KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 6 December 2014

AMARAN KEPADA WARGA NEGERI SEMBILAN ... RUMPAI MIANG MAXICO BOLEH MENYEBABKAN ALAHAN PADA KULIT, BENGKAK MATA SERTA MENGGANGGU SISTEM PENAFASAN JIKA TERSENTUH.


Pengarah Jabatan Pertanian Negeri Sembilan telah mengeluarkan surat amaran dan peringatan betapa di beberapa kawasan di Negeri Sembilan terdapat sejenis rumpai berbahaya,  Rumpai Miang Maxico atau nama saintifiknya  Parthenium Hysteroini.

Rumpai ini boleh menyebabkan alahan pada kulit, bengkak mata serta mengganggu sistem penafasan seperti athma dan selsema jika tersentuh.

Sekiranya terjumpa sila hapuskan segera atau hubungi mana-mana pejabat pertanian yang berhampiran.

10 comments:

  1. Rugi n9 xde mb turun padang tebas lalang mcm azmin ali..

    ReplyDelete
  2. Rumpai ni kalau NGO kita panggil pakar strategi kajang mari atau PASMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada bekas pelajar PPP mengaji kat US, kena rumpai ni terus Jadi biol. Hari2 wirid PASMa, UG, perpaduang DLL. Dah sakit jiwa

      Delete
    2. Mamat mengaku PAS tapi tak bayar yuran tu ker. Kah kah kah. UG tak wujud sepertimana tak wujudnya bigfoot. Sendiri torak sendiri percaya

      Delete
  3. Rumpai ini berfungsi untuk menghalau nyamuk, jika tidak percaya cubalah tanam.
    Ini mungkin ada kong kali kong antara pengeluar ubat nyamuk dgn mana2 menteri dan ada RM bawah meja. Ini adalah mainan wayang menteri supaya ubat nyamuk lebih laris. Pegawai kerajaan dipergunakan untuk melaksanakan agenda menteri itu.

    ReplyDelete
  4. Baguih nih....sapu kat bontot hang yg gatai tuh.

    ReplyDelete
  5. Juai air rebusan cam air ketum laku kot.boleh ganti ky jeli.Bila lagi nak jd usahawan bumi yg berjaya bersaing dengan bangsa "apa lagi mau"

    ReplyDelete
  6. Keladi dh lama pn di labelkan sbgai miang rilek jer. Siap leh wat makanan lak tu

    ReplyDelete
  7. Yang diaorang pagar rumput tu buat hapa?
    Kenapa tak cabut, musnahkan dan bakor?
    kepala dah fius ker?

    ReplyDelete
  8. mengikut petua cara orang lama kalau sesuatu tumbuhan itu ada bisa/miang/gatal pada begian atas tanah, kebiasaannya begian dalam tanah yakni akarnya boleh diguna sebagai penawarnya

    mengikut petua orang lama jika terkena miang/gatal dari sasuatu daun tumbohan terus cabut pokok atawa dapatkan akar pokok tersebut yang masih segar dan lurut akar bersekali dengan tanah yang melekat lalu dilomor ketempat yang gatal tadi. InsyaAllah baik jadinya

    ReplyDelete