KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 21 December 2014

SETELAH HAMPIR DUA MINGGU AZMIN ALI LULUSKAN RM5.5JUTA, PEKAN KAJANG DILANDA BANJIR KILAT LAGI .. KALI INI LEBIH TERUK.



Bandar Kajang dilanda banjir akibat hujan lebat petang semalam kerana air Sungai Kantan melimpah kerana sistem aliran sungai dan perparitanyang tidak efisien.

Pada 12hb Disember 2014 yang lalu Dato' Menteri Besar Selangor YAB Hj Azmin bin Hj Ali ketika membuat terjahan turun lapangan di bandar Kajang telah meluluskan RM5.5juta serta merta bagi tujuan masalah banjir kilat yang kerap melanda Pekan Kajang dapat diatasi segera.

 “Kita melihat tapak lokasi punca sebahagian masalah banjir Kajang bersama Jabatan Parit dan Saliran (JPS) dan selepas mendengar taklimat diberikan kita mengambil keputusan bersetuju menerima cadangan JPS menaik taraf sungai di kawasan itu. “Ini melibatkan kos sebanyak RM5.5 juta dan saya sudah beritahu kepada Datuk Setiausaha Kerajaan Negeri untuk meluluskan peruntukan yang dipohon JPS.

“Tender akan bermula segera kerana kita mahu kerja dimulakan pada awal 2015 iaitu hanya beberapa minggu sahaja lagi,” kata Mohamed Azmin selepas beliau mengadakan tinjauan di lokasi terbabit pada 12hb Disember 2014 yang lalu.

Beliau menjangkakan kerja menaiktaraf akan dimulakan seawal Mac 2015 nanti sebaik selesai proses tender dijalankan.

Tambah Mohamed Azmin, kerja menaiktaraf itu melibatkan kerja melebarkan sungai dari lapan meter ke 12 meter selepas beberapa gerai yang dibina di atas tanah rizab sungai dipindahkan ke sebuah tanah rizab Kerajaan Negeri.

Kata Mohamed Azmin, sementara itu kerja penambahbaikan juga sudah dimulakan dengan mendirikan tembok penahan banjir di hadapan Pasar Kajang dan mendalamkan sungai bagi mengurangkan kesan bencana alam itu.

22 comments:

  1. Ni dikatakan berak dulu baru buat jamban..sian warga kajang,kejang da buntut berak merata,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak2nye klau ko MB Selangor dan lulus serta merta peruntukan RM5.5 juta bagi kerja2 menahan banjir pada15hb Dis 2014, banjir tak Kajang hari semalam? Bukak la sikit pintu hati tu dan senantiasa bersangka
      baik

      Delete
  2. Anon 15:08...dah bertahun BN berak tak basuh, patutnya bersyukur ada yg sanggup basuh berak tu

    ReplyDelete
  3. Air banjir kt kajang to mgandungi taik kucing kwog taw x !!

    ReplyDelete
  4. Masa buat terjahan aritu patutnya Azmin tolong korek parit dan sungai barula tak banjir lagi...nti bila ladang babi moden siap boleh lah Azmin dtg rasmikan potong reben ke, pegang replika babi ke, touch d babi ke....tahniah tahniah...memang super hebat mb baru ni.

    ReplyDelete
  5. Projek ekonomi pertama Azmin adalah lulus ladang babi.

    ReplyDelete
  6. Sungai kajang tu sambung ke sg chua terus ke Bangi dan ke kaw Teras Jenang dan Dengkil. Kena bersihkan suma, dalamkan dan lebarkan. Masalahnya di kaw sg chua, org buang sisa kilang, perabot dan sisa bahan binaan dlm sg di situ. Kalau Azmin rajin telusuri sungai itu dr sg chua sampai teras jernang, Azmin akan dpt jumpa tak kurang 5 kawasan mengorek pasir di sepanjang sg itu. Kalu benda ini bwrterusan, belanja 10 billion pun tak akan dpt mengatasi banjir di Kajang. Azmin mintak tolong baca ni dan buat terjahan serta merta.

    ReplyDelete
  7. Bab amik pasir sg tu mungkin susa sikit mau kasi settle. Lalam itu salikat miasanya ala latuk makang gaji luluk. Sulah ale lesen memang manyak Susa mau kasi piligi. Lulu ameno pigang talak ini macam maa. Sikalang manyak susa. Hanta sulat mpk..... pom talak jalann maa. Itu hantu sula makang maa

    ReplyDelete
  8. Tidak ada mana 2 bahagian di Malaysia yang tidak akan tengelam kerana kita dah mencerobohi kawasan2 aliran dan tadahan air yang asal, penduduk yang kian tambah dan Semananjung yang dikelilingi air laut , semua ini akan menengelamkan Malaysia tidak lama lagi . Yang akan hidup hanya lah Mahathir Kuti Haramjadah Lanatullah dan kaum kerabat nya di Argentina.

    Benih kemusnahan Malaysia telah pun ditanam oleh Mamak Dajjal ini........tak boleh buat apa2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka sangat mengata org Dajjal...
      patut la perangai ko dan anak pinak ko serupa Dajjal....

      Delete
  9. Bukan sja saiz sg tu kecil mcm longkang, tapi sg tu sgt cetek dan berliku2. Jadi Azmin kena ambil tindakan berukut:
    1. Menghentikan kerja mengorek pasir.
    2. Melebarkan sungai.
    3. Mendalamkan/ mengorek sungai
    4. Meluruskan sungai (mungkin Sukarno skit)
    5. Membina kolam takungan banjir
    6. Membersihkan sg secara berkala
    7. Tanam pokok tepi sg utk halang hakisan atau membina tambak
    8. Memastikan tiada pencemaran air sungai
    9. Meletak benih anak ikan sebarau, kelah, talapia merah, siakap air tawar, patin, udang galah, lampam, dan lain2 untuk menjaga ekosistem sungai.
    9. Membina sesiar pejalan kaki untuk memudahkan kaki pancing bagi aktiviti memancing catch & release.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh..no 10 mana bro. Tak kan lupa lak, bkn main lg ko nk ngajar org nk buat kerja, padahal angka pn ko x khatam lg slps 9 angka berapa. Geng perasan lebih baik laa ko nih

      Delete
  10. Mpkj kena proaktif la.
    Bonus tinggi takkan kerja cam cibai

    ReplyDelete
  11. Aku pelik la. Sg kat amerika nun air dia bersih aje. Ikan pulak saiz mega. Kat kajang ni sungai kaler cam teh tarik. Ikan bandaraya aje banyak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajang pak malau kajang berlipat
      Kajang saya mengkuang layu
      Langkah Kajang tak kena tempat
      Berebut pangkat negeri haru-biru.

      Delete
    2. Kajang berlipat kajang Pak Malau
      Kajang saya mengkuang layu
      Kerajaan dah dapat kaler hijau
      Bakpe nak tukar jadi biru.

      (asai usoi puak PKR ni serpihan OMNU kaler biru, tu dia dok ingat nak balik asai)

      Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

      Delete
    3. Kueh sepit dalam buyong
      Ikan puyu dalam perigi
      Mata sepet dok buat untong
      Orang Melayu menanggong rugi

      Delete
  12. Adun kajang mane? Azmin lk yg sibuk.....

    ReplyDelete
  13. mp pekan...pahang.. sape? ...najib...banjir aritu korang xkomen plak...eeh..lupa..najib bgi brim..tobat lahom xkomen pnyer...

    ReplyDelete