KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 12 November 2015

"WANG ADALAH RAJA" SUDAH WUJUD ZAMAN REJIM MAHATHIR LAGI.



Mahathir Mohamad ingin mencipta semula dirinya untuk menjadi juara rakyat, juara suara untuk bersuara. Ini adalah jauh berbeza dari figura diktator kebanyakan rakyat Malaysia masih ingat semasa beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

Ini persona baru "Mahathir, suara tunggal di padang gurun" telah mendapat sokongan dan juga sanjungan dan julangan. Walau bagaimanapun, populariti barunya telah mendorong para pengkritiknya pecah keluar dari kepompong untuk mendakwa dialah pencetus sebenar membuka jalan kepada pembaziran kerajaan semasa kita.

Demi berlaku adil dan kebenaran, ianya adalah semasa pemerintahan Mahathir bahawa institusi awam kita telah hilang integriti, taring dan keberanian dan kuasa-kuasa raja-raja Melayu telah dapat dikurangkan dengan drastik.

Ia adalah semasa pemerintahannya yang tidak bersetuju akan hilang dari rumah mereka di tengah-tengah malam di bawah naungan Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Kenyataan Mahathir baru-baru ini bahawa gaya hidup yang mewah adalah bukti rasuah adalah fakta rakyat Malaysia telah dikenali untuk jangka masa yang lama. Lagipun, berapa sangat upah dan gaji pegawai awam dibayar adalah suatu perkara yang diketahui umum, dan setiap rakyat Malaysia tahu bahawa banglo mewah dan armada kereta mewah dengan pendapatan sebagai Ahli Parlimen tidak mungkin mampu untuk beli dan milik.

Tetapi Mahathir mesti tahu bahawa keadaan di bawah pentadbirannya adalah tidak berbeza. Individu tertentu mengumpul aset dan kekayaan lebih daripada apa yang mereka mampu dengan gaji mereka. Rumah-rumah agam yang terlalu besar dan deretan kereta mewah sudah pun berlaku zaman Mahathir juga.

Baru-baru ini bekas MB Selangor, Khir Toyo, telah dipenjarakan atas tuduhan rasuah. Khir adalah Menteri Besar Selangor bagi tahun di bawah rejim Mahathir.

Mahathir, yang terkenal sebagai seorang politikus yang licik, tidak dapat tidak menyedari rasuah juga bermaharajalela di bawah pentadbirannya. Ketidakupayaan atau keengganan beliau untuk menangani keadaan ini adalah keputusan duluan (precedent) untuk apa yang kita lihat hari ini.

Mahathir dikatakan mendapat sokongan daripada ramai orang terutamanya dari kelompok berjiwa dan berdarah pekat pembangkang dalam misinya untuk menggulingkan Najib, tetapi dia mesti tahu, ingat dan faham betul-betul bahawa legasi beliau sarat dengan kepura-puraan dan amat perlu mencerminkan diri nya dahulu sebelum nak melabel dan membebel dengan membuat tuduhan bagi Najib memiliki mentaliti "wang adalah raja".

Mungkin dia akan mempunyai lebih banyak sokongan, dokongan dan pujian jika dia mengakui kesilapannya dan meminta maaf secara terbuka kepada rakyat kerana apa jua berlaku dan melanda negara kini adalah hasil kerja tangan beliau juga yang ditinggalkan untuk dipikul oleh pemimpin-pemimpin selepasnya.

18 comments:

  1. PAN IMAYAM KUALI TEMPAYAN lagi teruk, DAP adalah raja. Apa DAP cakap adalah lebih afdhal dari Imam Ghazali, Imam Muslim dan Imam Bukhari di mata PAN Imayam Kuali walaupun DAP itu terkenal sebagai RACIST

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti DAP Racist-

      Halang Masjid Menjadi viral di laman-laman sosial hari ini apabila cadangan pembinaan sebuah masjid di sebuah taman di Kota Kinabalu, Sabah telah dihalang oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu yang mewakili DAP, Jimmy Wong sehingga menimbulkan sedikit ketagangan disana.

      Video yang berdurasi 2 minit 46 saat ini telah dimuat naik semula oleh orang ramai berikutan kritikan berterusan Jimmy Wong berhubung laungan azan yang mengganggu penduduk bukan Islam di Kota inabalu sejak akhir-akhir ini.  Kejadian yang dipercayai berlaku sekitar tahun 2014 ini sememangnya menimbulkan kemarahan umat Islam di Kota Kinabalu berikutan Jimmy yang sering kali menemplak umat Islam disana dengan

      kata-kata yang disifatkan sebagai menghasut dan melanggar kontrak sosial yang telah di perakui sejak zaman berzaman. Tidak kira apa pun parti ikutan kita, hak beragama di negara ini tidak pernah dipersoalkan sejak sekian lama, namun selepas DAP berjaya meraih banya kerusi pada Pilihanraya Umum yang ke 13 lalu, mereka dilihat semakin biadab dan kini berani mempertikaikan hak mutlak Islam di Malaysia

      Delete
    2. Tony Pua tak kesian kepada peniaga kecil kaum india- Dasar racist

      Ahli Parlimen Petalinga Jaya Utara, Tony Pua terpaksa melarikan diri daripada sekumpulan peniaga India di Sungai Way, Petaling Jaya selepas gagal memberi penjelasan mengenai pemindahan tapak perniagaan bersempena Hari Deepavali tahun ini. Peniaga India yang rata-ratanya usahawan kecil dan kais pagi makan pagi hasil perniagaan mereka bagi menyara keluarga, terpaksa berdepan kekurangan pelanggan berikutan perpindahan itu.

      Dan ketika Tony membuat lawatan bersama wakil media pro pembangkang untuk dimuatnaik di laman sosial kononnya dia wakil rakyat yang prihatin, ahli parlimen itu diserbu peniaga kecil yang tidak berpuashati dengan kedudukan bazar Deepavali yang dipindahkan. Sebelum ini, peniaga kecil India terlibat sudah beberapa kali ini ingin menemui Ahli Parlimen yang mereka pilih ketika Pilihanraya Umum ke-13 lalu namun Tony Pua enggan bertemu mereka tanpa sebarang alasan.

       Sebagaimana sifat Tony yang gemar melempar tuduhan tanpa asas melalui media pro pembangkang mahupun laman Facebooknya, ketika berdepan dengan kira-kira 15 peniaga India di Sungai Way itu, Tony gagal membuktikan pemindahan tapak bazaar Deepavali itu adalah disebabkan kesesakan lalulintas. Apabila didesak berkali-kali oleh peniaga terbabit yang jelas ditindas, Tony terkedu dan menukar topik serta mengangkat tangan meminta bantuan kerana sedar dirinya terperangkap dengan penipuannya sendiri.

      Melihatkan kehadiran beberapa anggota polis, Tony melambai ke arah mereka untuk meminta bantuan biarpun sebelum ini, Ahli Parlimen ini pernah mencerca pasukan keselamatan itu. Anggota terbabit segera memberi bantuan selepas Tony yang gagal memberikan bukti tidak tahan diasak berkali-kali untuk mengemukakan bukti tuduhannya.

      Delete
    3. Lagi Contoh DAP Anti Islam. Yang Dibenci orang yg sayang ugama. Itulah perangai PAN Imayam

      KOMEN KHUTBAH JUMAAT, EXCO KERAJAAN PULAU PINANG DISIASAT.

      Ketua Polis Negara, Tan Sri Dato' Seri Khalid Abu Bakar menyatakan siasatan akan dijalankan terhadap Exco kerajaan Pulau Pinang berikutan komennya terhadap khutbah Jumaat mengenai aurat wanita. Beliau menambah bahawa exco tersebut akan disiasat dibawah seksyen 298 Kanun Keseksaan.

      Beliau juga menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila membuat komen yang sensitif sehingga boleh menyentuh sensitiviti agama. Perkara tersebut disahkan oleh Tan Sri Khalid melalui Twitter rasmi beliau sebentar tadi. Seorang Exco Pulau Pinang mengkritik khutbah Jumaat Jais yang menyentuh mengenai isu tutup aurat bagi mengelakkan daripada dirogol.

      Chong Eng berkata, mesej khutbah Jumaat Jais itu memberi maklumat silap mengenai rogol, menyalahkan mangsa rogol dan menunjukkan berat sebelah lelaki dalam kepimpinan agama. “Malangnya, khutbah Jais memberi maklumat mengelirukan, tidak bertanggungjawab, kurang hormat dan jelas berat sebelah lelaki.

      “Mesej tutup aurat langsung tidak membantu mangsa wanita dari segi serangan seksual dan penderaan. “Sebaliknya, ia mengalihkan kesalahan dan tanggung jawab mencegah jenayah seksual ke atas mangsa dan bukannya orang yang menyerang,” kata Chong yang juga pengerusi Perbadanan Kemajuan Wanita Pulau Pinang (PWDC) dalam satu kenyataan hari ini. Jumaat lalu, Jais menukilkan khutbah Jumaat bertajuk “Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri.” Dalam khutbah itu, Jais berkata, wanita Muslim wajib menutup aurat bagi mengelakkan daripada diganggu secara fizikal atau mental, bagi mengelakkan fitnah, pandangan jahat dan perkara yang buruk.

      Kejadian seperti rogol, zina dan sumbang mahram boleh dielak jika wanita menutup aurat, menurut khutbah itu. Chong berkata, penekanan Jais terhadap aurat wanita dan menyalahkan mangsa menunjukkan kepimpinan agama Malaysia tidak sensitif gender atau memahami isu wanita. Beliau menyeru usaha konkrit dilakukan bagi meningkatkan perwakilan wanita dalam semua sektor, terutama kepimpinan agama. Chong yang juga wakil rakyat DUN Padang Lalang dan bekas Ahli Parlimen Bukit Mertajam berkata, rogol membabit perkara lebih rumit daripada kegagalan wanita untuk menutup aurat.

      Delete
    4. DAP Racist-

      Mahu campur Khutbah Aidl Adha di Pahang (Agenda Daily) –

      PAS menggesa agar DAP tidak campur tangan dalam urusan jabatan mufti bersabit teks khutbah Aidiladha yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip), bulan lalu. Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihaknya menyokong pendirian Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman yang enggan tunduk dengan ugutan DAP agar pihaknya meminta maaf. “Khutbah yang berupa nasihat agama bagi umat Islam yang terikat dengan syarat dan rukun merupakan peringatan baik bagi umat Islam.

      “PAS mempunyai pengalaman bersama dengan DAP, (PAS) sangat memahami bagaimana sikap DAP terhadap penghayatan dan amalan Islam,” katanya dalam satu kenyataan. Pada 26 September lalu DAP Pahang menggesa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) memohon maaf berhubung teks khutbah sempena Aidiladha yang mendakwa mereka menentang Islam.

      Dalam teks khutbah solat sunat Aidiladha dikeluarkan Jaip itu, umat Islam dinasihati bersatu padu walaupun berlainan ideologi politik bagi mengelak perpecahan di kalangan orang Melayu. Dalam pada itu, PAS menggesa seluruh institusi agama Islam turut berperanan menentang sebarang kemungkaran yang turut dilakukan oleh parti pemerintah. “Pas gesa DAP tidak campur tangan dalam urusan Jabatan Mufti yang mempunyai hak bagi mengeluarkan fatwa dan nasihat agama dalam pelbagai medium sama ada kuliah, ceramah atau khutbah. Nasihat agar umat Islam bersatu menentang kemungkaran agama dan syariat juga menjadi dasar dan matlamat perjuangan Pas.

      Komen aku PAN Imayam Kuali tak berani berkata APA APA tentang petikan2 diatas. Orang Melayu Dan India du tindas.oleh DAP, malangnya PAN Imayam menepuk tangan gembira demi Abuya Bukit Penang Dari sini pembaca2 PAN Imayam adalah pengkhianat. Satu sokongan kpd PAN adalah satu sokongan kepada golongan RACIST DAP

      Delete
  2. aku komen ikut tajuk...wang derma sampai 2.6 billionpun omak senyap...wang guru yik ilang 14 jutapun omak senyap jugak...betul2 pencacai walaun punya blogger taik kucin'.menulispun makan upah jugak. ptuih pas anjing lwn dap babi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaaaa kan aku kata Balaci PAN IMAYAM lagi hina dari macai BN yg gila fulus. Kah kah Kah

      Sebut DAP jerrr, terus meroyan

      Delete
    2. P PAS Nasrudin Hassan berkata dakwaan Lim Guan Eng bahawa beliau membuat kenyataan fitnah dan bohong ke atas ketua menteri Pulau Pinang itu adalah tidak berasas.

      Dalam jawapannya kepada Lim hari ini, anggota jawatankuasa pusat PAS itu menjelaskan bahawa beliau menimbulkan dakwaan berhubung projek terowong dasar laut itu untuk menunjukkan seolah-olah wujud layanan istimewa ke atas ketua menteri itu.

      Sedangkan, di Selangor, menteri besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim cuba dijatuhkan dengan menggunakan isu projek pembinaan lebuh raya Kidex, kata Nasrudin.

      “Kenyataan saya tempoh hari sekadar mempersoalkan kenapa wujudnya perbezaan sikap pada segelintir pimpinan Pakatan Rakyat sewaktu menjadikan isu Kidex sebagai justifikasi untuk menjatuhkan Tan Sri Khalid Ibrahim di Selangor.

      “Sedangkan di hadapan kita terdapat juga isu seperti Projek Pembinaan Terowong Dasar Laut di Pulau Pinang yang tidak kurang kontroversinya.

      “Seolah-olah terdapat sikap pilih kasih dan menangguk di air keruh demi mencapai matlamat tertentu yang sempit.

      “Justeru itu dakwaan kononnya saya melakukan fitnah dan pembohongan adalah tidak berasas sebagaimana yang disebut oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng,” katanya.


      "Jika Nasruddin mendakwa dirinya sebagai seorang Muslim yang baik dan tidak munafik, maka beliau patut menarik balik pembohongan itu dan memohon maaf kepada saya dalam masa 24 jam,” kata Lim dipetik Malaysiakini.
      “Jika gagal berbuat demikian, maka tindak tanduknya tidak bermaruah dan tiada bezanya dengan Umno." Tambah Lim Guan Eng dengan angkuhnya


      Beliau turut mempertahankan dakwaannya bahawa kontrak projek terowong itu dianugerahkan secara rundingan terus kerana ia “tidak mengamalkan tender terbuka sepenuhnya dalam ertikata sebenar”.

      MP Temerloh itu seterusnya membangkitkan mengenai urutan peristiwa melibatkan penjanjian persefahaman (MoU) dan proses tender untuk projek berkenaan.

      “Bagaimana Kerajaan Pulau Pinang boleh menandatangani MoU [disaksikan YAB PM (Datuk Seri) Najib Razak] dengan Beijing Urban Construction Group Co Ltd salah satu rakan utama konsortium yang memenangi projek Penang Tunnel ini pada 28 April 2011 sedangkan proses prapenilaian tender kerajaan negeri hanya bermula lebih 6 bulan selepas MoU iaitu pada 14 November 2011?

      “Apakah kerajaan Pulau Pinang sebenarnya sudah memilih pemenang kontrak mega ini sebelum proses tender bermula?

      “Saya kira sesiapa sahaja yang biasa dengan resam perlaksanaan kontrak dan projek boleh merumuskan bahawa ini bukanlah satu proses tender terbuka.

      “(Ini kerana) Seolah-olah BUCG telah mendapat keistimewaan lebih awal sebelum proses tender dilakukan apabila telah wujud MoU pada April 2011,” katanya lagi.

      Delete
    3. Wang memang raja.
      Itu pasal tok2 lebai pun dah pandai sapu balak sampai licin.

      Delete
    4. Jadi penasihat boleh dpt banyak wang. Bila byk wang perangai org serban tinggi 5 inci pun boleh tukar mcm raja.

      Delete
    5. Kalau nak byk duit mcm raja sekalipun, janganlah kelentong cikgu agama yik. Dosa tu..

      Delete
    6. Pas nak kerjasama dgn amno sbb nak wang. Wang itu raja.

      Delete
    7. 1006..aku kata pas anjing lwn dap babi. pkr jubo. pan kuali...kau apa? pu.. ke pe...?

      Delete
  3. Mari kita londeh Mat Sabu d Khianat

    Interview dgn Mat Sabu, SIla baca link kat bawah ni Malaysiakini

    http://www.malaysiakini.com/news/166723

    "Jadi saya balik lepas PAS kalah teruk, tinggal dua kerusi sahaja. Saya terus ke pejabat PAS ambil borang jadi ahli pas. Jadi saya sertai PAS bukan sebab dasar Islam atau bukan Umno – atas demokrasi. "

    " Mohamad berkata beliau menyetujui petikan dalam satu teks tersohor oleh pengasas sosialisme moden – Karl Marx – bahawa agama merupakan candu bagi rakyat."

    Komen Aku: Dah la bukan kerana Islam, pakai Karl Marx plak sebagai pedoman. Nampak gaya Ibrahim Ali jauh lagi suci dari Mat Sabu. Elooo Mat Bertaubatlah kamu. Aku harap Majlis Agama seluruh Malaysia boleh ambil tindakan kepada Mat Sabu

    Jesse Labu Keadilan N9ERS

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau cerita kisah bila nih? terbaharu duit guru2 YIK 14 juta kerajaan kelantan x byr kpd yg berkenaan...cer cerita sikit nak tbg balak kat mana nak byr balik

      Delete
  4. foto hadi peluk katak lagi romantik lah

    katak sudah warna hijau

    penyu sudah warna merah

    ReplyDelete
  5. money is king...kong. bila hadi nak jwb husam? bila nak bentang hudud? bila nik amar nak byr pitis guru2 yik yg di'curi'? jgn hanya menyalak mcm anjing kat dap babi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tu bapak babi hutan

      Delete