KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 13 February 2015

KOMEN IBRAHIM ALI MENGENAI PEMERGIAN TGNA YANG DIANGGAP KETERLALUAN .



Takziah pada Datin dan keluarga nya..semuga Allah mencucuri Rahmat keatas roh nya,kalau ikut pada usia nya,maka pemergian nya tidak lah mengejutkan dan sebelum ini sudah lama tidak sihat, umurnya juga panjang.

Rakyat Kelantan ramai menyanjung nya kerana beliau dikatakan ulamak dan di gelar tok guru,walaupun beliau tidak banyak membangun kemajuan rakyat dan negeri kelantan.Malah kemajuan Islam di Kelantan tidak kemana dan hukum hudud gagal di laksanakan semasa hayat nya walaupun menjadi MB Kel lebih 20 tahun.


Seorang ulamak kontemporari Ibn Taimiyyah menegaskan hal memileh kepimpinan antara yg warak dan yang berwawasan ,maka kata Ibn Tamiyyah,bila bertemu antara pemimpin tersebut,hendaklah kamu memilih yg berwawasan walaupun kurang warak..


Kelantan sepatutnya menjadi negeri tersohor dalam semua bidang kerana rakyatnya teguh dgn Islam,rajin,kreatif,keindahan alam, berbagai sumber kekayaan, kehebatan budaya dan makanan yg tiada tandingan nya.


Kelantan patut menjadi negeri Islam cuntuh yg terbilang.Tapi ratusan ribu rakyat kekantan berhijrah mencari nafkah di negeri lain.


Semuga rakyat Kelantan memilih penimpin bukan berdasarkan kulit buku yg cantik tapi isi buku .Biarlah satu sejarah telah berlalu dan rakyat Kelantan tidak lagi memuja pemimpin retorik, alim tetapi yg berwawasan serta akhlak yg mulia..


Inilah komen saya atas kembalinya arwah Dato Nik Aziz mantan MB Kelantan Tok Him.


Ibrahim Ali menyampaikan komen yang keterlaluan dan tidak ada perasaan serta bergelagat sebagai seorang yang menggelar dirinya pemimpin Melayu dan Islam nombor satu negara, di laman sosial Facebook miliknya.





56 comments:

  1. Benar apa yg di katakan.
    Cuma keadaan dan masa yg tidak sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak benar apa yang dikata

      Dengan Royalti yang disekat dan hutang peninggalan UMNO TGNA telah melakukan yang terbaik utk Kelantan.

      Penghijrahan berlaku di semua negeri untuk mencari nafkah bukan hanya Kelantan.

      Hudud dihalang oleh Kerajaan Pusat dengan ugutan MAGERAN.

      TGNA di jemput Allah pada hari yg paling mulia iaitu hari Jumaat. Pengakhirannya amat baik. Perjalannya selesai di alam dunia ini.

      Kita semua tak tentu lagi khususnya Ibrahim Ali!!

      Delete
    2. Cukup cukup la. Dia tak ada. Hormatlah sikit.

      Delete
    3. Keadaan yang sesuai adalah ketika kau nazak ,terjelir lidah,tunggulah.masa tu sesuai untuk komen tentnag kau.bukan TGNA

      Delete
    4. betul 9:19.
      berahim ni hati busuk... tak mahu org lebih dari dia...
      ingat tu org munafiq sangat banyak sekarang...
      berahim ni macam anjing tersepit...bila tolong lepas dia..dia akan serang kita balik.. dulu TGNA sokong jadi calon..
      lepas menang lari masuk bebas..kemundian jadi penyokong kuat Mahadir dan tentang TGNA.. GILA KE APA DIA NI..

      Delete
  2. Belum disemadikan dah bagi komen menyakitkan hati.. Bolehkah Ibrahim Ali mengimamkan solat jenazah?

    ReplyDelete
  3. Manusia Katak Jadian ni bila KO nanti, semua katak akan mendendangkan zikir `kong, kong,.............`.
    TGNA kembali ke Penciptanya dengan iringan ribuan manusia menziarahinya.
    Agak-agak sape yang ziarah kamu nanti?. ZulBsold?

    ReplyDelete
  4. Kurang warak dgn tak warak lain tu pak brahim...
    cth
    kurang warak - lewat2 kan solat
    tak warak - arak pon telan, khinzir pon makan aparah lagi rahsuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana menjelaskan sesuatu kepada yang jahil murakab!!

      Delete
    2. betul ke melewat2kan sembahyang tu, kurang warak...? eh, musykil la... kalau gitu ramai la ustaz dan tok guru tu yg kurang warak .... sebab depa buat kuliah maghrib kan , pukul 10 baru habis.... tak caya tanya ustaz azhar tu....

      Delete
    3. Anon 12:38 kuliah maghrib selepas sembahyang maghrib tidak dilewatkan kerana maghrib singkat, adapun solat isyak waktu nya dari awal malam hingga ke pagi sebelum subuh bahkan Allah perintahkan manusia beribadat 1/3 malam....bukan melewat2kan atas urusan dunia

      Delete
    4. ooo ... gitu yerr... nasib baik ada pencerahan , trimas. tapi kita tak tau pulak apa makna warak tu.... boleh bagi pencerahan.... trimas sekali lagi...

      Delete
    5. Setuju sgt2... Klu tnya ustaz azhar pun begitu juga jawapannya.

      Delete
  5. TGNA melakukan setakat keupayaan yg terhad. Jangan lupa KEJAHATAN KERAJAAN PUSAT terhadap kerajaan Kelantan sehingga kini. Di Malaysia ni kalau tak dibantu kerajaan Pusat semua kerajaan negeri akan bermaslah kecuali Selangor dan Pulau Pinang. kerajaan Pahang pernah disebut hampir bangkrap. Malas lah tulis banyak. Orang yang baik disaksi kebaikan oleh semua orang. Ibrahim Ali siapalah yang nak sebut dia baik. Lupa dia berjaya pujuk Tok Guru pilih dia jadi MP. Semoga Allah ampuni kita semua dan dia.

    ReplyDelete
  6. Berahim oi..katak jadian agaknya dia ni.. ada la jugak jasa tuan guru berbanding katak gemuk ..

    ReplyDelete
  7. Semoga Allah memberi pengajaran yang berguna untuk manusia yang......ini.

    ReplyDelete
  8. Semoga Allah memberi pengajaran yang berguna untuk manusia yang......ini.

    ReplyDelete
  9. Ibrahim Ali tu kenalan Anwar Berahim masa Jadi student leader. Ibrahim Ali di itm Dan Anwar kat um. Padan perangai 2x5.

    Kita menghormati almarhun kerana Dia orang baik. Yg dlm kandang bamboo river tu diharap cakap yg yg baik2 juga

    ReplyDelete
  10. Ibrahim ali berpijak di bumi yg nyata.....berani dengan kebenaran .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani kepala butoh ko.

      Delete
  11. Ribuan manusia membanjiri kelantan utk mengiringi jenazah TGNA seperti ustaz Fadhil Nor. Moga Allah menempatkan TGNA d kalangan org solehin.

    ReplyDelete
  12. Woitt Tua Berahi.... tu rakyat Sabah bersepah kat semenanjung ni ko tak bising pulak!!! Lagi banyak perabih wang rakyat dgn elaun seberang lautnya, tambang kapal terbang free 1 familiynya.. puuiiiii

    ReplyDelete
  13. Kalau Ibrahim ali yang tulis kenyataan ini, itu tidaklah mengejutkan. Mana pernah ada komen yang bernas dan menyentuh hati daripada seekor lembu yang lebih bodo daripada lembu yang paling bodo didalam pertandingan lembu-lembu bodo sedunia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah nampak...kahkahkahkah....

      Delete
  14. Sehandal handal ibrahim ali ni heran jugak kenape rakyat Kelantan x angkat dia jd pemimpin ... yg diketahui umum dia tubuh perkasa dn angkat diri sendiri jd pemimpin ...itu pun jd cemuhan bukan sahaja dr rakyat kelantan malah satu msia....kesian gak org perasan ni dh mcm org sakit jiwa lak rupenye ..hee

    ReplyDelete
  15. Apa masalah si Ibrahim Ali ni? Orang tgh bersedih2, dia tak habis2 dgn komen2 yg tak sensitif. At least TGNA meninggal beribu-ribu orang dtg menziarahi dan sedekahkan AlFatihah. Awak, dan kita semua pun belum tentu lagi dapat apa yg TGNA dapat.

    ReplyDelete
  16. Tak dak wawasan?...kalau 'Federal' dah sekat sana sini nak capai wawasan macamana Ibrahim Ali!!!!!!!!!!!!!!!!!....

    ReplyDelete
  17. Najib ziarah tgna utk last respect, sure katak ni akan muncul dpn najib dn nangis teresak resak ...

    ReplyDelete
  18. Orang gila akn komen mc org gila... Prasan kt diri hebat..ptuiii.... Bala baru2 ni pun pasal kt Klate msh ado sekor yg angkat diri jd pmimpin..x klng budi ,biadap...kt tunggu ms dia mati sok...sapa yg akn dtg tgk.....

    ReplyDelete
  19. Kita kena muhasabah diri kita. Apa yg diterbitkan oleh Ibrahim Ali ada kebenarannya. Ambillah iktibar darinya. Janganlah terlalu taksub hingga boleh jurus kepada kurafat.

    Cukup dengan mengatakan jenazah ini adalah orang yang baik, baik dan baik. Azab kubur, Padang Mashyar bukan kita yang menentukan. Juga Syurga dah Neraka adalah hak Allah. Pada zaman sekarang perlu diingat kematian pada hari Jumaat bukan sebab dijauhkan dari segala azab. Hanya Allah yg menentukan.

    Orang yang mati tetap mati. Marilah kita sedekah Al-Fatihah pada nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen bodoh..
      awak perlu belajar agama banyak lagi la samdol....
      kan Allah dah beritahu..sesiapa yg berbuat baik dibalas kebaikan...

      Delete
    2. kalo org kapir misalnya buat baik di balas ngan kebaikan gak ke... , minta pencerahan... jangan mara aaaa...

      Delete
  20. Kita kena muhasabah diri kita. Apa yg diterbitkan oleh Ibrahim Ali ada kebenarannya. Ambillah iktibar darinya. Janganlah terlalu taksub hingga boleh jurus kepada kurafat.

    Cukup dengan mengatakan jenazah ini adalah orang yang baik, baik dan baik. Azab kubur, Padang Mashyar bukan kita yang menentukan. Juga Syurga dah Neraka adalah hak Allah. Pada zaman sekarang perlu diingat kematian pada hari Jumaat bukan sebab dijauhkan dari segala azab. Hanya Allah yg menentukan.

    Orang yang mati tetap mati. Marilah kita sedekah Al-Fatihah pada nya.

    ReplyDelete
  21. Aku bila brahing mapoh.. Aku Kate..mapuh jugak katak ni,lepah tu kasi ludah.. Ptuuiiih kahak skali.

    ReplyDelete
  22. Aku pun pui!!!kat Ibrahim kayak!!!

    ReplyDelete
  23. brahim katak..ku tunggu mu mampus..lps tu aku nk kutuk kau kaw kaw di hari kemampusan mu..tunggu la..

    ReplyDelete
  24. Pak braheng bawa2 la bertaubat, muka dah hitam Sgt tu... X leh nk bezakan dah muka dia n arang....

    ReplyDelete
  25. Ish ish..sedih btul la ada org mcm ni..sudah2 la tu brahim ali wei....yg ko benci sgt kat arwah tu pe hal..pas klantan pernah bantu kau mng pasir mas dlu..pastu kau tikam n hantam pula pas..dah tua2 ni bykkan ibadat. insaflah

    ReplyDelete
  26. Melayu Celaka=Perkasa dan Pukida

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buka perkasa tapi perkosa. Pukidah= dah main puki dah.

      Delete
  27. Segalanya hak Allah untuk menilai & menghukum. Tetapi orang munafiq bila dia bersuara, baru kita bolih mengetahuinya...telah di nyatakan sifat2 & ciri2 orang munafiq....dr Al-Quran & hadith.

    ReplyDelete
  28. Brohim ada makrifah.... Dia tak laku dah di Kelate .. .. Katalah nak kata gapo pun. . .

    ReplyDelete
  29. Nak komen pun kenalah masanya. Hormati sedikit orang yang pergi jumpa PenciptaNYA.

    ReplyDelete
  30. Ibrahim Ali bapak segala YAHUDI & SYAITAN.. ini lah haramjadah sial babi pukibabi punya orang... dia ni lahir masa mak dia datang bulan, bapak dia balun tu dapat si berahim haramjadah ni.. x sedar diri..org umngok pun benci dan x suka dgn dia, BABI SIAL HARAMJADAH kau ibrahim ali.... moga2 kau di timpa bala yg dasyat masa kau nak mampos nanti...

    ReplyDelete
  31. Aku pula berdoa kpd Allah swt supaya Engkau beri lah pembalasan yang cukup setimpal kepada orang yang bernama Ibrahim Ali ini...dari bait bait ayat berahim ini terserlah perasaan hasad dengki dan cemburu seperti hati yahudi laknatullah...pembalasan yang paling setimpal sepatut nya di turunkan kepada beliau ialah...Di Panah Petir ketika berjalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. guano brehin... nampak berat mu kena timbuk demo, sapa bekok cobong abih muko tu.... nak lagi ko...aku royat doh kae jangae clupa muluk, mu tak sir denga , baso babil...raso la mu ....

      Delete
    2. tau heh brehin, dio sero debe sangat la dio tu, dio tak kaba ore laen debe jugok, meta dudok dekat golok gak ingat ore takut la tu... nate puok2 klate ni jangae dok tebe main, krano tok guru demo relo mati tau...

      Delete
  32. Jaga tatasusila keislaman kita dengan tidak mengaibkan orang lain. Saudara berahim, cermin lah diri sendiri dulu.

    ReplyDelete
  33. Siapa Ibrahim Ali? Terkenal kah dia? Tanya dengan orang...boleh dikira dengan jari yang kenal dia..Samaada dia hidup atau mati, Ibrahim Ali tidak mendatang beras...Omputih putih cakap...someone that we can live without...atau juga samaada dia hidup atau mampos...tiada yang ambil pot
    Apa yang dia contribute untuk Kelantan dan Melayu? Adakah kah? Cer cerita?
    Kalau dia mampos nanti ada ramai yang datang ziarah dia...tapi nak semayang dia cuma satu saf aja ...yang lain pakat duduk bawah pokok tepi masjid hisap rokok sambil gentel telur

    ReplyDelete
  34. IBRAHIM ALI

    I-Indahnya
    B-bila anda berkata-kata
    R-rasa jelous???
    A-almarhum TGNA
    H-hanya
    I-ingin
    M-mendaulahkan

    A-agama islam....
    L-lebih dari diri sendiri....
    I-ibrahim ali renungkan....

    jkkr jengka

    ReplyDelete
  35. Komen terbaik dan tepat dibatang hidung. Taniah Tok Him. Cuma masa kureng sesuai.

    ReplyDelete
  36. maju ke kelantan? kuat ke undang agama Islam di kelantan? Jgn emotional sgt korang. fact is facts bros

    ReplyDelete
  37. Astaghfirullahalazim...ya ALLAH berikanlah petunjuk dan hidayah MU

    ReplyDelete
  38. berat 66 mung brahing

    ReplyDelete