KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 6 June 2015

JANGKA HAYAT PAKATAN RAKYAT SUDAH HAMPIR TAMAT???????



Jangka hayat Pakatan Rakyat, yang pernah menjadi harapan majoriti rakyat Malaysia, kini dilihat dari kaca mata kasar sudah hampir tamat.

Ia bukan disebabkan dasar Barisan Nasional yang semakin baik, tetapi kemerosotan prestasi politik dan kesepakatan dalam Pakatan Rakyat (PR) yang semakin merudum dan teruk.

Ala-ala kegagalan Barisan Alternatif (BA) pada tahun 2004, inilah yang sedang melanda dan menimpa kepada muafakat politik yang terbentuk pasca pilihanraya tahun 2008.

Kerjasama hari ini, sekadar bersyiarkan nama Pakatan Rakyat tetapi tindak dan kata komponennya menjurus perpecahan yang makin karut dan melarat.

Rakyat sendiri, walaupun secara majoriti undi menolak parti pemerintah, sudah jelek, letih dan meluat dengan perangai terkini parti-parti komponen Pakatan Rakyat dan watak-watak pimpinannya yang sering bertelagah dan menyerang sesama mereka seolah-olah mengkhianati kepada kepercayaan yang diberikan pada idea bersama Pakatan Rakyat.

Kekalutan yang terjadi hari ini membuktikan idea Pakatan Rakyat, yang pernah menjadi pilihan 51% rakyat Malaysia yang mengundi, sebenarnya bukanlah semata-mata gabungan tiga parti politik, PAS, DAP dan PKR itu.

Jadi, siapakah sebenarnya Pakatan Rakyat (PR)? Apakah idea dan manifesto serta janji-janji yang menjadi harapan rakyat?

PR yang sebenar tidak lain dan tidak bukan, adalah rakyat itu sendiri.

PR yang sebenar adalah rakyat yang menolak rasuah, penyelewengan, ketidakadilan, kejumudan, rasis, pembodohan, ekstrimis, politik yang tidak membina dan penolakan dasar dan polisi ekonomi yang menyusah dan membebankan rakyat.

PR yang sebenar adalah rakyat yang percaya dengan nilai kebersihan dan kecekapan urustadbir, ketelusan, keadilan, keterbukaan, kesatuan, kebebasan, keilmuan, kemajuan, kebertanggungjawaban, kesederhanaan, politik membina yang menumpukan potensi besar negara dan dasar ekonomi yang menyebelahi dan membela rakyat.

PR yang sebenar bukanlah pakatan parti-parti politik sahaja tetapi pakatan rakyat sesama rakyat, kita sesama kita.

Tiada lagi ketaksuban kepartian. Tiada lagi palitan kisah lama dan pautan fahaman yang kolot. Yang ada adalah gerakan rakyat yang jujur, konsisten dan bersepadu.

Bila tiba masanya barangkali, dengan proses demokrasi, semangat Pemasyhuran Kemerdekaan, prinsip dan cita-cita yang termaktub dalam Perlembagaan dan Rukun Negara, rakyat sendiri yang akan membawa perubahan ke arah kebaikan kepada negara, untuk semua, merentasi perbezaan dan menjangkaui potensi negara yang sebenar.


Apakah Pakatan Rakyat masih bernafas sehingga PRU ke-14????? .. Soalan cepumas yang hanya para pemimpin Pakatan Rakyat sendiri yang tahu akan jawapannya.

27 comments:

  1. Prmatang pauh telah membuktikan siapa kita pkr! Kemenangan yh besar walaupun tanpa pas Dan unit amalnya. Insyaallah parti keadilan rakyat terus mekar memenangi hati rakyat jelata.
    Kerja keras dr kami ahli pkr setiap peringkat akan kami teruskan sehingga putrajaya kami duduki. Berkat kebijaksanaan pemimpin kami Dsai Dan dswa. Hidup pkr!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha......
      Sesiapa mana2 party nak keluar pr silakan tak ada kami halang malah ramai lg akan msk pr. Omak kau bila nak keluar ??? Terus lulus.....!
      Tiada pemimpin yg bijak pandai dlm pr??.. ramai.. byk lg boleh memimpin.....selagi mrk dap pas masih dlm pr tiada sesiapa boleh halau walaupun tak sama bulu tetapi sama matlamat tumbangkan umno, ini kenyataan lansung tiada kena mengena dgn agama atau hudud. Kalau kamu sesuka guna islam dan hudud ertinya kamu resis pentingkan kaum kamu shj tetapi tidak semua rakyat malaysia.
      Pr tak akan terkubur kerana pr harap rakyat malaysia bukannya umno yg telah lama serong kearah mengkayakan keterunan keluarga mrk dan memudaratkan rakyat malaysia . Kalau kamu sokong umno jgn mengeluh pasal gst harga brg harga minyak dll .

      Delete
  2. jangan nak sombong sangat, setakat permatang pauh je menang buat ape! Pulau Pinang bagi kat cina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapura pun bagi lat cina.heee

      Delete
    2. Umno bagi singapura Kat cina apahal????

      Delete
  3. Pilihanraya akan datang tanya pada calun2 akan pendirian mereka tentang Islam. Tak kira parti mana. Yang jelas nak ikut Islam kita undi. Yang membuncitkan perut kita tendang. Guna kuasa ratkyat . Hbis cerita. Parti2 ni macam mengarut saje la.

    ReplyDelete
  4. Hahaha.omakkaku xnk komen ke najib cabut lari dari forum smlm.alahai omakkau broker ug.kahkhahakaah

    ReplyDelete
  5. Pengundi akan pilih calon parti yang mereka suka secara individu tanpa mempedulikan nama Pakatan Rakyat. Bukan masaalah besar ketiadaan nama pakatan rakyat.

    Dalam pilihanraya nama pakatan rakyat tidak disebut kecuali nama parti. Ini adalah hikmahnya apabila UMNO Baru menghalang pendaftaran parti Pakatan Rakyat.

    Tapi yang menjadi masaalah besar apabila pemimpin parti berebut kawasan, jawatan dan ekonomi seperti berlaku kes menteri besar Selangor. Apa PAS lakukan ketika itu?

    Dalam masa yang akan datang sesiapa yang percaya pada PKR DAP mereka boleh pangkah dalam kertas undi. Dan sesiapa yang tak percaya pada calon PAS mereka boleh pilih PKR atau DAP. Jika tidak ada calon disukai...lukis gambar karton.

    Lagi pun UMNO Baru takut pada kartoon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langkah Kajang adalah strategi PKR dan DAP mengawal pengaruh PAS yang bersubahat dengan UMNO Baru yang dilihat cuba menguasai kerajaan Negeri Selangor melalui Khalid Ibrahim, ini adalah cerita sebenar yang cuba dikelirukan.

      PAS mahu ahli exco nya jadi menteri besar ganti Khalid, kerana mereka ada lebih kerusi DUN berbanding PKR dan DAP pula tidak layak mengisi jawatan tersebut.

      Ramai dikalangan pemimpin PAS berkira-kira jawatan mb selangor akan jadi milik parti mereka secara mudah setelah Khalid meletakkan jawatan. Dan mereka telah hantar lebih dari tiga nama pada istana tapi DAP tak sokong malah mengugut akan memboikot calon MB dari exco PAS.

      Sebahagian besar pemimpin PAS marah diatas tindakan DAP itu lalu bergabong dengan UMNO Baru Selangor....namun projek rampas kuasa tak berjaya juga kerana sultan pilih Azmin dari PKR....itulah punca nya yang berlaku disebalik tabir.....menyebabkan PAS meroyan tak datang mesyuarat pakatan rakyat, cakap berbelit dan tak serupa bikin, sabotaj pilihanraya diteluk intan dan juga di permatang pauh.

      Dan kemarahan Hadi pada DAP kekal sehingga hari ini meminta ahli jemaah mereka agar mengkaji semua hubungan mereka dalam Pakatan Rakyat....he...he..he..


      Delete
    2. cerita sebenarnya khalid tu berani lawan dapigs, pasal tu le dia dibuang. perkara yang terang kau kabur dan bengkang bengkok kan. dapigs parti bapak babi nak jadi taiko. para baruanya terdiri dari melayu sekular yang tolol.

      Delete
    3. cerita dongeng macai pkr. ug ug ug. ug yang sebenarnya pkr dah naik pangkat jadi anjing peliharaan dapigs. berbangga sungguh macai pkr sebagai anjing parti babi dapigs. titah dijunjung dapigs.

      Delete
    4. Kak, Kak, Kah sakit perut kalau nak cerikan pasal bab ini, bila ada pilihan raya kena sogok berduyun-duyun muka tembok tak tau malu terima rasuah sogokan duit, beras, gula, ... kalau choklat taik kucing dibungkus canggih pun pasti ada melaun yang sangup berebut-rebut. Ada sesiapa yang nak nafikan faktor ini? Kan ke bodoh keldai namanya? Sebenarnya menteliti cara berfikir kebanyakkan rakyat Malaysia masih dibawah paras lutut, inilah kebenarannya.

      Cuba sebutkan di mana dalam dunia ini, rakyat kelas pertengahan setengah mampus mahu tukar kerajaan yang jelas korup, putar belit, putar alam, salah guna kuasa, rakus menindas suara rakyat, tetapi ada pula rakyat jelata gulungan diperingkat bawah dan miskin yang bermati-matian menyokong kerajaan semata-mata tak tentu pasal.

      Budaya lalai kerana sedikit sogokan bila mengundi dan keseronokan menuntun wayang kulit dan kuda kepang hingga terlondeh cop mohor 1Malaysia Boleh pada telor dan punggung masing-masing memang jelas sekali.Tak kirale di Semanjung ke Sabah, atau Sarawak sama saja,Sampai bila nak sedar diri agaknya.Bila kena GST yang tidak berpatutan, harga barang, minyak,letrik dan keperluan lain naik pandai naik angin pula mencaci maki hamun kerajaan.

      BR1M, BR1M,...Sekarang sudah kena BROOOM, hutang RM42B tu siapa nak tanggung oooi? Kadar hutang negara Malaysia mungkin kini sudah melebihi paras RM740 billion tahun 2015 tiga kali ganti berbanding pada tahun 2013 sebanyak RM196 billion.

      Siapa akan kantoi kalau tak rakyat Malaysia sendiri. Pencuri, perompak, penyamun dan kumpulan penyangak sudah tentu senang lenang!

      Ada pati pembangkang pun angan-angan Mat Jenin kadang-kadang boleh cayo, kadang-kadang tak boleh cayo sangat kerana tersilap sondol sama sahaja macam perangai Ketam Batu nak ajar cara berjalan lurus! Masing-masing nak tunjuk jagoh telor kaldai siapa lebik besar!

      Inilah keadaan sebenarnya negara Malaysia. Kalau rakayat Malaysia tidak beminat tukar kulit lidah dan isi otak Barang Naik selagi itule rakyat Malaysia tidak akan mampu tukar kut jadi "Bangsa Malaysia".

      Malaysia bukannya miskin tetapi dimana kekayaannya? Tak payah lihat jauh Singapura ada apa? Satu Dolar Singapura berapa nilai RM? 2.77 Ringgit Malaysia. Tak payah pecah kepala nak tanya Megapa! Tepok dada tanya selera, jangan tepok dada keluar Najis ya!


      Delete
    5. Terbaik bro lu komen...wa sokong....tp apa2 pun nak congrates la kat pemilik blog ni yg berjy mununjukkan nilai diri dan perjuangan tu kat mana...syabas omakkau...perjuangan mu telah berjaya....syabas mere beta....

      Delete
  6. PAKATAN BARU A AKAN DI SUSUN

    PAKATAN BARUA

    INI SEMUA BARUA

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  7. semua karut mengarut ni di sebabkan kepimpinan Melayu yang lembik. DAP pula buat kesilapan besar nak cakap pasal Islam yang depa tak faham. Tok sah la cakap pasal Islam sebab hangpa memang tak faham. Hancur pakatan sebab DAP tak cuba memahami perasaan orang Islam. Cuba la DAP fikir sikit. Itu la hakikat kebenarannya.

    ReplyDelete
  8. Telok Intan kalah pasal DAP cakap pasal hudud. Professional PAS kalah di tangan ulamak Pasa pun berpunca dengan DAP cakap pasal Hudud.Cuba la faham sikit hati budi orang Islam tentang ugama mereka. Kalau tak faham juga lingkup lah jadinya.

    ReplyDelete
  9. Ini semua pasal langkah kajang rafizi hamjadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haram jadah Anon 13:33

      Baca apa yang Anonymous 6 June 2015 at 14:15 tulis diatas. Jangan ikut cara ahli PAS pilih pemimpin guna sistem chai nampak macam bijak tapi bangang.

      Delete
    2. cerita sebenarnya khalid tu berani lawan dapigs, pasal tu le dia dibuang. perkara yang terang kau kabur dan bengkang bengkok kan. dapigs parti bapak babi nak jadi taiko. para baruanya terdiri dari melayu sekular yang tolol.

      Delete
  10. Kalau hadi x keluar pr mmg dia munafik dunia dan akhirat la..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan senang2 nak tuduh orang lain munafik, besar dosanya tuan. apa kata kita kembali kepada persaudaraan ISLAM. tinggalkan parti dap selagi ada kesempatan, kerana apabila matlamat mereka (kafir) telah tercapai, nescaya dap akan meninggalkan kamu.

      Delete
  11. Islam suruh fitnah org ke tuan..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. lupa nak sambung...islam suruh menjubur bontot mcm nuar ke tuan...ngeh3

      Delete
  12. Ya ya aku setuju dgn anon 14:28 14:23. Fakta 1) azmin bersungguh2 nk besarkan kandang babi.
    Fakta 2) Azmin tak berani cakap sokong hudud....dah terang tkyah bersuluh PKR = barua dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR jadi barua DAP kah atau DAP jadi barua PKR mereka berjuang bersama dalam Pakatan Rakyat. Apa masaalah kamu ?

      PKR dan DAP adalah parti sekular..mereka utamakan ekonomi bagi membantu kehidupan rakyat, pasal apa pulak nak sokong hudud yang bersifat nak menghukum rakyat ?..... Bodoh ?

      Delete
    2. 17:08 ko ni mesti kapir lahanat memakan babi...menyembah tuhan Batu buatan sendiri....hahaha bodoh!!!!!

      Delete
  13. Tepat sekali keputusan Almarhum Sir Omar Bolkiah tidak mahu Brunei menyertai Malaysia. Tidak sia-sia sekali tindakan Pat Tuo Othman Wok memperjuangkan penghapusan UMNO di Republik Singapura!!

    ReplyDelete