KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 9 June 2015

1MDB SUDAH LANGSAIKAN HUTANGNYA DENGAN KONSORTIUM 6 BANK ANTARABANGSA DIKETUAI DEUTSCHE BANK BERNILAI RM3.6 BILION.



1MDB sudah membayar sepenuhnya hutang mereka bernilai AS$975 juta (RM3.6 bilion) kepada konsortium enam bank antarabangsa diketuai Deutsche Bank.

"Hari ini kami memaklumkan pinjaman berkenaan dibayar sepenuhnya.

"Pembayaran semula RM3.6 bilion membayangkan komitmen 1MDB mengurangkan kadar hutang selaras dengan pelan rasionalisasi diluluskan kabinet," kata Presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy hari ini.

Pada 29 Mei lalu kabinet mengumumkan mencapai persetujuan dengan syarikat dari Emiriah Arab Bersatu, International Petroleum Investment Company (IPIC) untuk melunaskan hutang pada atau sebelum 4 Jun.

Sebagai tukaran, 1MDB akan menyediakan sejumlah aset kewangan - termasuk "unit" yang dimiliki mereka dalam akaun BSI Singapura kepada IPIC serta anak syarikatnya, Aabar Investments PJS (Aabar).

Konsortium perbankan itu menuntut 1MDB membayar hutang mereka sebelum tarikh matang pada September depan, didakwa kerana bimbang terhadap kemampuan syarikat berkenaan.

Ekoran itu 1MDB menjelaskan, pengauditan terakhir syarikat itu menunjukkan hutang ditanggung adalah sebanyak RM41.8 bilion - atau kira-kira 13.3 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar Malaysia.

20 comments:

  1. BILA LA NAJIB NAK LETAK JAWATAN NI

    JAWATAN PM BUKAN HAK MILIK ANDA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang jawatan PM bukan hak dia dan menyuruh meletakkan jawatan pun bukan hak kau.

      Delete
    2. Kalau pm letak jawatan suruh jijih si kipas itu letak jawatan dulu kajang itu bukan keluarga nepotisma punya ia, kalau suruh pm letak jawatan surah anwar menang pru ia,

      Delete
    3. Aku yg undi dia dulu.
      Aku ada hak mintak dia brambooos

      Delete
    4. Hahaha.......
      Baru bayar hutang sedikit tu dah melaung tetapi hutang lain masih tinggi lg bila mampu bayar mana untungnya bisnes 1mdb .
      Pemimpin yg pandai berhutang tak pandai cari untung bukan pemimpin yg bijak malah bahayakan ekonomi negara dan rakyat akan menanggung penindasan ini.
      Negara dlm bahaya mata wang dah jatuh 3.76 perdollar hampir 4.00.

      Delete
  2. Bila wan azizah nk letak jawatan nih. Pegang smpi 2 kawasan, tamak. X sedor diri nk mampos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang yang tak ada apa-apa kuasa ni juga yang korang salahkan.....akal allah bagi suruh berfikir jangan jadi to***

      Delete
  3. Wan Zizah tak mampu nak bankrapkan negara. Tapi Najib boleh.Kalau macai tak kisah negara bankrap le. Sokong le sampai lingkup.

    ReplyDelete
  4. Dari mana cekau duit tu? Ahjib buat hutang rakyat dipaksa bayar dengan mengGSTkan rakyat, zalim punya pemerintah...

    ReplyDelete
  5. Hutang tetap kena bayar.

    Persoalannya sekarang duit yang dipinjamkan itu pergi le mana.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Waah...tahniah PM, idea ini mungkin dari TSKI, ye ke Omak? Siapa yg TIDAK tahu bhw TSKI mmg cekap dan bijak dlm hal finance. InsyaAllah TSKI akan sgr kembali mentadbir Selangor dan negara bersama OmakKau dan Faekah, tak gitu?

    ReplyDelete
  7. Keling pun ada jugak jenis putih..

    ReplyDelete
  8. dan golongan yg kufur itu ...tidak akan puas hatinya walau telah dapat kepadanya seluruh isi dunia ini...1MDB..menyegerakan pembayaran sebahagian kecil dari hutang yg diperbuat melalui kecairan aset ...maka si kufur mengadu domba "ia dibayar melalui perolehan GST"... sedang tidaklah sikufur itu mengetahui melainkan sedikit akan urusan 1mdb...FELDA..ditarik keluar dari bursa saham akibat kejatuhan nilai lebih dari 2/3 pada harga asal...maka khabar ini disambut dengan rasa megah dan sombong oleh manusia yg hitam hatinya sambil berkata " bukankah aku telah katakan dahulu kamu (sipeneroka) telah dijual hak2 kamu oleh pemerintah yg zalim"..tiada sedikitpun rasa belas dan simpati..kecuali si peneroka menurut kepada segala tipu daya para penjual beli ilmu..demikianlah sifat buruk golongan ini yg akan menyemarakkan sifat was2..prasangka buruk..adu domba.dan fitnah..pada segala usaha sipemerintah..dan setiap kegagalan atau penyelewengan akan dijadikan sandaran...andai ia membawa kepada kenikmatan ..golongan yg rosak ini akan berdiam diri..dan sekadar berkata "itu memang tanggungjawab sipemerintah".. Tun pernah menolak pakej penyelamatan dari IMF..lalu para penjual beli ilmu bertempik dengan khabar fitnah " malaysia akan runtuh ekonominya ..pasti"..PAS menampilkan dua "pakar" ekonominya..dr jomo dan disnman..(aku pernah membacanya di lidah rasmi PAS yg diberi nama Harakah)..dlm ruang ekonomi)..demikianlah betapa nafsu untuk merebut kuasa sangat besar pengaruhnya..hatta kepada golongan yg mengaku sebagai "pejuang islam"...

    ReplyDelete
  9. dan golongan yg kufur itu ...tidak akan puas hatinya walau telah dapat kepadanya seluruh isi dunia ini...1MDB..menyegerakan pembayaran sebahagian kecil dari hutang yg diperbuat melalui kecairan aset ...maka si kufur mengadu domba "ia dibayar melalui perolehan GST"... sedang tidaklah sikufur itu mengetahui melainkan sedikit akan urusan 1mdb...FELDA..ditarik keluar dari bursa saham akibat kejatuhan nilai lebih dari 2/3 pada harga asal...maka khabar ini disambut dengan rasa megah dan sombong oleh manusia yg hitam hatinya sambil berkata " bukankah aku telah katakan dahulu kamu (sipeneroka) telah dijual hak2 kamu oleh pemerintah yg zalim"..tiada sedikitpun rasa belas dan simpati..kecuali si peneroka menurut kepada segala tipu daya para penjual beli ilmu..demikianlah sifat buruk golongan ini yg akan menyemarakkan sifat was2..prasangka buruk..adu domba.dan fitnah..pada segala usaha sipemerintah..dan setiap kegagalan atau penyelewengan akan dijadikan sandaran...andai ia membawa kepada kenikmatan ..golongan yg rosak ini akan berdiam diri..dan sekadar berkata "itu memang tanggungjawab sipemerintah".. Tun pernah menolak pakej penyelamatan dari IMF..lalu para penjual beli ilmu bertempik dengan khabar fitnah " malaysia akan runtuh ekonominya ..pasti"..PAS menampilkan dua "pakar" ekonominya..dr jomo dan disnman..(aku pernah membacanya di lidah rasmi PAS yg diberi nama Harakah)..dlm ruang ekonomi)..demikianlah betapa nafsu untuk merebut kuasa sangat besar pengaruhnya..hatta kepada golongan yg mengaku sebagai "pejuang islam"...

    ReplyDelete
  10. Sekarang 1mbd tak hutang bertambah meroyan pkr dan kroni tun m itu ia nak kan logi llp ia

    ReplyDelete
  11. Kalau pengurusan 1MDB kucar kacir. Pengurusan Felda pun begitu. Malahan semua GLC begitu dari dulu sampai sekarang sudah tentu ada yang tak kena tu. takkan la nak asyik memuji UMNgok jugak . Ya ostad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buruk baiknya sesuatu kepimpinan bergantung kepada sifat syukur golongan yg dipimpin (rakyat)...jadi kamu yg selalu mengadu domba...memfitnah..berkeluh kesah..maka Allahswt "mengurniakan" kepada kamu kepimpinan yg lebih lemah dan lebih buruk dari sebelumnya..kenapa berkelakuan ibarat "org mabuk" yg tidak mengetahui apa2 ?..si kufur mengeji dan mencela sipemerintah sejak dari awal kemerdekaan..dan semakin banyak jiwa yg mati lalu mengikut kepada jln yg buruk itu..sehingga para penjualbeli ilmu tidak lagi segan berkata dengan jelas lagi nyata " matlamat kami hanyalah untuk merampas kuasa dari sipemerintah"...kerana itu mereka tidak memerlukan saf yg dinakhodakan oleh seorang ketua...hanya berbekalkan..adu domba..fitnah..prasangka buruk..lisan yg keras lagi menerbitkan amarah...andai terlepasnya nikmat2 Allahswt dari tanah melayu ini..ia hanyalah dari hasil tangan kamu sendiri...kerana yg bakal menggantikan kepimpinan lebih buas sifatnya...

      Delete
    2. kamu yg rela menjual sifat syukur sedikit demi sedikit...kerana meletakkan sepenuhnya segala keburukkan dan kecurangan yg diperbuat oleh sipemerintah..adalah atas pekerjaan tangan mereka semata2...kerana kamu tidak lagi menunaikan hak sipemerintah yg wajib keatas kamu yakni dengan doa agar diberikan hidayah kepada sipemerintah..sebaliknya kamu mengajar anak2 kecilmu..mencela..melaknat mengadu domba ..atas segala kecurangan yg diperbuat sipemerintah..malah dengan sombongnya berkata "kami bukan sebodoh lembu kondo".. lalu tatkala bilangan si kufur semakin banyak ...Allahswt menarik dari kamu nikmatNya sedikit demi sedikit..diberikan kamu kepimpinan yg lebih buruk setiap kali putarannya berjalan..kini disebalik tirai yg diberi nama PRU ..kamu akan mendapati..bakal pemerintah yg ada buat kamu hanyalah berlegar dari kalangan " serigala yg buas"...itu apa yg aku tahu

      Delete
    3. kamu yg rela menjual sifat syukur sedikit demi sedikit...kerana meletakkan sepenuhnya segala keburukkan dan kecurangan yg diperbuat oleh sipemerintah..adalah atas pekerjaan tangan mereka semata2...kerana kamu tidak lagi menunaikan hak sipemerintah yg wajib keatas kamu yakni dengan doa agar diberikan hidayah kepada sipemerintah..sebaliknya kamu mengajar anak2 kecilmu..mencela..melaknat mengadu domba ..atas segala kecurangan yg diperbuat sipemerintah..malah dengan sombongnya berkata "kami bukan sebodoh lembu kondo".. lalu tatkala bilangan si kufur semakin banyak ...Allahswt menarik dari kamu nikmatNya sedikit demi sedikit..diberikan kamu kepimpinan yg lebih buruk setiap kali putarannya berjalan..kini disebalik tirai yg diberi nama PRU ..kamu akan mendapati..bakal pemerintah yg ada buat kamu hanyalah berlegar dari kalangan " serigala yg buas"...itu apa yg aku tahu

      Delete
  12. Biar bumi terbelah dua namun pahlawan bugis tak ada telur undur tidak sekali.akhirnya najis itu telah membelah bumi umno jd dua.sedikit masa lg semoga ia jd bkeping-keping lalu hancur pula.dlm pd itu.bumi prpun bgai retak menanti belah.batu api dsana sini.byk untung mereka dpt agaknya

    ReplyDelete