... bye2...selamat bermesyuarat...

      Delete
  2. Replies
    1. PKR boleh blahhhhhh

      Delete
  3. PAS PERLU PATUH KERANA DAPig UMPAMA 'TUHAN DEMOKRASI'


    KEIMANAN KEPADA DAPig @ 'TUHAN DEMOKRASI' KESAKSAMAAN KAUM


    KETUANAN MELAYU DITANAH MELAYU PERLU DIHAPUSKAN


    KAUM PENDATANG BAWAAN BRITISH PERLU DIBERI HAK SPT MELAYU


    SEKALI LAGI MELAYU DIJAJAH AKIBAT AGENDA SUCI 'TUHAN DEMOKRASI'


    PAS PERLU AGREE TO DISAGREE DGN AGENDA SUCI 'TUHAN DEMOKRASI'

    ReplyDelete
  4. "Kasih sayang sebagai seorang ayah mampu menahan beban hidup untuk kebahagiaan anaknya." Sekalian Blogwalking ya, gan? semoga hari ini penuh berkah.. Amiinn

    ReplyDelete
  5. 10 February. ...jangan lupa semua penyokong sepol memakai baju jenama brioni....brioni ohh brioni..apa nak jadi...jadilah....akhirnya kr resort sg buloh sambil memakai jensma brioni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jensma brioni ke nasi briani...mohon pencerahan dari anon 14:58...

      Delete
    2. Jenama brioni di hadiakan anwar pada epul hasil percintaan dia orang, aku yakin anwar lebih percaya jenama sependa stopah putih yg di akui bermutu dari playboy

      Delete
  6. Janji dan perangai Al-Kafirun...beginilah jadinya...

    ReplyDelete
  7. PR sudah dipukul gelombang. DAP cuba berlagak jaguh kerana PKR dijadikan tempat bersandar. Manakala PAS konsisten dgn matlamat perjuangan asal, dan kini tidak tunduk kpd acah-acahan DAP. DAP yg sebelum ini menyangka PAS boleh dibuat ulam, rupa2nya silap sama sekali, bahkan terasa spt duri mencucuk hati. PKR mula gelabah, ditelan mati emak diluah mati bapak. PKR membisu. Jangkauan PR ke Putrajaya kian lesu. Silap siapa???

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu aja, kau dan seluruh keturunan kau akan di makan GST.

      Delete
  8. MCA...MIC..DAP menentang hudud sbb UMNI tidak pernah sama sekali mempromosi tentang hikmah dan kebaikkan hukym Allah pada mereka. Malah sebaliknya lebih kepada menakut2kan...memburuk2kan..dan metendah2kan hukum Allah itu dimata mereka2 ini.

    ReplyDelete
  9. Tunggu Jeff balik meeting. Dia akan beri pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeff xjd g meeting..bini dia marah.. Maklum la jeff tu takot bini harap muke je mcm gampang..

      Delete
  10. UMNO mana mesra Islam mereka lebih kepada Sekuler. Apa MIC MCA dan Gerakan cakap pasal perundangan islam UMNO tak kata apa pun diam seribu bahasa. Aku setuju cara DAP dan PAS tak setuju bahas dan bincang jangan senyap simpan dalam hati. Luahkan ketidakpuasan masing masing. PAS ada perinsip dan DAP juga ada perinsip tidak mustahil kalau ada perdebatan dan meayuarah ianya tidak boleh diselesaikan. Teruskam perdebatan dialam maya ini antara PAS dan DAP sebelum ke meja perundingan. Sekurang kurangnya TV3 dan utusan keluarkan juga cerita PAS dan DAP tak ada lah tenggelam sampai rakyat tak kenal PAS dan DAP. Skrg rakyat sedamg fokos termasuk macai2 UMNO perdebatan PAS dan DAP. Saya slute lah PAS dan DAP pandai main politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Psndai main politik buksnnya pas atau dap...yg pandai main politik ialah anwar ibrahim...buksn takat psndai main politik je..dia pandai main segala..

      Delete
  11. elok ler tarik diri ttgh , ramai akan akan hormati ttgh jika ini belaku .

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama mcm org islam tp sistem islam tolak tepi...yahudi kau kesian...kesian...elok berenti la dr mengomen...x menambah kebaikan...akal tuhan beri xleh nk memikior mana benar mana batil...

      Delete
    2. Saekor bajingan dap...mmg xkan duduk sng kalau disangkal kejahatanya

      Delete
    3. Akal tuhan bagi tapi xleh nak memikior mana benar mana batil org meluat dgn tghh bukan bermakna tolak hukum islam tapi org lebih hormat dgn tgna dan kepimpinannya yg tegas dan saling menghormati sesama insan tak kira bangsa dan kerana itu jugalah yg menaikkan nama pas dimata masyarakat berbilang bangsa dan dihormati mudah2an tgna cepat sembuh amin

      Delete
  12. Kenapa akhir-akhir ni Melayu asyik menyerang Cina dan bukan India?
    Kenapa akhir-akhir ni Melayu asyik menyalahkan DAP atas menyebarkan kristianiti, Buddhism, ... tapi bukan Hinduism?
    Hairan bin Ajaib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dei....Knp nak salahkan hindu pulak wahai puak dap jahanam woi... Org hindu hormat agama lain.. Tidak mcm dap...racist..sll masuk campur hal urusan agama org..

      Delete
    2. Hellooooooo brother, RACIST ... DAP. UMNO tak RACIST? MCA tak RACIST? MIC tak RACIST?
      Dei Thamby, cakap otak di atas kepala jangan guna yang ada kat kepala lutut?
      Satu lagi kenap tuduh DAP sebarkan Kristianiti, Buddhism ... dan kemudian thamby tuduh dia racist pulak dah? Mulut macam lubang dubur saiful .... berbelit belit.

      Delete
  13. Dap ngan umno same je dua2 parti lahanat taik hanjing .bezanya peyokong dap cerdik ckit .macai umno bodoh dlu kini selama lama lamanya sampai mampos.. Sekian laporan utk mlm nie.

    ReplyDelete
  14. Laporan terkini....PKR psling bodoh sekali...dah tau keoala jubo anwar ibrahim klas 3 genral degree jurusan sejarah tulin....kepala nepotisma dan rasuah masih jugsk nak sedut arona bodoh anwar. ...puiiii...sekian saluran Brioni TV....ada jubo ada brioni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laporan ko sebijik mcm tv3 suku tv utk macai bangang mcm ko anak beranak .

      Delete
  15. Omak kau, apa nak jadi ko ni. Masih merajuk dengan MB Selangor yang baru? Udah la tu, TKI bukan baik sangat pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukankah TKI sebelum dipecat merupakan sebaik pemimpin sebagaimana baiknya seluruh pemimpin yg sering berkhianat itu ?..lawak sungguh

      Delete
  16. Pelaksanaan election PBT ..merupakan satu lagi jln kepada bangsa yg menumpang itu "menjamin" pada survival generasinya yg akan datang..adapun generasi mereka pada waktu ini merupakan benih yg paling baik selepas mereka dihina dan diperlakukan seperti haiwan oleh bangsa barat dan jepun ...itulah salah satu pendorong sebagai pelajaran yg paling berharga buat mereka..tetapi usaha yg murni ini telah bercampur baur pada sifat tamak dan hawa nafsu mereka...cintakan bangsa sendiri merupakan salah satu syariat islam..malang sungguh bangsa melayu itu yg jahil pada hikmah dan tanggungjawap pada keadaan bangsanya sendiri

    ReplyDelete
  17. Pelaksanaan election PBT ..merupakan satu lagi jln kepada bangsa yg menumpang itu "menjamin" pada survival generasinya yg akan datang..adapun generasi mereka pada waktu ini merupakan benih yg paling baik selepas mereka dihina dan diperlakukan seperti haiwan oleh bangsa barat dan jepun ...itulah salah satu pendorong sebagai pelajaran yg paling berharga buat mereka..tetapi usaha yg murni ini telah bercampur baur pada sifat tamak dan hawa nafsu mereka...cintakan bangsa sendiri merupakan salah satu syariat islam..malang sungguh bangsa melayu itu yg jahil pada hikmah dan tanggungjawap pada keadaan bangsanya sendiri

    ReplyDelete