Friday 6 February 2015

RESTORAN MASAKAN CINA YANG TERKENAL DI SEREMBAN KALANGAN PELANGGAN MELAYU DI SERBU KERANA STATUS HALAL YANG AMAT MERAGUKAN.



SEREMBAN - Sebuah restoran makanan Cina yang terkenal sering dikunjungi pelanggan Melayu di Oakland, di sini, diperiksa pasukan penguatkuasa setelah status halal di premis tersebut, diragui.

Operasi bersepadu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Negeri Sembilan (KDNKK) bersama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) itu bermula pada jam 12.30 tengah hari, diketuai Ketua Unit Perihal Dagangan Negeri Sembilan, Mastura Arifin, bersama 16 pegawai termasuk kakitangan JHEAINS.

Menurut Mastura, sebanyak lima premis perniagaan diperiksa, dan hanya kedai makan itu saja dikesan melakukan kesalahan, manakala selebihnya hanya diberi nasihat.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan di kedai makan itu mendapati, ia dimiliki seorang pengusaha bukan Islam, malah tukang masaknya juga terdiri daripada bukan Islam.

“Tiada sebarang logo atau sijil halal diperolehi restoran tersebut sejak sijil halal yang diperolehi pada 2009 tamat tempoh.

“Lebih memeranjatkan lagi, ayam yang digunakan di kedai makan itu juga diragui kebersihannya.

“Melalui pemeriksaan yang dilakukan, ayam digunakan untuk memasak di kedai itu dipercayai diperolehi daripada pengedar bukan Islam, memandangkan tiada sebarang logo halal di plastik tersebut, selain cara potongan ayam itu juga diragui.

“Malah, kedai tersebut juga diragui statusnya, selain mempunyai persekitaran yang kotor,” katanya.

Beliau bagaimanapun berkata, tiada sebarang kesalahan dikesan di kedai tersebut, cuma pihaknya berjaya membongkar bahawa kedai tersebut sebenarnya adalah milik pengusaha bukan Islam.

“Kita sekadar mahu menyedarkan masyarakat Islam, bahawa kedai ini bukan seperti yang mereka fikirkan, memandangkan kita dapati hampir semua pelanggan kedai makan ini terdiri daripada orang Islam.

“Sehubungan itu, saya menasihatkan kepada masyarakat Islam supaya sentiasa berhati-hati dan memilih kedai makanan yang telah ditetapkan oleh syarak,” katanya.

12 comments:

  1. Boleh gelap hati dan keras mcm batu..kalo mknan sumber yg x halal..minta umat islam lebih peka tntang kesucian mknan..mknan mempengaruhi anggota badan utk btindak..pelbagai jenayah blaku krna tdak ambil berat faktor pemakanan..berat utk beribadah juga berpunca dr mknan yg x halal..

    Hj ibrahim-temerloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patutlah ramai Melayu susah nak semayang 5 waktu, ikhlas dalam berkerja, amanah....kalau waktu biasa....ada kira2 10% peratus sahaja semayang....yang kelakar tinggalkan solat asar sebab terlajak dalam meeting ..
      Adakah ini semua sebab makan benda dan buat tak halal...rasuah, kerja curi tulang, tipu mileage, tipu overtime, lepak di kantin dan kedai mamak masa berkerja,lepaskan diri dengan salahkan orang lain
      Wak Dafak Kg Awah

      Delete
    2. Orang melayu yg mentahkedarah tu ialah melayu HAMNO ..siapa lagi kalu tak hamno haramjadah celaka sial.

      Delete
  2. KORANG PERCAYA LA SANGAT KEDAI MAKANAN CINAbeng DAPig


    CINAbeng DAPig HANYA KIRA UNTUNG BUKAN KIRA HALAL


    APA CINAbeng DAPig PEDULI SAMA ORANG ISLAM


    BAGI CINAbeng DAPig BABI DAN AYAM ITU SAMA JA


    BAGI CINAbeng DAPig HALA ATAU HARAM SAMA JA


    CINAbeng DAPig SUKA SAMAN KALAU KERAJAAN BUAT SILAP


    SEKARANG PENGGUNA MUSLIM BOLEH SAMAN CINAbeng DAPig


    BILA KITA SAMAN KITA DAPAT WANG PAMPASAN


    BARU CINAbeng DAPig TAK BERANI BUAT HAL LAGI


    SAMAN TETAP SAMAN

    ReplyDelete
  3. Yang kau orang dok pi tangkedarah kedai cina apa hal? Orang kapir akan sentiasa mencari jalan supya orang islam mengikut jalan mereka. Salah satu cara ialah melemahkan iman orang islam.
    Menghidangkan makanan tak halal adalah satu kaedah untok melemahkan iman orang islam.
    kan banyaj lagi kedai melayu. Atau kedai melayu kat seremban semua dah mampus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedai Melayu dan kedai pun sama....kotor dan banyak tikus, lipas dan semut..... Pinggan berminyak, makanan terdedah....pekerja pulak selekeh..
      Cuba kau ambil tissue...lap meja...tengok inci berapa daki yang ada...

      Delete
  4. Hahaha.....
    Sana halai sini halai tetapi tak semua melayu halai ,makan halai jiwa tak halai hati tak halai fikiran tak halai pakaian tak halai mana halainya????? Jadi tipu diri bohong diri bertapa halai namun tiada halai nya hanyalah suci hadapan manusia bagaimana pula hadapan allah???? Maka usah berbicara begitu murni begitu suci tetapi sebenarnya lagik jijik dari segala ciptaan tuhan.

    ReplyDelete
  5. Masak sendiri Kat rumah, halal n bersih....

    ReplyDelete
  6. Diharapkan lebih banyak serbuan ke atas kedai2 sebegini...bagi peringatan kepada mereka untuk menghormati orang islam akan status halal mereka..makanan yang betul halal mengelakkan hati menjadi gelap...

    ReplyDelete
  7. Sodap ko pakcik makcik makan kat kodai cino? Mesti order hidung masak lomak cili api. Ado kodai melayu tapi gi kodai cino makan. Org somban ni tak tau cari kodai melayu ke? Org somban umno jor yg suko makan kekk kodai cino.

    ReplyDelete
  8. Bodo punya Melayu,ingat makan Kedai Cina tu standard sangat la..padan muka. Kalau Tukang masak kafir tu kencing dlm kuali pun masih agung2 kan Cina..ada class konon..bodohnya orang nogori yg mkan Kat situ...

    ReplyDelete
  9. Melayu oh melayu....belajarlah menjadi seorang Islam dengan menjaga permakanan yang menjadi darah daging kita....bukan logo halal dan ayat quran di dinding yang boleh menjual beli iman kita....tak kira tempat melayu lah paling ramai menyumbang masa dan wang ringgit di kedai2 sebegini

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...