Saturday 14 November 2015

KOTARAYA PARIS DISERANG PENGGANAS 140 MAUT.



Sekurang-kurangnya 140 orang telah disahkan terbunuh dalam beberapa siri serangan di Perancis yang berlaku awal pagi tadi (waktu tempatan).

Empat yang disyaki penyerang adalah antara yang maut. Tiga darinya ditemui di dalam dewan konsert Bataclan manakala seorang lagi dijumpai mati berdekatan Stadium Stade de France dipercayai ketika melancarkan serangan berani mati berdekatan stadium terbabit.

Stadium yang dipenuhi penonton itu menjadi gempar apabila bunyi letupan kuat kedengaran di luar stadium. Rakaman video perlawanan bola yang sedang berlangsung merakamkan bunyi letupan tersebut.

Salah seorang mangsa di dewan konsert, Frederic Nowak menceritakan detik cemas apabila melihat dua lelaki bersenjata melepaskan tembakan rambang ke arah orang ramai.

"Ia 30 minit selepas konsert bermula apabila saya melihat dua orang lelaki melepaskan tembakan ke arah orang ramai menggunakan mesin-gun. Saya pada mulanya menyorok di belakang speaker. Lelaki-lelaki terbabit melepaskan tembakan rambang termasuklah mereka yang sedang meniarap di atas tanah. Kemudian saya mengikut beberapa orang yang melarikan diri melalui satu pintu di bahagian kanan pentas.", kata Nowak sambil menambah dia dan 40 orang yang lain berjaya keluar dari situ melalui bumbung atap.

"Ianya satu pertumpahan darah. Orang ramai menjerit. Ia berlaku selama 10 minit. 10 minit yang ngeri dimana semua orang yang meniarap di atas lantai sambil memegang kepala mereka. Mereka tidak menjerit apa-apa. Mereka (pengganas) menembak orang ramai di atas lantai", cerita seorang wartawan radio, Julien Pearce.

Sementara itu, Presiden Perancis, Francois Hollande mengisytiharkan darurat dan beberapa pintu keluar masuk ke Prancis ditutup.



15 comments:

  1. Khawarij malaysia dah keluarkan fatwa halal darah orang yang menentang ulama cap ayam,hati2 semua..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sardin dalam tin cap ayam memang sedap dan mahal, tapi ulamak cap ayam, gemuk pulak, 3 dua RM pun orang tak hendak. Orang tua gemuk kuat makan dan kuat tidur!!

      Delete
  2. Perang Dunia 3 dah nak mula....gara gata Vladimir Putin sudah menubuhkan sistem kewangan baru IIDB (international infrastructure Dev Bank) berpusat di Shanghai mengantikan IMF dan World Bank tanpa menggunakan Dollar US sebagai tukaran wang melalui Pakatan BRICS (Brazil..Russia..India..China South Africa) ...bsnk pusat russia sudah dimiliknegarakan...Iceland. ..Hungary..ikut menstruktur bank nrgara masing2 dari dikuasai Bank Yahudi Routhchild...Bank Negara Malaysia bukan bertindak untuk kerajaan Malaysia tapi lebih menurut arahan yahudi Rothchild...peranan central bank sama seperti Federal Reserved USA...bila USD dollar tidak digunakan Perang Dunia 3 akan bermula....MH17..MH307..Kapalterbang Russia terhempas di Mesir ...Perang di Ukraine tanda awal yahudi mulakan perang dunia 3....provokasi akan diteruskan lagi utk ujudkan suasana perang...pernah kah rakyat terfikir Bank Negara berkhidmat untuk rakyat Malaysia atau kepentingan yahudi ruthchild..melalui USD sbgai tukaran..dan menetapkan kadar bunga pinjaman..dll?....kita disibukkan dengan isu bodoh2 spt isu aljuboori cedera dibahu..isu 1MDB... DIEG..dll..Kerajaan Malaysia harus rapat kan barisan dengan Pakatan BRICS.....Najib tidak ambil kesempatan melalui BRICS ringgit dan kuasa pasaran boleh mrningkatkan ekonomi...undur najib undur.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.,,,, jangan lupa makan obat, otak hang dag mula bercelaru

      Delete
  3. Lantik bang non yang sakit bahu jadi PM Malaysia pasti selamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya malaysia pasti selamat dari negara china...dengan terbinanya pangkalan pasifik baru us navy di semenanjung, sabah dan sarawak. Untuk lebih power lagi adakan hubungan diplomatik dengan israel dan satukan semula malaysia dengan singapura...pasti malaysia aman makmur liberal bermeritokrasi dan bebas berlgbt berkat kepimpinan pak sheikh anwar aljuburi banduan liwat sungai buloh dan abuya abuya dapig pgayr dan pandikutty.

      Delete
  4. Saya sebagai muslim sangat bersimpati kepada mangsa2 serangan di perancis...hanya Allah yang dapat membalas kezaliman penyerang2 itu...namun saya berasa kesal kerana ada suara2 "sumbang" yang terus menerus mengaitkan serangan dengan orang islam tanpa menunggu siasatan dimulakan...orang2 seperti ini ialah orang2 zalim...kepada penulis2 comment dalam blog omak kau ini tolonglah jangan kaitkan insiden seperti ini dengan komen2 politik dalam negara malaysia yang tiada kaitan dengan insiden diatas. Tolonglah kesian kepada pemilik blog ini...janganlah sedekahkan saham dosa kepada pemilik blog ni walaupun mungkin tujuan dia baik tapi pemilik blog ini mungkin tidak menyedari bahawa dialah pencetus kepada dosa2 yang anda telah buat dalam blog...semoga kita sama2 diampunkan dosa oleh Allah... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha..ha... klu msuk tv t3 mlm ni takkan nak tuduh tv3 pencetus dosa. allah bagi akal. pandai2 la pikir. sebab tu manusia lebih mulia daripada binatang. kadang manusia blh jd hina dari binatang apabila membelakang perintah allah. lebih hina lagi apabila mempermain2kan hukum allah...

      Delete
    2. Tv IMAYAM adalah lebih baik dari perkakas meno bn TV3. Tv pilihan pancacai pan amanah kuali cangkul tayar traktor loser pemuja abuya sifoo bukit penang

      Delete
  5. Penganas???? Dari golongan mana penganas ini terwujub??? Adakah IS?? Apakah kerana miskin tak mampu bersaing membangunkan kelompok mrk maka perang satu2 nya jln musnahkan kehidupan aman makmur org lain agar mrk hidup dlm ketakutan tetapi hakikatnya mrklah yg takut pengecut dengki tak puas hati dgn kehidupan mrk yg jauh mundur dari org lain mak cuba ganggu kehidupan org lain. Oleh sebab itu mrk cuba cetuskan perang agar negara2 maju boleh kacau bilau. Negara yg diserang harus berani ambil langkah hapuskan penganas yg melakukan agar semua ini bisa dihentikan atau berterusan dimana2 negara maju. Sehingga skrg tiada tindakan yg di ambil oleh mrk utk hapuskan penganas yg berkaitan, adakah kerana takut??? Ketakutan hanya akan memberi mrk peluang utk terus lakukan keganasan.

    ReplyDelete
  6. PANganas politik PAN imayam cangkul kuali tayar traktor loser terus menghuru harakan situasi politik semasa. Dengan berterusan mencaci dan memghina PAS tanpa had batasan maka PAN berjaya memecahkan orang melayu kepada 4 kelompok. Ternyata PAN adalah ejen tidak langsung abuya sifoo bukit penang dalam memastikan dominasi kafir selet harbi dalam pru ke 14 nanti. Good job dapig lapdog.

    ReplyDelete
  7. Saya setuju dgn 13:49. Negara kita sendiri tdk terlepas dari aktiviti pengganas atas nama Islam. Pengomen emakau ada yg tak natang mempermainkan kematian orang. Allah tak mengizinkan keganasan. Dunia Islam dan bukan Islam sekarang terdedah dgn keganasan pengganas yg melabelkan diri kononya Islam yg tulin. Waspadalah, jangan sampai hari kita tak hantar anak ke sek kerana takutkan pengganas gila yg memalukan Islam.

    ReplyDelete
  8. Kerajaan perancis telah membayar harga yang amat mahal untuk mempertahankan prinsip songsang kebebasan hak asasi manusia yang mutlak tanpa batasan. Membiarkan media semasa seperti charlie hebdo yang berterusan menghina umat islam tanpa diambil apa apa tindakan serta sikap islamophobia yang diamalkan oleh majoriti masyarakat perancis telah menyebabkan mereka menjadi sasaran serangan golongan ekstremis islam. Walaupun kita rakyat malaysia turut bersimpati terhadap apa yang berlaku di perancis namun kita tidak haus menuding jari atau menyalahkan pihak lain semata mata tanpa melihat kepada diri sendiri dahulu.

    Diminta juga supaya kerajaan malaysia mengambil tindakan yang amat tegas kepada alvin tan di amerika, termasuk melucutkan status kerakyatan dia. Ini kerana perbuatan gila alvin tan menggunakan al quran sebagai kertas tandas telah mendatangkan bahaya ancaman keganasan puak ekstrim isis ji dan al qaeda kepada kerajaan dan rakyat malaysia di dalam dan luar negara. Dengan status alvin tan sebagai warganegara malaysia, ditakuti para ekstremis islam akan membuta tuli melabel kerajaan dan seluruh rakyat malaysia sebagai penghina al quran dan islam. Alvin tan mesti dibawa balik ke malaysia atau dilenyapkan dengan apa cara sekalipun, sebelum ada rakyat malaysia yang terkorban angkara pengganas.

    ReplyDelete
  9. Apapun, keganasan yang di lakukan atas nama Islam perlu ditentang oleh semua umat ciptaan Allah. Penyalahan tafsir Alquran oleh segelintir manusia yang ada kepentingan sendiri menyebabkan masalah di negara Islam dan bukan Islam. Kalau kita amati, di mana sahaja ada orang Islam samaada minorati atau majaroti, selalunya kacau bilau dan tidak aman, wanitalah mangsa pertama mereka.

    ReplyDelete
  10. Ini ada kaitan dengan perlarian syria. Maka berhati2 lh Malaysia, dengan adanya 3000 perlarian yang akan datang seumpama "Kuda Trojan". Hakikatnya lihat lh apa yang berlaku di Paris. Mereka datang dengan Topeng mereka, mengaku perlarian. Ini hanya spekulasi sahaja.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...