KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 28 February 2015

DEWAN ULAMA TETAP PERTAHANKAN HADI AWANG SEBAGAI PRESIDEN PAS.



Dewan Ulama Pas tidak berganjak dengan pendirian tegasnya untuk mempertahankan kedudukan Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang daripada digulingkan pada muktamar parti itu Jun nanti.

Dewan itu bertegas hanya mereka yang fuqaha, faqih serta mujtahid sahaja layak menjadi Presiden Pas.

Malah tanpa berselindung, Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali berkata, perbuatan kumpulan tertentu mahu mengguling Abdul Hadi adalah sama seperti cubaan berkempen dari sesuatu yang afdal kepada tidak afdal.

Fuqaha bermaksud mereka yang menguasai ilmu fekah, faqih pula membawa erti golongan pakar berhubung nas-nas al-Quran, hadis serta budaya setempat manakala mujtahid ialah ulama yang berijtihad sehingga berkelayakan untuk mengeluarkan fatwa.

“Ada segelintir pimpinan membuat kenyataan Presiden Pas tidak semestinya dalam kalangan ulama. Apakah tujuan kenyataan ini? Tentu bermaksud membuka gelanggang untuk menukar Presiden yang ada dalam kalangan ulama dan faqih kepada bukan ulama,” katanya.

Beliau berkata, “Sekiranya dilihat lebih jauh, ada pemimpin yang ingin memulakan gelanggang jawatan Presiden perlu ditandingi atau ingin berkempen bahawa terdapat individu yang lebih baik lagi untuk menjadi Presiden Pas berbanding Tuan Guru (Abdul Hadi).”

“Merujuk kepada Islam yang menjadi dasar kepada perjuangan PAS, Dewan Ulama PAS menegaskan bahawa keutamaan untuk menjadi Presiden PAS mestilah dalam kalangan mereka yang fuqaha, faqih serta mujtahid,” katanya, lapor Utusan Malaysia.

Kepemimpinan Abdul Hadi kini berada dalam keadaan goyah berikutan gerakan tersusun kumpulan Anwarinas yang ingin menjatuhkannya sehingga ada dalam kalangan pemimpin PAS secara terbuka menyatakan sokongan kepada Mohamad untuk bertanding jawatan Presiden.

Abdul Hadi bagaimanapun masih mendapat sokongan padu kumpulan ulama dan perkara itu dinyatakan pada Multaqa Ulama SeMalaysia II baru-baru ini sehingga wujud desakan mahu Mohamad dan Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr. Mohd Hatta Ramli dipecat.

Dalam pada itu, Mohd. Khairuddin berkata, Abdul Hadi yang telah memimpin PAS sejak sekian lama mempunyai kemampuan untuk berijtihad dan sifat faqihnya juga diiktiraf masyarakat dunia apabila dilantik sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia.

“PAS diketuai oleh Presiden yang mempunyai kemampuan berijtihad dan faqih yang telah diiktiraf dunia. Keadaan ini meletakkan PAS berada pada landasan yang betul dari sudut kelayakan keutamaan sebagai pemimpin tertingi dalam gerakan Islam,” katanya.

33 comments:

  1. melingkup la korang...peduli hapa aku...bek sokong dap...hidup pun senang...rmh besar...xde hal la kos makin naik. yg setinggan pg melingkup dgn pkr ka pas ka umno ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut sok dr rumah besar hang pindah ke pondok buruk lk nnti ...hee

      Delete
    2. sokong umno pun bukan ko bole duduk rumah besar.
      dema yg kita sokong aje yg duduk rumah besar

      Delete
    3. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya katiman dari surabaya kerja tki di malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu..saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu, bagaimana keadaan anak dan istri. sesulitnya pada saat itu sampe saya di tinggalkan sama keluarga..karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Bila butuh angka togel ghaib yg sudah kami buktikan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga
      KLIK=> http://togelsingapu.blogspot.com

      Delete
  2. Presiden Pas ibarat negara islam telok. Diancam oleh kuasa kuffar dan zionis yang sentiasa memusohi islam. Mereka tidak akan berjaya jika tidak terdapat kaum kafir dan munafik dalam negra itu sendiri.
    Amerika dan yahudi yang menjadi dalang.
    Begitu juga presiden Pas. Memang cina DAP tidak akan pernah reda dengan pwjuang islam,walaupun nampak bersatu. Kini semakin terserkah sikao DAP. Harapan DAP,TGHH dapat ditumbang dan diganti dengan golongan sekular yang sealiran dengan mereka.
    Seperti amerika DAP tidak kesaorangan. Ada golong atau individu lain yang juga inginkan TGHH di jatuhkan. Tapi buka kerana islam,tapi kerana saingan.dan dibantu pula oleh ahli Pas yang gila kod. Kuasa dan jawatan.
    mampukah TGHH bertahan? Satu sudah didalam. Hanya tinggal DAP dan puak munafik sahaja.
    Apa pun PaS wajib berhati hati dan mempertahankan ulamak sebagai tunggak pimpinan.
    Puak amerika dan yahudi amat licik
    Mereka sanggop lakukan apa saja demi mecapai matlamat mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa munafik?
      pemakai serban yg kerja mulutnya memaki hamunkah?
      atau yang berjubah berjanggut, yang mulut cakap lain buat pulak lain?

      Delete
    2. Dua2 munafik..kahkahkah..
      ramai sangat yg bersarban munafik skang nih...donia2

      Delete
    3. lebih2 lagi le yg tak berserban dan tak berjubah berjanggut .... lagi parah woo...

      Delete
  3. Sia2 Berjuang Bila Ketua Umum Sendiri Pertahan Nepotisme dan Kezaliman Dari Mati

    Tulang Badak (TB) rasa sia2 perjuangan Tulang Badak dalam PKR sejak umur 18 tahun apabila Ketua Umum sendiri berjuang untuk daulah keluarga Rasa mcm segala pengorbanan Tulang Badak selama ni mcm tiada makna dan tiada nilai.

    Rasa sia2 segala pengorbanan yang telah dilakukan oleh arwah bapa Tulang Badak yang bertungkus lumus membantu membina Keadilan Negeri Sembilan setelah Anwar ditendang dari UMNO dulu.. Kami berhimpun dan berkempen sampai2 kadang2 kami terlanjur sampai ke Padang Besar, Perlis. Sekali tu punya semangat kami berkonvoi dari Sermban ke Rembau, terbabas sampai ke Pasir Mas Kelantan. Punya Komited tak tau dah nak sampai sempadan Siam.

    Penat jerih nak bunuh Kronsima, Nepotisme dan Korupsi tiba2 Ketua Umum sendiri pegi buat kerja tolong benda keji. Ketua Umum PKR sendiri bertungkus lumus memastikan kelangsungan dan jangkahayat Nepotism lebih panjang.

    TULANG BADAK (TB)
    MURTABAK WAVES
    SEKRETARIAT PASNE (PENYOKONG PKR ANTI SEMANGAT NEPOTISM)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR nih perangai umno jugak yang ditirunya.
      susah betul nak buang sel2 buruk umno kat kulit orang PKR.
      Samak banyak kali pun tak boleh nak hilang.

      Delete
    2. Umno dah buang sel2 burok tu dlm pkr..
      pkr lak pi kutip...boddow..

      Delete
  4. TGHA si ahlulsunnah ni pun dah tua..adalah lebih baik digantikan org kedua demi penambahbaikkan PAS mengharungi dunia politik yang lebih kedepan setaraf Parti politik lain spt DAP dan PKR. Tgha mgkin lebih baik berehat dgn umur sebegitu.hanya menunggu hari. Biarkan pelapis meneruskan perjuangan PAS, parti yg dicintai umat Islam di Malaysia.


    Alhamdulillah. Semoga perjuangan imamiyah kami mat sabu tabah mengharungi kemelut. Hanya tinggal selangkah shj lagi beliau akan memegang tampuk kuasa PAS.
    Kami jemaah akan berdiri teguh diblkg mu dgn penuh sabar demi keagungan wilayah jemaah.
    Imam mat sabu juga dihormati Serra disanjungi oleh semua ahli PAS dan sebab itulah beliau berada ditahap skrg INI.

    Segala pujian untuk mu imamiyah. Juga puji pujian utk ahlulbait serta imam husin.

    Allah hu Akbar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar. Mat Sabu disokong segenap lapisan ahli pas tu pasai skrg naik jadi timbalan presiden.

      Tahniah. Harimau Pas

      Delete
    2. mat syabu pernah menyatakan akan kekagumannya kepada seorang yg dikutuk seisi alam iaitu laknatullah khomenei ... lalu masuklah seluruh penganut syiah kedlm PAS untuk mereka bergantung harap suatu hari nanti mat syabu akan membalas pada golongan yg terkutuk ini hasil dari sokongan mereka kepadanya (mat syabu) .. tiadalah dapat dipastikan sama ada kekaguman si mat kepada manusia yg terkutuk itu merupakan demi keuntungan politik atau dia juga telah beralih akidahnya ... ingatlah kesesatan dan kekejaman syiah hanya akan diperlihatkan dengan jelas setelah mereka memegang tampuk kuasa ... nyah la kamu seluruhnya golongan yg sesat lagi menyesatkan ke tempat dimana akidah sesatmu diterima ... bukan di tanah melayu ini

      Delete
    3. sesungguhnya telah jelas dan terang akan duduknya syiah bukanlah cabang mazhab dlm islam .. tarafnya akidah si syiah adalah sama pada agama atau kepercayaan yg pernah ada ... sedang ada .. dan bakal diadakan oleh golongan yg sesat lagi menyesatkan ...

      Delete
    4. doa 1101 ni sebijik bunyi macam doa orang umno

      Delete
    5. Ko nak kata doa org umno tu ko punya pasal...
      yg penting tuan guru mat sabu akan kepuncak sbg presiden Pas...
      hj hadi...haji Hadi..haji u-turn kami tak sokong...kami sokong yg berpendirian mcm tuan guru mat sabu...

      Delete
  5. Tak salah mepertahankan pemimpin andai pemimpin itu benar dan menerima teguran atau pandangan. Bukan mudah jadi pemimpin...kekadang rasa diri hebat bila dah jadi pemimpin tak boleh ditegur walau pendapatnya kurang sesuai. Jadilah pemimpin yang menerima nasehat maupun teguran. Kita kan manusia biasa...salah silap mainan hidup.Banyakkan lstighfar dàn tahajud cari kedamaian demi Agama bangsa dan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penyokong besar kepala. Manalah pemimpin tak besar kepala....

      Delete
  6. malang sungguh sipemerintah tiada keupayaan selain dari memberi "amaran" kepada golongan syiah dari menjerat lebih banyak dari kalangan bangsaku untuk disesatkan akidahnya .. tunggulah kamu wahai sipemerintah tatkala ditanyakan di hadapan Allahswt .. atas sebab apa kamu tidak menggunakan kuasa yg ada padamu untuk melenyapkan golongan yg terkutuk itu(syiah)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada apa yang nak dilenyapkan pun. Yang kata dia syiah pun puak ko. Yang iklankan besar2an pun puak ko. Yang bising pun puak ko. Sekarang ni salahkan sendiri puak ko.

      ketua puak ko sendiri pun tau yang ko cakap tu fitnah. macamanalah ketua puak ko tu nak ambik tindakan??

      Delete
  7. malang sungguh sipemerintah tiada keupayaan selain dari memberi "amaran" kepada golongan syiah dari menjerat lebih banyak dari kalangan bangsaku untuk disesatkan akidahnya .. tunggulah kamu wahai sipemerintah tatkala ditanyakan di hadapan Allahswt .. atas sebab apa kamu tidak menggunakan kuasa yg ada padamu untuk melenyapkan golongan yg terkutuk itu(syiah)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada apa yang nak dilenyapkan pun. Yang kata dia syiah pun puak ko. Yang iklankan besar2an pun puak ko. Yang bising pun puak ko. Sekarang ni salahkan sendiri puak ko.

      ketua puak ko sendiri pun tau yang ko cakap tu fitnah. macamanalah ketua puak ko tu nak ambik tindakan??

      Delete
  8. Golongan ulamak bila bertindak pada dasarnya mengikut Al Quran dan Sunnah. Golongan Islam awam bertindak mengikut fikiran. Maka itulah sebabnya terjadi lah pertentangan pendapat. Boleh dapat di baca bahawa matlamat ulamak dalam Pas ialah untuk menegakkan Hukum Islam. Tetapi dengan UMNO pun tak jalan. Dengan Pakatan pun tak jalan juga. Kita kita yang kurang arif ni melalak ler sampai tak kesudahan. Memang lah akhir zaman ni begitulah ceritanya. Golongan yang berniat baik akan di perlekeh oleh mereka yang tidak berilmu. Oleh fikir2kan dan jaga mulut kita kerana Rasul dah kata akhir zaman ramai ahli neraka dari ahli syurga. Tapi kalau tak takut neraka teruskan sajelah mengutuk ulamak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan takde faedahnya memuji ulamak melambung2 setelah dia meninggal tetapi kutuk bagai nak rak masa dia hidup. Itu sandiwara kelas pertama.

      Delete
    2. tapi yang ada skang ni, kalu mati pun kita kutuk bagai nak rak jugak. Meluat sangat dah....

      Delete
    3. 12.26....sifat2 ulamak yg ko sebut tu hanya ada pada segelintir ulamak dunia sahaja dan bukan semua ulamak sekarang ada ciri2 tu. Ulamak sekarang ni yang banyaknya kaki maki hamun. Ulamak sekarang ni, kalu sokong dia, dia puji melambung2, kalu tentang dia sbb nak kasi betul, dia kata 'setan'.

      Aku pun tak tahu la, dari mana dia orang dapat sijil utk maki hamun tur...

      Delete
  9. Hady tu ulamak ker?
    kah kah kah kah

    ulamak anak menantu....
    ulamak ding ayam...

    ReplyDelete
  10. time masuk calon, sembah kaki pun sanggup utk dapat undi
    bila dah jadi ketua, kita pula dimaki hamunnya.

    pukimak betol la.

    ReplyDelete
  11. Cantiknya bahasa. Mazhab mana ni. Dan nak jadi pejuang Melayu dan Islam kunonnya.Kalau macam ni sampai kiamat le Melayu huruhara.Ikut suka lah. Tepuk dada tanya lah iman.

    ReplyDelete
  12. harap pemilihan presiden baru bukan dari ulama...
    Siap hampa.....
    Paling busuk hampa idup tak aman.....

    ReplyDelete
  13. tazkirah hari ini..

    mengumpat,menghina,memaki hamun,memanjangkan perkara yg tidak benar aka fitnah,mengaibkan seseorang dgn mendedahkan keburukan seseorang pada umum ternyata berdosa. di akhirat kelak orang yg melakukan perkara dosa2 tersebut terpaksa memberi pahala amal kebajikannya kepada mana2 orang yg di perburukkannya. sehingga pahala amal kebajikannya habis terpaksa pula org tersebut mengambil dosa2 mana2 orang yg telah diperburukkannya.
    oleh itu berwaspada lah dlm memberi komen di dlm ruangan ini dan jgn mudah menerima segala artikle kerana belum tahu sejauh mana kebenarannya.nampak remeh tetapi ni lah saham dosa free berganda yg masuk x kira waktu. pahala amal kebajikan kita yg ada sekarang di reserve utk di beri kepada mangsa2 kutukan hinaan cacian fitnah yg mengaibkan mana2 individu di akhirat kelak.

    sekian

    ReplyDelete
  14. Rakyat terengganu dah tolak pun ulamak lemah ni masa jadi MB tak ada berdosa pun.

    ReplyDelete