KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 14 November 2015

GARA-GARA KERAJAAN NEGERI PAHANG GAGAL SELESAIKAN MASALAH PENCEMARAN TERUK AKIBAT BAUKSIT PENDUDUK BERANG BAKAR LORI ANGKUT BAUKSIT.



Penduduk di daerah Kuantan bertindak membakar lori yang membawa bauksit kerana ‘berang’ gara-gara masalah itu gagal diselesaikan oleh kerajaan negeri.

Selain bakar, , penduduk yang marah dengan pencemaran teruk akibat bauksit bertindak merosakkan lori dengan membaling batu.

Kejadian itu dimaklumkan oleh Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh menerusi Facebooknya tanpa menyatakan tempat kejadian dan bila kejadian itu berlaku.

Tiada kematian atau kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu.

Berdasarkan gambar-gambar yang dimuatnaik, kejadian itu dipercayai berlaku di kawasan felda.

Menerusi statusnya, Fuziah melahirkan kekesalan kerana kerajaan negeri menyelesaikan gagal masalah itu yang membawa pula kepada sosial selain pencemaran teruk.

“Adakah anak cucu kita akan membesar di dalam persekitaran ganas ini semata-mata kerana Kerajaan Negeri Pahang gagal mengawal aktiviti perlombongan bauksit ini? Ia menimbulkan masalah sekunder iaitu masalah sosial pula. …

“Sudahlah masalah pencemaran kita terpaksa hadapi. Kemudian masalah keselamatan penduduk dan masalah kesihatan akibat debu.

Sekarang timbul pula masalah sosial. Ya Allah lindungi lah kami warga Kuantan dari tangan-tangan yg tamak dan rakus. Yg hanya berfikir tentang keuntungan semata,” tulis Fuziah.

Masalah pencemaran akibat perlombongan bauksit menjadi masalah penduduk di beberapa tempat di Kuantan seperti di Gebeng, Pelabuhan Kuantan, Gambang, Felda Bukit Goh, Felda Bukit Kuantan dan Felda Bukit Sagu.

Walaupun kerajaan negeri menetapkan beberapa peraturan ketat bagi mengawal pencemaran akibat perlombongan bauksit, namun ia didakwa tidak berkesan.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob pernah dilaporkan berkata kerajaan negeri tidak teragak-agak menghentikan perlombongan bauksit jika masalah pencemaran tidak. selesai.

7 comments:

  1. ya betul bauksit mmg racun tapi tidak sebisa arsenik yang dibawa oleh mokhtar arsenik yg berguling2 depan pejabat agung pas di chow kit ari tuh...

    ReplyDelete
  2. adnan,samseng,main wayang,,dia ada kepentingan

    ReplyDelete
  3. Tangkap yg bakar lori tu..Jalan berdebu bukan alasan utk bertindak sesuka hati. Yb kuantan patut sekolahkan penduduknya agar patuhi undang2 bukannya sokong.

    ReplyDelete
  4. Bodoh!!! Apa salah lori??? Kalau benar berani dan dah marah sgt pergi bakar jabatan berkenaan atau org yg berkaitan. Ini bakar lori siapa yg rugi??? Bodoh sebab tu senang dibuli sdr juga yg susah.

    ReplyDelete
  5. Bodoh... bakar lori lepas ni kene tangkap, sape nak bagi anak bini ko makan.. ko degar ckp pembangkang.... pembankang ni kerja dia kasi panas bikin panas

    ReplyDelete
  6. Kamu tak alami seperti yang dialami mereka...Cuba pula kamu yang mengalami masalah pencemaran ITU..apa usaha and?

    ReplyDelete
  7. Ini sebab banyak sangat tengok filem Hantu kak limah balik kampong le ni, kita bakor...Adnan mb memang tak guna kuat ampu tuanku, orang Pahang tahu siapa dalang dan siapa yang wayang, tau lah nanti tinggi rendah nasib

    ReplyDelete