KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 26 January 2015

PENGURUSAN PENGKEBUMIAN KEMATIAN YANG MENCECAH RM4,375.



Omak Kau menerima rakaman resit pengkebumian kematian melalui mesj inbox laman sosial Facebook yang dikeluarkan oleh Masjid Lama Sungai Bakap, Seberang Perai Selatan Pulau Pinang bertarikh 24hb Januari 2015.

Dari perkara-perkara yang dikenakan upah/bayaran oleh waris simati yang bernilai RM4,375 ( EMPAT RIBU TIGA RATUS DAN TUJUH PULUH LIMA RINGGIT) termasuklah Upah baca Al Quran di tanah perkuburan RM1,900 ... Upah baca Al Quran di rumah RM100 ... Sembahyang Jenazah yang dikategorikan sebagai sedekah dan hadiah ialah RM1000 + RM125 ... Imam Solat Jenazah RM15 ... Baca talkin RM20 ... upah tukang cari orang nak datang solat jenazah RM40 .. korek liang sepatutnya RM130 sudah dinaikkan menjadi RM140 .. kena paksa bagi tabung cuci tanah perkuburan RM50 ... Ada juga dikenakan upah pengurusan lagi sebanyak RM30.

Nampak gayanya penduduk Sungai Bakap, Seberang Perai, Pulau Pinang .. kalau tidak berduit dinasihatkan jangan mati.



34 comments:

  1. Mau idup pun susah mau mati lg manyak susah lo ...

    ReplyDelete
  2. Itulah kos yang terpaksa dikenakan kalau tak ikut sunnah.

    ReplyDelete
  3. Anwar tidak peduli penderitaan rakyat marhaen dgn kos sara hidup yang meningkat sampai kos kebumi pun mahal.

    Yang penting bagi Anwar adalah diri dan keluarga dia terjamin.

    Waktu dia susah nak masuk penjara mulalah terpekik terlolong minta rakyat simpati. Bila sampai hal rakyat yang susah seperti mana kes banjir, rumah hilang ka, harta rosak ka dan lain2 tidak dipedulikan oleh Mat Matang ni. Ada tak foto Anwar melawat orang banjir. Tak da. Pembohong punya kaki ni

    Saya rasa sudah masa ahli parti membuat petisyen beramai2 untuk Wan Azizah meletak jawatan. Kamu gagal Anuar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kamu gagal Azizah!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Sudah masa tampuk parti dberi kepada orang yang layak seperti Azmin
    Rakan2 Jadilah Reformist yang terpuji dgn merformasikan parti

    Jeff Ulu Yam
    Reformist Sebenar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penang bukan negeri Anwar ka

      Delete
    2. ado lagi malaun ni..

      Delete
  4. ORANG PENANG MEMANG PELIK SIKIT


    INI BIDAAH PALING BRUTAL SKALI..


    INI BETUL2 KAPITALIS..KAH KAH KAH


    BOLEH BUAT PERNIAGAAN KEBUMI MAYAT NI

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut la kat penang ada kes buang jenazah dah siap kafan ditinggal tepi jalan...mesti sebab takda duit nak bayar pengurusan jenazah...kesian...bila pulak islam ajar suruh ambil upah urus & kebumi mayat...solat jenazah pun kena bayar ke? baca Al QURAN kena bayar ke? kereta jenazah kena bayar ke? mesti imam / ustaz penang bodoh...

      Delete
  5. Yang wajib hanya bayran upah gali kubor dan mandi mayat.
    Yang dok sibok upah baca quraan dirumah dan di kubor apa hal? Tak pun wajib. Dah tak mampu tak perlu buat.
    Anak anak pi mana? Sepatutnya anak yang imankan solat jenazah dan baca alquraan. Dan solat jenazah tidak ada qorum. Buat anak beranah dah la.
    Tak reti? Inilah akibatnya bila islam di sidelined.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam sebagai adat bukan amalan...............................................

      Delete
    2. Kalau anak2 semua pompuan apa cerita....sebatang kara apa cerita....islam bkn untuk diniagakan....kain kapan ok le....semua tu pandai agama....tapi nak upah duit....itu ceritanya.....sbb tu lah ada imam, ada makmum, ada mufti , ada tukang cuci.....cerdik tapi bodoh...

      Delete
  6. ..tu belum lg pasang marble bertingkat2 kat tanah perkuburan nanti...macam2 benda pelik berlaku di negara ni

    ReplyDelete
  7. Islam tidak menyusahkan umatnya. Lebih lwbih lagi dalam soal kematian. Kain kafan sunnat 7 lapis berwarna putih. Kalau tak mampu 1 lapis dan warna apa pun tak apa. Jadi apa yang dok kalut sangat? Ini lebih nak jaga maruah keluarga. So. Tak perlulah nak sibok pasal mahal. Buat yang di saran oleh islam. Selesai masaalah.
    Jangan jadikan islam tu payah. Jangan tiru orang kapir. Coffin pun sampai beribu dan pulohan ribu ikut status simati.

    ReplyDelete
  8. Baca Quran tak boleh buat sendiri ke. Tahlil tak boleh buat sendiri ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni nak ramai2 ler.....

      Delete
  9. Kasihan keluarga si mati, semoga tabah n bersabar....

    ReplyDelete
  10. Setuju Anon 11:13

    ReplyDelete
  11. Itulah apabila islam itu menjadi hak melayu....tak mahu belajar dan tengok dari kemangkatan raja abdullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko melayu ke x? ko pun buat cmtu ke? bapak ko melayu buat cmtu ke? atok ko melayu buat cmtu ke? moyang ko melayu buat cmtu ke?

      Delete
  12. penang oh penang...makin jahanam

    ReplyDelete
  13. Bila ajaran ahlul punah diamalkan maka beginilah jadinya pelbagai perkara pelik....bila ditegur marah pula...kata wahabi dan macam macam lagi....untung la orang kaya kalau semua amalan boleh main upah belaka...biasa la masa hidup si mati tak kenal Al Quraan,tak nak ikut petunjuk Al Quraan,tak reti baca Al Quraan...bila mati cukup upah orang tolong ajar melalui talkin atau tolong baca Al Quraan atas kubur aje....Raja Saudi mati tak teruk macam ni hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hina orang mati adalah bid'ah..bukan sunnah nabi..

      Delete
    2. Sememangnya orang mati dihormati dengan kafankan jenazah, solatkan dan kuburkan.
      Lain pada tu ditokok tambah semata mata nak tunjuk baik...
      Kalau nak buat baik, buat lah masa ada hayat lagi... bukan dah mati baru nak bacakan Quran pada yang mati.. memang sah sah tak faham Islam.

      Delete
  14. Hahaha, kalau kita kata baca Quran di kubur bidaah dan khurafat, ada puak puak yang akan kata itu ajaran Wahabi yang sesat,
    Sekarang tengok sendiri kos yang dibilkan secara terperinci.
    Upah Sembahyang jenazah
    Upah mencari orang utk sembahyang (hahahaha... satu pos baru)
    Upah mengaji di kubur (hehehe.. orang dah mati nak dengar buat apa????)
    papan keranda RM233 dah cukup papan untuk buat gerai jual air (hehehehe)
    Ini lah golongan yang menjual agama... hehehe
    Aku dah nampak nama tu dan cari dia ni kat mesjid kawasan SPS ni.

    ReplyDelete
  15. kenapa hah ramai2 pakat bising ni....ada kenduri kawin ke.... atau kapal terbang hilang lagi...? OOO..... ada orang mati rupa2nye ....patut pun.....! tapi nape kecoh sangat....? aiikk!!!... kos selengaraan sampai ribu2....?biar betul samdol.....! cekik kedarah ke ape ni ...dan bla...bla...bla.....
    ....maka kita lihat disitu pelbagai rupa dan wajah, anika ragam komen dan ayat2 yg di lontarkan.... bermula dari tuan blog sendiri ,siap dengan pesan,jangan mati kalau takde duit.... satu pesanan yg bahlol... seterusnys ada yg kata tak ikut sunnah....konon nya dia tu pakar hadis la... ada pula kata bid'ah yg brutal...(ni pembagian baru bid'ah, yg bid'ah ni) dia ni wahabi totok...pekat lagi melekat ni - ini jelas. ada yg kata itu islam melayu...ni pula puak nasionalis. ada yg kata ajaran ahlul punah... ni dari golongan mana tak tau la...agak2 khawarij moden ni. ada yg kata tak faham islam....dari fahaman islam liberal.
    itulah serba sedikit sedutan... pun tak kisahlah apa dia orang nak tulis dan komen...walaupun kekadang tu, sesetengahnya menanpak kan sangat jelas akan kejahilan nya atau ketaksuban melampau....!
    cuma...kita tidak sewajar nya merasa terkejut, seram atau terancam....lain la kalau dia tu hipokrit....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut la kat penang ada kes buang jenazah dah siap kafan ditinggal tepi jalan...mesti sebab takda duit nak bayar pengurusan jenazah...kesian...bila pulak islam ajar suruh ambil upah urus & kebumi mayat...solat jenazah pun kena bayar ke? baca Al QURAN kena bayar ke? kereta jenazah kena bayar ke? mesti imam / ustaz penang bodoh...

      Delete
  16. Inilah padahnye kalau tak mengaji. Dah lah bingai bila orang anjurkan ikut sunnah tak mahu dengar, Kata orang wahabilah, kaum mudalah dan macam-macam lagi. Islam tu mudah. Tidak membebankan manusia. Cuma manusia je yang bodoh dan bingai tak tentu hala. Cuba tengok kat bil tu berapa banyak perkara yang bukan anjuran sunnah? Sendiri mahu ingatlah. Oh ye sebelum terlupa, masa hiduplah baca AlQuran dan belajar tafsir. Bila dah mati orang baca pun tak guna kat kita. Akai ada ka?

    ReplyDelete
  17. Isu liwat dah basi . peliwat saja yg sibuk bising spt saful liwat wife dia . anuar makin dicaci makin popular .... Ulu Yam makin dibenci rosmah kerana Cara komen bahalol spt kata PM

    ReplyDelete
  18. Ini Islam apa namanya?.Itu fardu kifayah. Tak buat satu kampong berdosa....kena kutbah satu kampong tiap kali jumaat bagi depa faham. Nanti satu kg dapat bala.

    ReplyDelete
  19. Ataupun kalau kos nak mati mahal sangat sekarang ni. takyah mati la sekarang, tungu sampai kos mati turon jadi morah sikit.. ha masa tu bulehla pakat pakat mati beramai ramai

    ReplyDelete
  20. This Is What You Really Want !!
    Something That Beyond Your Imagination !! >>> CLICK HERE !!

    ReplyDelete
  21. ini hal orang kaya kaya aje .....
    Upah mengaji????? Setahu aku tak ade istilah upah mengaji(kirim pahala) utk org yg mati....Ini menjual agama oleh puak yg mengambil kesempatan atas kejahilan umat...JAIP trlibat sama ke????
    Bertaubatlah....
    Upah solat pun tak ade...takut jatuh riak aje, kesian si mati. org ramai ingat , ramai yg datang solat tu krn si mati..tapi hakikatnya krn mahu upah yg tak seberapa....
    Org PAS buat ape....? Kalau Umno jahil, tugas PAS mendakwahkan Umno...
    ke sama aje ambil upah ???

    ReplyDelete
  22. hoii macai2 sekelian...kamu semua bodoh bangang + bahlol la... tahap gaban!!! semua komen kamu kat atas tu takleh pakai... mengarut... tak ilmiah...tak bermutu.... dan...hampeh macam pampers. semua tak guna langsung, sampah lagi menyampah ! geli geleman + loya nak muntah aku membacañya...
    cuma aku sorang aje yg pandai, cerdik ,bijak, ...dan berguna. kah... kah... kah... ada sape2 yg jelous? kalau jelous tu , muka tak malu la.
    korang tau nape kata aku ni cerdik...tak tau ? kah... kah.... kah... tu la, kalau kata bodoh takleh, marah. tapi memang bodoh pun... bodoh... bodoh... bodoh... bodoh + bangang tul la korang ni... tahap bravo! tu pun tak tau... soo haii... binawe cibai...
    korang tak tau pun tak kisah lah, aku pun tak hingin nak kasi tau , bior korang tercengang2 macam kerang busuk...dan terus bangang...sampai kedalam lubang...!
    hoii JAKIM dan jakun.... dan jabatan seangkatan.... tido ke... atau koma terus...
    korang semua dok buat benda hah... diam je tu... kalau kata makan gaji buta , marah lak, tapi keje tu... ceramah ceramah jugak,tapi tindakan ... tadak ! hampeh jugak!!!
    hoiii pak2 menteri....mabok ke... ada syok ka....atau nyayok daa... ada kuasa tak nak guna, dulu berebut2 nakkan kuasa.... bila berkuasa... salahguna kuasa pulak dahh...haprak macam taik bapak jugak.
    hoiii orang mati...oppss ! sorry , sorry , orang mati takleh dihina, dikeji, atau diungkit akan keburukkan nya..seperti kata anony 16:42 kat atas tu...aku setuju sangat tu, tabik spring bro...!
    habis... apa sebenarnya aku yg cerdik ni nak tulis...?tentu korang tertanya2 kan...! jadi biarlah aku berterus terang saja disini....
    sebenarnya aku taknak tulis dan cakap apa2 pun.... sebab aku orang cerdik! !!....kah, kah, kah, ....nanti kalau tak ngam ngan selera korang, tentu aku kena kutuk habus2san... tak kah naye badan tu... cerdik cerdik.... dan sebab aku cerdik la lebih baik aku diam !!! habis cerita..
    cuma nak tambah sikit lagi...
    begini...dari komentar2 terhadap posting diatas kita dapat lihat dan ambil kesimpulan yg betapa begitu ramai umat yg masih "tak tahu" , manakah ajaran islam yg sebenar...yg sesuai dan menepati fahaman ahlussunnah yg sejati....
    biar sekali merejs dakwa mengaji, tapi entah dengan siapa gurunya....
    sekalipun mereka dakwa mengikut sunnah, tapi kutab hadis mana yg dia ikut...
    dan sekalipun mereka dakwa orang tak faham islam, tapi dia sendiri yg nampaknya tak faham islam... haru biru... punah ranah habis....

    ReplyDelete
  23. Kulit kulit.....banyak komen kulit.....sudirman sudirman.....pasni nk jemaah solat kat masjid bayo imam rm 25, bilal rm20, noja rm15, haha.....duania akhir zaman bro....agama dah di niagakan........kui kui kui..... Pandai mengaji, jadi imam tapi nak upah duit....akhirat dapat apa yer....

    ReplyDelete
  24. Tu nanti munkin kena GST bila di mulakan April nanti....kah...kah...kah..dah mati pun kena GST.

    ReplyDelete