KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 13 December 2014

PROJEK HARGA BERBILLION RINGGIT TAPI RUMAH YANG DISEDIAKAN MEREKAH TUNGGU MASA NAK REBAH DAN AHLI PARLIMENNYA LANGSUNG TIDAK MAU AMBIL KISAH.



Penduduk beberapa buah kampung di Pengerang yang terpaksa berpindah selepas tanah mereka diambil bagi memberi laluan kepada projek Kompleks Bersepadu Petrokimia Pengerang (PIPC), terpaksa bergelut dengan masalah baru.

Masalah baru yang dihadapi oleh penduduk kampung terbabit melibatkan rumah-rumah yang disediakan oleh pihak kontraktor dilantik oleh agensi kerajaan negeri, tidak boleh diduduki kerana kualiti pembinaan yang amat rendah.

Menurut Setiausaha Kerja Gabungan NGO Pengerang Zaaba Abdul Samad, beliau menganggarkan 40 peratus daripada rumah-rumah di Taman Bayu Damai rosak disebabkan kualiti pembinaan tidak mencapai standard.

Taman Bayu Damai merupakan kawasan penempatan khas yang disediakan bagi penduduk-penduduk tujuh buah kampung di Pengerang yang terpaksa dipindahkan kerana projek PIPC termasuk projek RAPID (Refinery and Petrochemical Integrated Development Development) oleh Petronas.

"Disebabkan oleh kualiti pembinaan yang amat rendah oleh kontraktor yang dilantik, sebahagian daripada rumah itu mengalami kerosakan yang amat teruk seperti keretakan di bahagian tertentu, selain mengalami kemendapan."

"Saya juga difahamkan rumah-rumah terbabit tidak mempunyai Sijil Layak Menduduki," kata Zaaba.

Namun katanya, penduduk yang terjejas itu terpaksa terus tinggal di rumah yang rosak itu walaupun terpaksa berhadapan dengan bahaya, kerana tidak mempunyai pilihan disebabkan rumah lama mereka telah pun dirobohkan.

"Mereka terpaksa tinggal di rumah itu, walaupun terdapat bahaya bahagian dinding yang mengalami masalah keretakan itu boleh roboh pada bila-bila masa, mengakibatkan kecederaan malah kematian," katanya.

Menurut beliau, aduan demi aduan telah dikemukakan kepada agensi kerajaan negeri serta Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said dan pemaju projek tetapi tiada reaksi positif sehingga kini.

Zaaba berharap pihak-pihak yang bertanggungjawab dapat memberi perhatian kepada permasalahan penduduk terbabit yang telah berkorban bagi memastikan projek berimpak tinggi dan berkepentingan nasional itu berjalan dengan lancar.

15 comments:

  1. KALAU JADI WAKIL RAKYAT

    KENA PERGI KENDURI

    NANTI ORG KATA EH DIA DATANG LA

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  2. Ada aku kesah. Kalau dah najib perangai buruk inikan ahli parlimen biasa. Kita rakyat bawahan ni cuma dapat sisa2 celah gigi najib saja.
    Penipuan najib ttg gaji minima kononnya naikkan taraf hidup rakyat mmgnya tak bolih diterima. Kerja berbelas tahun pun dipaksa terima RM900, sama macam org baru kerja. Mana perginya kenaikkan lama. Tanya Jabatan Tenaga Kerja jawabnya arahan atas. Soal gaji jangan tanya mmg tak layan.
    Inilah taraf rakyat Malaysia bawah najib. Lebih celaka dari org asing.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Bukan ke wakil rakyat BN menang tanpa bertanding 2 penggal berturut2. sendiri kena ingatlah bila PRU14 nanti.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Begitu rendahnye pemimpin2 umno memandang pegundi2 atau rakyat yg telah memperkayakn mereka ...memang &%+@...

    ReplyDelete
  7. Begitu rendahnye pemimpin2 umno memandang pegundi2 atau rakyat yg telah memperkayakn mereka ...memang taik hanjing gile babi beruk otak khizir geng umno nie !

    ReplyDelete
  8. Pasir simen kurang tanah tapak x mampat, kos ni semua dh kene songlap dek puak #@£%&%+&-????∆¶×÷Π ni ......

    ReplyDelete
  9. Pasir simen kurang tanah tapak x mampat, kos ni semua dh kene songlap dek puak bn kere jadian anak haram 7 keturunan taik babi celake beruk hanjing lahanat umno ni ......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adooiyai!...teruk sangat ko punya sumpah ...kahkahkah

      Delete
  10. Kalau ye pon, slo la sikit bagi komen tu
    Ini kan Joho kubu kuat OMNO, malu la dok becakap perojek bekudis gitu, orang luor tahu malu muka.

    Di sini mana ada lagi org laen yang pandai memerentah
    Dulu kini dan selamanya hanya OMNO di Joho yang pandai segalanya

    Takpa takpa PRU 14 nanti kita tetap akan mengundi OMNO yang telah menyediakan RUMAH KUBO untok kita

    HIDOP OMNO
    RAKYAT ????
    Rakyat 40% mati dalam runtohan rumah
    60% lagi rakyat tetap akan mengundi OMNO

    ReplyDelete
  11. Ada tanah gadai,dpt projek alibaba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lh yg umno megah2kn selama ini berjaya melahirkn jutawan melayu yg ramai tp dari kalangan umno je le, tu lh businessnye ....kahkahkah

      Delete
  12. Itu lh yg puteri umno megah2kn selama ngan jantan keparat ini berjaya melahirkn anak melayu yg ramai tp dari kalangan umno je le, tu lh anak taik hanjing hasil sokong umno selame nie....kahkahkah

    ReplyDelete
  13. Ala.. apa nak susah hati.. duit brim tahun depan dapat 3 kali... boleh buat repair rumah..
    lagipun......
    umno menang, rakyat senang..
    Orang johor tak boleh lupa slogan tu.....

    ReplyDelete