KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 23 December 2014

DASAR EKONOMI DAN SOSIAL PRINSIP YANG DIJUNJUNG BERSAMA DALAM PR ADALAH LEBIH BESAR DARIPADA HUKUM HUDUD KATA HJ AZMIN B HJ ALI.




Mohamed Azmin Ali hari ini mengingatkan segala keputusan berkaitan masa depan Pakatan Rakyat (PR) perlu dibincangkan dan diputuskan oleh Majlis Presiden PR, termasuk cadangan kerajaan negeri Kelantan membawa undang-undang hudud ke Parlimen.

Timbalan Presiden PKR itu berkata prinsip yang dijunjung PR selama ini adalah dasar yang dipersetujui bersama lebih besar daripada hukum hudud merangkumi aspek ekonomi dan sosial.

“Hudud bukan dasar bersama PR. Tiada cadangan bawa ke Parlimen. Tidak pernah dibincang dalam Majlis Presiden PR.

“PR akan memberikan tumpuan kepada isu yang terkandung dalam maqasid syariah, iaitu objektif tertinggi syariah, soal ekonomi, sosial, keselamatan. Isu besar yang perlu diselesaikan dalam syariat Islam.

“Ini juga dipersetujui semua ulama besar di dunia, bukan saja dalam negara. Itu pendirian yang kita ambil bukan setakat hari ini tetapi beberapa tahun yang lalu,” katanya ketika ditemui media di Subang Jaya hari ini.

56 comments:

  1. Hahaha.......
    Betul kata azam ali .....perbetulkan dulu soal ekonomi sosial keselamatan lebih penting . Tak perlulah nak bincang pasal hudud kalau semua dah dilakukan dan berjalan lancar lepas tu kalaulah masih tak dapat menjaga kesejahteraan baru kita mula fikir jalan lain dan bincang adakah hudud jalan terbaik utk keamanan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul betul betul. Bn & pr tiada beza. Dua dua tolak hudud.

      Delete
    2. Kalau tak mampu, biarlah kita serahkan pelaksanaan hudud kepada orang yang mampu. Jika kita tidak mampu atau tiada pengetahuan tentang hudud janganlah kita menjadi seolah2 seperti seorang yang lebih pandai daripada pakar. Jika kita tidak mampu melakukannya, jauhilah drp melakukan fitnah tentang hudud secara sukarela.

      Delete
    3. Jika kita menyukai sesuatu benda atau perkara, kita akan memberi seribu kebaikannya. Sebaliknya jika kita membenci sesuatu benda atau perkara, kita akan cuba sedaya upaya mencari seribu keburukannya walaupun kadang-kala kita terpaksa bercakap dusta. Fikirkanlah....

      Delete
    4. Orang kafir tidak akan pernah reda jika umat Islam melaksanakan sesuatu hukum mengikut ketetapan Allah. Seboleh mungkin mereka akan cuba mengajak umat Islam menuju ke neraka bersama2 mereka.

      Delete
    5. Ada yang sudah kaya raya, bergelar jutawan tetapi masih merompak dan mengambil harta negara dengan cara yang paling halus untuk sesuatu projek. Apakah situasi seperti itu menghalang kita daripada mengenakan hudud ke atasnya? Adakah dalam keadaan begitu kita masih juga hendak "memberikan tumpuan kepada isu yang terkandung dalam maqasid syariah, iaitu objektif tertinggi syariah, soal ekonomi, sosial, keselamatan" sedangkan usaha ke arah pelaksanaan hudud tidak pernah dirancang sedikitpun sejak dahulu kala?

      Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

      Delete
    6. Kita tidak nampak ada usaha yang serius di negara kita untuk melaksanakan hudud. Buktinya:
      1. Tiada perancangan khusus ke arah pelaksanaannya.
      2. Tiada institusi khas merancang pelaksanaannya.
      3. Tiada penerangan dibuat kepada umum tentang buruk baiknya.
      4. Tiada penerangan kepada umat Islam dan kafir untuk memahaminya.
      5. Tiada dalam sukatan pelajaran sekolah pada mana-mana peringkat.
      6. Usaha secara halus dimainkan oleh orang Islam sendiri bagi menyekat pelaksanaannya.
      7. Pemerintah walaupun mengaku Islam mendiamkan diri atau membiarkan ia menjadi isu besar bagi memperoleh sokongan politik.
      8. Agensi kerajaan tidak mahu memberi kerjasama kepada pihak yang berkemampuan untuk melaksanakan hudud.
      9. Pemerintah memberi tekanan termasuk tindakan undang-undang barat kepada pihak yang bersetuju untuk melaksanakan hudud.

      Daripada beberapa bukti di atas, jelas menunjukkan bahawa di Malaysia hukum hudud tidak akan dapat dilaksanakan KERANA TIADA USAHA DAN KESUNGGUHAN UNTUK MELAKSANAKANNYA SERTA DIGUNAKAN SEBAGAI SENJATA BAGI MERAIH KEUNTUNGAN POLITIK DUNIAWI.

      Delete
    7. BAHLOL! kenapa kalau dijalankan hukum Hudud soal ekonomi sosial keselamatan tak blh diperbetulkan ke? kalau asal dr umno tetap ada nadi umno yg berdenyut, Jalankan dulu Hudud dan kita lihat keberkesananya nanti, Hudud adalah perintah dr ALLAH, takkan org ISLAM tak yakin dgn perintah ALLAH, Jgn jadi saudara-mara Abdullah Ubai, setiap kali solat mesti dibelakang Rasullulah tapi jadi bapak MUNAFIK

      Delete
  2. Manusia lupa ia adalah makhluk ciptaan Allah,menumpang bumi Allah,makan minum rezeki Allah,hirup udara Allah tapi berlagak lebih pandai dari Allah hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100%. Kebanyakan manusia sombong dan angkuh ketika berjalan di bumi Allah walaupun mengaku beriman kepada Allah.

      Delete
    2. Manusia akhir zaman ni ramai yang malamnya Islam, siangnya menjadi kafir. Ramai pula sebaliknya yang malamnya kafir, siangnya menjadi Islam. Fikirkanlah....

      Delete
  3. Soal ekonomi,keselamatan ,kesejahteraan memang perlu diutamakan.
    Tapi. Jika sekira berlaku salah guna kuasa dalam ekonomi. Apa hukuman nya? Undang undang mana nak pakai.
    Jika berlaku rompakan ,mencuri,pembunohan. Selamat kah kita. KALAU tidak,apa hukumannya? Undang undang lord reid kah nak pakai? Atau undang undang komunis atau mana?
    Sejahtera kaj negara jika judi,zina berlaku dimana mana? Hukuman mana nak pakai?
    Allah maha bijaksana. Setiap peretahnya,pasti ada hikmahnya. Hud di perentah kan dilaksanakan kerana Allah maha menegatahui bahawa manusia tidak akan mampu berlaku adil. Hanya undang umdang NYA yang mampu menyelesai masaalah manusia.
    Jepun membuat kereta toyota
    sudah tentu jepun arif tentang toyota. ALLLAH mencipta dunia,termasok manusia. Jadi ALLAH SWT kirim bersama manual,bagaimana nak tadbir dunia ini dan manusia. Manuaknya ialah Al quraan yang mengandungi hukum hakam didalamnya.termasok hudud. Kalau dikatakan dasar lain lebih besar dan lebih pwnting dari hudud ,APA HUKUMNYA.? FASIK? SYIRIK? ATAU APA?

    ReplyDelete
  4. gi tulah kepala hotak macai pkr apa yg terpenting ialah kuasa, ekonomi, sosial dan keselamatan.........hukum tuhan tolak ketepi. Sbb tu depa dok pulun macam mana nak berkuasa hatta dgn cara rasuah wakil rakyat bn sekalipun. Lepas depa menang barulah depa kata nak fikir pasal hudud..........ini semua bohong belaka.......yg sebenarnya lepas depa menang depa nak balas dendam, bahagi harta dan pangkat sesama kroni dsbnya.......pas tu hukum tuhan tetap tak akan dilaksanakan depa dok u-turn kat benda lain pulak kata ada benda lain yg lebih penting utk didahulukan berbanding hukum tuhan. Nak tegak hukum tuhan mcm mana......cara nak dapatkan kuasa pun dah bertentangan dgn hukum tuhan hingga orang kafir dan pope lebih diutamakan dpd ulamak. Teringat pd kerajaan umno yg 'berhati mulia' membantu org miskin melalui loteri kebajikan masyarakat...............samalah dgn pkr yg 'berhati mulia' hendak mendaulatkan Islam melalui rasuah, pluralisme, lgbt, liberalisme dan lobi puak2 kafir yg terang2 menentang hudud...................lu fikir la sendiri !

    ReplyDelete
  5. Ko ade kuase ckp la ape pn azmin woi.. Tkot msk kubur kang xleh ckp plak .hudud ko main2 je same je mcm najib mahadir lain2 xske hudud .kwog ade kuase wt la ske aty sblum mampos .kasi nasihat pn dwong xpakai .nak harap ustaz umno pn xleh pakai .ape nak jadi puak2 hanjing kurap nie .

    ReplyDelete
  6. Apa yg ko dok bising Azmin, PAS dah nak jadi pembangkan no 2.
    Ketua Pembangkan - bebas -- TSKI
    Ahali2 terdiri dp PAS & UMNO

    ReplyDelete
  7. LKS dn LGE sungguh berbangga dgn kenyataan azmin ....

    ReplyDelete
  8. Pendokong aspirasi DA PIGS. Tahniah PKR.

    ReplyDelete
  9. satu hal undang2, satu bab ekornomik. dua2 jumpa pd masa ada org wat salah ja. mn bole pukul rata sama. apa punya ngong

    ReplyDelete
  10. Seperti juga solat, hudud wajib dilaksanakan dalam apa juga keadaan. Jika meninggalkan solat berdosa besar, maka meninggalkan hudud sama sekali tanpa sebab munasabah juga adalah berdosa besar, apatah lagi jika tiada usaha2 ke arah pelaksanaannya.

    ReplyDelete
  11. ni lah antara punca aku dah tawar hati nak sokong pr.. esp dap n pkr.. kalau pemimpin yg mengaku islam buat kenyataan macam ni, siapa lagi yg kita nak harap tegakkan undang2 Allah d bumi malaysia ni? kalau pas terpaksa berjuang sendirian demi islam, maka berjuanglah sendirian.. yakinlah Allah pasti tolong perjuangan tu.. tp kalau pas masih nak bersekongkol dgn puak dap n pkr, then i'll say good luck to pr..

    ReplyDelete
  12. Yang dah kaya raya malah bergelar jutawan, masih juga merompak harta rakyat. Apakah mereka ini masih juga dalam kategori terlepas daripada hukuman hudud??

    ReplyDelete
  13. Jangan berfikiran cetek dan pendek akal dan gagal mencerna apa yang yb mb impikan.kalaulah ekonomi rakyat diperkasakan terutamanya ekonomi bangsa melayu secara automatik jenayah akan dapat dikurangkan.Takan masih mahu menyamun dan mencuri bila ekonomi sendiri berdaya saing dan maju.kalaulah sudah kaya tapi masih mahu mencuri itu kena tanya sama tycoon umngook la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya yang banyak merompak dan menyamun ni bukanlah mereka yang miskin dan kekurangan duit untuk hidup. Yang banyak merompak, menyamun dan menyapu secara besar-besaran ini ialah sang kroni, sikaya raya malah yang bergelar jutawan. Yang mereka rompak ini bukanlah susu tepung, beras, ikan masin atau yang setaraf dengannya bagi meneruskan hidup. yang mereka rompak ialah harta dan wang rakyat jutaan ringgit dengan tujuan untuk memperkayakan lagi tembolok diri, keluarga dan kroni mereka.

      Adakah mereka ini masih lagi mahu dibantu memperkasakan ekonomi mereka? Adakah mereka ini masih belum kaya, kurang selamat, tiada pengetahuan agama SEHINGGA MEREKA JUGA TERLEPAS DARIPADA HUKUMAN HUDUD UNTUK SELAMA-LAMANYA?

      Delete
  14. Makin celaka Azmin ni...hudud tolak tepi dulu.kandang BABI is no.1....
    ingat Azmin ingat KANDANG BABI
    Ingat Azmin ingat terjun LORI SAMPAH
    Ingat Azmin ingat korek LONGKANG.

    Padan muka macai Azmin dpt hadiah kandang BABI!

    ReplyDelete
  15. Tu yg aku nyampah sgt dgn dia ni....nasib baik aku tak sokong sama mcm um no hareem...

    ReplyDelete
  16. Tiada siapa berhak melarang undang2 allah dimuka bumi ini tapi fikirlah kalau lain padang dan lain belalangnya, mana dapat rakyat melawan kroni umngook.itu pasai bila kesaksamaan ekonomi dapat direalisasikan barulah kita bercerita pasai hudud.bila pelaku kesalahan dibawah lord reid dihukum tanpa berlaku penyalahgunaan kuasa barulah kita boleh cerita pasai hudud.undang2 manusia yang laksana bukan allah, alih2 cerita hanya pasai neraka dan syurga...hidup hanya sekali dan belum ada dalam sejarah agama orang mati hidup semula untuk melarang manusia lain melakukan kemungkaran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hukum hudud Allah hanya satu. Di manapun padang, apa juga jenis belalangnya, hukum Allah tetap sama. Hukum Allah tidak akan berubah walaupun pada padang dan belalang yang berbeza. Hanya manusia yang memberi alasan bahawa hukum perlu digunakan mengikut padang dan belalang. Jangan jadikan hukum Allah yang terpaksa mengikut peredaran zaman. Sepatutnya peredaran zaman yang perlu berjalan mengikut hukum Allah. Dalamilah agama......

      Delete
    2. 20.33....kalu macam tu beruntunglah penternak lembu yang dah melenyapkan harta rakyat. Sebab jika mengikut hukum Lord Reid, penternak lembu itu mungkin terlepas daripada hukuman dunia malah mungkin terlepas pula daripada membayar balik walaupun sesen.

      Delete
  17. Nate azmin nie molek gak we nyepak atah palo pahto tumbok batu pelir dyo pah kekoh kaki cokek peruk sapa mapuh baso mulot jahat supo babi umno nie .nate kero jubo bulu !

    ReplyDelete
  18. PAS Bahalol.

    Celik celik mata saja nak hukum , bukan buat ekonomi kasi rakyat makan minum. Tau tau nsk hukum saja.

    Bahalol betul.... Klsntan Terengganu banjir , rakyat nak bantuan duit bukan undang undang yang tak boleh bagi makan minum.

    PAS makan gaji buta saja , tu sebab nak buat hukum saja

    Bahalol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak makan minum kenalah gunakan tulang empat kerat. Kalau setakat menadah aje, susahlah. Nak hidup senang kenalah lipatgandakan usaha.

      Yang susah hati sangat pasal pelaksanaan hudud kenapa? Hudud ni dilaksanakan mengikut peraturan tertentu. Bukan tangkap terus potong tangan. Kalau tak faham kenalah jumpa orang yang faham dan dalami hukum ini.

      Yang takut sangat hudud ni kenapa? Jika anda tidak merompak. tidak mencuri, tidak membunuh, tidak menyamun harta rakyat, tidak minum arak, tidak berzina, tidak melakukan larangan di bawah hukum hudud, anda tidak perlu risau jikapun hukuman hudud dilaksanakan.

      Tang hukuman mati ke atas pengedar dadah misalnya, orang yang tak mengedar dadah tak risau apa2 pun. Yang risau ialah pengedar2 dadah. Tang hukum kesalahan peraturan jalan raya umpamanya, kita tak takut kalau peraturan kita patuhi. yang takut ialah yang tak ada roadtax, yang tak ada lesen, yang mat rempit, yang langgar lampu merah, yang memandu macam pelesit.....

      Banjir atau tak banjir, hukum Allah tetap hukum. Kena laksanakan. Silap kalau masa banjir usaha kita terhenti di situ. Yang kena banjir kita bantu, yang miskin kita bantu dan pada masa yang sama usaha melaksanakan hudud perlu diteruskan. Jangan jadikan banjir sebagai jalan untuk menghentikan pelaksanaan hudud.

      Kepada sedara...
      Janganlah takut sangat kepada hudud. Allah tidak akan menghukum umatnya jika seruannya dilaksanakan dan jika larangannya ditinggalkan. Tidak perlu risau dan takut pada hukum hudud sekiranya sedara bukan dari kalangan mereka yang melakukan kesalahan di bawah undang2 hudud.

      Satu lagi untuk sedara, jika tidak menyokong, janganlah jadikan fitnah hudud sebagai pekerjaan sukarela.

      Delete
    2. Orang kafir memang tidak suka hudud. Mereka akan sedaya upaya menghalang hudud daripada dilaksanakan dengan menggunakan pelbagai alasan.

      Delete
  19. Depa nak tunggu buat ladang babi dulu kut. biar babi babi sume dah beranak pinak pas tu baru depa pikir nak laksanakan hudud. GO TO HELL DA PIGS N PKR.

    ReplyDelete
  20. Kalau waktu pemerintahan Khalifah Umar mungkin boleh di naikkan tahap ekonomi sehingga semua orang hidup senang dan tiada orang yang miskin. Tapi kalau pemerintahan macam sekarang, jangan haraplah tak ada orang miskin di mana2. Yang atas2 nun dah kebas dulu dan tingal kuah2 kepada golongan pertengahan. Yang orang bawah2 tingal sisa2 kuah. Macamana nak lihat semua rakyat jadi kaya? Kalau ekonomi dijadikan alasan untuk melaksanakan hudud, aku percaya sampai kiamat tidak akan menjadi kenyataan dan sebabnya tidak lain dan tidak bukan kerana orang atas2 dah kebas dulu kekayaan negara.

    ReplyDelete
  21. lalu mereka menyangka "hudud" akan menjadi benteng manusia dari melakukan zina..rogol..bunuh..rompak..minum khamar (jenayah yg ditanggung dlm hukum hudud).. lalu mereka terlupa bahawa Baginda saw datang kepada bangsa yg jauh lebih hitam hatinya (jahiliyah)..dan segala jenayah yg tertanggung didlm hudud merupakan "amalan" biasa..Maha Suci Allahswt yg memperlihatkan kepada umat manusia seluruhnya melalui Nabi yg terakhir yakni Muhammad saw..bahawa manusia itu dibina akhlak dan akidahnya dengan ilmu disertai iman..maka hudud itu adalah pelengkapnya.. sila rujuk pada sirah Baginda saw..dan sejarah pemerintahan para sahabat r.a ..pada tahap apakah ahlak..ilmu dan iman umat islam tatkala hudud menjadi syariat islam yg "wajib" dilaksanakan... jangan kamu fitnahkan pada sesuatu yg kamu tidak ketahui.. sejak sekian lama puak khawarij PAS "berjual beli" pada perihal hudud..demi nafsunya untuk berkuasa..kini secara umumnya mereka "berkuasa" walaupun melalui "tahaluf siasyi" yg bersifat khianat..maka "bayarlah" kamu pada apa yg kamu cagarkan itu..nescaya pelaksanaan hudud pada waktu ini merupakan satu lagi fitnah kepada agama islam malangnya pintu fitnah itu dibuka oleh umat islam itu sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak yang berjual beli di sini aku rasa ialah PKR. Iaitu menjual agamanya untuk dunia yang sedikit.

      Delete
  22. Pemerintah yg mahu melaksanakan hudud..wajib baginya terlebih dahulu "menutup" segala punca secara langsung dan tidak langsung..dengan membina ahlak dan akidah golongan yg dipimpin (rakyat)..dengan penguasaan ilmu ...sehingga sipelaku jenayah hudud tertanggung sepenuhnya pada dirinya sendiri tanpa ia mampu menuntut dihadapan Allahswt..pada sipemerintah atas hukum yg dilaksanakan padanya..bagaimana jika sipenagih dadah dlm usahanya mendapatkan duit untuk membeli dadah..ia melakukan rompakan dan disertakan pembunuhan lalu merogol mangsanya..maka kamu menjatuhkan hukum hudud padanya berdasarkan "bukti" yg kukuh lagi nyata..maka tatkala ia menuntut kehadapan Allahswt..bahawa kamu sebagai pemerintah tidak menunaikan kewajipanmu terlebih dahulu..yakni membekalkan sipelaku dengan ilmu..tidak juga menutup "pintu" dengan adanya bekalan dadah yg ia mampu perolehi didlm negerimu..ingatlah Allahswt Maha Adil ..dan sekalian manusia dan jin akan saling menuntut haqnya untuk diadili dimakamahNya kelak..kita semua akan menuntut dan dituntut..alangkah "berani" kamu mahu melaksanakan syariat islam (hudud) tanpa kamu bersedia terlebih dahulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba baca sirah Rasulullah SAW betul2. Dapur rasulullah SAW dan sahabatnya tidak pernah berasap 2 hari berturut2. Mereka tidak mewah dengan makanan dan harta benda sedangkan hukum hudud tetap dijalankan sepenuhnya.
      Golongan liberal yang perasan diri tu bijak pandai menawarkan alasan yang sama setiap kali perkara berkisar hukum Islam di ketengahkan. Bila nak dilarang pegang anjing, hapuskan rasuah, tingkatkan ekonomi dulu. Bila hendak ditangkap melayu murtad, hapuskan rasuah, tingkatkan ekonomi dulu. Bila hendak tangkap orang yang tidak bersolat hapuskan rasuah, tingkatkan ekonomi dulu. Bila hendak dilaksanakan hudud hapuskan rasuah, tingkatkan ekonomi dulu. PKR is playing the same tune like a broken record. Go kiss DA PIGS ass PKR.

      Delete
    2. maksudku hanya memberitahu bahawa hudud bukan benteng dlm pembinaan akidah dan ahlak umat islam..kerana banyak dari kalangan org biasa macam kita menyangka kalau hudud dilaksanakan zina..bunuh..rogol..rompak..akan terhapus atau berkurangan secara drastik..tahukah kamu jenayah hudud paling kurang berlaku di negara non muslim .. dan ini menjadi fitnah kepada agama islam .. yg sering kali dibawa oleh non muslim sebagai "bukti" islam bukanlah agama yg mampu membina ahlak penganutnya..apakah kamu mahu menjadi satu lagi "bukti" yg terang lagi nyata kepada golongan non muslim dlm usaha mereka memfitnah agama islam ? hudud diwajibkan setelah mulianya ahlak dan kuatnya akidah melalui penguasaan ilmu..miskin atau kaya bukan ukuran pada kewajipan hudud..

      Delete
    3. dan tidaklah layak bagi orang yang beriman samada lelaki atau perempuan, apabila telah ditetapkan oleh Allah swt dan RasulNya akan sesuatu perkara, bahawa ia membuat pilihan yang lain selain dari apa yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang mengingkari Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan suatu kesesatan yang nyata - al ahzab 36

      dan hendaklah engkau menjalankan hukuman diantara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah swt dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka dan berjaga - jagalah supaya mereka tidak memesongkan kamu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah swt kepada kamu - al maidah 49

      demikianlah batasan hukum Allah swt maka janganlah kamu melampauinya dan barangsiapa melanggar sempadan hukum Allah swt maka mereka adalah orang - orang yg zalim - albaqarah 226

      Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya). Oleh itu kalau mereka datang kepadamu, maka hukumlah di antara mereka (dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah dari mereka; dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun; dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil - al maidah 42

      Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat - an nisa 105

      Tidakkah mereka mengetahui bahawa sesiapa yang menentang (perintah-perintah) Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya adalah baginya neraka Jahannam serta ia kekal di dalamnya? Balasan yang demikian adalah kehinaan yang besar - at taubah 36

      Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman - an nur 2

      Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik - an nur 4

      Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) sistem cegah dan kawah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana - al maidah 38

      Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar." al maidah 33

      Delete
    4. terima kasih wahai saudaraku...atas apa yg cuba kamu sampaikan aku mengerti...tiada kesangsian terhadapnya..apa pun mungkin kita perlu pada bimbingan para ulama dan umara yg jujur pada ilmu yg ada pada mereka.. hudud adalah wajib dan termasuk ia kedalam urusan fardhu kifayah .. dan terdapat kelonggaran dlm pelaksanaannya yg memerlukan sipemerintah menunaikan haq yg terkandung didlm hudud terlebih dahulu supaya ia tidak menjadi fitnah.. tidak juga ia menjadi sebagai beban tuntutan terhadap sipemerintah di hadapan Allahswt kelak...

      Delete
  23. Apakah penting sangat hukum hudud ni daripada kebajikan rakyat? Apa masalah dgn undang undang sedia ada? Apa kepastian hudud akn kurangkan jenayah ataupun menganiaya? Indonesia umat terbesar dunia tidak amal hudud Adakah rakyatnya dimurkai Allah? Atau tiada Tempat di surga?

    ReplyDelete
  24. Apakah penting sangat hukum hudud ni daripada kebajikan rakyat? Apa masalah dgn undang undang sedia ada? Apa kepastian hudud akn kurangkan jenayah ataupun menganiaya? Indonesia umat terbesar dunia tidak amal hudud Adakah rakyatnya dimurkai Allah? Atau tiada Tempat di surga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa Skrg baru nak ckp soal kebajikan... tak cukupkah kebajikan yg ALLAH taala bg bernafas... apa yg tak ada.. kalau kamu org islam sy malu dgn sikap kamu sbb meletakkan hukum ALLAH.. rendah dari kebajikan dunia... Yg ALLAH beri.. segala galanya di dunia ini ALLAH yg punya... tiada satu pun hak kita... bukan najib punya bukan haji hadi ataupun nuar punya... kita baca quran kita baca hadis... org islam tak baca kitab2 kafir.. kalau kita percaya quran itu kalam ALLAH.. kenapa kita nak pertikaikan hukum ALLAH.. Hari ini kamu bernafas ALLAH yg bagi... esok kalau kamu tak bangun ? Itu pun kerja ALLAH

      Delete
    2. Allah mengatakan barang siapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah seperti yang telah ditetapkan berdasarkan syarat syaratnya maka status orang berkenaan ( penguasa ) cuma 3 iaitu mereka termasuk golongan kafirun,zalimun dan fasiqun...jadi anon 22:46 gunalah otak untuk fikir Allah murka atau sayang serta mereka menjadi calon syurga hehehe

      Delete
  25. Islam itu indah, aman dan suci, politik dunia kotor seperti maksiat, mohon jangan campuradukan antara islam dan politik, cubaan untuk menunjuk siapa lebih islam itu sangat salah, mohon tidak wujudkan islamfobia di malaysia, inilah antara negara contoh indahnya islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat minta jangan campur adukkan Islam dengan politik samalah dengan minta jangan campuradukkan susu dengan teh tapi yang nak diminum ialah teh tarik...sewel punya orang hehehe

      Delete
  26. Di sebuah negara yg diberi nama afghanistan munculnya satu golongan yg mengambil nama sebagai taliban..maka dengan banyaknya kejahilan berkuasalah taliban dengan "jualbeli" pada syariat islam..maka dilaksanakan hukum hudud tanpa ia memenuhi syarat dan kewajipannya sebagai pemerintah walaupun ia memperolehinya dengan jln yg jelik..tahukah kamu hudud yg mereka laksanakan menjadi fitnah kepada agama islam..ahlak mereka menjadi lebih hina..ilmu pengetahuan mereka tidak berkembang..lalu Allahswt menimpakan kehinaan pada puak ini dengan musnahnya kuasa mereka dengan hadirnya puak kafir yg menguasai ilmu memerangi mereka tidak sampai sebulan..kini negara yg malang itu kekal dipenuhi pelbagai kejahilan dan dikawal sepenuhnya oleh kuasa kafir itu melalui wakil bonekanya..Maha Suci Allahswt..tidak sedikitpun umat islam di sana dizalimi melainkan mereka menzalimi diri mereka sendiri ...apakah kamu disini tidak mengambil iktibar ..sedarlah hudud hanyalah pelengkap pada syariat islam..lahirkan terlebih dahulu generasi umat islam yg menguasai ilmu dan pandulah ilmu yg kamu kuasai itu dengan syariat islam..maka itu lebih afdal dan lebih wajib bagi pemerintah ... sedang membina hubungan berdasarkan akidah dan ras bangsa yg sama pun kamu gagal..jgn ditambah "beban" yg akan membuatkan kamu menyesal di padang masyar kelak...serahkan permasalahan hudud kepada generasi akan datang..kerana kita merupakan genarasi yg tewas akibat keengganan kita menguasai ilmu..mari buat sejarah baru..doakan kebaikan dan pengampunan pada sipemerintah samaada UMNO mahupun PAS..dan usahakan agar PKR tidak menyamaratakan haq bangsa dan akidahnya walaupun tiada halangan bangsa dan agama dlm menyertai parti itu..wajib bagi PKR melindungi haq sipresiden hanya kepada bangsa melayu dan islam ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn soal siapa taliban... kalau kamu hanya berpandukan media2 barat.. Jgn persoalkan hukum ALLAH.. kalau kamu yakin pemerintah kita org islam... berapa ramai cerdik pandai rakyat malaysia yg lepasan ijazah... dimana peluang pekerjaan pd mereka... pemerintah kita rakus bolot duit kamu tak sedar.... apa product yg malaysia jual ke luar negara... minyak... minyak sawit... getah... di mana kereta buatan malaysia berada?... siapa yg bina jambatan pulau pinang.. KLCC.. kereta api laju.. bas.. lrt... dan pelbagai lg... mana dia product malaysia yg boleh dibanggakan... apa yg pemerintah lakukan setelah 50 tahun berkuasa.... pistol pun kerajaan malaysia tak boleh buat... kamu jgn jadi mabuk.... siapa yg nak ajar pemerintah... memenjarakan kak jat.. Yg terang2 songlap duit lembu kondo... beli cincin berjuta.. buat filem 200 juta.. isu pak.... bunuh alantuya terang2.. siap bukti... 1MDB... MANA HUKUM DEMOKRASI... kalau demokrasi tak boleh di laksanakan... kenapa takut akan hukum ALLAH taala... org kafir pertikaikan hukum hudud tak kisah sbb dah terang2 mereka kafir... palestin di kepung oleh zionis boleh cipta pelancar roket yg hebat.... malaysia apa boleh buat.... cipta sejarah rasuah... belum ada sejarah... malaysia buat sendiri senjata... kecuali golok.. dan pisau tebas rumput... aku islam... aku nakkan hukum ALLAH di tegakkan...

      Delete
    2. "Hukum Allah" bukan hudud semata2.. ia meliputi seluruhnya dlm segala urusan fardhu kifayah dan fardhu ain setiap manusia muslim dan non muslim (yg bersifat wajib mahupun sunat)..jika kamu buang sampah dlm tong sampah bererti kamu telah melaksanakan "hukum Allahswt" dlm urusan fardhu kifayah..walaupun sipelakunya non muslim..kamu hanya "bersandar" pada apa yg dikhabarkan oleh puak khawarij PAS dan sekutunya ..beranikah kamu berkata tiadanya penyakit rasuah dlm kalangan PAS dan sekutunya ?..beranikah kamu memikul jawapan bahawa khawarij PAS dan sekutunya itu tiada berlaku kemungkaran yg pada kuasa yg mereka pegang..pokoknya aku sedikitpun tidak menolak pada pelaksanaan hudud..yg aku cuba sampaikan bahawa hudud bukanlah benteng yg kukuh berbanding pada penguasaan ilmu .. kamu sendiri menjawap pertanyaan kamu "berapa banyak bijak pandai yg lahir dimalaysia".. itulah salah satu tanda sipemerintah melaksanakan " hukum Allahswt"..masih lagi kamu menjadi penyambung fitnah bahawa najib membunuh altantuya..bininya beli cincin harga 24 juta..suami sharizat songlap duit feedlot ..bukankah sipelaku kes bunuh itu telah dihukum..dan beranikah kamu bertangungjawap andai kelak cincin 24 juta itu merupakan fitnah dihadapan Allahswt ?..dan kes sedang diadili dlm kes feedlot lembu ..mungkin kamu mampu memberikan "bukti" yg kukuh lagi nyata di pengadilan Allahswt bahawa apa yg kamu dakwakan kepada sipemerintah benar sebenarnya..jika begitu teruskan.. dlm indeks persepsi rasuah malaysia berada dlm kedudukan lingkungan 50 hingga 60 dari 178 negara yg ujud dimuka bumi ini...bagaimana pula celaanmu kepada sipemerintah andai kamu berada di indonesia dan negara2 yg dikuasai umat islam di benua africa dan benua arab yg jauh lebih buruk kedudukannya dlm indeks itu..atau kamu mempunyai "bukti" yg kukuh lagi nyata dihadapan Allahswt..betapa kuatnya penyakit rasuah di tanah melayu ini?..dan ketahuilah kamu aku tidak mencela pada PAS dan sekutunya ...melainkan aku hanya mengembalikan kepada kamu pertanyaan apakah tiada kerosakan dan penyakit kepada mereka...

      Delete
    3. Nampak sgt pak angguk. Buta sejarah tanah melayu. Kita tengok beranikah najib saman rafizi . Rafizi harap sgt bertemu najib di mahkamah.

      Delete
  27. Hudud akan jadi hodoh bila dilaksanakan dikalangan orang susah dan tertindas.situasi ini bolehlah dinamakan pesta potong tangan orang miskin tertindas oleh kroni dan kalangan orang yang punya kuasa keatas orang miskin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helo hang ini kapiaq ka. Good night

      Delete
  28. Pkr berusaha menolak hudud tanpa dilihat sebagai anti Islam.....

    ReplyDelete
  29. Pkr dn dap ko tunggu lh kehancuran yg dh amat dekat ....azmin, anwar yg mengaku islam seharusnye sedar...

    ReplyDelete
  30. Majlis ilmu dh menjadi tmpat kegemaran anak muda dan anak kecil islam....daurah selalu dibuat..hanya yg leka je xperasan sbb sibuk nak kukuh ekonomi la...nak baiki sosial la..meeting politik xhabis habis la...lupe nk timba ilmu islam...pastu ckp mengarut kat dlm ni...xbuat salah..apa nak takut hukuman...Allah SWT yg cipta kamu...maka Allah SWT lebih tahu ape yg kamu perlukan....kenapa ramai hisap dadah...kenape ramai leka dgn maksiat..kenapa rasuah jd budaya...kamu tngok tv...apa yg dihidangkan...kamu baca akhbar...apa yg dihidangkan...dr kecil dh dihidangkan dgn berbagai jarum yahudi...siapa yg bersalah...penagih dadah ke yg bersalah...pelaku maksiat sahaja kah...apa usaha kerajaan persekutuan atau kerajaan negeri dibawah pkr dgn dap utk ubah...balik2 ekonomi dan sosial...tp masih ikut acuan yahudi...kelaut la jawapnya...

    ReplyDelete