Thursday 4 June 2015

ANAK DAIM ZAINUDDIN DISAMAN S$2.6 JUTA (RM5 JUTA) DI SINGAPURA KERANA BERHUTANG



Timbalan Pengerusi Eksekutif LionGold Corp, salah satu daripada tiga syarikat yang disiasat di Singapura selepas sahamnya jatuh pada Oktober 2013, disaman untuk membayar balik wang yang dipinjam untuk membeli saham.

MD Wira Dani Abdul Daim berhutang S$2.6 juta dengan Maybank Kim Eng Securities Pte supaya saham LionGold dibeli dengan akaun leveraj, menurut saman difailkan di Mahkamah Tinggi Singapura pada April.

Mahkamah memberikan keizinan bulan lepas untuk menyampaikan saman itu kepada anak bekas menteri kewangan Malaysia itu Tun  Daim Zainuddin, lapor Bloomberg.

Saham LionGold, Blumont Group Ltd dan Asiasons Capital Ltd jatuh pada 2013, hilang AS$6.9 bilion nilai pasaran dalam tempoh tiga hari.

Perkara itu menyebabkan pihak berkuasa Singapura menyiasat ketidakaturan yang disyaki dalam urus niaga saham oleh pihak bank dan broker untuk mendapatkan semula sekurang-kurangnya AS$230 juta.

Ketiga-tiga syarikat berkata tidak tahu menahu kenapa perkara itu berlaku.

Maybank Kim Eng enggan mengulas dalam kenyataan melalui e-mel, dengan membangkitkan soal kerahsiaan pelanggan.

MD Wira tidak menjawab tiga e-mel dikirim atau membalas tujuh panggilan telefon yang mahukan ulasannya.

MD Wira dalam e-melnya pada Januari kepada unit pembrokeran Malayan Banking Bhd, pemuitung terbesar Malaysia berkata beliau akan menyelesaikan keadaan itu dengan baik,

27 comments:

  1. Berapa sen sangat jumlah tu.
    dia bukan sengkek macam korang.
    Dia melayu yg berjaya.
    hidup umno hidup melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berjaya? Berjaya sapu samun duit rakyat.

      Delete
    2. Saman je anak kurang hajar tu...buat malu bapak. Inilah namanya anak haramjadah.

      Delete
    3. Jangan macam tu. Kang haramjadah tu balik kat muka sendiri kan susah

      Delete
    4. Org klu malas usaha memng tak kemana
      Bila org lain berjaya mulalah iri hati
      Mulalah dengki tak tentu pasal
      Kalu cina berjaya lambung tinggi2
      Kalu melayu berjaya ada sja cara nak kasi jatuh

      Delete
    5. Pemalas.
      Tapi bila org lain berjaya, mulalah dengki dan iri hati.

      Delete
    6. Asyik sibuk buat demo guling2 sampai mati pun tak boleh berjaya. Bila dah miskin mintak sedekah kutip derma kat trafik light

      Delete
  2. Duit bapak yg songlap drp duit rakyat dulu tu tak berlambak lambak banyak lagi tak kesah. 5 juta macam taik palat mak semah je korek jjentik je kat burit dia dah dapat 5 juta apa heran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa peduli ngan 5 juta. Duit yg bawak pelari ngan pesawat dulu sampai mampos pun tak abis. Macam taik palat daim je 5 juta tu.

      Delete
    2. Org pasma org pkr org dap mana boleh tgk org melayu kaya. Pr bukan nak majukan melayu tapi seronok tgk melayu terus miskin. Hanya umno majukan ekonomi org melayu.

      Delete
  3. Jangan buat fitnah.
    daim sudah niaga sebelum jadi menteri
    Dia sudah kaya sebelum jadi menteri
    Dia bukan kerja jual agama
    Dia bukan sibuk kerja buat fitnah
    Duduk dalam pr sibuk buat fitnah buat demo mcm mna nak kaya
    Org melayu lain kaya hati dengki pulak
    Sana sini jaja fitnah jual agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sijanda miang rosmah minang pun dah kaya raya hasil usaha tinggalkan suami krna kejar sijantan durjana najibun najak....di samping berjimat cemat menabung sejak kecil...

      Delete
    2. Penyokong ulamak konon tapi kuat betul tabur fitnah. Mcm dajal

      Delete
  4. Uiiiiiiiiiiiii banyaknya duit sek Ameno nih.

    Dapat dari mana tu.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia berniaga.
      Dia bukan jual agama.
      Dia bukan tunggu dap bg projek

      Delete
  5. Entah2 duit yg bapak dia songlap tu dah habis.duit haram la katakan.easy come easy go...ni nk songlap duit mana pulak nanti.MAS dah bankrap 2 Kali...tabung aji EPF dh kena songlap...takkan nk korek duit zakat lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knapa penyokong ulamak suka sgt buat fitnah?
      Tak takut dosa ke?

      Delete
  6. Orang umno ni mmang pandai meniaga.tgk sarijat tu meniaga lembu je....dah kaya raya....hukhukhuk


    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu melayu niaga ada aje melayu bagi runtuh
      Klu dapigs niaga babi melayu tepuk tangan

      Delete
  7. kau orang dah bodoh tak pandai buat duit tolong diam..
    jangan dengki sama saya...
    mana boleh lipat, songlap, tibai aku sedut hingga tinggal tulang walaupun duit.itu bapa aku yg punya..
    melesia boleh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu klu melayu lain maju, berlumba2 nak bagi bankrup. Melayu ni tebal sangat perangai dengki bila tengok org melayu lain lebih maju drp dia. Sebab tu melayu tak boleh nak ke mana. Maju sikit pun akan ada melayu lain pijak kepala kasi hancur.

      Delete
  8. UMNO+SKANDAL+BANGANG=BANKRUP

    ReplyDelete
  9. Betullah apa yang dikata ukur baju di badan sendiri. Bagi yang mampu pakailah apa nak dipakai bagi yang tak mampu kenapa nak terhegeh-hegeh.

    Begitulah juga dengan degree, pada mulanya ia untuk orang pandai sahaja. Mereka yang skor SPM dapatlah peluang melanjutkan pelajaran. Tapi setelah Najib jadi menteri pelajaran lah degree dilacurkan ke tangan orang-orang yang tidak pandai. Kini degree umpama puntung rokok, bersepah-sepah tiada nilai.

    Akibatnya jawatan berdegree dijawat oleh orang yang tidak pandai, menganiaya pelanggan dan juga graduan pandai yang terpaksa berebut dengan lambakan pemegang degree tak skor spm.

    Manakala pekerja am pula kekurangan kerana rakyat kita semua ada degree. Lalu PATI dibawa masuk. Sapu sampah di pudu PATI, kerja kilang PATI, tombak sawit pun PATI.

    Jika barang Melayu kita tawar sehabis mahu tapi barang bukan Melayu seperti secret recipe dan kfc tak berani pula kita tawar? Berlakulah adil kerana agama kristian dikenali dengan god of love manakala agama Islam dikenali dengan God of Justice.heee

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
  10. Dah lah tu, malam Jumaat ni elok lah kita ngentot dulu.

    ReplyDelete
  11. Kau orang menyebok sangat ini apa pasal? Kalau ia pun apa kau orang boleh buat? Info lopong dan angan-angan kosong!

    Duit bapak dia berbukit-bukit dalam bank bapak dia dan merata-rata dalam bank-bank dunia pun tak boleh habis sampai kecicit-terkincit. Baru saja RM5J, tak melekat pun pada taik gigi bapak dia jangankan nak cakap taik hidung.

    ReplyDelete
  12. KAH KAH KAH orang yang tak dapat apa2 faedah dari kaum kerabat DAIM boleh pulak dia terasa mendidih macam kena batang hidung sendiri... kahkahkah UMNO+BANGANG ibarat aur dan tebing.......

    ReplyDelete
  13. Ini bukan berita. Kalau menipu, beli kereta mahal-mahal, dapat kontrak yang besar-besar atau bini mintak cerai dan tuntut juta-juta itu perkara biasa bagi puak tu. Tak payah cerita kalau hal-hal begitu berlaku pada puak-puak tu. Tapi kalau kata berita buka sekolah ugama harga berjuta, buat rumah murah untuk orang miskin atau tanggung pelajar-pelajar miskin atau sekarang dah dah hafal setangah Al Quran ...aaa itu baru berita. Sebab orang jahat tiba-tiba buat baik baru jadi berita!!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...