Monday 16 November 2015

GUNA WANG ANAK YATIM DAN MISKIN UNTUK MAIN GOLF DAN BERSUKA RIA DILUAR NEGARA ...... YAPEIM BOLEH AMBIL TINDAKAN PADA SESIAPA SAHAJA JIKA MERASAKAN DIANIAYA DAN DIFITNAH TEGAS NAJIB RAZAK.



Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) boleh mengambil sebarang tindakan terhadap sesiapa yang membuat dakwaan tidak berasas mengenai yayasan berkenaan termasuk kesalahan jenayah fitnah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib berkata demikian, sebagai menjawab soalan pemberita pada sidang akhbar di sini mengenai dakwaan wang YaPEIM yang sepatutnya digunakan untuk amal jariah disalahgunakan untuk membiayai perjalanan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan rombongannya ke luar negara.

Mengenai tindakan Jamil Khir untuk membuat laporan polis terhadap dakwaan tersebut, Najib berkata, “Kalau beliau yakin tidak bersalah, beliau boleh ambil apa-apa tindakan sama ada ‘criminal defamation’ ataupun civil defamation”.

Ditanya sama ada hal sedemikian merupakan satu usaha untuk mencalar imej kerajaan, beliau berkata perkara sebegitu akan sentiasa ada.

Semalam, Jamil Khir membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya berhubung dakwaan beliau menyalah guna hasil sumbangan orang ramai bagi membiayai perjalanan ke luar negara.

Jamil Khir turut menjelaskan bahawa dakwaan yang dibuat Pengarah NOW (National Oversight and Whistleblowers) Akmal Nasir bahawa program di Amerika Syarikat bersifat bersuka ria menggunakan dana anak yatim adalah satu fitnah jahat dan cubaan untuk menjatuhkan kredibiliti dan integritinya selaku Menteri.

Menurut Jamil, lawatan beliau ke Amerika Syarikat pada 21 hingga 29 Mei 2014 adalah bagi memenuhi jemputan program yang dianjurkan agensi di bawah seliaannya, terutama Yapeim dengan kerjasama Kedutaan Malaysia di Amerika.

Ini termasuk program Education Malaysia (EM) Chicago sempena Mid West Game yang menghimpunkan lebih 1,000 pelajar dari Amerika Syarikat serta Kanada.

-Bernama

13 comments:

  1. NOW SDN. BHD. BACUL TAK BERANI LAPOR SPRM!!!

    Hahaha!!! Nampak sangat pihak 'Syarikat Now Sdn. Bhd.' tu BACUL dan tak berani nak buat laporan kepada pihak SPRM terhadap dakwaan yang ditujukan kepada YaPEIM sebelum ini.

    Semalam kita dah buat cabaran terbuka kepada pihak Syarikat NOW Sdn. Bhd. tu agar mereka tampil dengan laporan penuh kepada pihak SPRM bersama dengan bukti kukuh yang mereka ada.

    (Artikel Berkaitan: NOW Sdn. Bhd. Dicabar Buat Laporan SPRM!!!)

    Sebaliknya, Syarikat yang ditubuhkan bagi mengumpul 'dana' tu hanya sekadar membuat laporan kepada pihak Polis dan mendesak agar siasatan dijalankan terhadap pengurusan YaPEIM.


    Klik Imej Untuk Besarkan
    Tapi yang herannya, kenapa Syarikat Now Sdn. Bhd. tu tak lampirkan bukti mengenai salah laku yang didakwa terhadap yayasan tersebut? Kenapa mereka hanya membangkitkan persoalan? (Rujuk laporan disebelah)

    Ianya agak ganjil apabila sebelum ini pihak Syarikat Now Sdn Bhd itu mendakwa mereka mempunyai bukti kukuh untuk membuat tuduhan terhadap YaPEIM dan pemimpin UMNO.

    Namun malangnya, laporan Polis yang dibuat oleh Syarikat tersebut hanya penuh dengan pertikaian dan persoalan terhadap pengurusan yayasan tersebut. Bukannya menampilkan bukti.

    Maka persoalan yang kita bangkitkan sebelum ini, apa tujuan sebenar pihak Syarikat NOW SDN. Bhd. itu membuat tuduhan terhadap salah satu institusi pembangunan ekonomi Islam di Malaysia ni?

    Adakah ianya untuk menegakkan Keadilan? Jika itu tujuan mereka, kenapa mereka hanya sekadar mendesak pihak Polis untuk menjalankan siasatan terhadap persoalan yang dibangkitkan?

    Atau, adakah pihak Syarikat NOW Sdn. Bhd tu hanya sekadar mahu mencari 'Publisiti Murahan' demi untuk meraih keuntungan kepada syarikat tersebut semata - mata? Kalau setakat buat soalan dalam laporan Polis, baik tak payah!!! Suruh budak sekolah tadika pun boleh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. NOW SDN. BHD. DICABAR BUAT LAPORAN SPRM!!!

      Pengarah 'Syarikat NOW Sdn. Bhd.' Jangan Buat Perangai Beruk!
      Buat laporan kepada SPRM kalau betul dia ada bukti!!!
      Sejak dua tiga hari ni, itu persoalan yang dibangkitkan dikalangan rakyat mengenai tindakan pihak NOW Sdn Bhd yang membuat dakwaan terhadap beberapa orang pemimpin UMNO.

      "Syarikat" yang mendakwa diri mereka sebagai 'Pejuang Keadilan' itu sejak kebelakangan ini banyak mendedahkan skandal berkaitan dengan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM).

      Persoalannya, kenapa pihak 'Syarikat' tersebut tidak membuat sebarang laporan mengenai pendedahan yang dilakukan terhadap Yayasan dan juga pemimpin UMNO yang dimaksudkan?

      Sebaliknya, mereka hanya dilihat sekadar menyalak didalam laman media dengan membuat dakwaan kononnya mereka mempunyai bukti kukuh berkaitan dengan tuduhan yang dilakukannya.

      Andaikata benar pihak 'Syarikat' tersebut mempunyai bukti yang kukuh, maka sewajarnya mereka perlu membuat laporan kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Biar perkara itu disiasat dan dibawa ke mahkamah bagi membuktikan bahawa mereka berada dipihak yang benar. Bukannya hanya sekadar berselindung disebalik kenyataan media.

      Takkan pulak pihak 'Syarikat NOW Sdn. Bhd.' tu tak percaya dengan SPRM? Bukan ke sebelum ini puak - puak Pakatan Haprak tu memuji tindakan SPRM yang menjalankan siasatan terhadap 1MDB?

      Jadi, kenapa mereka tidak membuat laporan kepada pihak SPRM tu? Adakah mereka TAKUT nak buat laporan kepada SPRM berkaitan dengan tuduhan yang dilemparkan terhadap YaPEIM?

      Atau, adakah pihak 'Syarikat NOW Sdn Bhd' itu sendiri mempunyai agenda peribadi yang sengaja disembunyikan dari pengetahuan orang ramai dengan mengambil tindakan BACUL sedemikian rupa?

      Adakah mereka hanya setakat nak cari 'Publisiti Murahan' dengan membuat kenyataan media dan melemparkan tuduhan terhadap pemimpin UMNO yang telah dikaitkan sebelum ini?

      Kalau setakat nak cari Publisiti Murahan serta mendapat perhatian dari kalangan rakyat, baik tak payah sibuk la nak mendakwa diri mereka sebagai 'Pejuang Keadilan'. Kalau nak ambik tindakan itu pun diorang tak berani, tak payah la nak berlagak macam pejuang pulak!!!

      Delete
  2. Kalau kita tengok laporan kewangan dari Jabatan Kutipan Zakat di Malaysia tidak akan menunjukkan jumlah baki yang dibawa dari tahun sebelumnya. Mereka hanya tunjuk jumlah kutipan zakat untuk tahun ini dan jumlah yang dibelanjakan untuk tahun ini. BAKI JUMLAH MEREKA TIDAK AKAN TUNJUK DAN JUGA MERERA TIDAK AKAN CARRIED FORWARD UNTUK TAHUIN BERIKUTNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN Imayam Boy DAP dah bersuara

      Zakat mana bolei carry forward to next fiscal year. All zakat monies must be fully disbursed within 1 year fiscal year Islamic calendar.


      Macai PAN Imayam fardu ain pun tak lepas

      Delete
    2. OI ANAOM 11.09.
      "All zakat monies must be fully disbursed within 1 year fiscal year Islamic calendar."
      Kalau betullah apa yang awak cakap tu. kenapa mereka tak tunjuk baki yang mereka disbursed dan kat mana mereka disbursed duit itu?

      Delete
    3. Mana ada baki bodohhh. Semua zakat kena bayar Dlm haul (Islamic Fiscal Year}. Kao tak Tanya, kalau Tanya sure dapat

      Delete
    4. Oi ANOM 12.30.
      Contoh Zakat Kuala Lumpur 2013:
      Duit Masuk: RM 484,632,029.53
      Duit Keluar: RM 435,442,275.00
      Baki : RM 49,189,754.60

      MANA PERGI DUIT BAKI UNTUK TAHUN 2013?
      ITU BARU SATU TAHUN.
      BELUM LAGI TAHUN TAHUN SEBELUMNYA.

      Delete
    5. YaPEIM "LIBAS'" DUIT ANAK YATIM???

      Adakah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia tu libas duit 'Anak Yatim'? Itu persoalan yang dibangkitkan oleh pihak tertentu berkaitan dengan Yayasan tersebut sebelum ini.

      Tapi, jauh mana mereka tahu mengenai kewujudan YaPEIM tu sebenarnya? Adakah benar yayasan itu hanya ditubuhkan bagi menguruskan duit bantuan kepada Anak Yatim dan orang Miskin semata - mata? Meh kita baca sikit fungsi YaPEIM ni:
      Menangani Persoalan Masyarakat secara Realistik, Bersepadu, Strategik dan Profesional melalui Usaha Meningkatkan Taraf Sosioekonomi, Mengukuhkan Tradisi Keilmuan, Memantapkan Kebajikan Ummah dan Membangunkan Institusi Islam demi Kepentingan Pembangunan Ummah.


      Memperkukuhkan Asas Kekuatan YaPEIM melalui Usaha Memantapkan Pengurusan secara Menyeluruh meliputi Aspek Pengurusan Kewangan dan Pelaburan serta Pentadbiran secara Umum.
      Selain itu, YaPEIM juga turut menyediakan sistem Pajak Gadai Islam berdasarkan kepada sistem Ar-Rahnu dengan kerjasama bank tempatan seperti Bank Islam dan Koperasi YaPEIM.
      1. Menyediakan kemudahan mikro kredit secara mudah, cepat dan amanah kepada masyarakat terutamanya golongan yang berpendapatan rendah untuk kegunaan sebagai modal perniagaan secara kecil- kecilan dan lain-lain aktiviti yang produktif bagi membangun sosioekonomi ummah.
      2. Sebagai alternatif kepada masyarakat untuk memenuhi keperluan tunai melalui transaksi gadaian yang berlandaskan hukum syarak. - rujuk risalah, disini.
      Maknanya, YaPEIM ni ditubuhkan bukan hanya sekadar untuk mengutip duit derma dari rakyat seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab. Sebaliknya, diorang ada jugak meniaga.

      Dalam erti kata lainnya, YaPEIM ni bukan la sekadar berfungsi mengutip duit Anak Yatim je. Tapi diorang pun ada jugak buat benda lain bagi menjana pembangunan sosioekonomi umat Islam.

      Jadi tak salah jika kita kata, pihak yang mendakwa YaPEIM hanya sekadar berfungsi mengutip duit Anak Yatim itu mempunyai agenda tersembunyi untuk menjahanamkan institusi Pembangunan Ekonomi umat Islam di Malaysia ni!!!

      Delete
    6. Anon 11:44 dan 12:30, anda berdua betul kerana satu soal berkaitan laporan lengkap on paper and satu lagi menerangkan pengagihan zakat ikut hukum. System kerajaan menggariskan kutipan zakat dibenarkan dikumpul untuk tahun berikutnya sebagai persiapan darurat dan bayaran pentadbiran tetapi tersembunyi semua itu dalam laporan tahunan. Sebelum ini saya juga berfikir seperti saudara berdua hingga saya sendiri mendapatkan maklumat secara lisan dipejabat berkaitan. Allahhuwaalam samada benar penerangan itu atau sekadar retorit nampak logik yang disampaikan.

      Delete
  3. ADUN DAPigs KEMBALI 'MENGUTUK' MUFTI PAHANG!!!

    Kalau dah namanya "BARUA" tu, maka "BARUA" la jugak!!!
    Lepas KALAH dalam pemilihan di peringkat Negeri untuk merebut jawatan Pengerusi baru - baru ini ekoran 'diugut' oleh ahli DAPigs sendiri, mungkin membuatkan Si ADUN DAPigs ni 'Panas' sikit.

    Malah cubaan dia untuk meraih undi Popular dikalangan para perwakilan DAPigs juga GAGAL walaupun dia cuba mencetuskan kontroversi berkaitan dengan isu khutbah Aidiladha sebelum ini.

    Hakikatnya, nasib Si ADUN DAPigs tu tidak seperti Tony Puaka yang menimbulkan isu debat 1MDB berjaya menaikkan nama dia dan dipilih untuk mengekalkan jawatan Pengerusi Negeri.

    Maka, mungkin untuk membuktikan yang Si ADUN DAPigs tu tetap 'Taat Setia' kepada perjuangan parti membuatkan dia kembali membangkitkan isu berkaitan dengan khutbah tersebut.

    Tapi kali ini, Si ADUN DAPigs tu bertindak 'Lebih Biadap' dengan mengutuk isi kandungan khutbah tersebut. Bahkan dia juga turut menggelar Mufti Pahang sebagai 'Mufti Pasir Berdengung'.

    Gelaran itu jelas ditujukan kepada Mufti Besar Pahang hanya kerana telah memberikan nasihat kepada Si ADUN DAPigs tu supaya 'Beristighfar dan Meninggalkan DAPigs' tu sebelum ini.

    Dan dalam kenyataan itu juga, Si ADUN DAPigs tu secara terbuka turut membuat dakwaan terhadap Mufti Pahang yang katanya tidak dapat membezakan diantara 'Ideologi' dan 'Akidah'.
    “Saya pun terkejut sebenarnya. Pada raya (Aidiladha) lepas, saya tak beraya di Pahang, saya beraya di Negeri Sembilan, di tempat isteri saya. Jadi saya tak tahu khutbah itu khutbah apa lah... saya dimaklumkan kemudian.


    “Sebenarnya ada beza di antara ideologi dan akidah. Mungkin ‘Mufti’ daripada ‘Pasir Berdengung’ dia tak reti apa itu ideologi dan apa itu akidah.. Saya terpaksa sebut ‘mufti’ itulah, sebab dia daripada Negeri Pasir Berdengung kata P.Ramlee,” katanya.
    Jelas dari kenyataan dikeluarkan oleh Si ADUN DAPigs tu membuktikan bahawa puak - puak DAPigs ni tak menghormati institusi Islam di Malaysia bahkan di Negeri Pahang sendiri.

    Jika tidak, kenapa pulak sampai tahap Si ADUN DAPigs tu sendiri sanggup memberi gelaran sedemikian hanya kerana dia tak puas hati terhadap isi kandungan yang telah dikeluarkan?

    Yang herannya, sebelum ini Si ADUN DAPigs tu kuat sangat menyalak macam Anjing tak tentu arah kata nak saman pihak JAIP. Tapi, kenapa sampai hari ni dia tak ambik pun tindakan tu? Kalau dia setakat bercakap je, baik tak payah!!! Kerat je buah kerandut tu bagi Anjing!!!

    ReplyDelete
  4. Pandirkutty imayam tu lebih kpd nak kacau bilaukan pas sj.supaya tindakan mereka yg jd pengkianat itu tdk nampak sgt buruk maka mereka perlu mburukkan org lain pula.bila mereka sedar modal mereka itu tak laku mereka akan diam sendiri.biasalah nyamuk mmg suka buat kacau sj.kita bertahan sj hingga semuanya menjadi baik.tdk ada apapun mereka itu sudah jd badut sj gara gara taksub ekonomi dap.padahal cina n org bkn islam bkn dap sj.byk mereka tolak dap yg suka ambik kesempatan itu.peliknya org melayu pula boleh sokong mereka.knpa nak sokong kump org yg terang terang menolak islam melainkan mereka mempunyai pemikiran yg keliru atau agenda mementingkan diri yg lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ratib qaul dap dan pan pasti ada dlm setiap berita omk ...bila nak habis bro??

      kalau bro pegi usrah pun lagi bagus...

      Delete
  5. Apa hal nak kecoh2 ...ini semua menunjukkan yg yapeim ni dah global. Buat kursus kat Paris lagi ...macam tulah yg najib nak ....melayu glokal !!!!

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...