KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 17 December 2014

BERITA GEMBIRA UNTUK IBU BAPA YANG ANAK-ANAK MASIH BERSEKOLAH .... TAMBANG BAHARU BAS SEKOLAH AKAN DIKENAKAN MULAI SESI PERSEKOLAHAN TAHUN DEPAN.



Kalau merasakan tambang bas dikenakan terlalu tinggi dan diluar kemampuan .. suruh aje anak pergi sekolah dengan berjalan kaki ... kalau anak-anak tidak sanggup tidak perlu pergi sekolah duduk sahaja dirumah .. kalau masih lagi tidak puas hati membantah, pindah sahaja kenegara luar.

Sepatutnya berasa syukur sebab dengan kenaikkan tambang bas sekolah kira selari dengan naiknya taraf hidup rakyat dinegara ini ... jangan nak merungut dan mengeluh, sedangkan pendapatan seisi rumah kini sudah mencapai RM5,900 ... naik ciput pun dah nak bising .. belajarlah menjadi manusia yang tahu bersyukur dan berterima kasih... jangan kufur nikmat.

Tambang baharu bas sekolah akan dikenakan menjelang Januari 2015 dan jumlah kenaikan akan dibuat oleh pengusaha bas sekolah secara individu.

Presiden Persekutuan Persatuan-persatuan Bas Sekolah Malaysia,  Amali Munif Rahmat berkata, pengiraan tambang baharu itu akan dibuat berdasarkan garis panduan yang ditetapkan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang dibuat pada tahun 2009.

"Kami terpaksa menerima regulasi yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD),tetapi SPAD tidak ada garis panduan untuk tetapkan tambang bas sekolah,  maka kita akan guna pakai panduan yang pernah dibuat LPKP 2009.

"Kadar itu akan ditetapkan secara individu oleh pengusaha sendiri disamping mengambil kira Seksyen 4 Akta Persaingan, Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC)," katanya pada sidang media selepas mengendalikan Mesyuarat Tahunan kali ke-42 semalam.

Amali menegaskan  pihak persatuan tidak akan campur tangan berapakah jumlah kenaikan yang akan dikenakan itu nanti.

"Persatuan tiada kuasa untuk tetapkan berapa peratus kenaikan itu kerana ia tertaluk dibawah Akta Persaingan.

"Namun apa yang boleh kita tegaskan berdasarkan keadaan semasa kadar tambang bas sekolah akan naik tahun depan," katanya.

Beliau berkata, peningkatan itu bukan tujuan untuk menekan ibu bapa tetapi keputusan itu dibuat setelah mengambil kira pengurangan subsidi diesel yang dibuat kerajaan terhadap pengusaha perkhidmatan bas sekolah.

Menurutnya lagi, peningkatan itu juga berdasarkan kenaikan harga bagi kos penyelenggaraan bas dan belanja pengurusan yang lain.

"Namun paling terkesan adalah pengurang subsidi diesel kerana kos itu melibatkan 40 peratus daripada keseluruhan kos perkhidmatan ini," katanya.

Jelas beliau, tindakan SPAD untuk tidak meletakkan siling harga bagi tambang bas sekolah juga menyukarkan pihak mereka menetapkan tambang baharu itu.

32 comments:

  1. Hidup umno.
    Rakyat mampos..
    Kroni kaya...
    AYUH RAKYAT MALAYSIA TUNJUKN KUASAMU DI JALANRAYA....

    ReplyDelete
  2. Sian juga dgn tauke bas nak tanggung anak bini dia makan dah barang lain naik.bas pakai diesel.kena juga naik tambang.jd macai2 fikir la panjang2 ini semua punca dari.....

    ReplyDelete
  3. Ape isu tambang bas naik ......
    suka tak suka, sape pun yang memerintah negara ni..tambang bas tetap naik..tak tahun depan..tahun tahun depannya...gaji minimum RM 900...bayaran taska pun dah naik...kalau RM1200..lagi la naik nya omak kao...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayaran taska naik ko marah....bila ko bejubo dng bini ko tak fikir pulak pasal bill taska naik....puiii....

      Delete
    2. Aku dengar angin2 tambang bas sek di selangor TAK NAIK, demi untuk menjaga kebajikan rakyat selangor..... betul ke?
      yg naik hanya di negeri2 perintah BN sahaja.

      Delete
  4. Sssyukurrrrrrr akhirnya anak aku pegi sekolah pakai drebar. Hidup bn

    ReplyDelete
  5. mmg ptut naik,kalau beto naik biarkn naik tinggi2 supaya pengusaha bas cepat lg kaya.

    ReplyDelete
  6. Anak aku dok asrama yuran tah apaapa tah 600 lebih . Mana ada sekolah free la ni. Haramjadah bangang pun ada bangsat bn ni

    ReplyDelete
  7. Klu nk free buat sekolah sendiri...suh atok uwan ko jadi cikgu haramjadah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi anak gampang 09:01..ekau mesti bujang babi taktau gayo hidup org berkeluargo..lainkali jgn pancut kek lubang tandas..anak haram

      Delete
    2. ooi 1205 klu ko tak reti buat bas, ko boleh beli lembu untuk bawa anak ko ke sek. ada faham!!

      Delete
  8. undilah BARISAN NASIONAL

    ReplyDelete
  9. Pengusaha bas sekolah pun nak makan jugak....kebanyakan pengusaha ni org perseorangan bukan syarikat besar.

    Terakhir naik 2009. Ok la setiap 6 tahun sekali naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bapa hang ada berapa biji bas sekolah?, pastikan gaji pemandu pun naik tau

      Delete
  10. Betul sokong lh umno/bn, yg jd batu api ni pembangkang, kalu dia memerintah lg teruk negara ni jd nye, jgn mudah terpengaruh dgn dakyah perosak bangsa dn negara ni ... tenguk selangor sudah cukup....ingat bangsa ku politik melayu amat lemah sekarang ni kerana melayu x bersatu dn adenye ramai melayu pengkhianat bangsa ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu nak bersatu dgn umno.... lagi rosaklah malaysia.... simple thing... BN tak boleh nak selesaikan... bersatu se ISLAM dulu baru fikir bab melayu bersatu... pilih ISLAM tegakkan islam... duit lembu halal... bunuh alantuya halal.. melabur duit rakyat 1mdb tanpa pengetahuan rakyat halal...tak pakai tudung halal.. Bini beli cincin halal... anak buat filem 200 juta halal..lelaki berpakaian ppuan halal. mcm mahathir ckp.. hanya yg bodoh sj masih dlm umno.. yg cerdik pandai di mana pergi... ? Yg cerdik pandai yg sepatutnya rakyat bg kuasa memerintah... jgn dpt oven kain pelikat beras yg disogok dah jadi pak angguk

      Delete
    2. Gaji 1 hengget klaim 15 juta...si haramjadah sekor ni ko tak sebut pulakk

      Delete
    3. 10:09 umno yg aku sokong sbg wadah, kalau dh melayu dimsia ni Islam lh smua pada adatnye, kalau dh melayu x bersatu otomatik Islam pun berpecah lh mcm sekarang ni, ade Islam umno, ade Islam pas dn ade Islam pkr, lebih menyedihkn ade yg merasakn dia lebih Islam dr yg lain dn ade gak Islam ikut ikutan je. Cina dn India x sibuk membeza bezakn bangsanye dgn agama masing2 ...

      Delete
    4. Org yg dulu memaki hamun UMNO dan setiap malam jumaat mengadakan solat hajat di memerata masjid/surau dg satu tujuan untuk menghancurkan UMNO sekarang nak berbaik2 pula........ ooi geli geleman aku mendengarnya......
      Tak kena kifarah ke ?

      Delete
    5. 14:20 org nk berbaik baik disambut lh dgn baik, dh adat melayu begitu, ape lh salahnye berbaik sangka....kalu tuhan izinkn dh lama umno hancur, dh tuhan x izinkn dn hingga sekarang umno masih wujud, syukur alhamdulillah, ade le hikmah disebaliknye ....

      Delete
  11. melayu pengkhianat bangsa........melayu pengkhianat bangsa........melayu pengkhianat bangsa........dtg portugis jadi tali barut portugis, datang inggeris jadi tali barut inggeris, datang jepun jadi tali barut jepun datang proksi inggeris jadi tali barut proksi inggeris, datang cina jadi tali barut cina, sikit lagi kalau keling kuasai ekonomi dan politik depa jadi tali barut keling, , datang proksi amerika jadi tali barut amerika, datang proksi yahudi jadi tali barut proksi yahudi................apa nak jadi dgn melayu ? Yg pasti melayu terus layu ! Pakat2 tunggu kiamat la kerana melayu tiada prospek utk hidup maju kecuali layu selayu2nya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasti ade ramai anak melayu yg sedar dn berhajat bangun utk membela bangsa sendiri, kita ramai sebenar yg baik2, berilmu dn bijak pandai utk menentang petualang bangsa kita sendiri, hanya kita memerlukan semangat yg kuat utk memajukan bangsa kita dgn ikhlas, kasih mengasihi antara satu sama lain tanpa perasaan mementing diri dn hasad dengki ...insyaAllah ...ayuh! bangkit lh! hidup melayu!

      Delete
    2. Anon 9.49
      melayu pengkhianat tu la anwar ibrahim proksi gay...lgbt dan yahudi....lebih buruk bukan bangsa dilacurkan akidah dan iman pun dilacurkan dng pluralism agama...melayu ni petnah ujud zaman sultan melaka dulu.....

      Delete
  12. Nak naik pun naiklah tapi jgn tinggi sangat. Agak2 50% ke 60% dahlah. Masih rendah kalau bandingkan dengan indonesia yg sampai 2000 rupiah/km

    ReplyDelete
  13. Ini pun untk kebaikan anak anak kita. Supaya boleh mula belajar barjalan kaki ke sekolah. Banyak sikit bersenam badan pun jadi sihat. Ada yang sekolah hanya 500 m pun naik bas sekolah. Masih ingat lagi tak, tahun 70'an, 80'an jalan kaki sampai 1 ke 2 km ke sekolah. Maklum lah berat beg masa itu lebih kurang 5 kg. Sekarang amboi!!! Kan k'jaan sekarang ade derma beg. Biar lah besar sikit baru lah rakyat merasa!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku cadangkan supaya MenteriBesar adakan program bas sek secara percuma, Negeri2 yang kaya seperti selangor ,P P tentulah mampu membuatnya.

      aku harap semua rakyat sokong cadangan ini.

      Delete
  14. Kalu kita tanamkn dlm hati kita perasaan buruk terhadap kerajaan, buruklh jdnye, lg2 dh diapi api dek pembangkang yg giler cepat nk memerintah, pemimpin kerajaan x zalim dikatakn zalim, perasuah, yahudi dn mcm2 lg, kerajaan terpaksa mentadbir negara dlm tekanan yg hebat dek pembangkang, susah nk but keje, itu salah ini salah pada hal dlm keadaan mcm itu sekalipun kita masih boleh hidup bahagia bersama keluarga. Pembangkang belum perintah belum terbukti lg kejujurannye ....

    ReplyDelete
  15. Tambang bas sekolah naik cuma sedikit dan tidak membenankan rakyat. Bandingkan dengan billionare Amerika pergi melancung ke angkasa lepas dengan kapal angkasa bayar 1 Billion USD boleh senyum dan gumbira. Rakyat Malaysia dah tak tahu berterima kasih kepada kerajaan BN.

    ReplyDelete
  16. time rega minyak naik pandai depa penaik rega tambang...

    time rega minyak turun tak reti pulak depa nak peturun rega tambang.

    ReplyDelete
  17. Sila rujuk harga minyak dunia http://www.oil-price.net/
    pada masa yang sama juga harga gas juga merudum pada kadar yang sama dengan minyak kerana embargo eropah terhadap Rusia.
    Bererti harga setong gas sepatutnya telah turun dari RM27 setong kepada sekitar RM20 sahaja minima.
    Bila kerajaan enggan menrurunkan harga kawalan gas bererti rakyat marhein yang makan digerai tepi jalan merana dengan kos penjaja yang bergantung kepada gas tong ini sebagai sumber bahan bakar memasak.
    Dan sewajarnya juga tambang bas sekolah juga merudum turun dan bukan naik.

    ReplyDelete
  18. Makcik bibir merah ni jando ko? Abah den dah lamo duda!!

    ReplyDelete