KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 1 December 2014

SETELAH TIDAK MEMPUNYAI APA-APA JAWATAN DALAM PARTI DAN KERAJAAN, AKHIRNYA RAFIDAH AZIZ KATA ORANG MELAYU TIDAK LAGI WAJAR TUNTUT PEMBELAAN.



Tan Sri Rafidah Aziz mengingatkan orang Melayu tidak lagi wajar menuntut segala pembelaan atas nama ketuanan Melayu kerana dasar yang diwujudkan kerajaan sejak 1970 sudah banyak membantu kaum berkenaan.

Bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu berkata hasil dasar kerajaan yang digubal bagi membantu kaum Melayu, golongan yang menerima manfaat itu seharusnya sudah boleh menunjukkan kejayaan dan kecemerlangan. 

“Orang Melayu sendiri tidak lagi wajar menuntut segala pembelaan, semata-mata untuk menekankan ‘ketuanan Melayu’. Dengan dasar yang dilaksanakan kerajaan sejak 1970, sudah dapat diwujudkan generasi baharu anak Melayu dan Bumiputera, yang cemerlang dalam bidang masing-masing.

“Mereka boleh diketengahkan sebagai lambang keupayaan orang Melayu dan Bumiputera untuk menerap ilmu dan pengetahuan serta bersaing pada tahap tinggi dengan pihak lain di dalam dan di luar negara,” katanya menerusi rencana yang disiarkan Utusan Malaysia.

Rafidah berkata ramai anak generasi Melayu dan Bumiputera sudah berjaya muncul sebagai ‘tuan’ dalam konteks mampu mengendali dengan jaya perusahaan sendiri dan menentukan masa depan ekonomi masing-masing.

Katanya, legasi kecemerlangan dan kejayaan golongan itu akan menjadikan kenyataan ‘Melayu tidak akan hilang di dunia’ ditambah pula dengan kejayaan generasi Melayu dan Bumiputera selepas mereka.

“Mereka mampu bersaing di peringkat serantau dan global serta menjadi kebanggaan bangsa sendiri juga negara.

“Pendek kata, dengan prestasi dan kejayaan dalam bidang masing-masing, mereka menunjukkan mereka mampu menguasai dalam bidang yang mereka ceburi.

“Mereka dapat merealisasikan ‘ketuanan Melayu’ dalam erti kata yang sebenarnya,” katanya menerusi artikel yang bertajuk 'Saya rakyat Malaysia'.

Beliau yang juga pengerusi AirAsiaX berkata dengan kemajuan dan perubahan di peringkat serantau mahupun global, slogan ‘ketuanan bangsa’ tidak boleh dilihat dalam konteks negara sendiri saja.

Katanya, ukuran ‘ketuanan’ tersebut mesti dilihat merentasi batasan dan sempadan negara, hingga mampu ‘menakluk’ dunia dengan pencapaian cemerlang yang ditanda aras dengan penilaian global.

“Minda kita wajar lebih luas menghala kepada dunia di luar batasan sempit masyarakat dan negara sendiri.

“Anak muda mesti diasuh untuk sentiasa berusaha mencapai kejayaan lebih tinggi. Janganlah mereka hanya memahami tentang ‘ketuanan’ bangsa semata-mata dalam konteks sempit peruntukan Perlembagaan negara atau pun politik.

‘Ketuanan’ bangsa mesti diberi tafsiran baru, selaras dengan lonjakan negara untuk mencapai status negara maju. Tidak wajar kita sentiasa melaung-laungkan mempertahankan ‘ketuanan’ bangsa hanya di kalangan sesama rakyat Malaysia serta hanya bersandarkan ‘hak’ tertentu,” katanya.

24 comments:

  1. Saya sangat setuju apa yang di katakan oleh TSRA tu...harap orang UMNO kena paham la...jangan jadi tuan di negara sendiri saja...di luar jadi kuli...jangan mintak lebih-lebih sebab dah banyak sangat yang sudah di beri tapi entah kemana perginya...pikir la dengan otak yang waras bukan dengan bebal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org PR dah lama dah tak pakai tongkat sakti tu. Begitu juga dengan org ameno bawahan. Kroni Ameno aje yang masih bertongkat

      Delete
  2. Orang melayu cuma minta kemudahan asas. Letrik air mini tar tapi yg diminta cuma disini; http://peruserpaid.com/? ref=62627

    ReplyDelete
  3. Kata kata pemimpin UMPORNO adalah serupa dengan spesis mulut longkang iaitu dengar boleh tapi percaya jangan..kata nak jaga ketuanan melayu tapi akhirnya PATI jadi tuan...kata nak jaga agama tapi Islam serta agamawan diperlekeh siang malam..kata nak jaga tanah rezab melayu...semakin abis tanah rezab hutan,pulau dan gunung dijualnya...janji umporno bila menang rakyat senang..yang berlaku rakyat pula semakin tertekan dengan beban inflasi serta kenaikan sara hidup akibat umporno tidak mampu mengurus ekonomi msia yang kaya dengan hasil..kalau UMNO asal sebelum dirosakkan oleh madey dulu barangkali ada sedikit kebenaran kata kata tersebut kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lontaran tuan tepat sekali malah naib presiden sendiri mengakui presiden memang mungkir janji tetapi praktikal...apa tu bukan menipu ke namanya?? Rakyat didahulukan ada 1001 maksud tetapi nampaknya rakyat dijadikan barisan hadapan mengaut pendapatan tinggi

      Delete
  4. Bang non tak nkagu dia wat jubo sepol....ketuanan bang non le katakan....bohong fitnah dan raauah demi kuasa 100juta rasuah ahli parlimen sabah tak kisah demi ketuanan bang non...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon1422 apa yg hang dok merepet ni, salah topic yob. badigol

      Delete
    2. 14:22 x salah cakap najib macai umno semuanye bangang, yg ko bukan je bangang, bangang berbonggol bonggol ....hahahihi

      Delete
    3. Dapatlah 2 hinggit sekali post kalu fitnah nuar.
      Kalu rajin bole dapat ribu2 turr...
      Boleh bagi makan kat mak bapak.

      Delete
    4. Mengabih duit umno je le byr ko 14:22, name pun duit haram ....hohoho

      Delete
  5. Iti cakap2 org sombong sbb dh mrmpunyai kedudukan yg tinggi. Cuba jgn bg apa2 jawatan kat dia...biaq dia dok kat rmh ja. Ni kiri kanan masyukkkk....boleh la ckp bongkak mcm tu

    ReplyDelete
  6. Rafidah aziz taik hanjing .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni mesti masih pakai tongkat lagi.
      Malu la kat org Cina...

      Delete
  7. (Sesudah kamu - wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu - mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu,
    AL QURAN 2.[75]

    ReplyDelete
  8. Cam ni lah , dah pandai ckp ye TSRA? Boleh x bagi Balik AP yg ada tu? Byk Melayu lain x rasa mcm tu, x cukup dgn tu jom pa bukak balik file2 sprm yg lama2 tu

    ReplyDelete
  9. ORG TUA NI JANGAN JADI BODOH MCM KLIP KLAP MAK LAMPIR...


    KAH KAH KAH


    KALAU NAK JAWATAN JOIN LA GENG KLIP KLAP MAK LAMPIR..


    KAH KAH KAH



    KLIP KLAP KLIP KLAP


    DULU AMK KEADILAN BUAT KERJA BODOH BAKAR BENDERA JEPUN

    BUAT KERJA BODOH PUN DAPAT JADI NAIB PRESIDEN PKR

    LEPAS TU WANITA PKR PULAK BUAT KERJA KLIP KLAP BODOH

    NANTI DAPAT LA JADI NAIB PRESIDEN PKR

    KAH KAH KAH




    BAK KATA P. RAMLEE,,,


    DAH TUA PUN BODOH!!!!










    KLIP KLAP KLIP KLAP


    KAH KAH KAH


    ReplyDelete
    Replies
    1. patutlah najib kata ko bangang

      Delete
  10. DAP MCA GERAKAN di wujudkkan untuk membela org cina ...org Melayu macam mana??? siapa nak bela mereka???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan
      'bela' bunyaiinya seperti 'Peguam bela'

      Delete
    2. Ameno tak bela ko ker?
      Jangan kelentong laa. Tiap bulan dia bagi ko makan kan..

      Delete
  11. Isy isy isy hari ni ramai blogger bangang kena buang kerja. Dahla bangang tak de kerja pulak!!!

    ReplyDelete
  12. Dah bepuluh tahun mkn duit rakyat,dah kaye raye ngn duit haram lg myk bunyi.kimak puye betine.meh sini dudok kmpung potong getah.ko mntk ke idak bntuan.anjien puye mnusia

    ReplyDelete
  13. Cakap org dh penuh tembolok gitu lh, sebahagian besar duit utk bela kaum melayu dia dh sapu banyak mulut lak, mcm mak lembu gak, turun menurun ketua wanita umno same je ...penyamun pakai tudung beremos ....kahkahkah

    ReplyDelete
  14. Banyak tu 100 juta.

    ReplyDelete