KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 16 November 2015

SELEPAS DITUDUH MAIN GOLF DI AMERIKA SYARIKAT GUNA WANG ANAK YATIM DAN MISKIN KINI MENTERI JAGA AGAMA ISLAM DILEMPARKAN PERSOALAN MENGENAI GUNA WANG ANAK YATIM DAN MISKIN JUGA RASMI KURSUS PERKAHWINAN DI PARIS PULA.



Saya terkilan dengan keengganan YB Dato’ Seri Jamil Khir Baharom untuk menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan mengenai skandal Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) dan sebaliknya masih meneruskan ugutan untuk menyaman saya.

Maka, disini saya tampil untuk pendedahan berikutnya mengenai bagaimana wang YaPEIM telah digunakan untuk penganjuran program di Paris, Perancis yang tidak mencerminkan matlamat kebajikan dan amal jariah. Berdasarkan bukti yang diterima oleh National Oversight and Whistleblowers (NOW), terdapat 2 buah program yang dinamakan ‘Simposium Perdana Paris:

Isu Perkahwinan, Kekeluargaan, Keusahawanan dan Pengurusan’ telah diadakan secara berturut-turut di Paris pada hujung tahun 2014 dan awal tahun 2015.

Aktiviti pertama dibiayai menggunakan wang YaPEIM dikenali sebagai ‘Kursus dan Kembara Santun 2014 Kelab Santun Eropah’ yang berlangsung bagi tempoh 20 Disember 2014 sehingga 28 Disember 2014 dengan jumlah kos RM 176,500.00.

Pembiayaan kedua pula dibuat atas nama ‘Program Transformasi Warga Santun (TAMRIN) Kelab Santun Eropah’ yang berlangsung bagi tempoh 29 Disember 2014 sehingga 3 Januari 2015 dengan jumlah kos RM 113,500.00.

Kedua-dua program ini dikatakan hanya melibatkan 100 orang peserta iaitu terdiri rakyat Malaysia yang belajar atau menetap di Paris.

Manakala, jumlah keseluruhan wang YaPEIM yang telah diambil dan dibayar melalui Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin (PEMANGKIN) untuk kedua-dua program ini adalah RM 290,000.00.

Berdasarkan fakta-fakta yang dikemukakan,

1. Benarkah kedua-dua program ini telah dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dato’ Seri Jamil Khir Baharom?

2. Apakah kewajaran menggunakan wang YaPEIM bagi penganjuran Kursus Perkahwinan, Kekeluargaan, Keusahawanan dan Pengurusan di Paris dengan kos RM 290,000 yang berlangsung selama 14 hari atau 2 minggu di Paris, Perancis?

3. Mengapa dana YaPEIM digunakan untuk penganjuran kursus ini dan dibayar melalui Yayasan Pembangunan Anak Yatim/Miskin (PEMANGKIN)?

4. Tidak adakah anak yatim atau miskin di Malaysia ini yang lebih layak dan memerlukan untuk dibantu oleh YaPEIM?

Jika Dato’ Seri Jamil Khir beranggapan penggunaan wang YaPEIM RM 290,000 untuk penganjuran program di Paris dan sebelum ini RM 590,000 di Amerika Syarikat tidak salah kerana mengikut prosedur, ini akan menimbulkan persoalan mengenai intergriti dan moral beliau yang membiarkan pembaziran ini berlaku sedangkan beliau adalah Menteri yang bertanggungjawab.

Saya yakin lebih setengah juta rakyat Malaysia yang membuat potongan gaji tiap-tiap bulan untuk didermakan kepada YaPEIM adalah untuk tujuan amal jariah dan kebajikan, bukan dibelanjakan untuk penganjuran program-program di luar negara.

Nasihat saya kepada beliau selaku Menteri Hal Ehwal Islam, jawablah persoalan-persoalan ini dengan rakyat di luar sana dan bukan dengan saya di mahkamah.

16 NOVEMBER 2015

AKMAL NASIR
Pengarah National Oversight and Whistleblowers (NOW)

20 comments:

  1. Fuyoh berat ni kena jamil khir bersantun membaham duit anak yatim.saman saman jgn tak saman.pancai mesti kaitkan dgn pas ni otak betul letak dikepala lutut.pas cuma bercerai dgn dap sbb dap tolak hudud n marah org pas nak buat hudud.apa kena mengena pas dgn umno.dok ulang fitnah tghh nak jd penasihat umno.apa salah nak jd penasihat umno jika umno terima dasar islam n hudud bkn mcm pan sibuk nak berkuasa sampai hudud sangup diketepikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaitan pas dengan umno ialah sokongan hadi terhadap kes 2.6 b najib, hadi enggan sokong undi x percaya, hadi ajar pas kelantan curi balak, hadi ajar pas kelantan kebas duit guru yik, hadi sokong bajet yg menyusahkan rakyat, hadi tuduh org x sokong dia barua, hadi janji saja nak bentang hudud tp ponteng sidang parlimen, hadi kata umno kapir tp masih berkepit dgn orng kapir, hadi suka fitnah orang, hadi suka labelkan orang, hadi ajar ahli pas menyalak, hadi berpelukan dgn berahim ali, hadi suka ke laut tangkap sotong, hadi suka melancong ke jepong....dap parti babi, pkr parti jubo, pas parti anjing, pan parti kuali...negh3

      Delete
    2. penyembelih puaka hadi16 November 2015 at 22:10

      Puaka hadi sudah mengganas. Menyesatkan ramai umat manusia umpama tentera iblis dan syaitan yang direjam. Moga Allah menyelamatkan kaum mukmin dan membinasakan puaka hadi serta kuncu2nya.

      Delete
    3. hahaha......adakah pencuri penjahat akan kata mrk adalah penjenayah??? maka kalau nak kata guna wang anak yatim dan miskin !! dakwa shj dimahkamah dgn bukti kalau tidak jgn harap mrk akan mengaku salah! sedangkan ada penganas beragama islam melakukan keganasan adakah penganut islam menerimanya atau sebaliknya berdalih mengatakan mrk cuba guna islam utk agenda tertentu tetapi kenapa guna islam?? kenapa tidak buddha hindu kristian dll tetapi hanya islam ??? ISIS dari negara mana???mrk bukan beragama islam ke?? atau mrk itu yahudi kafir yg tak punyai agama hanya pergunakan islam utk mengaburi dunia??? adakah eropah amerika france dan negara maju lainnya bodoh tanpa tidak selidik dgn teliti sengaja kaitkan islam??? bukan dunia kata islam tetapi mrk penganas itu beragama islam mana silapnya???

      Delete
  2. Harap Admin Omakkau lebih neutral. Isu yang dibawa perlu lebih kepada salahlaku parti pemerintah Bn/Umno. Rakyat mahu perubahan dan menolak penindasan. Janganlah kita dalam Pakatan Rakyat atau Pakatan Baharu saling tunding-menunding dan berlagak hero. Ini bukan masanya. Jangan menang sorak kampung tergadai. Tolong bagi ruang Rakyat berhijrah menolak regim Bn/Umno dalam waktu yang semakin singkat. Harap jelas dan diterima secara positif. Terima kasih

    ReplyDelete
  3. Kononnya pakatan tinggal harapan itu sudah kuat sgt berbanding umno yg spt kayu reput dimkn anai anai gara gara salah laku pemimpinnya.begitupun apalah yg kuat sangat jika sekadar duduk patuh ikut telunjuk dap.tak ada maknanya pandirkutty imayam itu selain badut yg melalak diatas lori.badut buat belonpun lebih berguna dr mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. depa jauh lebih baik drp hanjing yang selalu menyalak...oooooooo

      Delete
    2. Dah pun mengaku, "bersekongkol" PAS dengan UMNO, atau di dalam bahasa yang lunak sedikit - bekerjasama.

      Tak sertai BN tapi sekadar bekerjasama dengan UMNO!

      Presiden PAS mungkin sudah terlupa AMANAT yang pernah dikeluarkannya sendiri pada tahun 1981 yang telah menyebabkan umat Islam haru-biru ketika itu.

      Yang kita kasihankan ialah mangsa Memali, yang berpegang teguh kepada AMANAT berkenaan dan mempertahankan sehingga akhirnya mereka terkorban. Kini orang yang mengeluarkan amanat berkenaan yang ingin berbaik dengan UMNO yang pernah dikafirkannya. Bukankah sikap dan langkah Presiden PAS itu merupakan satu penghinaan terhadap mangsa Memali itu?

      Menggunakan nama Allahyarham Ust Fadzil Noor kononnya Ustadz Fadzil juga pernah sepentas dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam isu Palestin adalah kenyataan melulu dan tidak tepat.

      Ustad Fadzil Noor hanya sepentas dengan TDM apabila Ustadz Fadzil sendiri yang menubuh dan mengukuhkan pakatan pembangkang melalui Angkatan Perpaduan Ummah dan parti-parti pembangkang tidak sedikit pun mencurigai langkah yang diambil oleh Ustadz Fadzil berkenaan. Berbeza dengan Haji Hadi, orang yang bertanggungjawab merobek dan meruntuhkan pakatan pembangkang iaitu Pakatan Rakyat!

      Apa yang dilakukan oleh Haji Hadi dan PAS kini ialah seumpama memberikan talian hayatnya kepada UMNO yang kini sedang caca marba dan nazak itu. Najib sepastinya tersenyum puas. UMNO telah berjaya menipu PAS berkali-kali termasuklah isu hudud. PAS pula yang masuk lubang biawak berkali-kali.

      Kini, kata-kata almarhum TG Nik Aziz seperti sudah tidak diindahkan PAS lagi.

      Sekarang ini, nyatalah, satu undi untuk PAS sama seperti satu undi untuk UMNO

      sebab PAS dan UMNO sudah isytiharkan mereka bekerjasama!

      Delete
  4. Aku tak pernah lihat suatu bangsa yg paling biadap di Malaysia melainkan ........... Depa campur tangan hal ehwal agama lain dgn marahkan org hendak laksanakan Islam dikalangan umat Islam shj di Kelantan , kutuk khutbah Jumaat di Pahang dan terkini si Alvin celaka telah jadikan mashaf al-Quran sbg sapu punggung selepas berak ! Tapi balaci dan barua Dap senyap dan terus menyanjung Dap sbb depa terdiri dpd golongan kapitalis dan komunis yg lebih mementingkan nilai2 ekonomi dan kuasa dpd agama ! Tunggulah apabila Dap berkuasa muka balaci2 dan barua2 spt PAN de tat pula akan dijadikan alas pencuci punggung depa selepas berak atau sememangnya puak2 ni reda jadi penjilat taik2 mereka ?

    ReplyDelete
  5. Campur tangan hal ehwal agama lain? Sejauh mana sebutan RUU hudud yang diwar2kan., dimana pengakhirannya? Menolak tidak sekali-kali cuma belum tiba masanya, cantikkan dahulu perwatakan kita. Dapatkan dahulu Putraja kemudian gunalah sepuas hati tuan akan media massa ketika itu bagi memahami pengertian hudud kepada umat Islam dan mereka yang bukan beragama Islam. Hanya kerana Umno berpura-pura menyokong, tuan terus percaya dan dengan lantangnya menolak sahabat2 yang ada! Ingatlah Bn/Umno itu telah 60 tahun bertapak dalam dunia politik. Mereka tahu kelemahan kita dan mereka juga mahir akan "Reverse political war fare" hasil didikan Yahudi/Amco. Jangan kita terperangkap mainan mereka yang akhirnya membawa musibah kepada kita dan mereka kekal berkuasa. Fikir2kan lah.

    ReplyDelete
  6. Fuyoooo... puak gay boy mesia nok jadi jaguh moral pasal YaPIEM pulakkk.....moral gay nak letak kemana...kiikikiki....betulkan dolu moral gay tua@bohsia tu dolu...penyelewangan duit belum tentu betul penyelewangan moral tu betuikan dulu..puiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik peribadi Hang!

      Delete
  7. Kah kah kah ........ puak2 PAN @ barua2 Dap meroyan apabila blog mountdweller publish ttg pemikiran terkehadapan tghh ttg konsep kerajaan teknokrat ..... depa tak dpt terima yg pemikiran puak2 depa dah ketinggalan krn perjuangan depa penuh emosi dan dendam kesumat . Buat pertama kalinya blog mountdweller bertindak telus dan mengakui kehebatan tghh tapi cuba dinafikan oleh barua2 Dap yg lain . Depa kata perjuangkan hak2 rakyat tapi bila tghh kemukan cadangan yg bernas depa tak boleh terima krn lebih walak kpd perkenan tuan galu LKS dan LGE ! Perjuang hak rakyat lah konon tp yg sebenarnya perjuangkan hak Dap ..... ptui !

    ReplyDelete
  8. Bestnya JD pmimpin pas. Sng je pbodohkan ahli.. Ckp taik TU kuih pun pcaya bulat2

    ReplyDelete
  9. Hadi pegang Terengganu pun sepenggal lagi mau cerita nak bawa Pas kearah kegemilangan. Siap sedialah Kelantan, mungkin senasib dengan Terengganu.

    ReplyDelete
  10. Selamat pengantin baru kepada Umno dan Pas. Semoga bahtera yang dilayari selamat sampai ke tepian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah pun mengaku, "bersekongkol" PAS dengan UMNO, atau di dalam bahasa yang lunak sedikit - bekerjasama.

      Tak sertai BN tapi sekadar bekerjasama dengan UMNO!

      Presiden PAS mungkin sudah terlupa AMANAT yang pernah dikeluarkannya sendiri pada tahun 1981 yang telah menyebabkan umat Islam haru-biru ketika itu.

      Yang kita kasihankan ialah mangsa Memali, yang berpegang teguh kepada AMANAT berkenaan dan mempertahankan sehingga akhirnya mereka terkorban. Kini orang yang mengeluarkan amanat berkenaan yang ingin berbaik dengan UMNO yang pernah dikafirkannya. Bukankah sikap dan langkah Presiden PAS itu merupakan satu penghinaan terhadap mangsa Memali itu?

      Menggunakan nama Allahyarham Ust Fadzil Noor kononnya Ustadz Fadzil juga pernah sepentas dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam isu Palestin adalah kenyataan melulu dan tidak tepat.

      Ustad Fadzil Noor hanya sepentas dengan TDM apabila Ustadz Fadzil sendiri yang menubuh dan mengukuhkan pakatan pembangkang melalui Angkatan Perpaduan Ummah dan parti-parti pembangkang tidak sedikit pun mencurigai langkah yang diambil oleh Ustadz Fadzil berkenaan. Berbeza dengan Haji Hadi, orang yang bertanggungjawab merobek dan meruntuhkan pakatan pembangkang iaitu Pakatan Rakyat!

      Apa yang dilakukan oleh Haji Hadi dan PAS kini ialah seumpama memberikan talian hayatnya kepada UMNO yang kini sedang caca marba dan nazak itu. Najib sepastinya tersenyum puas. UMNO telah berjaya menipu PAS berkali-kali termasuklah isu hudud. PAS pula yang masuk lubang biawak berkali-kali.

      Kini, kata-kata almarhum TG Nik Aziz seperti sudah tidak diindahkan PAS lagi.

      Sekarang ini, nyatalah, satu undi untuk PAS sama seperti satu undi untuk UMNO

      sebab PAS dan UMNO sudah isytiharkan mereka bekerjasama!

      Delete
  11. An evening in Paris.....

    ReplyDelete

  12. AWAS !!
    Budak Budak Dilarang Masuk !!
    >>> KLIK SINI <<<

    ReplyDelete