Wednesday 25 November 2015

APAKAH GUAN ENG BAKAL MUNCUL MENJADI MAHATHIR??????



Presiden Joseph Stalin boleh dikatakan diktator yang paling kuat dan berkuasa di abad ke-20. Sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan beliau sama ada akan diseksa atau dibunuh. Hanya keputusan dan pendapatnya perlu dipatuhi dan di ikuti. Beliau lakukan sedemikian rupa demi penguasaan secara total dan mutlak.

Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang baru-baru ini menunjukkan kepada kita coretan kepimpinan diktator. Apabila ADUN BN Pulau Betong membentangkan usul terhadap penambakan tanah di Dewan Undangan Negeri, pertengkaran berlaku antara beliau dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Semasa perbahasan, Lim dengan sombong lagi angkuh memberi amaran kepada wakil-wakil rakyat Pakatan Harapan, jikalau sesiapa kalangan mereka mengundi menyokong usul BN itu , mereka perlu membayar harga yang cukup mahal. Telatah dan gelagatnya itu cukup terganggu apabila menyaksikan dengan kuasa yang agak terhad tetapi memiliki ego dan kesombongan yang melampaui batas dan terlalu tinggi. Sehingga rakyat kini sudah mula bertanya kepada diri mereka betapa tidak boleh bayangkan tindak tanduk Guan Eng jika mendapat kuasa memerintah Putrajaya.

Mendiang Karpal Singh pernah berkata bahawa walaupun tidak ada kawanatau musuh yang kekal, tetapi prinsip mesti kekal. Berpegang dengan kata-kata ini didalam fikirannya, seorang ahli ADUN DAP mengundi menentang pendirian Guan Eng. Tindakan ini tidak diterima baik oleh Guan Eng.

ADUN BN mendesak agar suatu pendengaran awam dipanggil untuk mendapatkan maklum balas, pandangan, dan cadangan sebelum memulakan apa-apa projek penambakan. Adakah itu terlalu besar, payah dan banyak untuk meminta dan merayu?

Lim Guan telah menjadikanianya suatu modal bahan politik dengan mengatakan usul tersebut adalah suatu pertembungan dan pertandingan antara DAP lawan BN, sedangkan hakikatnya ianya tidak sebegitu. Tidakkah sepatutnya kepentingan awam mengatasi segala-segalanya???

Atau prinsip dan peraturan itu hanya terpakai di negeri-negeri yang diperintah UMNO/BN sahaja??? .... maka Pakatan Harapan boleh membuat bising hiruk pikuk di media? Ini mungkin menjelaskan mengapa rayuan rakyat Selangor tidak dipedulikan dengan rancangan pembangunan lebuh raya baru oleh kerajaan Negeri Selangor pimpinan PKR. Nampaknya 'rakyat diketepikan.

Pernah berlaku kemarahan awam yang besar berlaku apabila ada pelan pembangunan yang membabitkan Vivekananda Ashram dibangkitkan, malahan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar turut menyatakan kebimbangannya jika pelan dan hasrat diteruskan juga.

Kerajaan persekutuan mendengar rintihan dan kegelisahan rakyat, termasuk suara bantahan ahli-ahli pembangkang, dan akhirnya membuat keputusan ashram itu diwartakan sebagai tapak warisan.

Kerajaan kini nampaknya mendapatkan pandangan daripada orang ramai sebelum membuat keputusan besar. Omak melihat Perdana Menteri terlebih dahulu meminta pendapat dan pandangan orang ramai dari segenap lapisan masyarakat berkaitan dengan Bajet 2016. Walaupun para pahlawan keyboard Malaysia mengkritik bajet berkenaan, namun firma-firma antarabangsa memuji inisiatif yang terdapat dalam bajet 2016.

Ianya sudah menjadi pengetahuan umum betapa kalangan rakyat Singapura sering memberikan pandangan sinis terhadap perangai sebahagian besar rakyat kita dengan berkata "Anda rakyat Malaysia tidak dapat menguruskan kewangan anda sendiri dengan baik, tetapi akan menyerang media sosial secara ganas untuk menasihati kerajaan bagaimana untuk menguruskan kewangan negara ini".

Sesetengah orang sebenarnya mempertahankan Lim dengan berkata kerana dia adalah seorang pemimpin yang baik, dia perlu menyuruh ahli-ahli untuk mengikuti perintahnya. Nah, Mahathir melakukan itu selama 22 tahun dan hari ini kita yang menanggung hasil buah-buah pokok yang ditanam dan disemainya.

Seorang pemimpin yang baik tidak mengancam dengan ugutan dan kata-kata gertak kepada para pengikutnya untuk taat setia kepada setiap perintah-nya. Beliau tidak memaksa rakyat untuk hormat kepada dirinya kerana hormar itu perlu datang dan terbit dari keikhlasan bukan paksaan.

Pemimpin yang baik menggalakkan perbincangan dan luahan pemikiran tanpa sekatan. Beliau menganalisis, mengkritik, dan membuat keputusan bersama-sama dengan rakyat untuk rakyat.

Apa yang kita lihat pada Lim Guan Eng hari ini adalah sebiji seketul apa yang kita lihat dalam Mahathir 22 tahun yang lalu.

19 comments:

  1. Joseph Stalin Penang adalah suci bagi PAN Imayam. Demi Stalin Penang PAN Imayam tikam Keadilan dgn mahu bertanding di Gombak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah akibatnya apabila kalah, merajuk. Bila merajuk khianat. Dah khianat sanggup jadi barua kepada Joseph Stalin Penang alaf baru.

      Itulah betapa busuk hati PAN Imayam yg belendir dengan takbur dan iri hati. Syabas PAS kerana berani bersama2 dgn Keadilan mempertahankan Parlimen Gombak.

      Wahai Stalin Penang, Kau simpanlah PAN Imayam kao tu. Ahli berapa kerat saja. Pemimpi lagi ramai dari ahli.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform (Member Baik PAS)

      Delete
    2. Sama tinggi dan serupa tiada beza dengan zahid hamidi.

      Delete
    3. Setuju sikap LGE sebijik sikap zahid

      Delete
    4. Hahaha.....dgn sikap lge di negeri kecil heboh satu malaysia kenapa tak heboh sikap najib hari demi hari menyusahkan rakyat malaysia satu negara???? Omak kau kata serupa tun m bagaimana pula najib??? Berapa byk ahli umno dipecat dr jawatan??? Ini perlihatkan ok menyokong najib 2.6 billion tidak begitu???? Pandai menulis mengata jgn pula lupa diri siapa.

      Delete
    5. Ahli2 justice for papa 1998 telah bersidang semalam, telah menyatakan sokong pada pas jika guan eng Cuba mengikhianat pakatan rakyat, kami akan menghapuskan ideologi dap dari muka bumi sehingga nama dap tak ada lagi di Malaysia ini termasuk indeologi nepotisma utara dibawa oleh guan eng itu kami akan hapuskan sehingga tak nampak dimuka bumi ini lagi. Kami tak suka bunuh orang sebab itu kerja bodoh. Kami ahli justice for papa 1998 telah berjanji akan menghapuskan indeologi nepotism utara telah merosakan Penang itu, itu janji kami selaku ahli justice for papa 1998

      Yg benar
      Ahli sejati (justice for papa) tahun 1998

      Delete
  2. Mungkin dia (LGE) suka gila apabila dia dibandingkan dengan Tun Mahathir.

    ReplyDelete
  3. Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

    BANGI, Ahad – Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tidak akan memohon maaf daripada parti rasis dan cauvinis DAP berhubung isi kandungan khutbah Aidiladha yang dibaca di masjid-masjid negeri itu pada Khamis lalu.

    “Kita tak akan minta maaf kerana kita bercakap hal agama. Hal agama ini (pihak luar) tak boleh campur tangan, apatah lagi dalam khutbah.

    “Kita tak akan tarik balik khutbah (ini). Kita ada hak untuk menyatakan tentang kebenaran Islam,” katanya kepada Antarapos semalam.

    Khutbah Aidiladha yang disiarkan dalam versi PDF di laman web Jabatan Mufti Negeri Pahang untuk kegunaan para khatib antara lain menyebut:

    “Dewasa ini kita melihat perpecahan umat Islam di negara kita terutama bangsa Melayu begitu ketara.

    “Perpecahan ini kerana mengutamakan parti politik melebihi perpaduan dan persaudaraan Islam seperti parti Umno, Pas, PKR dan ditambah parti baru yang di namakan Gerakan Harapan Baru (GHB) malahan ada di kalangan umat Islam yang menyertai parti DAP yang terang-terang menentang Islam.

    “Sepatutnya umat Islam bergabung dan bersatu suara walaupun berlainan dasar politik mereka,” kata khutbah itu.

    Teks khutbah ini masih boleh diakses di pautan berikut:
    http://mufti.pahang.gov.my/images/khutbah/2015/rumiseptember/aidiladha.pdf

    khutbah pahang

    Pada hari yang sama, portal liberal The Malaysian Insider menyiarkan artikel yang ditulis oleh ahli DAP berbangsa Melayu, Sheikh Omar Ali yang mengutuk teks khutbah itu.

    “Saya mencabar agar Jabatan Mufti Pahang mengeluarkan bukti-bukti kukuh yang menjadi asas berhubung dakwaan DAP menentang Islam,” tulis Sheikh Omar.

    Terkini, DAP Pahang dalam kenyataannya mengugut akan mengambil tindakan undang-undang ke atas JAIP dalam masa lima hari jika JAIP tidak memohon maaf secara terbuka dan menarik balik teks khutbah itu.

    “DAP Pahang akan hantar surat pada Jabatan Agama Islam Pahang atau bahagian mufti yang menuntut mereka menarik balik ucapan berbaur fitnah serta memohon maaf secara terbuka melalui media elektronik dalam masa lima hari dari hari ini.

    “Sekiranya tiada tindakan atau balasan dari pihak Jabatan Agama Islam Pahang, kami secara individu iaitu orang beragama Islam dalam DAP akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Jabatan Agama Islam Pahang yang keluarkan khutbah ini,” kata DAP Pahang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen Aku

      PAN Imayam Kuali adalah pengkhianat kepada orang Islam di Malaysia apabila bersekongkol dengan kumpulan racist yg anti Islam, anti kaum melayu dan anti kaum India. Kumpulan mana lagi??????????? Pertubuhan Joseph Stalin alaf baru di Penang la

      Hujah yg aku Copy kat bawah ni !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Jangan bagi muka kepada ‘pengkhianat’!

      PRESIDEN PAS Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa parti itu tidak akan menjalinkan kerjasama politik dengan Parti Amanah Negara kerana ‘pengkhianatan’ yang dilakukan terhadap parti Islam itu.

      Sambil menyifatkan perbuatan Amanah mengkhianati perjuangan mereka, Abdul Hadi berkata pengkhianat parti adalah lebih teruk daripada musuh.

      Katanya, PAS sedia bekerjasama dengan pihak lawan, namun tidak akan melakukan perkara sama terhadap pengkhianat parti.

      Amat wajar pendirian tegas sebegini diambil oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi, jangan beri muka langsung kepada ‘pengkhianat’.

      Dalam sejarah perjuangan menentang penjajah di Naning, Penghulu Dol Said berjaya mengalahkan British pada tahun 1831.

      Namun, dalam peperangan pada tahun 1832, pasukan Melayu Naning tewas kepada British selepas pihak British terlebih dahulu membuat ‘persetiaan persahabatan’ dengan Rembau sebelum menyerang Naning dengan angkatan tentera yang lebih besar.

      Inilah dosa pengkhianat.

      Akhirnya Penghulu Dol Said terpaksa menyerah diri kepada pihak British pada 4 Februari 1833.

      Delete
  4. lge akan muncul menjadi taik..bukannya muncul menjadi mahathir..hahaha

    ReplyDelete
  5. DAP tu ramai yg kafit laknat. PKR PAS UMNO ramai yg Islam walau ada kekurangan masing2. Islam itu asas segalanya.

    ReplyDelete
  6. DAP tu ramai yg kafit laknat. PKR PAS UMNO ramai yg Islam walau ada kekurangan masing2. Islam itu asas segalanya.

    ReplyDelete
  7. KARL MAX TEMPOYAK.25 November 2015 at 10:03

    Kerasisan dan kebonsaian melata dan berkembang biak amat tegar dan padu pada dinding modula oblangata punahsihat punahsihat didalam ni...hehehehhehe...6 dekad melekat bagai besi di dinding jiwa mati....nak tanya...DAP ke yang perintah 6 dekad tu....hehehhehehe....apalah punya punahsihat..ko pernah backup perempuan cina kena rogol sampai masuk jel ke brader....malulah iiiiii.....puik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak paham maksud candu....ko pie sekolah lagilah..betul mah cakap mat sabu tu...kita dicandukan oleh penjual agama..lepas tu semua jadi lembu cucuk hidung..nak melawan...hahahhahaha....lembu mana pandai melawan....kakkakakakakakkaa....

      Delete
  8. Omak...

    Bila nak delete komen yang tak ada kena mengena dengan topik?

    Nampak makin membiak lagi ada la....

    ReplyDelete
  9. Pada Imayam semua Dap buat adalah betul belaka. Maklumah Dap tukan maha pemberi dedak pada Imayam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imayam Dlm English Im Chicken

      Delete
  10. Dap menolak islam utk menarik org bkn islam menyokong mereka.sedarkah mereka bahawa ini malaysia kita.bkn sj org islam akan menolak mereka tp org bkn islam juga.tgok org india sendiri menolong org melayu dr dirogol org india.keluarga lim yg rasis berselindung dibalik beberapa org melayu n india yg kianat.kejahatan mereka semakin kelihatan.jgn biarkan keluarga lim merogol malaysia biar mereka n pengikutnya pan imayam pandirkutty tersepit dibukit pinang situ.ayuh kita sokong keadilan.sokong malaysia kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh ko takder ubatlah brader...60 tahun ko aku kita semua kena cabul oleh uhmnoh.ko boleh tak nampak....kesian 10 generasi ko...bodoh piang...makan lagi taik belacan bebanyak....

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...