KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 23 November 2015

RENTAK ALUNAN POLITIK DAP SEJAK AKHIR-AKHIR INI MENUNJUKKAN SEOLAH-OLAH BUKAN MENUJU KE PUTRAJAYA TETAPI SEKADAR PERTAHANKAN PULAU PINANG SAMBIL MAU TENTUKAN SIAPA MB SELANGOR PADA PRU KE-14 NANTI.



Hasil kaji selidik menunjukkan DAP bakal menjadi juara jika jumlah kerusi yang dimenangi bertembung dengan parti goyah Barisan Nasional (
SUPP, MCA, MIC, Gerakan dan PPP).dijadikan ukuran. PAS pula menjadi juara jika jumlah kerusi yang dimenangi bertembung dengan parti kuat BN ( UMNO, PBRS, PBB, SPDP, PRS, UPKO dan PBS) dijadikan ukuran. Manakala PKR pula menjadi naib juara untuk kedua-kedua kategori berkenaan.


Selain itu, hasil kajian juga menunjukkan PKR dan PAS adalah parti paling tertekan kerana terpaksa menghadapi parti kuat BN (UMNO, PBRS, PBB, SPDP, PRS, UPKO dan PBS) melebihi 80% jumlah kerusi yang mereka bertanding.

DAP pula mempunyai tugas lebih ringan dan mudah, di mana 84% kerusi yang ditandingi hanya bertembung dengan parti goyah BN (SUPP, MCA, MIC, Gerakan dan PPP).

PAS sudah biasa dengan situasi begini, kerana realiti politiknya, kerana lawan mereka adalah  UMNO di kerusi majoriti pengundi Melayu.

Hari ini, hanya 14 kerusi yang tinggal di tangan PAS. 7 di Kelantan, 3 di Terengganu, 1 di Perak, 1 di Pahang, 1 di Selangor dan 1 di Kedah.

Enam kerusi PAS di Parit Buntar (Perak), Sepang, Shah Alam, Kota Raja (Selangor), Kuala Terengganu (Terengganu) dan Kuala Krai (Kelantan) melompat ke PAN. Manakala kerusi Tumpat (Kelantan) beralih ke PKR.

Ini bermakna, tiada kerusi PAS yang dapat menarik minat DAP kerana kebanyakan kerusi PAS di kawasan campuran sudah pun dimiliki PAN, yang kini mengambil alih ejekan masyarakat sebagai “kuda tunggangan DAP” daripada PAS, jika persepsi dijadikan sebagai bacaan politik semasa.

Tetapi senario ini agak berbeza dengan PKR.

PKR adalah parti yang menanggung beban tertinggi di kalangan pembangkang dengan hakikat 79 kerusi daripada 98 kerusi parlimen yang ditandinginya berdepan dengan parti kuat BN.

Di kebanyakan 79 kerusi ini, PKR memerlukan sokongan penyokong PAS dan juga ahli UMNO yang kecewa dan marah jika mereka berikhtiar untuk menang. Tanpa bantuan PAS, peluang PKR di 79 kerusi ini akan menjadi tipis. Jika PKR mengambil sikap DAP bermusuh dengan PAS, peluang PKR memang di 79 kerusi ini akan menjadi sangat tipis dalam keadaan 3 penjuru.

PKR hanya mempunyai hak bertanding berdepan dengan parti goyah BN di 19 kerusi, yang rata-ratanya kerusi campuran dengan peratusan pengundi bukan Melayu yang tinggi. Kerusi ini boleh dimenangi dengan mudah jika PKR dan DAP meneruskan kerjasama dengan anggapan sentimen orang bukan Melayu terhadap BN terus kekal di Pilihan Raya Umum ke-14.

Oleh itu, PKR perlu mencari jalan untuk meringankan bebannya.

Jalan terbaik ialah PKR mengadakan rundingan semula dengan DAP supaya parti itu melepaskan bolotan dan penguasaan terhadap 42 kerusinya bertanding melawan parti goyah dan dibahagikan secara sama-rata kepada PKR.

Sebagai balasan, PKR pula melepaskan sebahagian kerusi berdepan dengan parti kuat BN kepada DAP.

Contohnya, PKR boleh meminta DAP melepaskan 10 kerusi (5 kerusi yang DAP tewas, dan 5 kerusi yang DAP menang) bertanding dengan parti goyah BN kepadanya. Sebagai balasan, PKR memberikan hak bertanding di 20 kerusi (yang PKR tewas) berdepan dengan parti kuat BN. Pertukaran barter 1 kerusi berdepan dengan parti goyah BN dengan 2 kerusi berdepan dengan parti kuat BN adalah satu tukaran yang adil dan logik terima akal.

Dengan cara ini, DAP dapat meningkatkan jumlah kerusi yang ditandingi mereka daripada 50 ke 60 di seluruh negara, dengan 53% atau 32 kerusi berdepan parti goyah BN dan bakinya berdepan dengan parti kuat BN. Ini jauh lebih seimbang berbanding statistik hari ini di mana 84% atau 42 daripada 50 kerusi DAP adalah bertembung dengan parti goyah BN.

Manakala, PKR pula dapat mengurangkan beban dengan mengurangkan jumlah kerusi ditandinginya daripada 98 ke 88, dengan 33% atau 29 kerusi berdepan parti goyah BN dan bakinya berdepan dengan parti kuat BN. Keadaan ini jauh lebih sihat bagi PKR berbanding PRU13 di mana mereka bertembung dengan parti kuat BN di 81% atau 79 daripada 98 kerusi mereka bertanding.

Pembahagian semula kerusi ini boleh membawa persaingan lebih sihat antara PKR dan DAP, dan penentuan parti mana yang lebih kuat melalui jumlah kejayaan kerusi dimenangi daripada parti kuat BN.

Rundingan ini boleh berjaya sekiranya kedua-dua pihak masih mengidamkan Putrajaya. Namun, berdasarkan perkembangan dan alunan politik DAP semasa, mungkin PKR akan tepuk sebelah tangan kerana rakannya sudah memberikan gambaran seolah-olah mereka tidak lagi memikirkan untuk ke Putrajaya.

Sebaliknya, rakan mereka kemungkinan besar memulakan percaturan mendapatkan hak untuk menentukan siapa yang patut menjadi menteri besar Selangor yang baharu di PRU14 di samping mengekalkan kuasa di Pulau Pinang secara bersendirian.

30 comments:

  1. Sila ambil perhatian serius ... mulai sekarang mana-mana komen yang tidak ada kena mengena dengan artikel akan dipadamkan termasuklah komen maki hamun, melucah dan geng-geng togel dan juga komen-komen yang sama ditempel berulang kali .... Omak menjemput kepada semua penjenguk blog ini kita berhujah secara bertamadun dan berhemah .... kita bertukar-tukar pendapat demi mencari titik persamaan dan kebenaran ... Harap maklum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo komen2 kutuk pan dap laju je omakkau. Haje singkat akal mcm maslan je omakkau nih.hahahaha

      Delete
    2. Mana leh kutuk dap...haram kata ulamak besar imayam...malah dihukum sekulit dgn umno bak kata penasihat ulamak...tuan garu joseph lge

      Delete
    3. Omakkau jgn cam gitu nanti peminat omakkau lari.tak meriahlah bloq omakkau jgn tiru cam geng sebelah hanya tahu nak syok sendiri.akhirnya jd kedai lalat cam tb tu.biarlah org nak kutuk kita sabar n bertahan.kebenaran akan mng.geng tokong akan tetap kalah

      Delete
    4. Ingatkan JKK Pas Pulau Pinang ni 2, 3 orang saja sebab menang pun satu kerusi saja....

      Rupanya ada 1,083....WOW...WOW...

      Berapa orang ahli DAP dilantik jadi JKK di Kelantan?

      Berapa orang ahli PKR dilantik jadi penghulu di Kelantan?

      Bodoh betul Lim Guan Eng bagi makan ahli-ahli Pas ni sedangkan hari-hari pemimpin Pas mengutuk DAP.

      Delete
    5. Jawapan kepada Anon 13:27

      PAS BAGI 'PENAMPOR JEPUN' PADA REJIM DAPigs!!!

      ngat semua orang PAS ni hanya sanggup jadi Pak Angguk Saja kepada puak - puak Rejim DAPigs di Pulau Pinang tu ke? Ingat semua sanggup jadi Barua yang sayang pada jawatan dunia?

      Jangan mimpi la!!! Hanya mereka yang sayang pada jawatan duniawi je yang sanggup jadi Macai kepada puak - puak Kafir Harbi tu sehingga merelakan diri mereka di-BOHSIA-kan oleh Rejim DAPigs tu.

      PAS Kepala Batas malam tadi mengumumkan pendirian untuk menarik diri daripada memegang jawatan dalam Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), berkuat kuasa serta-merta.

      Yang Dipertua PAS Kawasan Kepala Batas, Bukhori Ghazali berkata keputusan itu dibuat kerana PAS bukan lagi dianggap sebagai rakan sekutu dalam kepimpinan Rejim DAPigs Pulau Pinang..

      Beliau berkata, perkara itu telah diputuskan secara sebulat suara oleh semua kepimpinan parti dalam mesyuarat PAS Bahagian Kepala Batas yang diadakan pada bulan September yang lalu.
      "Tindakan ini dibuat selepas Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengumumkan PAS bukan lagi rakan dalam kepimpinan kerajaan negeri tanpa terlebih dulu mengadakan perbincangan dengan komponen pakatan serta terus mengumumkan Pulau Pinang sebagai Kerajaan Pakatan Harapan.
      "PAS tidak sewajarnya dilihat masih melukut di tepi gantang. Mana mungkin JKKK dalam DUN yang PAS bertanding boleh berkhidmat di bawah penyelarasan ADUN DAP yang memantau dan menyelaras segala urusan JKKK serta dalam masa sama meminta pemimpin PAS Kawasan menolak kepimpinan ulama," katanya pada sidang media di sini, malam tadi.
      Beliau berkata, tindakan ini juga dibuat demi menjaga maslahah ahli daripada terus dituduh dengan pelbagai tohmahan kerana bekerja di bawah pimpinan kerajaan negeri yang berterusan menunjukkan sikap negatif terhadap kepimpinan tertinggi PAS.
      "Keputusan ini juga dibuat demi menjaga wehdah jemaah supaya ahli PAS tidak lagi disogok dengan pelbagai cubaan yang memungkinkan perpindahan ahli kepada parti lain," katanya.
      Sebelum ini, PAS Kawasan Kepala Batas telah diberi mandat mengepalai dan menganggotai 10 JKKK di kawasan Parlimen itu. Tapi semua itu tak kekal lama. Mereka ambik tindakan untuk meninggalkan jawatan tersebut kerana tak setuju dengan Rejim DAPigs yang semakin SOMBONG!!!

      Delete
    6. Sepatutnya sudah lama orang ramai boycott (pulau) parti Roket yang bersifat perkauman kerana merobohkan berpuluh-puluh kampung Melayu, berusaha menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu penduduk asal Msia, mengejek atau menghina khutbah Jumaat dll dan menentang perlaksanaan hukum Allah untuk orang Islam di negara ini.

      Apa akan berlaku jika parti Roket berkuasa di negara ini? Kita masih ingat tentang orang Melayu Singapura yang ditindas oleh parti pemerintah kafir.

      Malangnya terdapat segelintir orang Melayu sanggup menjadi badut dan pelawak parti Roket untuk menipu orang-orang Melayu dan menfitnah parti Islam dan menentang hukum Allah. Apakah jenis manusia ini? Munafikkah?

      Delete
    7. berapa harga hampa PAN supaya hampa tak bersekongkol ngan DAP...
      kami boleh wat collection...
      mana logik Islam nk naik kalau hampa dok ngan DAP...
      cuba bgtau tgk....
      apa pun , PAS hanya ada projek mega ekonomi utk tumpaskan Amanah skrg nie...
      Kalau Dato Hussam yg jd kepala mmg cukup beres....
      pokok pangkal hati je skrg nie...
      kalau tak reti wat , hmm...
      takkan la aku yg nk kena pegi rencana dan koordinat...
      berapa lapis br sampai...
      berapa tiang dh kena tinggal dh nie...
      sabaq je la...

      Delete
  2. Se nk carik titik inzal omak yoo...bulih x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gang PAN Imayam memaki hamun sapa2/yg sanggup menegur DAP. Co tohnya anon ni

      Delete
  3. Nak harap PAN Imayam tolong PKR, setakat selfie dgn Amoy boleh larrrr president dia tu

    ReplyDelete
  4. Pan wat semak bleh la..wat kacau saja..kerusi pun bwa lari..khianat..loser.tgu pru14 la

    ReplyDelete
  5. Good job omakkau

    ReplyDelete
  6. Blog ni dah jadi blog UG sepenuhnya. Harap korang semua faham. So, jangan kutuk2 pas umno ye...Pan,Pkr,Dap xpe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah DAP dan PAN saja. Sebab DAP racist dibantu oleh hamba abdi mereka yakni PAN

      Delete
  7. kutuk DAP dan Pan tanda kita sayang agama kita

    ReplyDelete
  8. Dalam konteks syar'i (Islam) pun DAP melampau. Dalam konteks perlembagaan pun DAP langgar. DAP ni is too much!!

    ReplyDelete
  9. Coobaan nak amik Mesia mungkin sukar...tapi DAP ingin menguasai P Pinang spt Singapura...sbb tu semua agenda Melayu yg dibawa PAS dan PKR (hingga Adun PKR pun teriak nangis) tidak dilayan...ethnik cleansing kaum Melayu dah betmula di Penang..setelah berjaya ethnik cleansing Melayu dijlnkan DAP bawa referendum di PBB utk pisah dng Malaysia. ..Maka mudah USA mrnguasai Selat Melaka bila Penang di utara dan Sgpork di selatan keluar dari Malaysia. ...halangan DAP sbb petjanjian pajakan Inggris dan Sultan Kedah dulu masih termetri hingga kini...agenda Mencari Kedah Lama perlu diteruskan...Malaysia perlu rapatkan diri dng Pakatan BRICS utk mengekang kuasa USA membuli kjaan Malaysia. ...cuma najib yg terhegeh hegrh bila dipuji Obama...undur Najib undur...BRICS Pakatan Brazil Russia China India South Africa menentang Amerika Syarikat dan sekutu...

    ReplyDelete
  10. Dapsy dapsy akan jd basi.mari kita tengok pakatan haprak akan robek dimana dulu.dipulau pinang ke di selangor ke di pahang ke.lim tokong yg keras kepala baik hang melutut mintak maaf dulu.kezaliman nampaknya akan berbalas.jgn bermain dgn doa org dizalimi.dap ternyata lebih teruk dr umno.umno pertahankan islam dap permainkan islam.tambak laut bina rumah mewah n hotel utk kroni nelayan melayu akan dihalau kemana dgn dedak duit yg tak seberapa.cukup la geng mat sabu saja yg termakan dedak.dapat jd jkkk tepuk bagai mng satu dunia.sekarang kita akan nampak siapa cina yg membela melayu siapa melayu yg membela cina.jika pakatan haprak hancur agaknya krn siapa yg membawa suwey tu.gasaklah korang semoga islam terus subur.Malaysia akan diselamatkan dr cina bukit yg tamak haloba.pulau pinang tak cukup nak merebut selangor pula.semoha yg dikejar tak dpt dikengdong keciciran.

    ReplyDelete
  11. Omakkau biarlah geng mat sabu nak tumpang ratib ug ug kat sini.kesian depa.bloq depa geng depa sj yg pergi tak ada org kisah hanya syok sendiri.kat bloq sinipun bkn ada yg kisah sgt dgn ratib ug depa tu.biar la depa sakit tekak ratib ug ug.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 12.33 gelak la skit. La ni orang tak layan dah Mat Sabu.

      Popularity Mat Sabu kerana PAS Dan bukan sebaliknya.


      Vannakam

      Delete
  12. yang rajin ratib dan dapat restu Omak ni komen geng pascai dan menocai.

    Psot komen tepek berkali-kali pun okay jer...

    Komen dari PAN dan PKR selalu kena delete sebab Omak sakit jantung nengoknyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai PKR wokey yg tak wokey tu PAN Imayam Jubur Kuali.

      Biasalah PAN, kaki fitnah

      Delete
    2. Ahli pan imayam hati tisu. Mudah merajuk macam budak kecik. Dah pergi rebut jawatan jkkk yang disediakan tokong besar pulau pinang. Loser

      Delete
  13. Dah serupe cam Din ayam OMAK KAU ye .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zainol Abidin, Mat Sabu tak ajak kao selfie dgn Amoy laga Dada ka??

      Delete
    2. Mintak maaf ya abang mat sabu tidak mahu berselfie dengan yang ada balak. Takut berlaku adegan balak berlaga balak nanti dicap golongan nuar pulak. Taste abang sabu kita hanya pada amoi berapam manis sahaja, apam cokelat kusam berbungkus dari atas ke bawah dalam pan abang mat tak mahu, tak ada nafsu katanya.

      Delete
  14. DAP tau susah nak monang PRU14. Setuju Omakkau diorang cumo nak amek ambil alih Penang secara total tanpo PKR dan PAS serta rampas Selangor dari tangan PKR. Itu sajo. Kalau nak di ikut perkembangangan DAP ...mmg PKR bakal mereput PRU akan dtg ibarat bas xdo haluan bak kato Haji Hadi. PAS terus relevan UMNO masih solid.

    Pian

    ReplyDelete
  15. Pendapat peribadi. Hidupkan kembali cdgn penubuhan UG. UMNO BN PKR PAS sembelih DAP PAN..kasi ajar si samseng LGE. Aku benci sungguh mnatang tuu..dia ingat nk jadi hero Malaya.

    ReplyDelete