Monday 23 November 2015

TAMPARAN HEBAT KEPADA LIM GUAN ENG ..... AHLI PARLIMEN PKR KUANTAN SOKONG PENUH PENDIRIAN 5 ADUN PULAU PINANG



Mantan Naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Kuantan, YB Puan Hajah Fuziah Salleh menyokong pendirian yang diambil oleh lima ADUN parti itu dari Pulau Pinang yang berkecuali dalam proses pengundian usul dikemukakan pembangkang pada sidang DUN, Jumaat lalu.

Kata Fuziah, tindakan pendirian tersebut mengenai pemuliharaan alam sekitar dan patut disokong.

“Dalam amalan sebenar demokrasi berparlimen, ‘check and balance’ oleh perundangan kepada eksekutif adalah perkara biasa dan mesti digalakkan.

“Malah saya percaya bahawa bukan hanya menahan diri, mereka patut mengundi usul itu. Ini adalah manifestasi Nilai Berasaskan Politik,” katanya dalam kenyataan di Facebooknya hari ini.

Terdahulu, Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang mendesak Ketua Menteri Lim Guan Eng menarik balik dan memohon maaf secara terbuka atas keterlanjuran membuat tuduhan melulu terhadap lima wakil rakyat PKR berikutan isu usul tambakan laut.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan AMK di sini hari ini tuduhan itu tidak berasas dan tidak sepatutnya dikeluarkan seorang ketua kerajaan kepada ADUN yang menyokong kepimpinan beliau sejak 2008.

Semalam, Lim berkata PKR mesti menilai dengan teliti keputusan lima ADUN parti itu Lim berkata berdasarkan pendirian itu, lima wakil rakyat PKR itu disifatkan ‘bersama Umno’.

Pada Jumaat lalu, sidang DUN Pulau Pinang menolak usul Muhamad Farid Saad (BN-Pulau Betong) yang mencadangkan supaya semua projek penambakan tanah di laut bagi pembangunan tertakluk kepada perdebatan umum.

Speaker Datuk Law Choo Kiang menolak usul itu selepas 23 anggota dewan menentang, 10 menyokong dan lima berkecuali.

Usul itu juga disokong anggota DAP Teh Yee Cheu (DAP-Tanjung Bungah).

Lima ADUN yang berkecuali ialah Ong Chin Wen (PKR-Bukit Tengah), Dr Norlela Ariffin (PKR-Penanti), Lee Khai Loon (PKR-Machang Bubuk), Cheah Kah Peng (PKR-Kebun Bunga) dan Dr T.Jayabalan (PKR-Batu Uban).

Bagaimanapun, Teh memohon maaf kerana mengundi menyokong usul itu pada sidang media selepas persidangan dewan undangan negeri.

10 comments:

  1. Sila ambil perhatian serius ... mulai sekarang mana-mana komen yang tidak ada kena mengena dengan artikel akan dipadamkan termasuklah komen maki hamun, melucah dan geng-geng togel dan juga komen-komen yang sama ditempel berulang kali .... Omak menjemput kepada semua penjenguk blog ini kita berhujah secara bertamadun dan berhemah .... kita bertukar-tukar pendapat demi mencari titik persamaan dan kebenaran ... Harap maklum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa nak bertukar pendapat jika hanya nak cari titik persamaan? Hanya kebenaran yang dicari. Oleh itu lepas ni janganlah sentap jika sesuatu yang dihujahkan itu adalah haq. Bukannya menegakkan yang batil wahai omak kau.

      Delete
    2. omakkau kata komen yg tak relevan dan bahasa mcm org gila dia nak delete..kalau komen yg x bersetuju dengan artikel dibenarkan..jelas ya bang..blog ni bukan mcm blog sayuti omar..yg bercanggah dengan artikel dia haram dia tak siar..kalau fb blok terus..

      Delete
    3. Baguslah kalau omak kau boleh terima perbezaan pendapat dengan hati terbuka. Maklumlah dah tukar pegangan parti politik sekarang.

      Delete
    4. Hahaha.....takut kena cermuhkah atau omak kau telah memahami kesalahan yg dilakukannya dgn keterlaluan dgn pandangan sdr tanpa melihat sesuatu dgn lebih teliti tidak berat sebelah.

      Delete
    5. Okla tu. Korang tryla Greenboc. Komen yg bodek PAN confirm si Zul approve korang punya komen. Kalau komen yg pedas (bukan mencaci), kirim salam dia nk approve.

      Delete
  2. Jaga2 YB Fuziah. Nanti gang PAN Imayam akan menfitnah YB sebagai UG dan cai!!!

    Puak2 Pan Imayam cukup fanatik dgn Abuya Sifoo Bukit Penang. Ibarat Shiah dgn imam 12

    Kata atau tegur saja DAP, maka macai PAN Imayam akan bertukar Jadi zombie .

    Prngajaran: jgn Jadi macai PAN Imayam yg hanya menngatakan Abuya Sifoo Bukit Maksum Dlm apa2 kesalahan sebagai pemimpin

    ReplyDelete
  3. DAPigs BACUL, TAKAT BERANI DESAK JE!!!

    Kenapa hanya setakat mendesak je jika benar puak - puak DAPigs tu menganggap kenyataan yang dibuat oleh Setiausaha PAS Selangor tu sebelum ini merupakan fitnah terhadap Guan Eng?

    Kenapa DAPigs tidak mengambil tindakan undang - undang bagi membersihkan nama baik Si Tokong DAPigs tu dari difitnah oleh PAS? Adakah puak - puak DAPigs tu terlalu BACUL untuk ambik tindakan sedemikian?

    Itu persoalan yang perlu dijelaskan oleh puak - puak DAPigs tu apabila mereka menuduh kenyataan yang dibuat oleh Setiausaha PAS Selangor sebelum ini adalah fitnah terhadap Guan Eng.

    Dalam satu kenyataan yang dibuat, Penoling Bendahari DAPigs Selangor menafikan dakwaan bahawa parti itu tidak puas hati dengan tindakan PAS menaikkan elaun guru KAFA di Selangor.
    "Saya menyeru agar beliau menarik balik fitnahnya terhadap Guan Eng dan memohon maaf atas tuduhannya yang tidak berasas itu.

    "Ucapan Guan Eng dalam Kongres Kebangsaan Wanita DAP 2015 di Kuala Lumpur pada 15 November lalu hanya menyentuh bahawa DAP perlu terus kekal dalam kerajaan Selangor untuk memastikan Pas 'tidak buat jahat' dan 'tidak melaksanakan dasar yang tidak baik' kepada rakyat negeri itu," katanya dalam satu kenyataan akhbar.

    Adun Bukit Tunku itu, menjelaskan kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang tersebut hanya memberi contoh situasi Pas di Kelantan yang terlibat dalam skandal penerokaan balak di kawasan hutan simpan kekal.

    "Beliau (Guan Eng) memberi contoh di Kelantan iaitu Adun Pas Kawasan Salor, Datuk Husam Musa telah membongkarkan skandal pembalakan di kawasan hutan simpan kekal telah menyebabkan musibah banjir di negeri itu setahun yang lalu.


    "Inilah perkara jahat yang disebut Guan Eng berlaku di negeri yang dikatakan sebagai kubu kuat Pas itu, sehingga parti pembangkang Umno pun tidak berdaya mendedahkan skandal yang serius ini," katanya.

    ReplyDelete
  4. Jaga jaga dgn tamparan wanita.wanita dua lge kosong

    ReplyDelete
  5. Itulah setelah tokong besar pulau pinang bermaharajalela setelah ketua umum disumbat dalam penjara maka status ahli ahli dan wakil rakyat pan dan pkr ibarat kain lap kaki dan kertas tisu tandas lap najis lepas berak. Maka setelah ahli dan wakil pkr mula memberontak tokong besar pulau pinang mula menyerlahkan sifat kediktatoran dan ketokongannya, dengan sokongan padu lagi ampuh ahli pan imayam cangkul kuali tayar traktor.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...