Monday 23 November 2015

BENGANG DENGAN TINDAKAN LIMA ADUN PKR BERKECUALI KINI GUAN ENG TUDUH PULA AKAN BERLAKU RAMPASAN KUASA DALAM PKR PULAU PINANG.



Pergeseran antara Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan lima ADUN PKR, yang tidak mahu menolak satu usul terhadap kerajaan negeri, semakin panas dengan Lim membayangkan rampasan kuasa dalam PKR Pulau Pinang.

Minggu lalu lima wakil rakyat PKR berkecuali daripada mengundi satu usul daripada ADUN Umno yang menggesa ketelusan berhubung projek penambakan laut.

Lebih menyulitkan, Lim kini membayangkan rampasan kuasa dalam PKR Pulau Pinang diketuai ketua whip PKR di Dewan Undangan Negeri Ong Chin Wen.

Ketua Menteri pulau mutiara itu mendakwa Ong mensasarkan jawatan timbalan ketua menteri yang kini dipegang oleh ADUN Pantai Jerejak Rashd Hasnon.

"Adakah Ong mahu menjadi timbalan ketua menteri yang baru? Adakah beliau mahu mencabar Rashid bagi jawatan itu? Kami tidak dimaklumkan," kata Lim di sambutan rumah terbuka Deepavali Air Putih malam ini.

"Kami hanya mengetahui Rashid, dan ini adalah pendirian kami, kerana kami cukap jelas mengenainya.

"Kami tidak boleh ada dua harimau atas bukit yang sama - seorang Rahid, seorang lagi Ong (Chin Wen). Saya bersama 'harimau' Rashid, bukan Ong," kata Lim.

17 comments:

  1. Sila ambil perhatian serius ... mulai sekarang mana-mana komen yang tidak ada kena mengena dengan artikel akan dipadamkan termasuklah komen maki hamun, melucah dan geng-geng togel dan juga komen-komen yang sama ditempel berulang kali .... Omak menjemput kepada semua penjenguk blog ini kita berhujah secara bertamadun dan berhemah .... kita bertukar-tukar pendapat demi mencari titik persamaan dan kebenaran ... Harap maklum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini memang ada kena mengena so Cool Okey




      GUAN ENG ANGGAP 5 ADUN PKR "PENGKHIANAT"!!!



      Memang pantang betul 'Abang Besar' dalam Pakatan ni bila ada pihak yang membelakangi arahan serta tindakan yang ditentukan oleh mereka. Nak pulak kalau Si Tokong DAPigs tu.

      Asal perkara itu bertentangan dengan diorang, sudah pasti mereka akan dianggap sebagai 'Pengkhianat' dan dituduh cuba bersekongkol dengan pihak musuh dari kalangan Barisan Nasional.

      Ekoran lima ADUN PKR mengambil sikap berkecuali dalam proses pengundian usul dikemukakan pembangkang di DUN malam semalam, Guan Eng meminta PKR menilai dengan teliti tindakan wakil rakyatnya.

      Si Tokong DAPigs tu kata, berdasarkan pendirian itu, persepsi kini ialah wakil rakyat PKR itu 'bersama Umno' yang juga turut dilihat sebagai satu 'Pengkhianatan' kepada Rejim DAPigs pimpinannya.

      Bagaimanapun, kata Lim, pihaknya akan membiarkan PKR sendiri menguruskan isu itu sambil berkata akan menjelaskan perkara berkenaan kepada Wan Azizah dalam satu sidang akhbar di sini hari ini.

      Semalam DUN Pulau Pinang membincangkan usul yang dikemukakan ADUN Pulau Betong dari Barisan Nasional (BN), Muhammad Farid Saad mengenai isu tebus guna tanah seluas lebih 2,600 hektar berhampiran muara Sungai Pinang.

      Menurut pembangkang, pembangunan di kawasan itu akan menyebabkan hidupan laut terancam kerana habitatnya terhapus, selain menjejaskan kehidupan kira-kira 500 nelayan di kawasan berkenaan.

      Walaubagaimana pun, selepas dibahaskan, usul itu diundi dan akhirnya ditolak apabila ia hanya mendapat lapan undi sokongan, manakala 22 lagi menolak. Maknanya, Si Guan Eng tu saja je menggelupor.

      Lima ADUN PKR pula bersikap berkecuali. Mereka ialah ADUN Bukit Tengah, ADUN Penanti, ADUN Kebun Bunga, ADUN Batu Uban, dan ADUN Machang Bubuk. Semuanya dari PKR.

      Guan Eng juga mendapat tamparan hebat apabila seorang ADUN DAP, Teh Yee Cheu (Tanjung Bungah) yang dikenali sebagai aktivis alam sekitar turut mengundi menyokong usul berkenaan.

      Dua lagi ADUN PKR, Law Choo Kiang (Bukit Tambun) dan Maktar Shapee (Sungai Bakap) tidak boleh mengundi kerana masing-masing menjadi speaker dan timbalan speaker.

      Delete
    2. Bagus tu omakkau.tapi kenapa masih papar komen anonymous lagi.

      Delete
    3. Apakah mungkin akan ada krisis Pulau Pinang sepertimana krisis di Selangor..? Sayang sekali
      Pas x bole jadi kuasa penentu sbb satu kerusi pun tarak..

      Delete
    4. Hahaha...berita hangat di selangor dan pulau pinang adalah perkara kebudak2 kan terlalu yakin akan pandangan sdr dari bertukar pandangan utk mencari pandangan yg terbaik bagi semua pihak. Baik dap pkr pas kalau tak dpt berkerja bagaimana anda boleh membantu rakyat yg memerlukan apalg memajukan dan akan memberi peluang pada bn utk merampas kembali kawasan yg mrk kalah.

      Delete
  2. Elok sgt kena gam komen yg melampau.. sian kdg2 sampai boleh gelincir akidah dek kerana terlalu emo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan ini boleh lah dikatakan DAP yg disokong oleh PAN Imayam adalah rejim zionist di asia tenggara.


      Teringat pulak skrip filem 'Ibu Mertuaku', "Buat apa kau menangis disini? Anak tak tau malu! Pergi la kau main musik disana!!!". Begitu la lebih kurang hinanya orang Melayu ni.

      Sampai tahap kena menangis dan merintih semata - mata nak mintak pembelaan dari Rejim pimpinan DAPigs walaupun berada di tanah tumpah darah mereka sendiri. Memalukan sungguh!

      Baru-baru ini, Adun Penanti, Dr Norlela Ariffin menarik perhatian ramai di seluruh negara apabila menangis-nangis sambil merayu kepada pihak Kerajaan DAP yang diketuai Lim Guan Eng di dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

      Sebelum-sebelum ini, memang jarang sekali kita dapat melihat insiden yang membabitkan 'drama' tangis-menangis seperti itu dalam mana-mana sidang DUN di negeri-negeri di dalam Malaysia. Kerana itulah mungkin insiden itu menarik perhatian ramai.

      Kenapa dia menangis dan merayu? Norlela menangis kerana dia sudah berkali-kali meminta bantuan dari Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk membantu rakyat marhain di DUN Penanti yang sering derita akibat dilanda banjir setiap kali musim hujan.

      Kita semua maklum bahawa boleh dikatakan majoriti rakyat di Penanti itu adalah masyarakat Melayu yang berpendapatan sederhana dan kurang berkemampuan. Apa yang Norlela rayukan itu adalah supaya Guan Eng beri sedikit bantuan untuknya mengatasi masalah banjir di sana.

      Menariknya, ketika pembentangan Bajet 2016 Pulau Pinang yang lalu, Guan Eng dengan bangganya mengumumkan peruntukan lumayan berjumlah RM31.93 juta di kawasan elit di sebelah pulau berkenaan. Penanti dan kawasan Melayu habuk pun tiada.
      "Mungkin kerana tekanan sebegitulah yang menyebabkan Norlela menangis. Dia tahu bahawa DUN Penanti ramai orang PAS. Dia menang disitu pun katanya dulu banyak dibantu orang PAS tempatan. Mungkin dia pun takut hilang undi jika Guan Eng tidak penuhi permintaannya.
      "Cuma yang menjadi persoalannya, sampai bila Norlela mahu terus merayu-rayu dan menyembah Guan Eng? Sudah bertahun-tahun 'dibuli' Guan Eng ditanah tumpah darahnya sendiri, apakah Norlela masih lagi mahu 'kowtow' padanya? - lapor Utaranews
      Pokok pangkalnya, begitulah keadaan orang Melayu sebenarnya bila mereka berada dibawah kepimpinan puak - puak DAPigs yang sekadar 'Wayang' nak membela nasib orang Melayu.

      Hakikatnya, orang Melayu ni hanya ibarat sampah bagi puak - puak DAPigs tu dan sekacar layak untuk menjadi 'Hamba Suruhan' mereka sahaja. Itu baru memerintah Negeri. Belum memerintah Negara lagi.

      Cuba bayangkan, jika permintaan seorang Adun PKR yang duduk di sebelah kerajaan untuk membantu rakyat di kawasannya pun tidak dipedulikan Guan Eng, apakah 'Khalifah' itu akan membantu rakyat di kawasan PAS dan BN? Jangan mimpilah!!!

      Delete
  3. Siapa pernah aktif politik? Perkara ini adalah biasa/lumrah. Takde apalah kecil shj masalah ini. Janji yang dipilih menjalankan tugas dengan baik dan telus. Yang tidak pernah berpolitik harap bertenang. Diam itu lebih baik. Bising tapi satu pengalaman pun tiada - NGO K772

    ReplyDelete
  4. Lagi bukti kukuh Dap keras kepala ! Barua Dap jgn meroyan no ! Pantang disentuh sikit Dap terus depa maki hamun dan mencarut ! Alahai bertuahnya Dap dpt penyokong2 yg walak sebegini ! Ini yg buatkan Dap makin keras kepala manakala walaun2 pula makin keras kapla banana apabila diumpan dgn amoi2 seksi apatah lagi apabila dipeluk utk selfie ......... kah kah kah ........ walak jgn tak walak walaun !

    ReplyDelete
  5. Begini lah.........saya cadangkan Din Ayam anjurkan Satu debat dgn tajuk 'rampasan kuasa di Pulau pinang'. Tarikh Dan tempat Din Ayam tentukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu Selfie Amoy kot yg anjurkan debat. Kah Kah Kah

      Delete
    2. Debat sambil selfie. Syok btul. Haha

      Delete
  6. Mental kot omak kau neh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shut up you PAN Imayam, penabur fitnah layaknya

      Delete
  7. Jgn persoalkan tindakan dap ok...kami dah byk trmkn budi...

    ReplyDelete
  8. Omak kau baik ko tukar baju tu. Geng pas banyak kat sini komen tak tentu hala. Blog pas dah jatuh rating ke? Kenapa puak pas berkeliaran macam kehilangan mak ayam kesian aku tengok. Menyibuk dlm blog orang.

    ReplyDelete
  9. Puak pas dah xde blog ke? Sejak dah hilang arah semua penyokong merempat kat blog orang. Meroyan lagi...kakakakka

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...