Wednesday 25 November 2015

SUASANA PEGAWAI KEMENTERIAN KESIHATAN SEREMBAN MELAKUKAN SERBUAN KEATAS RESTORAN AZHAR MAJU DATARAN SENAWANG, SEREMBAN YANG DIRAKAM TIKUS SEDANG JAMAH NASI LEBIHAN DIPINGGAN CEDUK NASI.


Rentetan kes di sebuah restoran mamak Azhar Maju di Dataran Senawang, Seremban yang menjadi viral apabila didapati seekor tikus di tempat periuk nasi mereka sedang menjamah nasi lebihan pinggan yang digunakan untuk menceduk nasi, pihak KKM telah bertindak pantas turun padang untuk membuat siasatan.

Perintah tutup premis telah dikeluarkan selama dua minggu bermula hari ini.

21 comments:

  1. Pelbagai pihak melaporkan kekotoran restoran mamak tetapi masih ada orang ketagih makanan dan minuman di restoran mamak. Nampaknya masih ramai orang Islam termasuk mamak , pekerja restoran dan pelanggan-pelanggan Islam masih jahil tentang halalan toyibbah. Jabatan kesihatan dan majlis bandaran sepatutnya memantau semua gerai makanan dan restoran bukan setakat menunggu laporan !

    Halalan toyyiban ia memberi maksud sesuatu yang halal dan bersifat baik serta elok. Isu halal dan haram juga bukanlah sekadar pada makanan tetapi juga daripada segala aspek termasuk aspek kebersihan. Prinsip halal dalam industri makanan bukan sahaja memastikan bahan dalam setiap produk itu terhindar dari bahan haram atau terlarang, sebaliknya ia perlu suci lagi bersih sesuai dengan prinsip halalan toyyiban.

    Bayangkan manusia selalu memakan makanan yang kotor setiap hari. Apakah kesan buruk ke atas orang-orang tersebut?

    ALLAH berfirman: “Makanlah apa yang dikurniakan ALLAH kepada kamu daripada benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat ALLAH jika kamu benar-benar menyembah ALLAH. Sesungguhnya ALLAH hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana ALLAH. Maka, sesiapa dalam keadaan yang terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha penyayang.” (Surah al-Nahl :114-115)

    Makanan haram sama ada daripada bahan yang dicampuri najis dan benda syubhah atau daripada punca yang tidak halal serta syubhah boleh mendatangkan tiga bahaya besar kepada pemakannya, iaitu:- Pertama, makanan itu akan mempengaruhi jiwa seseorang sehingga dia berasa lebih gemar melakukan maksiat dan bencikan kerja-kerja kebajikan. Kedua, doanya tidak akan dimakbulkan ALLAH.

    Ketiga, ia akan menyebabkan dia mendapat seksaan neraka di akhirat kelak.

    YOU ARE WHAT YOU EAT !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq la sbb tazkerahnya dpt pahala geng ustaz n omakkau.

      Delete
  2. Terbaik. Klu semua pegawai PBT buat kerja dgn Amanah dan cekap pasti rakyat sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanah jgn sebut nantu gang PAN Imayam Karapole perasan dan terselfie

      Delete
  3. Ingat pengotor....ingat mamak....jumpa ular pas tu jumpa mamak mana satu nk dibunuh dulu..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin gang tu ari tu langgat Baiah. Tu yg kedai tu Jadi macam tu.

      Delete
    2. Baiah dgn kedai dulu mesti mau quality food. Tapi kerana Abuya Sifoo Bukit, Baiah dilanggar, kualiti dilupakan. Nah kao pekerja lebih ramai dari customer.

      Harap Mat Sabu Paham wokey

      Delete
    3. kalau dia faham o.k...kalau tak faham k.o le jwpnya..org bebal gerenti tak faham.

      Delete
    4. Tak baik hina org secara borong mcm tu. Sorang dlm keluarga hisap dadah takkan semua satu keluarga kita anggap penagih dadah. Berpada2lah bagi komen tu.

      Delete
  4. Tikus banyak ni sebab pbt tak buat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan sebab Jadi progressive, inclusive Dan Peduli

      Delete
    2. Jgn harapkan pbt sj .sendiri punya tempat sendiri buat kerja juga.progresif inclusif peduli n faham keluarga lim saja.ini restoran mamak luar bidang arahan wokey.tokey mesti walak biar tikus berlari tak apa.

      Delete
  5. Ular Pas wajib telan Ular Pan Dap kasi mampus

    ReplyDelete
  6. Tolong check PAN Dan Kuali kedai. Kah kah kah
    Tak pa customer takdak. Nanti Stalin Penang bayar gaji kah kah kah

    ReplyDelete
  7. KITA BUKAN NAK BUKTI, KITA NAK DIA BERSUMPAH!!!

    Apa dah jadi dengan Si Husam Musa tu sekarang ni? Dah terbelit ke lidah dia nak memenuhi cabaran yang dibuat untuk bersumpah Lafaz Talak seperti yang dikemukakan sebelum ini?

    Kalau kena gayanya hari tu, bukan main SOMBONG lagi Bekas Naib Presiden PAS tu bila dia kemukakan cabaran tersebut bagi membuktikan dakwaan yang dibuat terhadap PAS tu benar.

    Jika dilihat dari satu sudut, cabaran yang dikemukakan oleh Si Husam tu boleh 'Bergegar Pentas' dan 'Runtuh Bumbung Dewan' dibuatnya. Tapi sekarang, kenapa dia mendiamkan diri?

    Adakah Si Husam tu juga sama macam perangai Haramjadah yang ditonjolkan oleh Si Tony Puaka tu sebelum ini? Adakah Si Husam tu hanya berani buat cabaran tapi tak berani nak memenuhinya?

    Kalau Si Husam tu hanya setakat pandai bercakap je tapi BACUL nak ambik tindakan yang sewajarnya, baik tak payah nak tunjuk SOMBONG dan ANGKUH dia tu dikhalayak ramai.

    Andai kata Si Husam tu hanya sekadar nak tunjuk 'Taring' depan penyokong - penyokong dia dengan cabaran yang dibuat tapi kemudian Kecut Buah Kerandut nak memenuhinya, buat apa?

    Sekarang PAS masih lagi nak bagi Si Husam tu peluang untuk membuktikan segala dakwaan yang dibuat sebelum ini sama ada ianya benar atau pun tidak dalam tempoh seminggu.
    Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, Husam boleh menjelaskan dakwaannya itu tanpa kehadiran Abdul Hadi, jika beliau merasakan Presiden parti Islam itu mempunyai kepentingan dalam isu tersebut.
    “Dia boleh bawa semua bukti-bukti dia ada, yang dia perlu ke Jawatankuasa Harian PAS Pusat, untuk dia bagi penjelasan mengenai isu-isu yang dia bangkitkan,” katanya dalam satu sidang media di lobi Parlimen, hari ini.
    TAPI, kalau itu pun Si Husam tu tak mampu nak buat, tampil dengan bukti kepada pihak Jawatankuasa Harian PAS Pusat atau angkat sumpah Lafaz Talak, memang sah la Si Husam tu seorang pemimpin yang BACUL!!! Dia setakat berani buat cabaran je, tapi tak berani nak penuhi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa bodoh piang macai pas nih...kita cerita kebersihan dia melalut cerita Husam. OMK delete saja komen bodoh walaun pas nih...

      Delete
  8. MANA MACAI PUAK BANI MELAYU MAZHAB UMNO NI NAK PERCAYA PERKARA NI....SEBAB OTAK DORANG DAH BIOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodo natang anak anjing nih

      Delete
  9. Anon 21.32..bagus bunuh ko dlu..sbb komen ko bangang sgt..

    ReplyDelete
  10. I luv mamaks

    Jeff Ulu Bernam
    PAS Reform

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...