Friday 23 January 2015

RAJA ABDULLAH DI SEMADIKAN DALAM KUBUR TIDAK BERTANDA.




RIYADH:
Jenazah Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdulaziz telah dikebumikan dalam makam tidak bertanda selepas solat Jumaat tadi.

Dalam pada itu, peralihan kuasa lancar menyaksikan takhta itu berpindah kepada adik tirinya, Raja Salman dan seorang lagi adik tirinya, Muqrin sebagai putera mahkota bagi menghapuskan kebimbangan ketika kegawatan serantau.

Sejajar dengan ajaran Islam, jenazah Abdullah dikapan dengan kain putih, dibawa menggunakan pengusung ke dalam ambulans oleh saudara mara seterusnya dibawa ke masjid untuk disembahyangkan sebelum ke tanah perkuburan untuk dimakam dalam kubur tidak bertanda.

Solat jenazah di masjid diketuai Raja Salman dan dihadiri ketua negara Islam dan diplomat kanan termasuk Presiden Mesir, Abdel Fatteh al-Sisi, seorang daripada sekutu paling rapat Abdullah selepas kebangkitan negara Arab.

Golongan kenamaan bukan Islam melakukan penghormatan terakhir kepada raja dan putera mahkota yang baharu dilantik serta anggota lain dinasti Al Saud, dalam tempoh beberapa hari akan datang.

Kemudian, selepas solat Maghrib, Raja Salman dan Putera Mahkota Muqrin akan menerima ikrar taat setia daripada anggota keluarga lain pemerintah, ulama Wahabi, ketua puak, ahli perniagaan utama dan orang penting di negara pentadbiran beraja itu.

Dalam ajaran tegas Wahabi, menunjukkan perasaan sedih secara berlebihan dilarang, selepas kematian monarki Arab Saudi dan anggota tertinggi diraja lain, tiada tempoh rasmi berkabung dan bendera masih dikibar secara penuh.

Walaupun dengan kebanjiran mesej sedih daripada rakyat tempatan dalam media sosial, kekangan agama ke atas peringatan awam bermaksud tiada tanda di ibu kota diraja ini menunjukkan pemerintah sekian lama mereka sudah mangkat. -AFP

1 comment:

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...