KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 28 January 2015

PENGURUSAN JENAZAH MENCECAH RM4,375 .. SETIAUSAHA MASJID LAMA SUNGAI BAKAP TUDUH TUKANG SEBAR KISAH INI SEBAGAI CUBA MENANGGUK DI AIR KERUH.


Rupa-rupanya kos pengurusan jenazah hanya RM2,375 sahaja kata Setiausaha Masjid Lama Sungai Bakap, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang Sdr Ishak Abu Hassan.

RM2,000 adalah upah untuk baca Al-Quran sekumpulan Tahfiz selama 3 hari 3 malam.

Dia cakap pihaknya tidak pernah mengenakan bayaran yang tinggi bagi pengurusan jenazah anak kariah kawasannya .... RM4,375 bukan tinggi mengikut piawaiannya .. kira mampu bayar dan berbaloi .. kira-kira gitulah dia punya alasan dan penjelasan.

Kalau rasa mahal ... cuba elak dari mati di kawasan kariah Masjid Lama Sungai Bakap, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang .. Tidakkah begitu wahai Sdr Ishak Abu Hassan???????

27 comments:

  1. Sg Bakap tidak jauh dari Permatang Pauh. Ada Anwar ingat orang susah sampai nak kebumi pun susah. Ada Anwar Ingat Kampung Melayu Tanjong Tokong. Ada Anwar Ingat Penempatan Subramaniam. Kamu tau tak flat Ayaq Hitam ka mana!!!!!!!!!!!!!!

    Ini semua Penang Brader. Tempat Anwar membesar tauuuuuuuuuuuu/ Tapi biasalah rakyat bawahan tiada kepentingan kepada Mat Matang. Mungkin dalam hati lantaklah kamu.

    Sudah Masa Azmin menjadi President PKR. Ternyatalah Anwar menyusahkan parti.

    Jeff Ulu Yam
    Reformsit Original

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama juga, Azmin pun buat Melayu kena sisih. Tengok Dato Keramat, apa dah jadi
      Habis tanah Melayu jual kepada China dan Singapore. Kalau tanah persendirian tak apa juga, ini tanah kerajaan Negeri.

      Delete
    2. Bravo Bravo jef ulu yam.... wa tunggu lu yg bijak pandai jadi ketua pembangkang . Ganti si nuar. I salut u jef. Kelulusan tinggi. Harap lepas ni u tak jadi lg tukang masak tom yam ulu yam

      Delete
  2. INI BID'AH YG BRUTAL


    BUKAN BACA AL QURAN TU BID'AH


    TAPI PERBUATAN AMBIL UPAH PENGURUSAN JENAZAH TU LA YG BID'AH


    NABI SURUH TOLONG KELUARGA SI MATI


    BUKAN TAMBAH BEBAN KEPADA KELUARGA SI MATI


    APA PUNYA IMAM / USTAZ AMBIL KESEMPATAN BUAT DUIT URUS MAYAT??


    ReplyDelete
    Replies
    1. patut la kat penang ada kes buang jenazah dah siap kafan tepi jalan...mesti sebab takda duit nak bayar pengurusan jenazah...kesian...bila pulak islam ajar suruh ambil upah urus & kebumi mayat...solat jenazah pun kena bayar ke? baca Al QURAN kena bayar ke? kereta jenazah kena bayar ke? mesti imam & ustaz penang bodoh...akhir zaman..bila dilantik imam & ustaz yg bodoh inilah akibatnya...

      Delete
    2. Imam PKR dan PAS

      Delete
    3. hey anony 12:41 , ko tu la yg bid'ah nye... mana lak ada bid'ah yg brutal... nabi ada kata gitu ke... bengong sungguh ko ni ye. kata kat orang tapi ko sebenar nya yg dok buat benda bid'ah... dah lah, malas nak layan la...buang masa aje....

      Delete
    4. anon 1502, nasib baik masih adalagi imam pkr dan pas, kalau tak bangkai org umno akan di bakar aje

      Delete
  3. Kebumi Raja Arab Saudi pon takde macam ni punya mahal.

    Setuju dengan Anon 12.41, sepatutnya kita meringankan beban waris bukan menambah sengsara waris si mati.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Cer Tanya ulamak Pas hokum mengambil upah bacaan Quran UNTUK simati.....

    ReplyDelete
  5. sedekah solat jenazah 250x4=rm1000 ? sedekah solat hadiah 25x5=rm125 ? bukankah pengurusan jenazah itu fardhu kifayah

    ReplyDelete
  6. Wahai anak2 ku, kalau Mak mati nti n korang x de duit, kebumi Mak Kat belakang umah je...
    #sekian terima kasih#

    ReplyDelete
    Replies
    1. lalu sianak pun menjawab... wahai mak ku, nak kebumi belakang rumah pun tak boleh la... pasai apa lak tak leh.... pasal tak reti ape bende pun , mak pun tak hantar ngaji pondok masa budak2 dulu.... habis tu... buang tepi jalan aje la... naye... naye.... lebih2 kalau anak tu, hanya pandai idap pil kude aje...

      Delete
  7. Kawasan Sungai Bakap itu pure UMNO nya dulu kini dan selamanya. Pak Imam UMNO Tok Bilal UMNO Tok Siak UMNO AJK UMNO apa lagi cari duit pun cara UMNO lah boleh tindas lanyak je lah. Kalau Allah nak turunkan bala' nanti Sungai Bakap berpotensi mendapat bala'Allah. Kalau kos pengkebumian cecah empat ribu dan lebih bukan pengurusan cara islam nama nya udah rupe nak jadi orang cina. Org cina kalau mati tak ada sepuloh ke lima belas ribu baik jangan mati. Koman koman lima ribu misti ada itu pun tak ada kubur hanya dibakar sehaja. Saya cadangkan Mesjid Sg Bakap siapkan tempat bakar mayat siapa tal ada duit bakar sehaja. Upah bakar RM500/- abu mayat boleh tanam belakang rumah. Haramjadah punya kariah Mesjid.Sungai Bakap ini.Depa ini agama MENTARI kot bukan agama islam. Yg ini no komen lah.

    ReplyDelete
  8. kah kah kah.. apa punya bangang la cara ni.. hadoiiii ni la melayu umno.. nyesal x sudah kaum umno punya pemikiran.. semuanye duit.. opppss puak umno tlg bagitaw kulop rani soh buat repot polis n kpdnhep

    ReplyDelete
  9. Apasal mahal sgt. .sedang kan kos x smp pun rm1000. ..

    ReplyDelete
  10. MAZHAB AHLUL PUNAH.. adalah pegangan umporno....spesis ni mengagung agungkan serta bersungguh dalam perkara remeh temeh spt sambutan maulud nabi yg dipelopori oleh abu jahal,berzanji,malam cinta palsu kepada rasul,tahlil perdana atau seumpamanya .. ada dalilkah Islam ada perintah upah mengaji orang yang dah mati atau mengaji atas kubur...kalau orang hidup atau mati tuh logik laa jugak sebab dalilnya ada. Al Quraan tu petunjuk untuk orang yang hidup untuk beramal dengannya bukan untuk orang yang dah mati kerana Al Quraan boleh memberi syafaat kepada orang beramal dengannya semasa hidup... keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cai wahabi detected...

      isis tu ikut ajaran wahabi sebab tu jadi extremist..taliban tu ikut ajaran wahabi sebab tu jadi extremist..org islam pun dibunuh wahabi & taliban..bunuh org islam tu sunnah ke?? org ziarah/tawssul di kubur dikatakan sembah kubur...sunnah nabi ke tu??

      Rasulullah SAW telah bersabda maksudnya : “Akan muncul di akhir zaman nanti, suatu kaum yang terdiri dari orang-orang muda yang masih mentah fikirannya (cetek faham agamanya). Mereka banyak mengucapkan perkataan Khairil Bariyah (firman Allah dan hadis Rasul), tetapi iman mereka masih lemah. Pada hakikatnya mereka telah keluar agama seperti anak panah yang lepas dari busurnya. Di mana sahaja kamu dapat menemuinya, maka hapuskanlah mereka itu, siapa yang dapat menghapus mereka, kelak akan mendapat pahala di hari kiamat." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

      Delete
    2. Bukalah kitab besar atau kitab kecil..ada ker dalil UPAH orang mengaji orang yang dah mati di rumah atau atas kubur..harta si mati pula sudah bertukar menjadi pusaka...dalam Islam keutamaan ialah melangsaikan hutang piutang si mati jika ada...mazhab ahlul punnah adalah spesis yang simpan kitab atas belakang keldai ..suka mengada adakan apa yang Allah dan Nabi tak suruh keh keh keh

      Delete
    3. hey anony 08:16 yg biol lagi bahlol.... OOOOO.... nak dalil yer... kau dah buka kitab ker... habis... tak jumpa ...tu la ko...asyik dok ngaji ngan rasul dahri aje... cuba ko gi gaji org laen lak..insya allah jumpa lah tu... kalau aku tanya ko lak, mana dalil ayat atau hadis yg larang ambil upah...agaknya ko boleh bawakan ker dalil nya... hey samdol... tak semestinya hak nabi tak suruh atau nabi tak buat tu semuanya haram.... dan satu lagi aku nak pesan... kalau bapak kau atau emak ko...atau sapa2 saja orang kampong ko yg mati dan kemudian nak buat upah haji tu...ko cakap ngan dia org takyah upah la yer...sebab tak dak dalil ambil upah....
      semoga ko tak akan tolol lagi selepas ini...

      Delete
  11. Ralat..kalau untuk orang yang hidup dan hampir mati

    ReplyDelete
  12. Kat Penang... pasal apa mahal sangat. Kat Puchong...(Masjid Assalam) rm 600 aje. (complete)

    ReplyDelete
  13. Semua yang comment diatas tu bengong belaka, itulah manusia yg tak tau tapi nak commen kamu patut sedar dan bersukur masih lagi ada orang yang mahu menguruskan mayat keluarga kamu.nak cakap memang senang saya cabar kamu yang commen diatas jadilah orang yang mengurus mayat baru anda dapatrasakan macam mana,jangan pandai saja nak commen,entah2 yang konen ni nak sembahyang mayat pun tak tau,tahukah anda apa akan jadi kepada mayat jika orang yang menguruskannya tak ikhlas p lah mengaji sama jangan jadi orang jahil seumur hidup

    ReplyDelete
    Replies
    1. kutip la derma bangang...tak payah la suruh keluarga si mati bayar...dah tua pun bodoh!!

      Delete
  14. Saya setuju dgn dengan saudara,sebenarmya pengomen2 boleh mengurus mayat keluarga mereka secara percuma tanpa sesen pun perbelanjaan.
    Mudah saja mula dengan repot polis tentang kematian untok dapat surat kebumi lepas selesai pengomen mandikan mayat kemudian kafankan mayat tu lepastu pengomen pergi maklumkan kpd ajk mesjid serahkan surat kebumi kemudian pengomen korek liang setelah siap pengomen boleh sembahyangkan mayat keluarga pengomen lepas sembahyang gunakan kereta sendiri untok membawa mayat ketanah pekuburan yang pengomen korek tadi kemudian pengomen mengambus dgn tanah dah siap pengomen talkinkan mayat keluarga keluarga pengomen percuma kan? Tak payah pengomen meningal mayat keluarga pengomen ditepi jalan dah pun selesai tanpa apa2 bayaran.jangan menghina orang yang tolong menguruskan mereka dgn iklas tanpa mendapat apa2 bayaran semuanya dibuat sebagai tangungjawab kepada keluarga simati sahaja
    Segala perbelanjaan yg tetera diatas adalah kehendak waris simati bukan yang ditetapkan oleh ajk mesjid.
    Dengan terpapar perbelanjaan tersebut pada angapan saya satu penghinaan kepada simayat tersebut seolaholah tiada keiklasan waris kepada perbelanjaan keatas tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. kutip la derma bangang...tak payah la suruh keluarga si mati bayar...dah tua pun bodoh!!

      Delete
    2. Berapa derma yang saudara beri setiap kali saudara melawat jenazah? Pada pandangan saya tak lebih dari rm 2.00 kut sebab tabiat orang yang mengata orang macam tu
      saya biasa mengurus jenazah tanpa mengambil sesen pun dari waris tapi kami ajk boleh lakukan sebab kimi tahu kesusahan keluarga tersebut.
      Kadang2 terdapat waris yang meminta diadakan orang sembahyag sampai 200 orang kami terpaksa memangil orang dari luar kariah mesjid terpaksa lah memerluka perbelanjaan ini hajat waris kami cuma menjalankan sahaja

      Delete