Thursday 18 June 2015

PEMIMPIN G25 MAU PKR DAN DAP DIBUBAR DAN BERSATU DENGAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PAS YANG TUMPAS TUBUH SATU PARTI BAHARU.



Landskap politik yang berubah dengan pantas, membuka peluang baru, termasuk pembentukan sebuah parti politik yang benar-benar inklusif, kata pemimpin G25, Datuk Noor Farida Ariffin.

Daripada membentuk gabungan baru, Noor Farida berkata, sebuah parti baru dengan cita-cita yang betul, sudah memadai.

"Saya harap kita boleh mempunyai 'kuasa ketiga' dalam politik. Sebuah parti baru berbilang kaum yang sederhana dalam bentuk sebuah parti politik baru, akan mengakhiri politik perkauman," katanya.

Bagaimanapun, katanya, melainkan jika dan sehingga ada parti baru seumpama itu, adalah baik untuk politik di negara ini jika DAP dan PKR dibubarkan dan bersama dengan progresif dari PAS, bergabung menjadi sebuah parti.

"Ia akan menandakan permulaan sistem dua parti yang sebenar di Malaysia," kata Noor Farida.

Beliau menyatakan demikian ekoran pengisytiharan oleh DAP dan PKR bahawa Pakatan Rakyat tidak lagi wujud.

Walaupun Noor Farida percaya bahawa penggabungan yang disarankannya itu adalah ideal, tetapi pada hakikatnya, beliau berkata, sukar untuk mencapai ideal seumpama itu.

Dengan mengambil kira sikap ahli politik, Noor Farida tidak menjangkakan ia akan berlaku dalam masa terdekat ini tetapi menegaskan bahawa kita memerlukan 'game changer'.

G25 adalah sekumpulan pesara Melayu ternama dalam perkhidmatan awam yang muncul Disember tahun lalu untuk menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul menangani isu ekstremis di negara ini.

Kumpulan itu antara lain terdiri daripada bekas hakim, cendekiawan dan diplomat.

14 comments:

  1. Tiada beza umngok dan pas.satu parti bangsa dan satu parti agama, sudah tidak relevan lagi dizaman globalisasi.perumpamaan ikan air tawar dan ikan air masin, hidup dalam habitat masing2, tu belum sebut lagi pasai spesis ikan.hargailah perbezaan sebagai suatu kekuatan dalam negara malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA kao merapu bukan ramadhan ni. Bawak zikirlah.

      Cuba kao tengok kat german ada Christian democrat party, kat UK ada UKIP ( omputih only maaa), kat turkey ada akp (Islamist), kat Russia ada motherland party ( orthodox + nationalist. Mama ada mat black sokong conservative kat uk

      Bulan2 posa tak baik bohong maaaaaa

      Delete
    2. Hehehe...terbaik maaa..
      nampak sangat anon10:31 katak bawah tempurong tapi nak berhujah...hehehe

      Delete
    3. Hahaha......
      Wujudkan party baru memang tak susah tetapi berapa lama baru boleh kuat dan besar!!!
      Party kuat harus bernama rakyat pakatan!!
      Rakyat didahulukan dan kaum bersatu tak kira bangsa!! Tiada lagi party kelompok iaitu islam cina melayu india dayak sebaliknya party kaum bersatu hanya satu party besar berbilang kaum bangsa bersatu rakyat malaysia tiada lg party kelompok. Negara perkauman terwujud disebabkan party kelompok kerana nak kuasa perkauman diwujudkan utk terus berkuasa. Rakyat hanyalah pengikut tak tahu apa2 hanya mcm budak mentah ikut tanpa memahami sebab pendidikkan yg rendah dan pengetahuan. Namun zaman berubah rakyat semakin byk tahu membezakan malah ramai yg tidak suka perkauman hanya membawa kehancuran dari kebaikkan.

      Delete
    4. PEMIMPIN G25 TAIK PUKI.

      Delete
  2. Berjuang untuk bangsa seperti umno dan dap dinamakan perjuangan Asobiyah. Ianya adalah berteraskan kebathilan dan bukan menurut ajaran Islam. Manakala berjuang untuk ISLAM seperti Pas adalah seperti mana yang dianjurkan oleh sunnah Rasulullah (SAW). Jangan keliru antara fakta dan persepsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktanya sesuka hati melebel orang.tolol pil kuda barua broker dan macam lagi, tiada beza dengan label haramjadah umngok.agama bukan untuk kawal orang lain tapi untuk kawal diri sendiri, dan yang paling utama jangan juai agama.

      Delete
    2. Kat german ada Christian democrat party. Largest party.

      Kat Malaysia ada PAS. Wokey tu

      Orang pikir Malaysia saja tak baca pasal europe memang bowdow.

      Sapa kata orang Malaysia tak racist. Semua orang racist beb, baik melayu, cina, india, orang asli, jakun, iban dll.

      Delete
    3. Hello Christian democrat party, akp tu apaaaa. Bukan ugama ka. Alaaaaa nak bohong cukup cukup LA. Motherland pari tu apa. Bukan nationalist ka. Kat UK liberal Democrat party orang tolak beb. Liberal memang loser. Tengok anuar kajang move sudah laaaa

      Delete
    4. Pas tu kulit je perjuangkan islam konon...
      tapi perlaksanaan...dorang la pelahap penyamun balak kat kedah sampai gondol tak pernah terjadi dlm sejarah...lagi mau berlakun mcm baik sangat..

      Delete
    5. Pejuang dap adalah PEJUANG TAIK BABI. PEJUANG PKR ADALAH PEJUANG BENAR. PEJUANG PAS ADALAH PEJUANG AGAMA DAN ISLAM. TAPI PEJUANG UMNO PEJUANG TAHIK PUKI ROSMAH. TITIK.

      Delete
  3. Berapa banyak da yang mengaku parti pelbagai kaum di Malasyia. DAP, PKR. PPP, Gerakan, PRM dan lain-lain lagi. Kenapa semua tak boleh bersatu sedangkan slogan pelbagai kaum dan sama rata.
    Apa matlamat mereka....kesemua tu balik soal kaum masing2 juga. DAP, Gerakan dengan cina nya. PKR semua ada tapi dah jadi kelam kelibut sebab hilang undi walaupun pada dasar asasnya ada percuangan untuk kaum melayu kerana mereka adalah desperado dari umno. PPP parti keling. PRM parti keling sosialis.
    Kesemua mereka digubal paksi untuk bangsa sendiri. Perjuangan hak sama rata adalah untuk mengubal perlembagaan dengan menghakis hak melayu.
    Kenapa ini berlaku kerana umno telah gagal menjaga Islam, melayu dan keperluan kaum lain. Umno yang sudah dibelit oleh rasuah dan salah guna kuasa tidak akan dapat bangun lagi untuk membetul keadaan.

    ReplyDelete
  4. Dap : ketuanan cina dan keluarga lim
    Pkr : liberal dan keluarga anwar
    Ex pas: maybe liberal
    jadi mmg tak boleh join la. Imposible.

    ReplyDelete
  5. Gabung camner pun kalau asasnya liberal sekular mmg susah nak tawan putrajaya... kekuatan bangsa dan agama masih kuat lagi kat malaysia kalau bijak kena tinjau dulu secara terperinci dari segenap lapisan masyarakat bandar dan luar bandar apa benda yg perlu nak tackle dihati rakyat baru lah mula pikir kempen parti bukan main redah jeee..... tinjau dulu baper % pro liberal % nasionalis % islamist %konservatif % blind support UMNO % berkecuali .... kalau takat dengar 25 melayu di atas tak leh gi mana baper kerat jer melayu skong... cina india tuh mungkin la....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...