Saturday 21 November 2015

KERAJAAN PAKATAN HARAPAN TANPA PAS PULAU PINANG PIMPINAN LIM GUAN ENG MENERIMA TAMPARAN HEBAT APABILA SEORANG ADUN DAP MENYOKONG DAN LIMA ADUN PKR BERKECUALI USUL DIBENTANGKAN ADUN BN.



Perpaduan, kesepakatan dan kemuafakatan kerajaan Pakatan Harapan Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng menerima tamparan hebat pada hari terakhir sidang Dewan Undangan Negeri malam tadi , apabila seorang ADUN DAP menyokong, dan lima ADUN PKR berkecuali, pada gerakan penting menentang penambakan tanah yang dibentangkan oleh pembangkang Barisan Nasional.

Penambakan tanah telah menjadi kontroversi utama di negeri itu tetapi sebelum itu Ketua Menteri Lim Guan Eng telah meramalkan bahawa usul itu akan dikalahkan dengan sebulat suara.

Guan Eng, Setiausaha Agung DAP, telah memberi amaran kepada ahli-ahli Pakatan Harapan bahawa mereka akan berhadapan dengan tindakan jika mereka menyokong usul itu. "Jika anda berdiri dengan Umno, anda akan membayar harganya," tegas Lim ketika perbahasan, di mana sebelum ini beliau terlibat dalam satu pertengkaran dengan ADUN Pulau Betong, Muhammad Farid Saad, yang telah membentangkan usul tersebut.

Walau bagaimanapun, aktivis alam sekitar Teh Yee Cheu (DAP-Tanjung Bungah) mengundi usul itu, bersama-sama dengan pembangkang. Dia teringat petikan bekas Pengerusi Kebangsaan parti, mendiang Karpal Singh, yang pernah berkata "tidak ada kawan atau musuh yang kekal, tetapi mesti ada prinsip-prinsip yang kekal."

Beliau kemudiannya memohon maaf atas "kesilapan" beliau.

ADUN-ADUN PKR yang berkecuali adalah ketua whip Ong Chin Wen (Bukit Tengah), Dr Norlela Ariffin (Penanti), Cheah Kah Peng (Kebun Bunga), T Jayabalan (Batu Uban) dan Lee Khai Loon (Machang Bubuk).

"Keputusan undi menunjukkan tidak semua bersama-sama dengan ketua menteri," kata Farid dalam nada jenaka.

Usul Faridialah menggesa kerajaan negeri untuk menjalankan pendengaran awam untuk mendapatkan maklum balas, pandangan dan cadangan sebelum memulakan projek penambakan.

Kerajaan negeri juga digesa untuk menjalankan kajian yang menyeluruh, terutama mengenai kesan alam sekitar dan sosial yang disebabkan oleh projek-projek penambakan setelah selesai, dan untuk menghentikan segala perancangan projek penambakan berlaku dalam perancangan sehingga kajian ini telah diselesaikan.

Usul itu menuntut bahawa kerajaan negeri tidak meluluskan sebarang projek penambakan sebelum mendengar daripada rakyat dan mempertahankan hasil kajian itu.

Seramai 38 ADUN hadir ketika usul itu dibentangkan dan dibahaskan. Roslan Saidin (BN-Pinang Tunggal) tidak hadir.

Baki 18 orang Ahli Dewan DAP mengundi menentang usul BN, bersama-sama dengan Timbalan Ketua Menteri I Mohd Rashid Hasnon (PKR-Pantai Jerejak), exco Abdul Malik Kassim (PKR-Batu Maung), Dr Afif Bahardin (PKR-Seberang Jaya), dan Timbalan Speaker Maktar Shapee (PKR-Sungai Bakap). ADUN tunggal PAS Mohd Salleh Man di Permatang Pasir juga mengundi menentang usul tersebut.

Pada sidang akhbar lewat malam tadi, selepas Dewan Undangan Negeri telah ditangguhkan sine die, Teh menjelaskan mengapa beliau menyokong usul itu.
"Saya mengundi untuk kepentingan alam sekitar. Selepas perbincangan, saya dapati saya telah membuat "kesilapan" dengan mengundi ya. Saya memohon maaf kepada parti untuk kepentingan parti.

"Saya difahamkan akan ada azab dan balasannya apabila seseorang membuat kesilapan. Sebagai setiausaha penganjur DAP negeri, saya akan menerima keputusan bakal diambil Pengerusi DAP Negeri dan Setiausaha Agung DAP untuk menjalankan hukuman. "

Pengerusi DAP negeri yang juga anggota Exco Kanan Kerajaan Pulau Pinang Chow Kon Yeow (DAP-Padang Kota), dan kesemua ADUN lain ahli-ahli dari DAP turut hadir pada sidang media tersebut.

Ketua Menteri Pulau Pinang Guan Eng, berkata parti itu akan "mengambil kira" permohonan maaf Teh. "Bukan mudah bagi seseorang untuk mengakui kesilapan dan memohon maaf," katanya, menjelaskan bahawa Teh tidak dapat membatalkan undinya untuk usul itu.

Kepimpinan PKR negeri dijangka membincangkan sikap berkecuali yang diambil oleh para ADUnya itu.

Ong Chin Wen kemudian menjelaskan kepada media bahawa beliau dan empat lagi berkecuali selepas parti itu setelah mendapat pandangan dari pucuk pimpinan tertinggi partinya sambil menasihatkan mereka "untuk mengundi mengikut suara hati anda." Beliau berkata, lima telah memilih untuk berkecuali selepas mengambil kira senario politik semasa dan kepentingan awam.

ADUN UMNO yang membawa usul berkenaan Farid berkata parti itu menang dalam kekalahan kerana BN mendapat sokongan daripada penyokong DAP manakala lima orang PKR berkecuali.

Beliau berkata keputusan itu dengan jelas menghantar isyarat kepada kerajaan negeri bahawa ia tidak boleh sesenang hati dengan sewenang-wenangnya melakukan sesuatu hanya kerana ia menerima 60% undi popular di Pulau Pinang pada pilihan raya umum lepas.

15 comments:

  1. The undemocratic of democratic party.
    Maknanya cakap tak serupa bikin la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAPigs KERAT PERUNTUKAN KAWASAN PERKAMPUNGAN!!!

      ADUN daripada PKR Dr Norlela Ariffin mempersoalkan Bajet 2016 Rejim pimpinan DAPigs yang tidak memberi peruntukan kepada kawasan perkampungan untuk mewujudkan produk pelancongan baharu.

      Dr Norlela (PKR-Penanti) berkata dalam Bajet 2016 yang dibentang Ketua Menteri pada 6 November lepas, sebanyak RM31.93 juta hanya diperuntukkan untuk produk pelancongan di bahagian pulau Negeri itu sahaja.

      Turut dipersoalkan sama ada Rejim Pakatan Harapan benar - benar melaksanakan janji untuk memperjuangkan nasib golongan yang tertindas dan paling memerlukan di Negeri ini.
      "Jika ya, Bajet 2016 perlu mencerminkan belanjawan yang memperjuangkan nasib golongan yang paling memerlukan dan bajet yang dapat bantu kawasan yang paling memerlukan," katanya ketika membahaskan Bajet 2016 Pulau Pinang pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.
      Katanya, Rejim DAPigs juga perlu mengiktiraf dan mempromosi industri inap desa sebagai produk pelancongan namun malangnya dalam Bajet 2016, ianya lansung tidak memberi peruntukan khususnya di kawasan kampung.
      "Bajet 2016 ini tidak nampak peruntukan yang jelas untuk pembangunan pelancongan kampung, homestay (inap desa) dan sungai tetapi hanya tertumpu kepada pelancongan di kawasan bandar," katanya.
      ADUN PKR itu juga berkata, kawasan kampung seperti di Penanti tidak harus diabaikan oleh kerajaan negeri kerana ia juga mempunyai potensi untuk menjana pertumbuhan ekonomi.

      Tambahnya lagi, Rejim DAPigs perlu memberi lebih perhatian kepada pembangunan perkampungan dengan membina lebih banyak infrastruktur seperti jalan, parit dan dewan orang ramai.

      Luahan Norlela itu turut mendapat sokongan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid (BN-Teluk Ayer Tawar) yang memahami masalah dihadapi wakil rakyat PKR itu.

      Kesimpulan mudahnya, puak - puak DAPigs tu memang sengaja mengabaikan kawasan - kawasan Kampung yang majoritinya terdiri daripada kalangan orang - orang Melayu. Diorang nak orang Melayu ni merempat!!!

      Delete
    2. Gila2 kebudak2 kan biar melayu senang kayaraya cina india dll hidup susah sebab ini negara melayu yg punya!!!! Hidup melayu hidup malaysia pdtg jgn kacau2 tak suka boleh cabut balik tempat asal!!! Ingat ini negara melayu yg punya suka melayu nak buat apa di bumi ini, baik samun curi rompak dll melayu tetap selamat!!!! Kalau cina jgn harap boleh lepas walapun sekecil semut adakah kes ada bukti pasti di dakwa msk lokap, sebab sini melayu berkuasa hahaha......pulau pinang melayu punya cina india pdtg mana boleh susahkan melayu walaupun melayu malas melayu miskin melayu tak dpt bersaing di negeri ini dap cina mesti bantu bagi wang bagi rumah bagi tanah agar melayu boleh hidup selesa di pulau pinang sebab ini negeri melayu yg punya bukan dap cina yg punya!!! Tgk kerajaan bagi brim bagi rumah bagi hutan bagi mcm2 ini baru kerajaan baik kalau semua free lg bagus sebab ini melayu yg punya!!! Hahaha....mohd melayu yg punya!!!!

      Delete
  2. Aljuboori tu babi belaan DAP...pasal tu org melayu di PPINANG manpos sbb DAP jadikan anjing aljuboori dan baka baka aljuboori sebagai hamba abdi DAP....malang sungguh orn Penang. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 26 Kampung Melayu Penang Hilang Dari Google DAP

      Semalam kecoh disebelah utara tanah air iaitu di Pulau Pinang telah berlaku menghalau rakyat dikampung Mutiara Batu Feringgi macam pelarian oleh kerajaan DAP.

      Ini senarai kampung yang telah DAP lenyapkan di Pulau Pinang dan terdapat 26 kampung melayu Pulau Pinang sudah dilenyapkan apabila krisis kepercayaan kepada pemimpin Melayu di salah gunakan.

      Sekarang PAN Imayam Pulau Pinang tidak dapat membuat apa-apa kerana mereka telah ditutp dengan wang dan kuasa sementara. Lebih teruk PAN Imayam menganggap Abuya Sifoo Bukit Penang Lebih suci dari Sheikhul Azhar.

      Apakah nasib yang akan berlaku dengan anak cucu di Penang ini dan masih ada yang menyanjungi mereka (DAP) untuk terus menguasai Malaysia dalam PRU14 nanti.

      1. Kg Permatang Tok Subuh
      2. Kg Buah Pala
      3. Kg Pokok Assam,Jelutong
      4. Kg Dodol
      5. Kg Binjal
      6. Kg Batu Uban
      7. Kg Tanjung Tokong
      8. Kg Bagan Dalam
      9. Kg Permatang Tepi Laut
      10.Batu Maung
      11.Kg Pulau Jelutong
      12.Kg Lima Kongsi,Sungai Bakap
      13. Kg Teluk Kumbar
      14.Kg Dalca
      15.Kg Sungai Nibong Kechil
      16.Kg Tengah Jelutong
      17.Kg Terang Balik Pulau
      18.Kg Genting,Balik Pulau
      19.Kg Pondok Upeh, Balik Pulau
      20.Kg Padang Benggali, Permatang Pauh
      21.Teluk Air Tawar
      22.Kg Gagah, Bagan
      23.Kg Nelayan, Teluk Kumbar
      24.Kg Selut Sg Pinang
      25.Kg Siam, Pulau Tikus.
      26.Kg Mutiara, Batu Feringghi

      Pengusiran melayu sama seperti PAP buat terhadap melayu singapore tahun 60an atas dasar Urban Development Program.

      Dah tak ada kawasan majoriti melayu lagi seperti Pasir Panjang, Geylang Serai, Bedok, Pulau-Pulau Selatan. Sesetengah nama ghaib terus dari sebutan seperti Tangjung Keling, Pulau Semulun, Pulau Berani, Instead kita ada marina bay sand.

      Luahan rasa rakyat,
      Aku Anak Penang

      Delete
  3. Kena celik mata ....pekong pekong yg konon nya akan mengikut pemerintahan Umar Abdul Aziz kah kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya PAN Imayam Karapole gilakan kuasa sampai sanggup meletakkan Abuya Sifoo Bukit Penang ditahap yg suci.

      Tak Percaya, Di merata2 blog, dikala DAP dihentam, Pencacai PAN Imayam angkat bangkit memaki hamun orang yg kritik roket

      Delete
  4. Kena celik mata ....pekong pekong yg konon nya akan mengikut pemerintahan Umar Abdul Aziz kah kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalahnya PAN Imayam Karapole gilakan kuasa sampai sanggup meletakkan Abuya Sifoo Bukit Penang ditahap yg suci.

      Tak Percaya????? Di merata2 blog, dikala DAP dihentam, Pencacai PAN Imayam angkat bangkit memaki hamun orang yg kritik roket

      Delete
  5. YB DAP Kinrara Tidak Iktiraf Kaum Wanita India Untuk Anggotai PWB?


    Agak mengejutkan apabila tiada kaum India menganggotai Penyelia Pusat Wanita Berdaya (PWB). Adakah ADUN Kinrara, YB Ng Sze Han seorang yang anti India? Kenapa tiada seoarangpun wanita India dilantik di dalam Majlis Penyampaian Watikah PWB hari ini? Untuk rekod, Pusat Wanita Berdaya (PWB) yang dahulunya dikenali sebagai Pusat Komuniti Wanita (PKW) ditubuhkan sebagai pusat aktiviti wanita dengan misi pemberdayaan wanita di negeri Selangor.

    Misi itu kononnya ingin melahirkan wanita berdaya yang mampu meningkatkan kualiti hidup diri, keluarga dan masyarakatnya, khususnya dalam bidang ekonomi, kewangan, kesihatan, kepimpinan, sosial dan teknologi maklumat. Dalam erti kata lain, wanita-wanita India di DUN Kinrara tidak perlu dipertingkatkan kerana mereka tidak mempunyai seorang wakilpun di dalam PWB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Tony Pua Jangan Main-Main Dengan Kaum India' - PKR

      PETALING JAYA 17 Okt - Peniaga kaum India yang sudah meniaga melebihi 15 tahun di Bazaar Hari Deepavali di Sg. Wai menolak pemimpin daripada DAP iaitu Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua ekoran pemimpin mengusir peniaga di sini.

      Bantahan tersebut disuarakan kerana Tony Pua menukar tapak bazaar yang baru iaitu di perkarangan Sungai Way Kuil Sri Sakthi Easwari.

      Setiausaha Parti Kadilan Rakyat PKR Kelana Jaya, S. Murali Subramaniam, berkata kawasan baru tersebut tidak sesuai untuk berniaga kerana kawasan tersebut mempunyai ramai warga asing yang bukan merupakan penganut hindu sekaligus boleh merugikan peniaga.

      "Peniaga-peniaga di sini tidak langsung diberikan sebarang notis dan berbincang untuk menukar tempat yang baru. Tiba-tiba mereka membawa sepanduk dengan mengatakan tempat tersebut telah ditukarkan di kawasan yang kebanyakannya warga Indonesia.

      "Alasan tersebut tidak boleh diterima pakai bagi kami kerana barangan yang akan dijual untuk orang India, bukan Indonesia,"katanya kepada pemberita ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, di sini, hari ini.

      Sementara itu, Timbalan Ketua Cabang PKR Kelana Jaya, Saminathan Kitchn berkata Tony Pua tidak perlu campur tangan urusan tersebut kerana Ahli Majlis Pembandaran Petaling Jaya sudah menghantar memorandum.

      Katanya, memorandum tersebut turut mendapat sokongan daripada 12 Datuk Bandar.

      "Tony Pua jangan cuba-cuba nak kuasai negeri Selangor. Kalau dia nak kuasa sila pergi ke Penang.

      "Lebih baik dia letak jawatan dan pergi Penang. DAP tidak boleh kuasai Selangor!

      "Tony Pua jangan main-main dengan kaum India. Ini tidak akan berakhir sehingga saya akan mendapat tempat berniaga di tempat lama,” tegasnya.
      Manakala, Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Melawati, S. Manikavasagam melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Tony Pua yang melebelkan Saminathan sebagai ‘Gangster’.

      Katanya, Tony Pua perlu menarik balik dalam kenyataannya sebelum ini dan menggesa supaya Menteri Besar Selangor, Azmin Ali supaya masuk campur tangan dalam hal tersebut.

      "Kalau hari ini beliau boleh melebelkan Saminathan sebagai gengster, besok dia juga boleh cakap saya juga gengster.

      "Esok lusa dia kata Azmin pula gengster. Jadi di sini saya tegaskan Tony Pua perlu tarik balik kenyataan itu.

      "Peniaga di sini bukan minta lesen urut, lesen karoke tetapi mereka minta lesen untuk meniaga selama tiga minggu,” katanya.

      Sebelum ini, Tony Pua mendakwa didatangi samseng semasa mengadakan lawatan ke tapak bazar Deepavali baru di Kuil Sri Sakthi Easwari bersama-sama dengan wakil rakyat negeri, Lau Weng San dan exco kerajaan negeri, V Ganabathirao.

      Beliau mendakwa Samy dan Murali merupakan individu samseng yang meyerang beliau dengan membantah penempatan semula bazar Deepavali dari tapak bazaar yang lama iaitu di Jalan SS9A / 13 SS9A / 12.

      "Samy ini dan geng beliau membantah ganas kerana pihak-pihak tertentu hilang periuk nasi mereka mengenakan sewa yang terlalu tinggi kepada peniaga-peniaga dengan memonopoli gerai-gerai di tapak lama," katanya memetik laporan facebook milinya.

      Delete
  6. Pakatan Harapan dah jadi Pakatan Habukpuntarak.. kih kih kih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari artikel2 copy paste kat atas ini terbuktilah DAP adalah pertubuhan paling RACIST di Malaysia ini dan PAN Imayam adalah budak suruhan DAP.

      Kita wajib meolak DAP dan PAN Imayam. Itu adalah kewajipan semua orang utnuk meolak mereka y racist, DImata DAP dan Pan Imayam melalui artikel2 diatas menunjukkan bahawa DAP adalah anti Islam, Anti Melayu dan Anti India.

      Tahunn1980an dulu, Afrika Selatan adalah dibawah regim Apartheid kulit putih. Rejim Apartheid kulit putih dibantu oleh orang2 tempatan yg menyokong petubuhan Bathuland

      Di Malaysia DAP = Apartheid
      Bathuland = PAN IMayam (Tukang lap tapak kaki DAP)

      Delete
  7. Bodoh pas dan umno sama shj. Proses jual tanah kg bukan mudah. Ini kg masa zaman gerakan/bn sudah ditebas. bongok!

    ReplyDelete
  8. Iye ke anon 1744.. tu ler aku kesian cai cai ni mrngamuk melalak mcm anjing gila.dulu masa kerusi umno lebih telah serah kat mca gerakan.semua tu kan cina,kan bodo umno n sekarang mata putih meroyan....melalak tuihhh

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...