KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 10 February 2015

BEBERAPA GAMBAR KETIKA ZUNAR DITAHAN PIHAK POLIS DI DEPAN RUMAHNYA



Kartunis Zunar ditahan sepasukan lima anggota polis di kediamannya di Pantai Dalam mengikut Akta Hasutan 1948.

Penahanan itu dimaklumkan isteri Zunar melalui facebook.

Difahamkan, operasi itu dijalankan susulan satu arahan Ketua Polis Negara Tan, Sri Khalid Abu Bakar kepada pasukannya untuk menyiasat Zunar atau nama sebenarnya, Zulkiflee SM Anwar UlHaque dan juga dua orang Ahli Parlimen (MP).

Ia ekoran kenyatan kartunis dan MP berkenaan siang tadi berhubung hukuman penjara ke atas Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Zunar menulis: “Barua berjubah hitam bangga jatuhkan hukuman. Habuan dari tuan politik pasti lumayan.”

72 comments:

  1. tatkala ditanya apa "bukti" yg menguatkan tuduhanmu para hakim dibeli untuk menjatuhkan hukuman kepada anwar ? maka berkatalah dia ... tuduhan itu (kepada anwar) adalah konspirasi ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku x nampak. Jadi aku no komen. Takut dpt saham neraka free plak nanti. Ikut suka ko la...

      Delete
  2. Surah Hud Ayat 113 - BERMAKSUD : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH SWT. Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"

    ReplyDelete
  3. Surah Hud Ayat 113 - BERMAKSUD : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH SWT. Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"

    ReplyDelete
  4. Surah Hud Ayat 113 - BERMAKSUD : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH SWT. Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"

    ReplyDelete
  5. Eloklah sumbat dia skali..tgok muka pun da mcm jenis malas smayang ..agaknya ..serabut .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi elok sumbat KO Dan MAK bapak KO sekali...hahaha

      Delete
  6. Don't judge the book by its cover.

    ReplyDelete
  7. Siapa yang mengiyakan tudohan fitnah kotor ini, maka kumpul lah saham neraka. Pakai undang undang manusia cara barat, banyak membuat kita dapat dosa. Kalau seorang yang di sabit liwat, kalau sekali tentu tak buat lagi tapi ini banyak kali dan DSAI mempunyai peribadi bagus yang di akui oleh ulama besar dan bersungguh nak hapus rasuah. Hakim kau akan di siksa di dunia dan akhirat selagi tak bertaubat dan sekongkol dengan pemerintah syaitan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sekali kali menolak...
      walau apa kita rancang...
      Allah yg menentukan...
      jadi inilah ketentuan Allah...kamu bukan Allah yg boleh menentukan nasib org lain..

      Delete
    2. Menipu pun berpatutan le anon 23:21...anwar mada jadi menteri kewangan dulu dia la bapak segala rasuah...renung ke belakang kau dapat le jawapannya

      Delete
  8. Keputusan hakim satu penganiayaan ke atas DSAI. Selepas banjir besar, korang hakim nak undang bala ape lagi? Korang ni babilah!!!! Disebabkan korang habis semua rakyat menderita. Memang kaldai mawas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sekali kali menolak...
      walau apa kita rancang...
      Allah yg menentukan...
      jadi inilah ketentuan Allah...kamu bukan Allah yg boleh menentukan nasib org lain..

      Delete
  9. Ish ...ish ...ish ...marah nampak .....

    ReplyDelete
  10. Anon 23.22 ko nk meroyan smpi pagi esok ko teruskan la....kradilan untuk saiful dah terbukti sudah...kalu ko nk terpekik terlolong dan bermalam depan penjara sg buloh pun ko teruskan....tsk ade sapa nk halang...insyallah mesia dah aman....bole
    tido dng aman...keadilan untuk saiful sudah
    ditegakkan......zzzzzzzz....zzzzzzz....zzzz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok lah si nuar yg mad sabu gelarkan al juburi tu masuk ke dlm.
      Disebabkan dia sorang hancur satu negara. Tuhan dh bagi amaran jgn amalkan main bontot jantan tenggelam kota sodom.

      Delete
    2. 2337....
      Klu x nampak baik tutup mulut.
      Takut dpt saham neraka free plak kang.

      Delete
    3. 1. Betulkah mesia dh aman?? 2. Yg aku pelik wlopon menteri2 dh terserlah kebodohannye tp KNP penyokong umno yg nmpak bijak2 tp tkboleh nmpk perjalanan kes2 spt altan tuya, mejar zaidi Dan anwar Ni Ade kecelaruan Dan sah2 tade keadilan. Tp penyokong umno bkn saje buta tuli tp bodoh bertingkat2. Tu yg aku pelik sbnrnye.

      Delete
  11. Logikkah sepol tak basuh jubur 3 hari semata mata nak simpan bukti. Tak berak 3 hari.. Ini semua babi ungka sial. Boleh pulak jumpa PM.. dia siapa? PM kata tak kenal sepol, lepas tu kata kenal pulak. Yg mana satu ni? Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo. . .Sepol tu pembantu najib ? Dorang kata pembantu nuar ? Sepol orang ummo ? Ingat pkr. Habis kena bodoh satu negara

      Delete
  12. Ko nak pegi tido tidolah. Doa org yg teraniaya akan dimakbulkan Allah. Ko tunggulah besok. Good night. Semoga aman tido. Saudara islam ko buat tak kisah. Pikir diri sendiri. Ko patut hidup dlm hutan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara seislam tu kira ok la....aku tsk terima saudars se pluralisma...dan se libral...nnti.tergadai iman dan akidah....ngantuk nyeee...rindu plak .guling2 jalan raya dah tak ade.....ahaksss......zzzzzz......zzzzz.....zzzzz

      Delete
    2. Ikut suka ko la.
      Aku tak sanggup dpt saham neraka free sbb aku tak nampak.

      Delete
  13. Surah Hud Ayat 113 - BERMAKSUD : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH SWT. Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"

    Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

    ReplyDelete
  14. Bukti apa yg hakim bangkitkan sampai msk anwar dlm penjara? Majoriti rakyat bumi pening dgn kes ini. Sebab tu lain kali pakai hukum Allah. Hukum Hudud. Baru betul. Baru adil. Tun Mahathir, Tun Abdullah Badawi please check back this case. Something wrong...........

    ReplyDelete
  15. Kami tidak menolak UMNO, tetapi barisan kepemimpinan perlu mempunyai ilmu agama Islam yg sangat tinggi. Dunia ini hanya sementara. Tak perlu kejar harta dunia sehingga sanggup pijak memijak tikam menikam seperti ini. Mana TPM, komen sikit.

    ReplyDelete
  16. Salam. Sekiranya penghakiman ini menurut apa jua arahan tertinggi pemerintah, adalah lebih baik supaya DSAI tidak didapati bersalah. DSAI bukan lagi DSAI yang dahulu. Beliau bukan satu ancaman. Mendapati DSAI bersalah pada tahun 2015, lebih meletakkan pemerintah dalam kedudukan yang tidak selesa, berbanding mendapati beliau tidak bersalah!

    Bersalah atau tidak adalah keputusan mahkamah. Jangan menghina mahkamah sebegitu sekali hanya kerana mereka tidak menyebelahi pandangan peribadi anda!

    Kenalkah anda dengan DSAI? Adakah anda sentiasa bersama beliau dan tahu segala aktivitinya zahir dan batin?

    Jika anda tidak pasti, maka terimalah keputusan mahkamah dunia itu seadanya!

    Anda selalu berkata menuduh melulu itu berdosa tapi sedarkah anda sekiranya mempertahankan seseorang secara melulu juga adalah salah?

    Benar. DSAI mungkin bukan satu-satunya ahli politik Malaysia yang bermasalah. Mungkin masih ada lagi ahli politik dari parti pemerintah mahupun pembangkang yang terlibat dengan segala ketelanjuran dan maksiat tapi terlepas. Tapi janganlah pula menjadikan itu sebagai hujah bahawa hanya kerana ada penzina dan peliwat lain yang tidak tertangkap, bermakna DSAI juga wajar terlepas begitu sahaja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko kompom dan nampak ker nuar liwat? Aku tak berani cakap sbb aku tak nampak. Aku tak sanggup dpt saham neraka free oiiii.....

      Delete
  17. Biar kn saje le, kite kn boleh buat ape2 pun, biar lh anwar masuk sorang, banyak mulut nnti x pasal2 kene pulak ... hee

    ReplyDelete
  18. KEADILAN ITU ADALAH MELETAKKAN SESUATU ITU DI TEMPATNYA YG BETUL.
    BETUL DAH DIA DUDUK DLM TU.

    ReplyDelete
  19. Kes DSAI adalah sesuatu yg simple tp menjadi complicated disebabkan campur tangan pihak yg mempunyai autoriti tertentu yg mengganggu sistem kehakiman. Cuba anda check balik sejarah kehakiman di Msia anda akan jumpa sesuatu yg mengejutkan. Tapi anda semua harus ingat Al Quran itu benar, Janji Allah itu benar. Sama ada Allah nak tunjuk sekarang atau di Mahkamah Mahsyar nanti. Kita wait & see......but before that bertaubatlah wahai sahabat2 sebelum matahari terbit dari barat.

    ReplyDelete
  20. Kalau betul dah dia duduk dlm tu, kenapa Tun Abdullah keluarkan dia semula masa dia buat PM. Sedangkan dalam hukum Islam, nak sabitkan org berzinapun kena dtg kan 4 org saksi dan mereka melihat ada penetration ketika itu. Something wrong with this case. Pleaselah...

    ReplyDelete
  21. Ko sendiri pergi check la sejarah kehakiman.....dah mlm ni orang nk titon la.....justice 4sepol.....kikiki

    ReplyDelete
  22. hahahaha........
    akta hasutan pula dilaksanakan!!!! maka akta hasutan hanya diguna pakai pada pro pembangkang tetapi tidak sebaliknya........bagi yg tak faham tak apa sebab kalaulah anda bijak tak akan bodoh gitu!!!! bukan sokong atau marah anwar msk penjara tetapi biar adil dgn bukti yg boleh terima pakai oleh semua pihak maka siapa tak setuju kalau terbukti anwar bersalah!!! namun semua penuh kemuskilan kalau tak kenapa peguam2 pun rasa berat sebelah adakah peguam2 itu semua lakukan kesalahan dgn sembunyikan kebenaran????? maka tiada apa dapat dipetikaikan biarkanlah kebenaran dgn kepalsuannya .........memang dah kelemahan manusia memahami kebenaran hanya allah bisa ketahui segalanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab pembanggang suka menghasut menipu....
      macam saya tapi bukan saya..

      Delete
  23. Ok takpe. Ko tidolah dulu sementara Tuhan bagi ko boleh tido. Wait and see..

    ReplyDelete
  24. Sapa kata kalau dalam islam, kalau tak dapat pembuktian, akan terlepas begitu je?

    Dalam perundangan Islam ada banyak cabang, dan hudud hanyalah salah satu cabang perundangan Islam! Terlepas dari hukuman hudud, sebab beban pembuktian yang berat, tak bermakna terlepas sepenuhnya dari cabang peraturan Islam lain seperti takzir (penjara adalah contoh takzir dan ia adalah selaras dengan perundangan Islam).

    Saya bukan seorang yang arif mengenai undang2-undang Allah tapi saya tahu merosakkan akidah apabila menolak hudud atau bersekongkol dengan penentang hudud!

    Saya juga yakin perbuatan liwat itu adalah sangat keji, tanpa mengira siapa jua pelakunya, dan moga kita semua diberi hidayah kembali kepada kebenaran. Ameen.

    ReplyDelete
  25. Zunar menulis: “Barua berjubah hitam bangga jatuhkan hukuman. Habuan dari tuan politik pasti lumayan.” #LAWAN TETAP LAWAN..!!!

    ReplyDelete
  26. Bg seorg pejuang 5 thn tu tak lama mana.

    ReplyDelete
  27. Masa perang dunia kedua, kat jerman dulu Hitler menjlnkan polisi pembunuhan kerektor. Kesannya Hitler berjaya menjadi manusia paling kejam di dunia pd tahun 1940-an

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangang la yg banyak merancang pembunuhan kerektor...tak perasan ke...
      banyak sgt mkn belacan tu..

      Delete
    2. Hitler in making dah ada di Zimbabwe. Kawan baik mahaddey. setiap tahun undang ke Langkawi. Peliknya dah 91 tahun masih nak jadi presiden dan masih membunuh dan merompak rakyat lagi.
      Setiap zaman memang ramai penzalim dan tali barut pun banyak. Sama macam filem sarjan Hassan. Watak tali barut Jepun dan jangan lupa. Sarjan Hassan juga tali barut yang menanti British kembali menjajah Malaya. Polis ni kerja dia sama jer. Akan menjilat siapa ada kuasa politik. tak salah kalau dikatakan tali barut penjajah. Sama masa zaman Jepun dan zaman penjajah Belanda dan Portugis. Dan sehingga Bukit Kepong.

      Delete
  28. Ari tu dia kata kalu dia masuk penjara putrajaya akan jatuh. Aku nak tengok sejauh mana benarnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klw pr kalah pru13 nak jadi pensyarah...jgn lupa pidato dari bapak penipu..

      Delete
  29. Hahaha 5 org panel Hakim tu percaya Ada karpet terbang....hahaha dah macam cerita p.ramlee pulak hahaha

    ReplyDelete
  30. ape nk kecoh...anuar dh ke dlm. sudah la kn. yg lain dok sibuk ape ke benda. kita x tau sbb kita x siasat. x nmpk jgn tuduh kata x adil. kita dgr mcm2. hanya yg tertuduh dgn penuduh yg tau. yg slh ada blasan. klu x dpt di akhirat di dunia pun Allah tunjuk. Semua ketentuan dr Allah. Yg dok jadi batu api maki hamun sana sini...fitnah x kira masa waktu..dpt saham free. klu pahala dh zero...kutip pula dosa org tu masuk account sendiri. yg kapir lantak la. ni yg islam ni. byk lg urusan. dr dok tunggu dpn mahkamah dpn penjara s.buloh bek pg kelantan tlg org susah yg x da rumah. berganda pahala. berkat hidup.

    ReplyDelete
  31. ckp byk x mo. lantak la nuar nk ke mna. tpi jgn dok berdemo bangang tepi jln. mcm pukimak. jln sana sini tutup. ada bnda urgent trpksa kna postponed. babi bin anjing. buat bnda bangang. keadilan kepalA bapak korang mcm ni. klu gila senang...ni buat2 gila. ada otak pakat semua letak kt kepala butuh. aman malaysia pasni mcm sedia kala.

    ReplyDelete
  32. Siapakah yg buka seluar Sialfool, kalau Anwar yg dah tua boleh londehkan seluar Sialfool yg melawan atau meronta sebab tak rela diliwat tapi umur masih muda, memang hebatlah Anwar nih! Tapi kalau Sialfool yg londehkan sendiri untuk diliwat, maknanya Sialfool bukan kena liwat secara paksaan. Eh... dia bawa KY jelly pula lagi. Apalah hakim2 tu betul2 punya samdol, akal tadak! Patutnya dakwa kedua-duanya sekali melakukan liwat secara rela. Tapi almaklumlah, rakan fitnah spt Shafee tu tentu akan menolong Sialfool jika tidak pasti terbalik kuang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ternyata ko bodoh sebab tak layak jadi hakim.....satu keturunan ko pun bodoh tak pernah jadi hakim..

      Delete
    2. lobih baik tak jadi hakim daripada jadi hakim cap ayammm.... mmmhhh ....cerdik gitu...

      Delete
  33. Oh Rozana

    kota Dhaka ini lihat dari matamu
    tapi tak secenti pun pernah kau tempuh aku
    dari angan-anganmu
    mengenai bisjut & royi semalam untuk mu

    Oh Rozana

    di sini ada pikir mengenai bisjut & royi,
    gedung-gedung bisjut & royi, senyuman jejaka bangla di klcc
    dan bintang jatuh kunikmati sendiri di taman kosong titiwangsa

    Oh Rozana

    waktu membeli bisjut
    gadis ku punya royi
    itu kotaraya pudu
    ibu di kota Dhaka
    mencari bisjut & royi kegemaranmu

    juga cinta, ia memberiku satu ketul bisjut, tiga ketul royi

    biarkan aku simpan bisjut & royi

    di bawah bantal ku simpan bisjut & royi
    biar kubawa dalam tidurmu
    Bersama kenangan menjamah bisjut & royi

    Nak bisjut? nk bisjut?

    ReplyDelete
  34. Master mind pembunuhan Altantunya bila nak tangkap.

    Harap macai beri pencerahan.

    ReplyDelete
  35. Pd PRU 14 lah dpt aku mmbls jasa pemimpin-pemimpin Pakatan dan PKR...kuasa skrg mrk punya...PAKATAN selama nya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yessss... idup wak ajer...!

      Delete
  36. Salah taip perkataan jer dah fitnah....hati- hati bila tulis/ taip perkataan....Tegur/ beri ingatan jer FITNAH ..Huhhh...huhhh..huhhh

    ReplyDelete
  37. Inilah Tanahairku...

    ■ YANG KENA LIWAT.. siap sediakan KY Jelly
    ■ BUNUH WARGA ASING... 'tanpa' motif pula
    ■ Lahad Datu = X SETTLE
    ■ Altantuya,pembunuh bebas = X SETTLE
    ■ Teo Beng Hock = X SETTLE
    ■ Ahmad Sarbaini = X SETTLE
    ■ Lembu RM250 juta = X SETTLE
    ■ MH370 = X SETTLE
    ■ Kastam kene tembak = X SETTLE
    ■ Beratus kes berprofile tinggi = X SETTLE

    ...AKAN TETAPI...
    HANYA jubo Saiful YANG SETTLE !!!

    Inilah Malaysia ku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembunuh norita samsudin tak settle.pembunuh nurin jazlin tak settle....Hakim pun dah jd bodoh

      Delete
  38. ...kalau kena dgn imam hoslan sah kena ... baling dgn selipar biar dia rasa terhina.dulu aku pernah hentak meja dpn manusia berjubah dlm makamah syariah tu sbb aku rasa betul2 di zalimi...dia org ni pun bangang juga!

    ReplyDelete
  39. Terima je le ... jgn ikut rasa ati nnti mati ... hee

    ReplyDelete
  40. Cuba tengok selepas bn lepaskan anwar , bala telah menipa melaysia ini
    1)tsunami
    2)rusuhan bersih
    3)Serangan penganas di sabah
    4)Menyamarkan tuhan orang islam dengan orang kapir
    5)Kapal terbang hilang
    6)Kemarau sampaikan selangor tak ada air
    7)Banjir
    8)Membela peliwat
    9)Lelaki berpakaian perempuan
    ini bala yg di bawa orang bernama oleh anwar, cuba korang tengok ia selepas tun m tangkap anwar dulu tak ada lagi bala menipa malaysia ini,
    Anwar dajal Bermata satu di malaysia ini cuba tengok lambang pkr sudah cukup dajal bermata satu, cuba korang tengok 1997 mata lebam sebelah semuanya lambang dajal bermata satu, anwar adalah dajal di malaysia ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bala banyak menimpa ni sejak najib jadi pm...

      Delete
    2. Dajal ANUAR anak Bini menutup aurat dajal najib dajal mahathir tengok anak Bini dia macamana????? hahahaha prooottttt.....alamak terkentot pulak! sori ye...

      Delete
    3. Dajal masihi amat bijak...sarban jubah janggut sejemput....dalam hati amat busuk...

      Delete
    4. 08:58 dh nk jd nujum pak belalang pulak dh...main2 ajak cuba tengok kalu x nampak tandenye nk pendek umur lh tu ye ...hee

      Delete
    5. Yang tak berjubah berjanggut macam anon 09:20 lagi kuat busuk nya...hahahahaaaa

      Delete
  41. 08:58 meh sini .....aku tutup muka kau n aku bagi penumbok seliang kena kat mato ekau sampai lobam! lopeh tu aku panggil ekau dajal Mata satu! OK tak....boleh ye....boleh la....

    ReplyDelete
  42. Anwar ko sbg manusia memang x lepas dr buat dosa, memang ade kesalahan yg ko buat, tp pasal tuduhan meliwat ni susah sikit aku nk percaya ko buat ..aku harap ko buat masa ni dlm penjara banyak kelapangan ko bertaubat nasuha lh, banyakkn bermunajat dn berhajat kpd Allah ... kalu ko betul2 dianiaya dlm kes liwat ni aku kt luar ni akan dpt menyaksikn sama ade doa ko tu dimakbulkan ...insyaAllah..

    ReplyDelete
  43. Walaupun barangkali ada yang terlalu gembira dengan perginya Anwar Ibrahim ke penjara, termasuk ada yang berura-ura mahu bersedekah pisang di masjid pada Jumaat ini, realitinya hukuman itu lebih merugikan Najib Razak yang masih tersembam dalam persepsi buruk di mata rakyat ketika ini.

    Selain beberapa pihak luar seperti AS, Australia dan Kesatuan Eropah, Pejabat Hak Asasi PBB dan Ikhwanul Muslimin yang nyata tidak gembira dengan hukuman tersebut, kesedihan rakyat dalam negara yang bercampur simpati dengan hukuman itu juga sudah boleh dirasai di mana-mana.

    Kesedihan dan simpati rakyat ini walaupun tidak diluahkan secara terbuka sebagaimana kali pertama Anwar dihantar ke penjara dulu, namun mereka seolah-olah sedang memendamnya dalam perasaan

    Untuk itu, janganlah terlalu bergembira dengan hukuman yang diterima Anwar

    Sementara Anwar sekali lagi bertegas dalam ucapannya di mahkamah semalam bahawa beliau tetap tidak bersalah dan kejadian itu tidak pernah berlaku, yang lebih membimbangkan rakyat kebanyakan waktu ini ialah semua keraguan yang ditimbulkan sepanjang perbicaraan telah ditolak sama-sekali.

    Dengan itu, walaupun ada yang berhujah bahawa perbicaraan ini telah berlangsung hampir tujuh tahun serta berlaku 70 kali penangguhan dan ini bermakna aspek keadilan tidak seharusnya berbangkit lagi, tetapi yang nyata di mata rakyat semua keraguan yang ditimbulkan semasa perbicaraan telah ditolak sama-sekali.

    Keadilan yang seperti tidak tertegak sepenuhnya dalam kes Anwar ini juga segera mengingatkan rakyat kepada dua kes mahkamah lain yang berlaku sepanjang era pentadbiran Najib sebelum ini iaitu Razak Baginda yang dituduh bersuhabat dalam pembunuhan Altantuya dan Azilah Hadri serta Sirul Azhar Umar yang dituduh membunuh model atau penterjemah kelahiran Mongolia itu.

    Dalam kes Razak, beliau telah didapati tidak bersalah oleh Mahkamah Tinggi dan kesnya tidak dirayu langsung ke mahkamah yang lebih tinggi. Anwar juga bebas di peringkat Mahkamah Tinggi tetapi kesnya segera dirayu.

    Jelas ada perbezaan di sini dan oleh kerana tiada rayuan dilakukan, Razak Baginda kini telah bebas daripada segala tuduhan dan sebarang kaitan dalam pembunuhan Altantuya itu.

    Tetapi Azilah dan Sirul terus dibicarakan dan akhirnya telah didapati bersalah membunuh Altantuya serta dijatuhkan hukuman gantung sampai mati, walaupun tiada motif dapat dikaitkan mengapa mereka melakukannya. Mahkamah juga kemudian mengatakan, motif adalah tidak penting.

    Barangkali inilah satu-satunya kes pembunuhan di mana motif tidak dianggap penting oleh mahkamah, tetapi pesalah tetap dijatuhkan hukuman mati.

    Ketika hukuman dijatuhkan oleh Mahkamah Persekutuan baru-baru ini, hanya Azilah yang hadir manakala Sirul telah melarikan diri ke Australia dah sehingga ini masih ditahan di negara tersebut.

    Ketiga-ketiga kes ini memberi impak yang besar kepada pentadbiran Najib dari segi keyakinan rakyat mengenai keadilan dan kesederhanaan yang sering dilaung-laungkannya.

    Razak Baginda didapati bebas dan kesnya langsung tidak dirayu. Azilah dan Sirul, walaupun tiada motif, tetap didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. Anwar pula, di sebalik semua rentetan keraguan yang ditimbulkan dalam mahkamah dan didedahkan secara meluas di media-media, akhirnya didapati bersalah dan dihukum lima tahun penjara.

    Meneliti ketiga-tiga kes tersebut, sama ada seseorang itu berfikir "di dalam kotak", "di luar kotak" atau "dari sisi kotak" sekali pun, pastinya tidak dapat mengelak daripada beranggapan atau merasakan adanya perbezaan ketara bagaimana apa yang dikatakan keadilan itu berjalan di era Najib ini.

    Tentulah hanya mereka yang "tiada kotak" saja yang sanggup mengakui sebaliknya serta memuji-memuji kesederhanaan dan keadilan yang cuba dibawa dalam pentadbiran Najib ini.

    Semua ini, secara diam dan perlahan-lahan, sebenarnya sedang marak umpama api dalam sekam di hati rakyat dan hanya menunggu masa untuk meruntuhkan segala-galanya.

    ReplyDelete
  44. "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH SWT. Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan" - Al Quran Surah Hud Ayat 113.

    ReplyDelete
  45. Setujuuuuuu. Allahuakbarrrr!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  46. Tahu kah anda negara kita di ambang mufls.Duit dah berbillion billion lesap, tapi hang pa masih pertahan pemerintah zalim ini.Sholat lah saudara ku agar Allah SWT selamat kan negara dari muflis angkara pemerintah bernafsu syaitan.

    ReplyDelete