KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 2 December 2014

PEMUDA MAUT DIPUKUL KERANA MENGENDAP ISTERI ORANG ... LIMA SUSPEK TERMASUK SI SUAMI DITAHAN PIHAK POLIS



KEMAMAN - Seorang pemuda maut setelah dipukul sekumpulan lelaki kerana dipercayai bertindak mengintai salah seorang isteri suspek dalam kejadian di Kampung Bujar, Air Jernih, di sini Ahad lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner Wan Abdul Aziz Wan Hamzah berkata, berang dengan tindakan itu, suami wanita berkenaan bersama empat lagi rakannya memerangkap mangsa dalam kejadian kira-kira pukul 8.30 malam itu.

"Mangsa ketika itu dipercayai leka mengintai isteri suspek yang berusia 20-an menerusi tingkap jeriji (tingkap nako) di sebuah rumah yang terletak di satu kawasan yang dikelilingi tanaman kelapa sawit.

Geram dengan tindakan berulang itu, mereka menangkap mangsa dan dipercayai memukul lelaki itu sehingga pengsan sebelum membuat keputusan untuk menghantarnya ke Pusat Kesihatan Kemasik," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Menurut Wan Abdul Aziz, akibat insiden itu, mangsa mengalami kecederaan di bahagian dada, tangan dan dahi serta pendarahan di hidung dan telinga akibat dipukul.

Mangsa kemudian dipercayai meninggal dunia ketika dalam perjalanan mendapatkan rawatan lanjut di Hospital Kemaman.

Wan Abdul Aziz berkata, bagaimanapun kira-kira pukul 12.01 tengah malam Isnin, pihaknya telah menerima maklumat daripada Hospital Kemaman tentang mayat seorang lelaki yang diterima di hospital itu.

Katanya susulan kejadian itu, pihaknya berjaya menjejaki dan menahan kelima-lima suspek yang berusia antara 22 hingga 30 tahun di sekitar Kemaman pada hari yang sama.

Jelasnya kesemua suspek termasuk suami wanita berkenaan yang antaranya bekerja sebagai mekanik, jurukimpal dan pemandu lori ditahan reman selama tujuh hari untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. - Bernama

36 comments:

  1. Malaysia telah diiktiraf dalam Perkara 152  (1) Perlembagaan Persekutuan yang digunakan oleh semua masyarakat dalam semua urusan seharian. Dengan itu, terdapat pelbagai kepentingan bahasa Malaysia kepada negara kita.


    Melaka pernah menjadi saksi bahawa bahasa Malaysia digunakan sebagai bahasa perantaraan atau lebih dikenali sebagai lingua franca semasa zaman kegemilangannya dahulu. Semasa abad ke -15, Melaka dijadikan sebagai pusat perdagangandan merupakan pelabuhan terkenal. Ramai pelancong dari seantero dunia seperti Timur Tengah, Arab, India, negara-negara Eropah, Jawa , Bugis dan sebagainya daatng untuk berdagang dan menyebabkan Melaka menjadi sebuah negeri yang mempunyai masyarakat yang majmuk. Pada masa yang inilah, bahasa malaysia dijadikan sebagai lingua franca untuk memudahkan komunikasi antara pedagang. Hal ini demikian kerana, bahasa Malaysia mudah difahami dan bahasa ini juga sebenarnya merupakan bahasa yang paling banyak meminjam daripada perkataan bahasa lain. Sebagai contohnya, ‘zalim’ , ‘rezeki’ dipinjam daripada bahasa Arab. Jika lingua franca  tidak diwujudkan pedagang-pedagang tersebut tidak akan memahami antara satu sama lain seperti ayam bercakap dengan itik. Oleh itu, bahasa Malaysia penting dalam mewujudkan persefahaman dalam masyarakat yang majmuk.


    Seterusnya, bahasa sebagai identiti negara yang seharusnya dibanggakan oleh seluruh rakyat di Malaysia. Hal ini demikian kerana, melalui bahasa, negara kita terkenal dengan negara yang berbudi dan berbahasa. Negara kita juga terkenal dengan kepelbagaian etnik dan budaya serta kaum. Bagaimanakah kaum-kaum  dan etnik-etnik ini disatukan? Mereka disatukan di bawah satu bahasa yang dikenali sebagai Bahasa Malaysia. Hal ini demikian kerana, tidak kira berbangsa Cina atau India serta tidak kisah jika kita Orang Asli sekalipun, apabila kita bernaung di bawah panji Malaysia kita wajar memartabatkan bahasa dan mengekalkannya supaya bahasa Malaysia tidak hilang di bumi melayu. Jika kita lihat negara-negara membangun seperti Jepun, Korea, Perancis mereka semua menggunakan bahasa ibunda mereka untuk memajukan negara mereka sendiri. Jadi mengapa kita tidak menjadikan mereka sebagai negara yang menjadi role model untuk kita memajukan Malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba tanya toni phua....nak ker dia guna BM untuk math dan sains kat sekolah anak dia?

      Delete
  2. haa .. yg bab tidur tgh ari tuu memang akk jaga betul .. x pernah dlm ngandung tidur tengahhari .. selalu akk akan tidur sblm jam 12 ( kalau ngantuk sgt lahh , sbb maklumlahh kita kadang2 berjaga mlm kan ) sbb dlm ngandung tidur kita pasti x lena kan .. ada aje x kena .. seeh dgn kedudukan anak dlm kandungan .. kalau lepas waktu tgh ari lak akk biasa lena sekejap dlm jam 2 keatas .. ;) itupunn mak selalu tegur , jgn malas2 kan diri .. kalau di office macam mana nak tidur kan ?? haaaaaaa betul gak ekekke

    biasanya kalau akk tidur di office time semayang tuu , amik masa dlm 15 minit lelap .. x tahan mengantuk tuhan sahaja yg tahu .. nak2 bila dah sarat nie kan .. almaklum lahhh ;) dan kebanyakan pantang larang diatas , memang menjadi mainan mulut ummi dan nenek akk .. soo akk selalu alert lah .. mana yg boleh dan x boleh .. maklumlahh , kalau x ikut nanti .. difikir2kan ada benarnya .sebenarnya pengundi umno semua cam taik .sekian t.ksh

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Tabiat bapak kau mase mude2..

      Delete
  4. Kau komen apa bang?,Tajuknya jauh benar dengan apa yang komen.Omak kau pun pening juag.komen seperti ni pun di keluarkanya.

    ReplyDelete
  5. aslmkm
    cara pemakanan x jaga
    makan smbil minum.
    cmne x buncit 6 bulan

    mcm sy amalkan 5 mins pas makan.
    x buncit pun.
    org igt i bujang walhal anak 4 da.

    benda sume dlm islam.nk x nk je amik isinya.

    wslm

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sambil makan sambil minum
      tak buncit pun..

      bos pompuan aku
      makan tak minum2
      sekarang tengah buncit terok aku tengok....

      Delete
  6. Semasa Mat Akir masuk ke situ didapatinya memang benar Puteri Bungsu sedang terbaring sakit.
    “Maafkan saya Puteri Bungsu, kerana saya menyusahkan Puteri Bungsu,” katanya lalu memegang jari Puteri bungsu. Dia dapat merasakan jari itu terlalu lembut bagaikan kapas.
    “Tidak apa-apa, Putera Ali sudah menyelamatkan nyawa saya. Kalau tidak kerana kejujuran hati Putera Ali, sudah tentu saya mati di bunuh oleh Pawang Bulin,” dia menjelaskan sambil menangis teresak-esak.
    Dengan keputusan nekad Mat Akir itu kekallah dia tinggal bersama Penghulu Bunian. Dia kemudiannya dinikahkan oleh Penghulu Bunian dengan Puteri Bungsu. Mulai saat itu lenyaplah cerita Mat Akir dari kampungnya. Hanya tiga empat tahun selepas kehilangannya itu dia pernah muncul, dan memberitahu keluarganya tentang perkahwinannya dengan bunian itu.
    Selepas itu sampailah dengan apa yang diceritakan oleh nenek saya kepada saya. Mat Akir tidak muncul-muncul lagi. Kehilangannya dianggap oleh saudara maranya sebagai sudah tidak ada lagi. Walaupun Mat Akir tidak meninggalkan zuriat, tetapi zuriat dari kakaknya itulah dalam beberapa keturunan sampai kepada nenek saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..

      Nk tanya..kalo dkat ulu yam tu belah mana yg sesuai nk cari toman?sy dh bnyak kali gi sana, pnah dpt sekor je. tu pun kecik je. guna umpan anak keli. sy slalu gi sana hari rabu kul 3 smp kul 630 ptg.tp yg sy tau umno noe parti taik hanjing tau.bye

      Delete
  7. Dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepada Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami iringi kemudian daripadanya dengan beberapa orang Rasul, dan Kami berikan kepada Nabi Isa Ibni Maryam beberapa mukjizat serta Kami teguhkan kebenarannya dengan Ruhul-Qudus (Jibril). Maka patutkah, tiap-tiap kali datang kepada kamu seorang Rasul membawa sesuatu (kebenaran) yang tidak disukai oleh hawa nafsu kamu, kamu (dengan) sombong takbur (menolaknya), sehingga sebahagian dari Rasul-rasul itu kamu dustakan, dan sebahagian yang lain pula kamu membunuhnya?

    AL QURAN 2.[87]

    ReplyDelete
  8. Read this 50 yrs up advice :
    Chinese guru Advice

    WHERE YOUR LIFE STAND HERE ON EARTH (Translated from the Chinese).

    Because none of us have many years to live, and we can't take along anything when we go, so we don't have to be too thrifty...

    Spend the money that should be spent, enjoy what should be enjoyed, donate what you are able to donate, but don't leave all to your children or grandchildren, for you don't want them to become parasites who are waiting for the day you will die!!

    Don't worry about what will happen after we are gone, because when we return to dust, we will feel nothing about praises or criticisms. The time to enjoy the worldly life and your hard earned wealth will be over!

    Don't worry too much about your children, for children will have their own destiny and should find their own way. Don't be your children's slave. Care for them, love them, give them gifts but also enjoy your money while you can. Life should have more to it than working from the cradle to the grave!!

    Don't expect too much from your children. Caring children, though caring, would be too busy with their jobs and commitments to render much help.

    Uncaring children may fight over your assets even when you are still alive, and wish for your early demise so they can inherit your properties and wealth.

    Your children take for granted that they are rightful heirs to your wealth; but that you have no claims to their money.

    50-year old like you, don't trade in your health for wealth by working yourself to an early grave anymore... Because your money may not be able to buy your health...

    When to stop making money, and how much is enough ( hundred thousands, million, ten million )?

    Out of thousand hectares of good farm land, you can consume only three quarts (of rice) daily; out of a thousand mansions, you only need eight square meters of space to rest at night.

    So, as long as you have enough food and enough money to spend, that is good enough. You should live happily. Every family has its own problems. Just do not compare with others for fame and social status and see whose children are doing better, etc., but challenge others for happiness, health, enjoyment, quality of life and longevity...

    Don't worry about things that you can't change because it doesn't help and it may spoil your health.

    You have to create your own well-being and find your own place of happiness. As long as you are in good mood and good health, think about happy things, do happy things daily and have fun in doing, then you will pass your time happily every day.

    One day passes without happiness, you will lose one day.
    One day passes with happiness, and then you gain one day.

    In good spirit, sickness will cure; in a happy spirit, sickness will cure faster; in high and happy spirits; sickness will never come.

    With good mood, suitable amount of exercise, always in the sun, variety of foods, reasonable amount of vitamin and mineral intake, hopefully you will live another 20 or 30 years of healthy life of pleasure.

    Above all, learn to cherish the goodness around... and FRIENDS... They all make you feel young and "wanted"... without them you are surely to feel lost!!

    Wishing you healthy & happiness
    Thank you for reading and take a note.

    ReplyDelete
  9. beginilah cara macai PKR nak alihkan sesuatu isu dan sabotaj sesuatu perkara iaitu dgn menyebarkan cerita rekaan. Ia mengambarkan mmg macai pkr suka reka dan sebar fitnah apabila depa sakit hati kat seseorang macam yg depa buat kat menantu hj hadi dan haji hadi. Jadi anda boleh nilai sendiri keperibadian PKR apatah lagi sekiranya depa berkuasa. Busuk hati dan balas dendam atau mungkin salah guna kuasa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah bagi nasihat kat dia dah. Pagi2 jangan makan tempe ngan minum milo ais. Tapi dia degil. Masa balik ofis aku tengok muka bos aku dah merah. Drive kereta bukan main laju. Lampu merah pun dia langgar. Rasa macam nak lepuk muka dia masa tu. Nasib baiklah dia tu bos aku.

      Sampai ofis dia tak matikan enjin pun. Suruh aku parking kereta mercedesnya kat depan annex block. Lepas pekena dua batang rokok gudang garam baru aku naik. Itupun lepas bos aku talipon dua kali.

      Kat atas ofis aku tanya bos aku. Dah lega bos? Dia kata lega betol..."lega...macam dapat kencing kat kepala org ameno!". Aku malas la nak layan.

      Delete
    2. Kau stim gam ke pil kude?

      Delete
  10. Cuba bayang kan kalau adi awwang...nikky najis...guan eng...kit siang dan kapal tunda...intai bang non rempuh jubo sepol.....dan bang non kena belasah sakan oleh mamat yg suka mengintai tu....sketsa ni lebih kurang sama la mcm cerita diatas...bila disiasat sdbab kes asyik tangguh jer....kasi belasah lagi bagusss....ahakssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belasah dlu bapak kau sebab dok skong umno dn silap kuar baka bodoh cm kau hanjing

      Delete
  11. Tahap iQ org umno sme cm taik hanjing

    ReplyDelete
  12. 2152....
    komen butuh pak hang.....
    kalau anak jantan kenapa tak tulis betul2 nama di atas tu...
    nanti kena saman tak cukup tanah dan rumah kau kena jual...
    yg tutuh altunya dan sebat duit lembu juta2 mengapa hang buta tak nampak....
    ini yg hang tak tengok dng mata juling hang tapi hang main tuduh2 dan perli main....
    Teloq ada ka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa la ko ni bhaiii...Dah dia tu anjing amnoongk, mana le dia nak nampak benda2 yang ko tulis tu! Kan bos dia pun dah kata dia tu bangang!

      Delete
  13. Aku bayangkan Najib rempuh pantat tuya dan rempuh bontot tuya berselang seli lps puas dia pas tuya Kat kawan dia sirajak adinda...lps puas dia kebooommm tuya...aku bayangkan lagi Najib kena rempuh dengan badak air yang naik angin! Fuh...dasat sungguh

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum dan salam sejahtera...

    Selamat petang semua. Baru berkesempatan nak menitip di blogku ini. Kerja baru surut sedikit. Rehat pula aku hentam tidur. Tak keluar mana pun sempat aku ada bawak bekalan iaitu nasi dengan kari ayam. Makan sorang-sorang sebab geng kejung pipi bercuti. Esok baru ada. Bolehlah bercerita bagai nak rak dan bergelak ketawa.

    Semalam, aku emergency leave. Kereta meragam. Selasa petang kereta aku sudah meragam. Dalam perjalanan nak balik dari rumah mak selepas aku menjemput anak-anak mata tertengok pada meter. Sekali aku tengok temperature dah lain macam. Selalu jarumnya sampai di tengah-tengah tapi petang itu sudah lebih. Hati sudah berdebar-debar. Aku telefon asben dan dia suruh hantar gambar.


    Aku bawa perlahan-lahan patah balik rumah mak setelah mendapat arahan daripada suami supaya berbuat demikian. Nasiblah perjalanan belum jauh lagi. itu pun nak sampai rumah mak terasa jauh yang amat. Kejap-kejap berhenti tepi jalan bila hidung sudah mula bau hangit.


    Bocor rupanya. Akhirnya kereta terpaksa ditinggalkan di rumah mak. Balik dengan asben. Esoknya iaitu semalam baru bawak ke bengkel.tibe2 asben aku cakap dia nak undi umno .aku tendang muke dia dan mtk cerai talak 3670 sebab aku benci umno smpai mampos.dlu kni slamanya taik hanjing .skian cerita aku .

    ReplyDelete
  15. Omak akan beri korang telo sorang sebiji sebab komen korang sangat bernas dan mengikut topik yg disediakan

    ReplyDelete
  16. Kuala Lumpur: Seorang lelaki rentung selepas kenderaan jenis Toyota Vios yang dipandunya merempuh pembahagi jalan sebelum terbakar di Jalan Loke Yew, Cheras di sini, jam 7.30 pagi tadi.

    Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur Azizan Ismail berkata, mangsa yang berusia 30-an maut di tempat kejadian dan kini dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL)untuk bedah siasat.

    Beliau berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 7.46 pagi sebelum tiba tujuh minit kemudian bagi memadamkan kebakaran dan mengeluarkan mayat mangsa yang terperangkap di bahagian pemandu.

    "Siasatan awal mendapati kereta Toyota Vios dan mangsa hangus terbakar 100 peratus selepas lelaki itu melanggar pembahagi jalan berhampiran pusat beli belah Viva Mall," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

    Beliau berkata, siasatan lanjut akan diserahkan kepada pihak polis untuk mengetahui punca sebenar kemalangan.

    ReplyDelete
  17. saya janji nak buat minit mesy tu sblm di hand over ke hikmah.
    sbb hikmah masih agak blank lagi sabtu tu. tu 2st time dia turun meeting.
    kali pertama masa kami nak ambil kunci surau tu, dia tak datang. mak dia yg datang.
    tp sampai hari ni minit tu belum siap lagi sbb saya sibuk dgn dua test.
    insya allah lepas wiken ni saya siapkan.

    kami buat kutipan untuk surau.
    then kak nazrul dah start beli barang sket utk surau. dia beli tikar, cawan..
    ada penduduk yg nak sponsor brg utk surau. nak sponsor kipas angin syiling, karpet, besi langsir dan langsir.
    saya juga diamanahkan utk bangunkan satu blog khas utk persatuan kami ni.
    insya allah saya akan lakukan.
    nt anda semua akan nampak link ke blog tu bila blog tu dah siap ye..

    kami juga sdg pertimbangkan nak manage sdr ke tidak pangsapuri kami ni. pengerusi kata, kalau kami tak mampu nak manage, kememterian perumahan akan lantik konsultan utk uruskan.
    tp setakat ni kami setuju utk urus sdr.
    saya pun rasa begitu. kuasa ada pd kami, lebih senang nak uruskan yg terbaik utk tempat tinggal kami sdr.

    bulan lepas ada org pecah masuk rumah jiran kami.
    mlm td pulak saya baru perasan ada org curi kasut sukan saya yg saya letak dpn pintu.
    tak sangka ada org nak curi..
    sedih.. saya sayang kasut sukan tu sbb tu kenangan dr pejabat lama saya.sedih sebab xdapat nak tendang macai umno yg gilebabi tu dgan kasut saya .saya rasa pencuri itu mungkin org umno muke mcm hanjing kecik2 cm babi to. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suami selalu marah kalau sy parking keta masuk gear satu, suami kata tak paya kan da tarik handbrake insyaAllah tak gerak, sy tringat kawan ofis sy keta dia masuk bengkel bila dia nak ambil keta dia tym hidup enjin lupa nak neutral gear apalagi langgar keta kat depan..maklumlah kat workshop kn keta parking dekat2..hmm kawan kena bayar 3x ganda

      Delete
    2. Lain kali kalau parking tak payah la matikan enjin.

      Delete
    3. Matikan suami kau dlu pastu kawin ngn aku.

      Delete
  18. PM MP bn pun hantar anak belajar sains m3 di England Australia us . bahalol bagang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dayang Sofea
      Mak iii,tang sampah tuh xboleh blah...tp tang makan tuh comfirm duit abis beli brg dapur je..hahahha bill air naik tp electrik jimat..haha..ishhh syukur bini dia dah lari..bahaya takut isteri jd santapan hantu tuh.hantu tu huduh mcm najib tau.. Eeee..takut x?

      Delete
  19. I luv u dayana sofea..really luv u

    ReplyDelete
  20. http://tinyurl.com/ngl5ypv

    ReplyDelete