KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 4 December 2014

SULTAN SELANGOR TARIK BALIK DARJAH KEBESARAN SERI SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH (SAAS) YANG MEMBAWA GELARAN DATO' SERI KEPADA DSAI.




SHAH ALAM: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, menarik balik darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk Seri yang dikurniakan kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkuatkuasa 3 November lalu.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, dalam satu kenyataan media, berkata penarikan Darjah Kebesaran Seri-Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SAAS) itu diputuskan baginda Sultan Selangor selepas berunding dengan Dewan Di-Raja Selangor.

Katanya, darjah kebesaran yang diberikan pada 1992 itu ditarik balik oleh Istana Selangor berikutan tindakan dan perlakuan Anwar sejak akhir 2013 yang mempersoalkan kewibawaan Sultan Selangor dan Institusi Raja dalam menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar Selangor dan hal berkaitan isu agama Islam yang Sultan mempunyai kuasa eksekutif serta sebagai Ketua Agama.

Difahamkan DSAI masih lagi ada menerima anugerah kebesaran yang bergelar Dato' Seri dari Sultan-sultan lain .. dengan itu panggilan dan gelaran Dato' Seri terhadap DSAI sedikit pun tidak terjejas.

47 comments:

  1. Memang patut pun. Saorang penderhaka tidak layak terus memakai gelaran darjah kebesaran yang di anugerahkan baginda sulta.
    Mohon persembah kebawah duli. Kalau ada Cina DAP yang ada gelaran atau pingat dilucutkan juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bukan ahli dap tetapi sejarah telah membuktikan bahawa ada pemimpin cina mca pernah ditarik balik pingatnya oleh almarhum sultan selangor...sapa yang kurang ajar dahulu cina dap ker??? Politik sempit betul!!!

      Delete
    2. Hahaha...
      Ini bukan otak sj sempit lebih pada fahaman melayu laungkan melayu dan benci pada apa sj bangsa bukan cina shj tetapi semua bangsa cuma melayu di hati.

      Delete
  2. Tak apalah.Gelaran gelaran tu semua tak bawa ke mati pun.mati nanti semua kena bungkus dgn kain putih tak kira rakyat miskin atau sotan sekalipun.

    ReplyDelete
  3. Eh! mati bungkus kain putih ke .....ingatkan kain kuning ke kain songket ke ....kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kain songket untuk melayu umno jer-style tudung mak datin umnoo

      Delete
  4. Dah tak boleh nk gunakan DSAI lg lps ni...hahaha. Datin seri wan azizah pun kena panggil puan je. Tu la..tak beringat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh punya komen..anugerah datuk seri bukan hnya di selangor la bro..

      Delete
    2. Hahaha.....
      Anwar tak kisah semua darjat atau pangkat kalau tak kenapa nak susah laung ke hulu ke hilir baik ampu sj mahadir bukan ke senang dan mungkin skrg dah jadi pm malaysia. Maka nama dihati rakyat malah sejarah mengingati kewibawaannya akan tercatat .

      Delete
    3. Anon 12:30. Tak kesah semua darjat dan pangkat, yg berkeras mati2an mau isteri jadi MB tu siapa ya? Yg nak songlap MP parti lain utk merentas jalan gelap ke kerusi PM dulu tu siapa ya? Jangan maraaaa.....

      Delete
    4. Beliau masih ada 4 lagi darjah kebesaran yg membawa gelaran Dato Sri, Pahang, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Sabah, kecik punya hal yg penting teruskan perjuangan

      Delete
  5. Rm makin junam x kluar berita.tu lg penting.. Ramai da x heran dhn gelaran pingat.. x relevan dah.. ade duit smua beli.. ingat x laporan berita cina new york buy dato 100k je.. lg xde gelaran lg d hormati.. gud bro anwar.. teruskan perjuangan..

    ReplyDelete
  6. YAHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO......

    MINTAK GELARAN DATUK KAT YAHUDI LA

    KAH KAH KAH

    TAK PUN MINTAK KAT AMERIKA

    WAKAKAKAKA

    TAK PUN MINTAK GELARAN DATUK KAT FREEMASON

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 12:27 inilah antara yg dikatakan bangang oleh Najib masa PAU baru2 ini.

      Delete
    2. Ya sokong2 si Anon 12:27 adalah seorang yg bangang mcm Najib

      Delete
  7. Sorang kompom masuk penjara...sorang kena jaga cucu, DSAA la take over PKR lps ni..datuk seri azmin ali.

    ReplyDelete
  8. Masa baca talkin kat dia tu nanti, adakah perlu disebut DYMM tu? Atau tidak perlu ditalkinkan, sbb dihari perhitungan nanti dia akan dapat kemuliaan terus ke syurga, walaupun semasa hayatnya dia adalah kaki langgah minuman 'tidak lembut'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak dia pun kaki tonggang jugak!

      Delete
    2. Anak kepada si dia pemegang mohor botol2 besar

      Delete
  9. Khamis dpn ni azmin ali dpt datuk seri dr sultan sgor..DSAA. hidup azmin ali!!!

    ReplyDelete
  10. Aku mula teringat pada bekas tpm. EN ghafar baba, kan senang gitu.. Al fatihah utk arwah..

    ReplyDelete
  11. mat sabu pun pernah bagi gelaran kat nuar sebagai sheikh anwar aljuburi.hee

    ReplyDelete
  12. Tggu mat sabu pulak bila nk tarik gelaran 'anwar aljuburi' yg diberi pada thn 1997 di parlimen.huhu

    ReplyDelete
  13. Anwar dah tak relevan kalau masuk penjara kali ke 2. Azmin Jokowi Ali bakal lawan Wan Azizah bagi jawatan presiden PKR pd pemilihan akan dtg.

    ReplyDelete
  14. BUKAN ANWAR BELI DATUK SERI SULU KE???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak bayar itu sbb kena tarik balik... Macam beli kereta cubalah tak bayar, kena tarik ke tidak.

      Delete
  15. Gelaran/pangkat tak membawa sebarang makna dlm penjara bro..diharap dato MB selangor selalulah terjah2 anwar kt sg buloh nanti ye

    ReplyDelete
  16. Klu kita pnya keislaman yg kuat darjah kebesaran dr dunia ni tidak ada nilai sedikit pun mungkin dgn darjah itu menyebabkn kita jd riak sombong dan takabbur baiklah kita pergi mengadap Allah dlm keadaan sederhana seperti org biasa sja...bukan darjah kebesaran yg akan dipersembahkn pd Allah nnti...amalan sempurna dan bertakwa sja yg dibawa untuk dipersembahkn pdNya nnti...syabas Anwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye..betul tu. Nik aziz jgn pakai gelaran datuk, hj hadi jgn pakai datuk seri. Cakap tak serupa bikin...ptuiihhh

      Delete
    2. Ye..betul tu. Nik Aziz dgn Hj Hadi lah yg suruh tarik darjah kebesaran tu. Bangang punya komen Anon 13:55.

      Delete
  17. SELAMA INI PUN HIDUP ANWAR n KELUARGA PUN KAIS PAGI MAKAN PAGI.. RUMAH PUN BERATAPKAN LANGIT .. KERETA YANG ADA PUN TOYOTA KE 30 ..
    DILANTIK PENASIHAT EKONOMI NEGERI SELANGOR DENGAN NILAI RM 1.00 SETAHUN ..
    MANUSIA AHUGERAH KATAKAN .. PANGKAT DAN DARJAT TIDAK ADA DALAM KAMUS HIDUP ANWAR IBRAHIM ..
    MAKAN NASI BERLAUKAN IKAN SELAYANG REBUS SAHAJA ..
    AIR YANG DIMINUM PUN HANYA AIR PAIP .. YANG DIBEKALKAN OLEH SYABAS..
    ZUHUD .. KATAKAN..

    ReplyDelete
  18. Dah kena tarik. Macai nak kata apa lagi
    Timbullah " gelaran dato tak boleh bawa mati''
    Yang kau orang dok sebut DSAI apa kejadahnya?
    Dok adrreess,yang berhormat Dato Sri Anwar Ibrahim. Haram jadah apa? Memang gealaran dato dan bintang kebesaran itu tak boleh bawa mati. Tapi isu nya..KERANA DERHAKA.
    kerana DERHAKA LAH BINTANG KEBESARAN ITU DITARIK.
    INI SOAL MARUAH
    ATAU MEMANG ANWAR DAN MACAI TAK KISAH PASAL MARUAH DIRI?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon14:26

      Kau tu bodoh. Anwar Ibrahim sudah dihina dan dimalukan sejak zaman Mahathir kutty lagi dengan isu liwat sehingga sekarang..... masih ada maruah lagi ?

      Kau cerita pasal maruah..... kau tengok dalam pemimpin UMNO Baru ada maruah ke ?

      Apa hebatnya darjah kebesaran negeri Selangor.... ?

      Nak dapat bintang kebesaran dan gelaran bukannya susah..... sediakan duit saja. .alahai.... melayu bangang.

      Delete
    2. Dia maseh ada 7 lg gelaran yg di anugerahkn pd nye...x jd kudis pun.xde gelaran pn xpe

      Delete
    3. Boleh jalanla dengan gelaran tu piiiirah....Anwar kata dia tak mintak dan tak buat permohonan pun tapi....ada yg tak malu bagi kat dia...

      Delete
  19. Kalau tidak ada langkah Kajang, sudah pasti Khalid Ibrahim tidak kena terajang.... bila Khalid Ibrahim kekal jadi menteri besar maka bertambah kenyanglah kerabat raja selangor menguasai ekonomi selangor.

    Khalid Ibrahim berlagak sombong dan kurang ajar pada PKR kerana pada fikirannya kerabat raja yang disuap dengan jawatan tertentu dan pemimpin PAS yang mempunyai kepentingan dalam syarikat kerajaan negeri Selangor akan menjadikan dia bertambah kukuh dan gagah.

    Tapi malangnya Khalid Ibrahim dan kerabat raja lupa tanpa parti politk institusi raja melayu tidak akan wujud sehingga sekarang. Pemimpin PAS juga perasan kuat dengan jumlah kerusi yang mereka miliki dalam negeri Selangor.

    Kewujudan parti politik adalah untuk memberi kuasa pada ahli politik mempertahankan perlembagaan negara dan juga mempertahankan undang-undang tubuh kerajaan negeri. Dan tanpa gabungan Pakatan Rakyat, PAS adalah parti lebai malang.

    Jika sultan beranggapan Anwar Ibrahim bersalah kerana mempersoalkan kewibawaan Sultan Selangor dan Institusi Raja dalam menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar Selangor dan hal berkaitan isu agama Islam yang Sultan mempunyai kuasa eksekutif serta sebagai Ketua Agama... itu adalah hak sultan.

    Tapi sebagai ahli politik Anwar Ibrahim juga mempunyai hak mempertikaikan kebodoh-sombongan sultan yang memandai-mandai menambah kuasa atas kepentingan sendiri dalam adat serta adab Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.

    Jika kurang faham sila baca balik renteten sejarah Khalid Ibrahim derhaka pada PKR.

    Dapat darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk Seri bukan untuk jadi barua pada institusi itu sehingga sanggup menyiakan apa saja yang salah. Itu Datuk Seri haramjadah @ bangang.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoiii sakit hatinya engkau. PR tu baru berapa hari usianya yg kau gah sangat pertahan institusi raja. PAS bersendirian ada sejarah memerintah negeri . PKR bersendirian ada ke? DAP bersendirian ada ke? Jgn duk mengata PAS parti lebai malang. Buktikan dulu PKR atau DAP secara bersendirian mampu ke tidak.

      Delete
    2. Tanpa Pakatan Rakyat di Selangor... PAS ADALAH PARTI LEBAI MALANG...walau pun bergabung UMNO Baru.

      Delete
  20. Anon 15.43.
    Siapa sebenarnya lebai malang? Lupakah tuan .setelah anwar di campak kedalam tong taik oleh mahathir siapa yang kutip anwar? Dimandi di sintok limau sehingga dapat bernafas semula?
    dimana cina cina DAP di wakti itu?
    Semasa demontrasi membela anwar dam teformasi, anak muda melayu mana yang turun kejalanan?
    Amk? Mana muka amk dalam kes terakhir ini? Napa sunyi dan sepi? ( kes rayuan liwat 2)
    Mana cina DAP? Tukang hasut.
    Jangan angkoh dan sombong. PKR ibarat transit untok anwar,memulihkan imej nya.
    Selepaa anwar ke Kajang ,nanti PKR akan turut teekubor.

    ReplyDelete
  21. 16:15 ada borang parti tk...sejak krisis mb Selangor ni aku ambk keputusan masuk PAS.memang ada kalangan ahli parti yang mulut macam celaka. perasan bagus...sombong bongkak samseng taik kucing...asik menuding jari ke parti PAS.Aku benci dengan perangai yang macam ni.Baru dapat perintah satu negeri itu pun tonggang terbalik....dah tak sedar diri.

    ReplyDelete
  22. Lebai malang pn lebai malang lah...asalkan jgn si luncai terjun dgn labu2 nya..hahaha

    ReplyDelete
  23. Aku mula hilang tabik pd sultan yg berperangai mcm budak tadika mlah lebih teruk dri orang gua..orang yg mnegakkn keadilan dilucut itu dan ini..vvip yg bwak msuk PATI,yg bersengkongkol projek2 IC ko xnk lucutkn gelaran diorg..tanah melayu tergadai, sultan xnk yarik gelaran...dasar bajingan...bnda ni mcm nk mngalih pndgan kes liwat anwar yg blum thu keputusan nya..tup-tup keputsan kluar jatuh salah, walau pembelaan hnya rujuk goggle..nmpk tak permainan anak2 dajal ni...ape yg sultan selngor bt ni..mnampakkn institusi sultan ini menjijikan n mmburukkn imej sultan yg lain...ke sultan selangor takut dgn YB AI ?...bnyak tgn2 ghaib ni..sultan2...krana sorang sultan..sultan2 lain dpt badinya..erhmmmm

    ReplyDelete
  24. Ada beberapa orang saja sultan yang neutral tak gunakan 'kuasa istana' sangat hal2 politik ni...tahniah sultan kelantan dan sultan kedah....patik salute pendirian tuanku yang tak mudah dibeli dicucuk orang2 politik

    ReplyDelete
  25. ... ada rakyat... adalah raja,... tiada rakyat tiadalah raja... ni bembodek pada raja yang punya kerja ...

    ReplyDelete
  26. Teringat pada Almarhum Ustaz Fadzil Noor yang begitu tegas untuk membela DSAI walau pun ada golongan tegar konservatif PAS yg menolak usaha Almarhum. Disebabkan ramai di kalangan AJK PAS Pusat waktu itu pernah berusrah dgn DSAI sewaktu dalam ABIM itu dan kenal peribadi DSAI mereka tahu ini adalah fitnah yg cukup dasyat dan mereka perlu pertahankan DSAI walaupun bukan satu parti tapi amat mengenali sifat juang DSAI. Walaupun saya ahli PAS dan tidak setuju sebahagian dari tindakan DSAI tapi sebagai seorang yg waras saya hormati sikap juang beliau yg diuji dgn berbagai fitnah & mehnah. Teruskan perjuangan mu wahai anak watan dgn terus melawan golongan bonjois yg mencengkam umat di waktu ini.

    ReplyDelete
  27. Tak pe Datuk Seri negeri lain pun ade juga. Lagi pun lu pi Singapore atau Thailand orang dah tak tau ape situ Datuk Seri. Tapi ijazah Universiti Malaya tambah pulak ijazah dolu-dolu lagi lah laku!! Dan sentiasa laku. Alhamdulillah!!

    ReplyDelete
  28. Kerabat Selangor tak dapat songlap lagi dengan tiada Khalid Gagap , tukang songlap No.1 Malaysia, bab itu Sultan bertindak begitu. Suktan yang ganas Sultan di Sanggah.

    ReplyDelete