KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 12 November 2015

KENAIKKAN TARIF AIR DI SELANGOR TIDAK MUNASABAH KERANA BERCANGGAH DENGAT MATLAMAT ASAL PENYUSUNAN SEMULA INDUSTRI AIR NEGERI ITU DAN BAKAL MENYUSAHKAN RAKYAT BIDAS KHALID IBRAHIM



Keputusan kerajaan Selangor untuk menaikkan tarif air setelah proses pengambilalihan syarikat konsesi air selesai sepenuhnya tidak munasabah kerana bercanggah dengan matlamat asal penyusunan semula industri air di negeri itu.

Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, sepatutnya kenaikan tarif air hanya boleh dipertimbangkan selepas tiga hingga empat tahun industri perkhidmatan air Selangor berjaya distruktur semula sepenuhnya dan kenaikan itu tidak melebihi 12 hingga 15 peratus setiap tiga tahun.

“Saya amat terkejut dan terkilan dengan perubahan mendadak pada dasar-dasar awam seumpama ini memandangkan antara sebab asal utama penstrukturan semula indusri air dilaksanakan adalah supaya rakyat boleh menikmati perkhidmatan air yang lebih efisien dan pada tarif yang berpatutan,” katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang itu menggesa satu badan pengawasan bebas industri air ditubuhkan agar dapat memantau penetapan tarif itu.

“Bagi memastikan hak dan kepentingan rakyat terpelihara, saya menggesa agar satu badan pengawasan bebas industri air ditubuhkan dengan fungsi antara lain memantau metodologi penetapan tarif dan mutu perkhidmatan di samping memastikan keabsahan justifikasi dan legitimasi keperluan menaikkan tarif seperti yang didakwa.

“Meskipun kewajaran bagi kenaikan tarif wujud, perkara tersebut perlu dibentangkan di Dewan Negeri Selangor terlebih dahulu agar semua wakil rakyat faham dan jelas tentang isu-isu yang terlibat,” katanya yang turut mempersoalkan syarikat manakah yang dilantik sebagai penilai bebas bagi nilai pampasan kepada SPLASH dan bayaran konsultansi yang dibayar kerajaan negeri.

Katanya, selain menaikkan tariff air, kerajaan negeri yang mengawal sepenuhnya industri air boleh mengelakkan pembaziran dan ketirisan dalam kos operasi dengan memotong perbelanjaan tidak perlu, mengurangkan kontrak berlapis-lapis dan menghentikan serta-merta penganugerahan sub-kontrak.

“Kerajaan negeri tidak perlu lagi mengikut Perjanjian Konsesi kerana sudah mempunyai kuasa mutlak untuk menetapkan kaedah ‘harga’ dan ‘kos’ yang baharu untuk mengurangkan dan menghapuskan keperluan menaikkan tarif,” katanya.

Dalam masa sama, Khalid juga menasihatkan agar kerajaan negeri faham secara mendalam segala butiran dalam akaun dan rekod kewangan operator perkhidmatan air terutama aspek perbelanjaan.

“Dari situ, satu formula lestari boleh digarap bagi mengelakkan kenaikan tarif buat jangka masa panjang,” katanya.
Khalid turut membidas Pakatan Harapan yang sering mencari kelemahan pihak lain tetapi mendiamkan diri terhadap kepincangan yang berlaku di Selangor.

Katanya, Pakatan Harapan perlu berhenti bersikap hipokrit dan berdolak dalih dengan membuktikan keupayaan mengurus industri air lebih baik berbanding era Barisan Nasional disamping menunaikan tawaran dalam manifesto PRU13.

39 comments:

  1. Mulut org selangor sekarang dah terkunci. Tak mampu nak berkata apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana Kajang Move TSKI dipecat dan difitnah
      Kerana Kajang Move TGHA difitnah
      Kerana Kajang Move PR berpecah
      Kerana Kajang Move air naik

      Kajang Move adalah sandiwara tahap legend yg dibawa oleh DAP d Racist dan Hawaii Five O (Nama baru G18, Nama lagi baru GHB Nama Terbaru PAN, tapi sebnarnya PAN Imayam).

      Malangnya DSAI telah percaya nasihat DAP dan PAN Imayam untuk memecat TSKI. Fitnah tetap fitnah itulah DAP dan Balaci mereka PAN Imayam PAN Imayam kira apa, janji dgn Allah pun diorang langgar. Fitnah lagi la no hal punya

      Delete
    2. OK ni dah kaya agaknya..atau klau kena saman dgn Azmin dan kalah nanti TSKI atau PAS yg akan membayar gantirugi disebabkan berita palsu OK. Bacalah blog KedahLanie.info tajuk" Media bohong isu kenaikan air, MB Selangor ambil tindakan undang-undang". OK kau pasal keburukan Azmin xpayah nak selidik dulu samada betul atau tidak pantas aja dia memostingkannya. Apa nak jadilah dgn makjan ni, tak habis2 dendam kesumat dia pd Azmin dan PKR. Herannya berita2 pekong Hadi atau PAS yg terang2an sahih but xtau dan haram OK kau mempostingkannya.

      Delete
  2. Binawe punya azmin...
    Elok2 TSKI jd mb korang gatal2 tukar.
    Binawe punya PKR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita londeh Mat Sabu d Khianat

      Interview dgn Mat Sabu, SIla baca link kat bawah ni Malaysiakini

      http://www.malaysiakini.com/news/166723

      "Jadi saya balik lepas PAS kalah teruk, tinggal dua kerusi sahaja. Saya terus ke pejabat PAS ambil borang jadi ahli pas. Jadi saya sertai PAS bukan sebab dasar Islam atau bukan Umno – atas demokrasi. "

      " Mohamad berkata beliau menyetujui petikan dalam satu teks tersohor oleh pengasas sosialisme moden – Karl Marx – bahawa agama merupakan candu bagi rakyat."

      Komen Aku: Dah la bukan kerana Islam, pakai Karl Marx plak sebagai pedoman. Nampak gaya Ibrahim Ali jauh lagi suci dari Mat Sabu. Elooo Mat Bertaubatlah kamu. Aku harap Majlis Agama seluruh Malaysia boleh ambil tindakan kepada Mat Sabu

      Jesse Labu Keadilan N9ERS

      Delete
    2. Hangin satu badan Omak Kau bila Azmin bo layan....

      Hancur luluh hati...macam duit siling jatuh lantai....dah tak bunyi duit dah...

      Ciaaan Omak Kau!!!

      Delete
  3. Azmin ni pemandu teksi dia nak bawa rakyat selangor masuk have 'nt. Bagusla tu buat apa bising , senyap laaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau President PAN Imayam pun berkata dia buat bukan kerana Islam tapi demokrasi dan bersetuju dgn Karl Marx, adakah mungkin PAN Imayam akan memperjuangkan nasib orang Mukminin di Malaysia.

      Mari kita londeh Mat Sabu d Khianat

      Interview dgn Mat Sabu, SIla baca link kat bawah ni Malaysiakini

      http://www.malaysiakini.com/news/166723

      "Jadi saya balik lepas PAS kalah teruk, tinggal dua kerusi sahaja. Saya terus ke pejabat PAS ambil borang jadi ahli pas. Jadi saya sertai PAS bukan sebab dasar Islam atau bukan Umno – atas demokrasi. "

      " Mohamad berkata beliau menyetujui petikan dalam satu teks tersohor oleh pengasas sosialisme moden – Karl Marx – bahawa agama merupakan candu bagi rakyat."

      Komen Aku: Dah la bukan kerana Islam, pakai Karl Marx plak sebagai pedoman. Nampak gaya Ibrahim Ali jauh lagi suci dari Mat Sabu. Elooo Mat Bertaubatlah kamu. Aku harap Majlis Agama seluruh Malaysia boleh ambil tindakan kepada Mat Sabu

      Jesse Labu Keadilan N9ERS

      Delete
  4. Kerana Kajang Move TSKI dipecat dan difitnah
    Kerana Kajang Move TGHA difitnah
    Kerana Kajang Move PR berpecah
    Kerana Kajang Move air naik

    Kajang Move adalah sandiwara tahap legend yg dibawa oleh DAP d Racist dan Hawaii Five O (Nama baru G18, Nama lagi baru GHB Nama Terbaru PAN, tapi sebnarnya PAN Imayam). Malangnya DSAI telah percaya nasihat DAP dan PAN Imayam untuk memecat TSKI.

    Fitnah tetap fitnah itulah DAP dan Balaci mereka PAN Imayam

    PAN Imayam kira apa, janji dgn Allah pun diorang langgar. Fitnah lagi la no hal punya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kadangkala kesian kat YAB Azmin, saya rasa yg melobi dan menyokong air naik ini adalah DAP kerana rata2 yg susah adalah bangsa melayu dan india.

      Cukuplah PAN Imayam yg mahu menfitnah suadara seugama kerana Abuya Sifoo Bukit Penang

      Delete
  5. Berkat Fitnah Besar DAP+PKR+PAN, TSKI tersingkir dan akhirnya tarif air di selangor naik hasil kebijaksanaan pemfitnah (dajjal) dari DAP, PKR & PAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya benar, yg suci bagi PAN Imayam adalah DAP sahaja. Rocket adalah lebih afdhal dimata PAN Imayam dari Imam Muslim, Imam Bukhari dan Imam Ghazali.

      President PAN pun kata dia masuk PAS dulu bukan untuk Islam dan bersetuju dengan Karl Marx (Karl Marx tu Bapak Komunis tu)

      Delete
  6. Org muda dgn jiwa berontak nampak senang terpengaruh dgn golongan liberal yg pemikiran berbeza dgn biasa.namun ia tdk sama dgn org muda yg tahu mengunakan otak n keimanan mereka utk menilai kebenaran.golongan liberal yg mengata kan guru guru agama aliran biasa dgn label jumud krn tdk membenarkan pemikiran mereka yg dilihat keliru.begitu pun pd pemikiran yg biasa mmg ada yg betul juga pemikiran mereka itu.ia spt mengatakan tdk salah org melayu memelihara anjing.namun apakah kita tdk melihat apa logicnya utk bermain dgn najis yg hukumnya lebih berat dr tahi.mereka meremehkan jika itu hanya hal hal kecil berbanding isu negara yg lebih perlu diberi perhatian.mereka mengatakan begitu supaya org melihat betapa berjiwa besarnya mereka.sehingga tdk perlu utk melihat hal hal yg dikatakan remeh spt najis n hudud itu.cuba kita lihat bagaimana kita meremehkan hal yg disebut dlm agama dgn mengatakan ianya hanya hal yg kecil.padahal jika kita tak tahupun utk melihat hal hal yg kecil ini bagaimana kita boleh melihat hal yg besar pula.sesungguhnya mereka membawa org kejln yg salah krn pemikiran mereka.mereka sgt licik menyediakan jln yg mengelirukan bknkah sudah dikatakan jln yg mengelirukan itu perlu ditingalkan.sudahlah dgn menegakkan benang basah pemikiran liberalyg salah itu.

    ReplyDelete
  7. Jeff ulu babi baru dapat gaji dari UG la..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kao update lahhhh blog Tulang Loser, Loserwaves tu. Makan elaun buta kot??

      Delete
    2. Kau monyet yg naik LRT,
      Naik kereta kena tol
      Tol tak terima cash
      Nak beli kad touch n go, duit tak cukup
      Nak beli smart tag laagilah tak cukup
      Naik LRT bergayut mcm monyet lapar kau.

      Delete
  8. Apa punya hina lah PAN Imayam, dah la balaci DAP, ari tu kena sound dgn DSWA, la ni nak meeting dgn Azmin pun kena BoLayan. Politikus Pariah betul la PAN Imayam.

    Tulang Besi kata PAS Kera Sumbang, nampak gaya PAN Imayamlah kera sumbang kah kah kah

    Ekoran kesibukan menteri besar menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, kepimpinan Parti Amanah Negara (AMANAH) hanya dapat membuat kunjungan hormat ke pejabat Mohamed Azmin Ali, pagi ini.

    "Pagi ini kita hanya dapat buat kunjungan hormat dan hanya membincangkan bagaimana memperkukuhkan hubungan parti di Selangor serta sokongan kami kepada menteri besar," kata Setiausaha Agung AMANAH, Anuar Tahir ketika ditemui Malaysiakini.

    Beliau ditemui di pekarangan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

    Sebelum itu Anuar menemui Azmin di pejabat beliau kira-kira jam 8.30 pagi sebelum dapat ditemui Malaysiakini kira-kira dua jam kemudian.

    Selain Anuar, turut hadir ialah Pengarah Strategi AMANAH, Dr Dzulkefly Ahmad dan pengarah komunikasi parti itu, Khalid Samad yang juga Ahli Parlimen Shah Alam

    ReplyDelete
  9. Pemikiran songsang n mengelirukan hasil dr perasaan syok sendiri org yg tak sgt punya pengetahuan agama tp berasa mereka sgt hebat hingga tdk sedar padahal mereka sekadar menjadi kuda tunganan org semata

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji Dengan Allah pun dia khianat, Ini pula dengan PAS


      Khalid Samad berkata dia merasa aneh bahawa PAS tidak melihat keperluan untuk parti-parti yang membentuk kerajaan negeri untuk mempunyai perjanjian antara mereka tentang apa yang mereka persetujui bersama.

      Katanya lagi, mereka yang bersama kerajaan negeri Selangor akan memahami keperluan untuk perjanjian seperti yang dicadangkan oleh AMANAH dan menjelaskan kepada mereka yang jahil.


      Keengganan PAS untuk bekerjasama dengan AMANAH dan DAP membayangkan bahawa parti itu mengutamakan agenda politik daripada menjadi kerajaan yang cekap dan berkhidmat dengan berkesan untuk rakyat, katanya.

      Parti AMANAH adalah daripada mereka yang mengkhianati perjuangan Islam. Yang mengkhianati sumpah setia dan janji dengan Allah s.w.t. Mereka mempermainkan sumpah baiah dengan kifarah memberi makan 10 orang fakir miskin.

      Adakah orang seperti ini boleh dipengang janjinya??

      Entah-entah selepas berjanji dia ingkar kemudian diberikan makan kepada 10 orang fakir miskin BERANI KAMBING.

      Pilihan raya nanti rakyat Selangor akan di kencing oleh puak-puak AMANAH ini. Selepas dijanjikan sesuatu kemudian rakyat diajak makan BERANI KAMBING. Bila rakyat tanya mana projek pembinaan untuk rakyat, mereka akan jawab kami dan batal janji tersebut. Yang kamu makan BERANI KAMBING tu adalah pembatalan janjilah!!

      Tindakan Tuan Ibrahim Tuan Man menolak dan menjawab tiada keperluan PAS untuk menerima cadangan AMANAH adalah sangat tepat.

      PENGKHIANAT tidak sekali-kali diberi muka atas apa yang telah dikhianati. Apatah lagi mereka adalah pengkhinat perjuangan Islam yang telah melanggar sumpah setia kepada Allah s.w.t.

      Mereka yang menyokong dan bersama dengan pengkhianat juga sudah pasti akan mendapat saham yang sama dan bertanggungjawab dengan Allah atas apa yang disokong.

      Mereka ini tidak boleh dibawa berunding dan bicara. Mereka lebih jahat daripada musuh kerana mereka adalah gunting dalam lipatan, duri dalam daging yang akan merobek PAS daripada sekecil-kecilnya sehingga sebesar-besarnya.


      Nordin Bin Ali
      nordinbinali@gmail.com
      http://nordinali.blogspot.com/

      Delete
  10. Sekalung tahniah buat balaci dan barua Dap kerana perjuangan anda tentang nasib rakyat benar2 mantap ............ ini semua barakah dpd langkah kajang hingga tersingkirnya tski yg kononnya tidak pandai menjaga hak2 rakyat selangor ........... nampaknya PKR dan PAN de tat lebih berminat untuk menjaga kepentingan Dap dan Anwar berbanding kepentingan rakyat ! Inilah yg dinamakan politik kronisme dan nepotisme ! Sekali lagi tahniah buat penyokong2 tegar dan balaci2 @ barua2 Dap .......... padan muka lu olang ........ hansap punya olang ......... bolo punya olang ......... Yeahaaaa ! ada ngak ada yg penting kita ketawa ! Sekarang pokay sapa tahu besok tokay ! .......... lu olang selama2nya jd balaci sama balua wa (Dap) ........ kita olang selama2nya jadi tokay ........ ala untung wa jadikan malaysia mcm singapula ..... wa anak belanak boleh pelintah tulun temulun ...... hoye ! hoye !

    ReplyDelete
  11. Kemana mereka ingin membawa org dgn idea idea songsang mereka itu.nanti mereka tahulah bahawa retorik mereka itu hanya sedap didengar tp tdk satupun yg boleh diguna pakai sampai waktunya orgpun jelak sendiri utk mendengarnya .

    ReplyDelete
  12. Azmin cakap naik 12-15% kadar yg rendah klau puak lanun berlesen kompom naik hingga 300% kt kawasan ulamak balak langsung xde air..ngeh3

    ReplyDelete
  13. Cogankata parti kuali Imayam putummayam pandikutty

    "tak dapat makan taik, dapat hidu kentut Dap pun cukup"

    ReplyDelete
  14. Cogankata UG, MCA ulamak yang disanjungi..ngeh3

    ReplyDelete
  15. Bekas ahli Parlimen PAS, yang kini menyertai parti baharu Parti Amanah Negara (Amanah), sedia mengundi menolak rang undang-undang hudud di Dewan Rakyat, sekiranya ia sampai ke peringkat itu, kata pengerusinya Mohamad Sabu.

    ReplyDelete
  16. Dulu digelar ayam sabung Pas,
    Sekarang digelar beruk sarkas...

    Muahaha.. Muahaha.. Muahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. last2 digelar jebon kepala taik..kihkihkih

      Delete
  17. Air naik tak ape. Perkara biasa. Jangan batang paip naik!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btg paip mesti naik broo, kalau btg paip tak naik, mcmana air nak naik?

      Delete
  18. Kenapa kalau naik kereta ke pejabat menjadi satu kebanggan pada si pemandu? Atau apa rakyat malaysia ni tak tahu kesan karbon monoxide yang menipiskan ozon. Aku rasa semua ada ilmu itu, kalau bukan semua pun majoriti rakyat malaysia ada ilmu bahawa kesan karbon amat merbahaya kepada alam. Tapi benarlah janji yang maha kuasa, kerosakan di muka bumi akan dilakukan oleh tangan tangan manusia juga. Ilmu tanpa penghayatan dan kesedaran, inilah jadinya. Kalau tanya memang tahu, cuma tak peduli. Mentaliti : kalau orang lain tak buat apsal plak aku nak susah susah. Ke memang skripnya begini, jika tak mustahil dunia akan binasa...huhuhu...selamat memburu.

    ReplyDelete
  19. salam sehati serasuah 2.6,

    5 cara mudah tipu Melayu, guarantee success.

    1. jual buku buat duit guarantee penulis tu kaya dulu
    2. skim cepat kaya guarantee upline kaya dulu.
    3. buku cara mudah buat sesuatu guarantee penulis tu buat duit cara mudah.
    4. anjur seminar kaya cepat guarantee penganjur kaya cepat.
    5. melabur skim emas, forex atau apa ja yang cina kelentong, guarantee bos cina kaya dulu.

    susah payah tak nak, semua nak shortcut dengan harapan senang cepat.

    #KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian) spm > 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am. adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai. heee

    ReplyDelete
  20. Salah satu cara nak jadi pemimpin dgn cara cepat ialah tubuh parti baru bukannya berusaha dari bawah dalam parti lama mcm yg pemimpin parti Amanah Negara buat. Tubuh parti baru terus dapat jadi pengerusi.

    ReplyDelete
  21. Tak perlu marah ssgt kat assmin...marah kat aljuboori.....dia kan pakar pelingkup ekonomi negara....satu2 nya bekas mentri kewangan dari UM graduan lulusan sejarah cukup2 makan ajer...ratib jubo23.56X dulu....tahniah rakyat sgork....assmin mb paling singkat dlm sejarah malaysia.....kukikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. selain pakar pelingkup ekonomi aljuburi alkelentongi juga pakar pelingkup jubur.

      Delete
  22. Macai2 umno... helo apa khabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai UMNO aje. Macai PAS tak tanya ke?? Janganla macam tu. Undila parti cap ayam!!

      Delete
  23. Malingsia

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete
  24. Jeff ulu jilat dah dapat ic biru rajin2 la jilat umno,tp bapak ko ic merah lagi kan..ngeh3

    ReplyDelete