KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 19 February 2015

SUASANA SOLAT DAN KULIAH MAGHRIB BULANAN USTAZ AZHAR IDRUS DI MASJID ALMARHUM TGNA, PULAU MELAKA KELANTAN HARI INI.



67 comments:

  1. Dari dengar kuliah tahap ceramah baik baca buku...masyarakat membaca masyarakat berilmu.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo gitu yer...patut pun kuliah agama oleh ustaz umuno kat masjid tu, banyak tiang dari orang.... rupa2 depa dok membaca la... jangan main2 tau....

      Delete
    2. betul bro...lebih afdhal selesaikan dulu akttiviti membaca quran secara tafsili dan amalan berzikir harian...then barulah pergi pasang telinga dengar celoteh oztaz...mana yg baik serapkan dlm otak, mana yg omong-omongan atau berbau cemohan, masuk telinga kanan keluar kiri.. by-pass ke otak. Kalu tak, letih saje duduk terpegun berjam-jam aimlessly..

      Delete
    3. meemaaaaaang betol sungoh
      kalu denga oreng AMNU ngaji kalah tok arab

      tapi yang berasa tekilan sikit
      bila dibagi tau ayat hat dia baca sebentar tadi terkandong perentah Allah yang melarang orang beriman :-
      minum arak
      main judi

      ada juga perentah Allah suroh kerat tangan orang mencuri

      bila bagi peringatan pekara pekara tersebut, mola orang AMNU naik angin satu badan

      konon kerat tangan orang mencuri ni zalim, tadak hati perot, buat naya keorang. Kalau bejalan hukom islam akan jadi huru hara, jadi mundor

      Padahal baru satni je dok ngaji sedat
      itulah ropa OMNO yang sebenar.

      Tapi sejak akhir akhir ni puak juak OMNU dok main api kunun DAP tak bekenan pelaksanaan hukom islam

      Apa kena dok sabit ke DAP, kalu OMNU ni jantanmen, tunjoklah wajah sebenar. siapa sebenarnya tak berahi ke pelaksanaan hukom islam

      Rakyat tahu setelah berpuloh puloh tahon merdeka dan OMNU jadi tulang belakang pemerentah, ada OMNU kesah nak bejalan hukom islam ????. Aleh aleh dongudoh ke DAP, konon tak berahi.
      Bila pulak DAP semayang 5 waktu, ke OMNU ni jenis ekpress gok

      Delete
    4. Ko ingat ko baca buku ko boleh hebat...mendengar kuliah di masjid seumpama duduk ditaman-taman syurga...baca buku dlm jamban pun boleh...

      Delete
    5. nanti dulu bro...ada beza antara kuliah vs ceramah...kuliah ada silibus dan disampaikan secara ilmiah, analitik, sistematik, berperingkat (contoh, khutbah jumaat tu bolehlah dikatakan sbg kuliah) manakala ceramah tak de silibus.. ikut angin & suasana persekitaran dan disampaikan dlm keadaan mass gathering (contoh, kempen pilihanraya tu boleh dikatakan sbg ceramah)...so wajar lah kalu dikatakan menghadiri majlis kuliah ilmu umpama berada di taman syurga. Tapi dok berkerumun dengar ceramah tu tidak sesuai dikatakan berada dlm taman syurga sebab majoriti yg datang hanya pasang telinga & bawa perut saje...organ yg lain di switch off...macam mana !

      Delete
    6. hallo bro , nanti dulu....
      tak kira la ada sillibus ke tak ada, ada beza ke tak ada antara kuliah ngan ceramah tu, janji dua2 tu ada guru....lagi sekali ada guru.... ngerti !
      berbanding ngan baca sorang2 , tak ada guru.... lagi sekali, tak ada guru.... ngerti dong...! maka ketika itu , syaitan lah gurunya (mudah tersesat) . lagi pun tak pernah dengar la seseorang itu boleh jadi alim dengan hanya membaca.... tanpa mengadap guru.
      ko kata pulak dok kerumun tak sesuai nak dikata berada dlm taman syurga sebab hanya pasang telinga & bawa perut.... ooo tak sesuai yer... sape kata hah... ada nabi kata gitu ... yg nabi kata.... au saami'an ( atau orang yg mendengar) dan jangan jadi orang yg keempat , maka kamu akan binasa....
      sebenarnya kuliah agama ngan ceramah agama tak jauh beza la... sama2 disebut majlis ilmu.

      Delete
    7. Hamno mals nak baca kitab apa lagi nak dengo kuliah agama. Hamno lebih suka jilat puki dgn cocok jubo. Habis tahik palat yg masin2 tu ditelan. Tahik2 di sekeliling jubo juga habis dimakan. Tulah cerita orang2 hamno celaka babi bangkai bengap tongong. Aleee utoooh hamno bangkai babi.

      Delete
    8. Uai ni memang ahli pas pun.......Walaupun die pnah tolak jadi calon pas tapi sebenarnya die memang ahli dan penyokong kuat pas/pr.......ceramah2 die pun memang menunjukkan die ni tegar pas

      Delete
  2. Ceramah agama memang di tuntut. Tetapi jika ceramah di selit politik menyindir lawan politik dan individu(sasaran memang Umno) seperti biasa UAI lakukan, berhati-hati lah dengan azab api neraka ! Jauhi lah ustaz-ustaz yang boleh sahaja mempengaruhi minda dengan ketaksuban yang membawa perpecahan ummah.

    Ustaz-ostad yang berpolitik tegar memang tidak lepas dari bercakap bohong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju...tapi tak dapat dielakkan rentak kebanyakan penceramah agamawan seiring dgn rentak kancah politik negara...inilah padahnya bila spesies melayu berpolarisasi akibat dpd ketaksuban ideologi politik sejak berabad-abad sampai ke tahap dendam mendendam, benci membenci, fitnag menfitnah, kafir mengkafir dll sifat yg berkaitan dgn penyakit pHd

      Delete
    2. Ameno kaki tutoh burit. Contoh big bos tutoh burit altantuyo sekali ngan cucuk lubang jubo. Lepas tu tak ngaku. Sebab takut orang tahu maka altantoyo dibunuh. Lepas bunuh nanti takut orng tahu ada bukti dalam lubang burot altantuya ada mani big bos maka altantoyo diletopkan berkecai. Jahat punya ameno laknat.

      Delete
  3. Daripada korang dengar benda ceramah berulang Kali tu lebih baik dtg bersama kami diluar penjara SG buloh ni meramaikan lagi pasang lilin.

    Lawan tetap lawan demi dsai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasang lilin itu amalan orang gereja, berjubur itu amalan orang yunani, nasib baik pas tak nak berjubur kali kedua, lebih baik dia hadir cermah agama itu dari pasang lilin ingat kan dewa gay anwar itu

      Delete
    2. Dewa pantat altantuya lagi bagus bro. Siap cocok jubo sambil2 jilat lubang pantat altantuya. Abis taik palat altantuya dijilat sampai licin bersih dan makan. Dewa pantat neh kiranya sangat2 kebulor ngan lubang pantat dan lubang jubo. Tengok muka pun tau beb. Bukti...Si Semah ko tak tengok ke..jalan kepit taik..sebab apa? Sebab kena tutoh hari2 lubang jubo dia ngan dewa pantat.

      Delete
  4. sbb.apa jenerasi skrg.minat dgn ceramah UAI? sbb dia berterus terang dgn hukum,yg tak minat,sbb kena atas btg,tubuh sendiri.yg tak minat jugs,bodoh sbong,jadu jahil sampai mampus..byk masjid pada jemaah,yg penting dpt projek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti dulu bro...kalu nak discover ttg hukum, rujuk quran...dihuraikan dgn jelas & padat ...kalu nak dapat bimbingan beramal, berguru dgn guru mursyid... kalu nak habiskan "sisa umur", bolehlah dengar ceramah agamawan..

      Delete
  5. sbb.apa jenerasi skrg.minat dgn ceramah UAI? sbb dia berterus terang dgn hukum,yg tak minat,sbb kena atas btg,tubuh sendiri.yg tak minat jugs,bodoh sbong,jadu jahil sampai mampus..byk masjid pada jemaah,yg penting dpt projek..

    ReplyDelete
  6. Kukiah berunsur ceramah tu banyak sindir menyindir dari ilmu yg dapat....melayu dng ceramah tak bokeh dipisahkan pasal tu bengap asyuk kena goreng memanjang....dengar ceramah berkualiti spt peguam
    Shafee abdullah fakta dengan ilmu...baca buku lrbih baik dari dengar ceramah. ..tsk abis2 krna goreng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahap manusia tak minat solat... mungkin Hg kapiaq kot. Baca lah buku2 .. tuntutlah ilmu tanpa guru.. nanti dah mampus baru Hg sedar... Tp dah terlambat..

      Delete
    2. Org yg x suka dgr kuliah.. ni mmg jnis x kan pg masjid punya.. tu yg sembang kncang.. kuliah la.. ceramah la.... tu yg hati tu hitam ..kaudu.. agak2 agama islam ke anon 22.46.. 23.25 .. maae.. sbb kebykkannya skrg org je melayu .. agama belum tentunya islam

      Delete
    3. 23:41..org yg suka menkapiaqkan org lain yg tak sehaluan dngnnya tu la yg kapiaq sebenar nya...hang le sebenarnya kapiaq munafik bertopengkan islam kan kan...hehehe

      Delete
    4. Anon00.20 .. hang ni islam ke... Melayu belum tentu islam.. majlis agama x nk pergi.. pnh dgr ke kuliah UAI sblm.ni..

      Delete
    5. kalu nak berguru kenalah cari guru yg murshid...yg kenal dan membimbing anak didiknya secara taupan qalbiah. Dengar ceramah agamawan tak bersilibus hanya perlu pasang serombong telinga aje...silap-silap taik telinga makin tebal, otak makin bebal, qalbu tak terkawal, pergi kosong balik dapat habuk aje.

      Delete
    6. Kalau nak berguru untuk ilmu puki memuki dan jubo menjubo maka carilah si kepala botak mulut merah. Sebab si botak nih ada keistimewaan kerana bila dia memuki dia akan jilat puki beserta jubo sekali arong. Tak caya? Contoh terdekat puki altantuya ...dijilat bersama2 dgn lubang jubo sekali. Tak caya lagi? Bukti yg senang tengok Mak Semah jalan mengengkang dan kadang2 kepit jubo sebab apa tu..itulah sebabnya si botak bibir merah punya penangan. Jangan tak tau.

      Delete
  7. Mari bersama amk keadilan ramai2 hadir Bakar lilin. Sekali anda Bakar bersamaan dgn pahala berpuasa setahun.

    Come on semua. Bangkittt

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni mesti komen dari musang berbulu ayam ni... nak menyamar konon... ingat orang tak kenal ke haaah... piiirah.... balaci.... caitt!!!

      Delete
    2. ait pesen baru pulak
      rasuah pahala

      Allah ta'ala ikut telunjok awak ke dalam soal bagi pahala ???????????

      Delete
  8. Klu stskat ilmu dengar ceramah free kasi makan sampai buntang itu dikata ksn ilmu sambil sindir menyindir....maki hsmun dan kutuk dan fitnah (lrbih kurang kafir mrngkafir).....bsik baca buku....wahyu pertama pun suruh baca 3x......bslik umah bawa ilmu goreng....zzzzz ....zzzzzz.. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb x pnh nk hadir mjlis ilmu.. la kau anon23.51.. mnunjukkan kebodohan diri sendiri.. taip pun byk salah ejaan.. tidur tu yg lupa mengucap syahadah.. jgn nnt mati dalam kafir plk.. masjid x pnh pg..

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. walaupun ostat ni loyar buruk tpi dia tak buat keje jijik jubo menjubo mcm nuar aljuburi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon00.25.. kau ni saksi mata ke.. anwar buat semua tu.. dosa yg dh ada blm tentu terampun lagi.. tambah dosa menfitnah... oppss lupa. Dosa msg2.. kubur pn msg..

      Delete
    2. setuju...tapi amalan loyar buruk pun buruk juga sebab penceramah dah set mindanya menganggap audien yg hadir tak lebih dpd sebiji tin kosong...cetek akal & boleh diloyar burukkan...faham!

      Delete
  11. Ceramah free isi pun free gak la.....otak pun free....dapat makan free...balik umah mata ngsntuk...zzzzz...zzz...otak pun free balik....melayu nk berubah banyakkan baca buku buang ceramah jauh jauh......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab ceramah orang2 hamno tarak siapa nak dengar. Ostad kazim datang ceramah ada leee 10 ke 20 orang jah. Sebab apa? Sebab tarak roh tarak uum orang jemu ngantok. Lepas tu ilmu tarak ..kerja memaki hamun orang. Orang hamno kan memang macam tuuuu. Hamno lanciauw.

      Delete
  12. ROSMAH MANSOR JKK20 February 2015 at 05:46

    apa... puak umnu baca kitab... kitab apa tu... pasal banyak baca kitab... rambut dah macam hantu mak limah.... kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal banyak baca kitab melayu yang jadi huru hara. Kalau baca buku ugama Islam kemudian merujuk kepada yang berilmu ugama takde lah sampai kata dalam Alquran takde larangan berjudi!!

      Delete
    2. Orang ameno baca kitab blue filem jah standardnya. Tak payah suruh baca kitab2 agama biar diorang mampos lagi baik. Jangan ditunjuk ajarkan mereka. Bagus ameno..jangan baca kitab jangan dengar cerah jangan solat jangan puasa dlll jangan2. Tapi .dinasihatkan kpd orang2 ameno pi tutoh pelacur minum arak todi pi lantak makan babi pi tutoh jubo jantan pi enjoy2 kat kelab2 malam. Tahniah ameno bangkai babi celaka haramjadah.

      Delete
  13. Umno bc kitab mcm ahli kitab bc kitab....ada faham ker....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manaa ada paham. Itu worang tada tau baca punya.!!

      Delete
  14. Hehe...rasa nk tergelak baca komen2 org yg x suka kuliah. Lebih2 lg yang kata baca buku lagi baik dr dengar kuliah UAI. Ntah2 buku pun malas nk beli. Bab fekah toharah pun x brapa betul. Ulamak dulu2 nk blajar tafsir surah Al Fatihah sahaja pn berguru smpai 15tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh bagi tau apa result ulama tu belajar tafsir Al Fatihah sampai 15 tahun tak?...minta tolong pencerahan bro.

      Delete
    2. Kena paham bro...ulama / guru tafsir fokus pd pentafsiran verse/ayat/surah utk tingkat potensi kognitif/kemampuan akal menyelami isi kandungan quran...ini ilmu akliah. Guru Mursyid pula fokus kpd penggunaan ayat / surah utk pencerahan qalbu supaya tujuan & tuju hala kehidupan menepati kudrah & iradah Ilahi...ini ilmu qabliah. Mempelajari setiap bidang ilmu samada akliah atau qabliah ambil tempoh masa waktu utk belajar... bergantung kpd kemampuan individu...macam di sekolah lah atau belajar diIPT...dan ini semua mengikut sunatullah fitrah alam...spt ibu mengandung ambil masa selama 9 bulan sebelum anak lahir, alam dicipta dlm tempoh 6 masa, peredaran bumi keliling matahari ambil masa 1 tahun, putaran bumi pd paksinya ambil masa 24jam, dsbnya. Kalu ANon 07.38 tanya apa result ulama tu belajar tafsir Fatihah sampai 15 tahun, maka jawapannya ulama tu dah celik fatihah ...kuasai pengertian fatihah dlm tempoh 15 tahun...tercapailah hajatnya..itulah resultnya...apa yg kita usahakan itulah hasil yg kita dapat...kan senang kalu kita berfikir spt ini...

      Delete
  15. Orang tak suka kuliah ugama, tak suka belajar ugama kita tak boleh buat ape-ape. Pintu hati dah tertutup. Rasulullah kata maksudnya aktiviti seperti kuliah tu macam berada ditaman-taman syurga. Kalau dah buta hati samalah seperti orang tinggal bersebelahan masjid dan surau tapi tak suka solat berjemaah, sama dengan orang tinggal bersebelahan kuburan tetapi tak ambik iktibar terhadap hari kematian dan sama juga dengan tok arab kaya yang tinggal di Makkah tapi bila musim haji keluar dari Makkah untuk tinggal dirumah mereka di London, Malaga dan Beirut!! Tak nak campur tangan dalam hal ugama tak ape tapi janganlah caci guru orang, janganlah tak bagi parking depan rumah bila orang datang solat dan janganlah fitnah orang yang takut kepada Allah swt. Walau ape pun kalau nak mati janganlah panggil orang-orang masjid dan surau. Kalau jutawan dan banyak duit bolehlah letak mayat kat Xiao En ke atau ambik pakej Nirvana Funeral Home atau atau berurusan dengan MIC - Malaysian Indian Casket atau Kaliany Casket Ipoh yang boleh menguruskan pengkebumian mayat semua ugama. Itu baru betul tak campur langsung hal masjid dan surau. Lagi pun ramai jugak yang kata kubur masing-masing!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceteknya fikiran kau ni.Pergi surau pagi petang siang malam dah RIAK pandang rendah orang tak pergi surau pun tak baik bro....kalau tau hukum,tak perlu nak cakap tanggung jawap kita tentang uruskan kematian walaupun sahabat kita tak pernah ke surau...

      Delete
    2. Elok juga mampus pergi berurusan dengan syarikat India. Bakar sekejap dah settle semua!!

      Delete
  16. Jgn la berfikiran sempit sampi tk mahu dgr ceramah agama. Ustaz Azhar cara pendekatan dia memberi ceramah mudah agar yg dtg cpt memahami. Baca buku dirumah itu juga baik tp ada diantaranya kita tk memahami. Jd dgn mendengar ceramah kita mampu mendapat jawapan sebenar dan jika kurang jelas juga kita mampu bertanya ustaz. Membaca alquran dan memahami isi kandong itu lg baik jika filakukan setisp hari tk kira dimana kita berada. Islam itu mudah jgn kita sempitkan fikiran kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya macai2 ni cemburu sbb ustaz ni ceramah org ramai tp klu ustaz ameno ceramah x ramai.

      Delete
  17. Agama ngan politik mana boleh pisah. yg asas mcm ni pun korang xtau. orang bagi teguran, katanya RIAK..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah buta perut. Banyak makan haram. Hati dah gelap. Mana nak dengar teguran ulamak.

      Delete
  18. Ameno kan ramai ulamak, ostad dan ostazah korang buat pulak lah program korang. Yang sibuk sibuk kacau program orang buat ape. Korang kan banyak duit boleh bayar ostad beribu-biru, boleh guna universiti, boleh guna stadium dan boleh guna kolam renang. Buatlah yanana ke selawat ke, kuliah ke. Jangan lupa kompang ke atau bunga manggar dan yang perempuan pakai tudung merah dan yang jantan pakai songkok hitam yang tinggi sekaki!! Ada faham!!

    ReplyDelete
  19. Yg nak pergi dgr ceramah UAI silakan pergi.. Yg x nak pergi silakan diam .. Buat apa bising bising..bengong x habis..

    ReplyDelete
  20. Yg bakar lilin bakar lah sampai kiamat pun x ada siapa nak marah.. X payah ajak org..yg untung tentu lar kilang dok buat lilin..

    ReplyDelete
  21. Jangan menyesatkan orang yang menuntut ilmu...dalam islam wajib berguru bila belajar agama.....semoga allah memberi hidayah kepada mereka yang suka memporak perandakan umat islammm....amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul syeikh...berguru dgn guru mursyid perlu utk pencerahan qalbu sebab laa nii ada banyak guru agamawan yg pelbagai jenama yg pelik-pelik...kebanyakan mangsa terdiri dr kalangan yg malas buat homework...kurang inisiatif dalami kandungan quran lantas tertipu jadi pak turut samalah dgn mangsa yg terperangkap dgn kata manis guru skim pelaburan cepat kaya...guru lepas pelabur tercungap...

      Delete
    2. Malaysia sudah nazak. Wajib rakyat semua kaum bangsa pastikan umno bn hancur sehancur hancurnya pru 14 nanti.. Itu kalilah..!!

      Delete
  22. Anon23.53
    mimpi ngeri ko tu macsm dlm mimpi bang non jadi agong.....ko teruskan mimpi ko tu....ahaksss...ini kalilah PR tumbang

    ReplyDelete
  23. OSETAD 3SOME...BINI MUDA PANJAT ATAS, BINI TUA PEGI RAKAM. GAUL SAMA2 MCM GAUL YEE SANG. BESOK PEGI BG CERAMAH. REPORT POLIS PUN X BUAT. MALU WEIII...

    ReplyDelete
  24. ROCKERS, PELAWAK, ARTIS TAK LAKU YG TIBA2 JE BOLEH BG CERAMAH AGAMA TAK PAYAH DGR LA SEMBANG DIORANG. ENTAH DR MN DPT ILHAM CKP PASAL AGAMA. ORG PAS JE TONGONG DGR & GELAK RAMAI2..MCM TGK MAHARAJA LAWAK

    ReplyDelete
  25. Allah boleh memberi rezeki/kekayaan kepada orang2 beriman atau tidak tetapi Allah tidak memberi hidayah kepada orang2 yang tidak dikehendakiNya

    ReplyDelete
  26. Woii macai keldai umporno semua...kalau kamu jahil tentang agama dan tidak mahu atau suka pada kerja kerja agama maka tolong jangan benci kepada orang yang belajar atau mengajar agama....jangan pula bila kamu dah mampus nanti baru minta pak imam ajar talkin,buat tahlil dsb...masa hidup berimamkan syaitan yang dikenali....mulalah merapu meraban pada alim ulam....kalau dah jahil murakab bukalah kitab, jangan jadi ahli kitab utusan meloya dan tivi 3 suku kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko pulak berimamkan ulamak taik kucing yg dikenali dan berketuakan penjubur bontot yg dikenali..kah kah kah

      Delete
  27. Sedap gaduh... umno vs pas... banyak maki mencarut bgus2.. haha...

    ReplyDelete