Friday 16 January 2015

AIR ASIA DI KATEGORIKAN SEBAGAI ANTARA SYARIKAT PENERBANGAN PALING BERBAHAYA DI DUNIA.



Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga... itulah nasib yang menimpa Kumpulan AirAsia, yang kini berdepan berbagai persepsi negatif sejak pesawatnya jenis Airbus QZ 8501 terhempas dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura 28 Disember lalu.

Dalam senarai yang dikeluarkan oleh laman web keselamatan penerbangan AirlineRatings.com, 6 Januari lalu, Air Asia Indonesia masuk dalam ketegori antara airlines paling berbahaya di dunia.

Bagaimanapun satu lagi syarikat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) yang mengalami tahun sukar pada 2014 selepas kehilangan dua pesawat tiada dalam senarai tersebut itu setelah mendapat lima dari tujuh bintang untuk rekod keselamatannya berbanding Air Asia.

Tiga anak syarikat Kumpulan AirAsia diberikan markah rendah dalam aspek keselamatan.

AirAsia Malaysia dan AirAsia Zest Filipina menerima penarafan tiga bintang, manakala AirAsia Indonesia hanya diberikan dua daripada tujuh bintang.

Senarai baru yang dikeluarkan ini mengambil kira semua yang berlaku dalam industri penerbangan global tahun lalu.

Menerusi jumlah bintang yang diberikan itu, Kumpulan AirAsia berada dalam kategori syarikat penerbangan paling berbahaya di dunia.

Insiden pesawat AirAsia Indonesia yang terhempas ke laut 28 Disember lalu antara punca tahap keselamatan syarikat penerbangan tersebut diragui.

Ia adalah tragedi yang melibatkan kematian pertama bagi Kumpulan AirAsia yang mempunyai anak syarikat hampir di kesemua negara Asia Tenggara.

Menurut senarai itu, syarikat penerbangan dunia yang paling corot dengan hanya satu bintang ialah Nepal Airlines, Tara Air, Kam Air dari Afghanistan, SCAT Airlines dari Kazakhstan dan Lion Air dari Indonesia.

Kesemua lima syarikat penerbangan itu telah pun diharamkan untuk terbang di ruang udara Kesatuan Eropah.

Sementara itu, 149 penerbangan lain menerima penarafan tertinggi tujuh bintang, manakala 59 lagi memperoleh enam bintang.

Sebagai perbandingan, syarikat penerbangan menerima taraf satu bintang dianggap mempunyai jumlah kemalangan yang tinggi.

Pada tahun 2005 Kam Airlines 904 dari Lapangan Terbang Antarabangsa Herat di barat Afghanistan, hilang dari skrin radar dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kabul akibat dalam cuaca buruk.

Kehilangan tersebut menyebabkan operasi SAR digerakkan mencari 96 penumpang dan lapan anak kapal. Bangkai pesawat itu ditemui terhempas di gunung pada 5 Februari 2005 di timur Kabul.

Pada 2010, 22 orang terbunuh apabila sebuah kapal terbang milik Tara Airlines terhempas sejurus berlepas dari Lapangan Terbang Lamidanda di Nepal, manakala pada awal tahun ini Nepal Airlines penerbangan 183 terhempas dalam perjalanan ke Arghakhanchi.

Pada bulan Januari 2013, semua 21 orang di atas kapal SCAT Airlinesdari Almaty Kokshetau terbunuh apabila pesawat terhempas dalam cuaca buruk berhampiran Kyzyltu.

AirlineRatings.com, adalah laman web keselamatan penerbangan dilancarkan pada bulan Jun 2013.

Laman web tersebut merupakan inisiatif bersama antara pihak berkuasa Australia Barat dan Aerospace Technical Publications International, berkata sistem penarafan adalah berdasarkan kepada audit daripada badan-badan kerajaan dan industri, serta rekod kematian yang melibatkan syarikat penerbangan tersebut.

Penarafan 2014 dibayangi oleh tahun yang mengejutkan untuk keselamatan penerbangan dengan beberapa kejadian yang paling tragis dan pelik dalam sejarah moden, kata laporan itu.

Terdapat 21 kemalangan udara bagi tahun 2014 - satu bagi setiap 1.3 juta penerbangan- tetapi rekod 986 kematian adalah lebih tinggi dalam purata 10 tahun selepas sebahagian besarnya disebabkan oleh dua tragedi yang belum pernah terjadi sebelumnya melibatkan penerbangan MAS, yang mengorbankan 537 orang.

Walaupun wujud insiden berprofil tinggi, laporan itu menegaskan perjalanan udara adalah pengangkutan yang paling selamat.

Secara keseluruhan semua syarikat peberbangan dunia membawa 3.3 bilion penumpang dengan 27 juta penerbangan tahun lepas.

Perbandingannya, lima puluh tahun lalu ada 87 kemalangan udara, membunuh 1,597 orang, ketika syarikat penerbangan membawa 141 juta penumpang - lima peratus daripada jumlah yang sama hari ini, kata laporan itu.

Laman web ini juga mengumumkan sepuluh syarikat penerbangan paling selamat dan sepuluh syarikat penerbangan kos rendah paling selamat.

Ia menamakan syarikat penerbangan kebangsaan Australia sebagai yang paling selamat di dunia. (laman web ini beroperasi dari Australia).

Dengan 'tiada rekod kematian' dalam era jet, Qantas mendapat markah terbaik daripada hampir 450 syarikat penerbangan dipantau oleh laman web tersebut.

Selain Qantas, juga dalam senarai penerbangan paling selamat adalah British Airways, Gulf Emirates, Etihad Airways, Singapore International Airlines dan Lufthansa.-16/1/2015 -Dailymail/Airlinesrating

10 comments:

  1. Bagus...

    Bangkrap terus Air Asia nie lagi bagus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tengah nazak tu MAS..orang Malaysia sendiri takut nak naik MAS..majority pileh SIA, QANTAS, Emirates atau Thai Away..kecuali Melayu yang kerja gomen...naik free...terpaksalah naik MAS

      Delete
  2. Sabotaj ke ape, dlm saingan perniagaan ni kn boleh percaye sangat ... harap2 x lh... pelik kn ape tiba2 je merudum...yg jatuh2, kerosakan teknikal lak lepas satu2...

    ReplyDelete
  3. Sia2 Berjuang Bila Ketua Umum Sendiri Pertahan Nepotisme dan Kezaliman Dari Mati

    Tulang Badak (TB) rasa sia2 perjuangan Tulang Badak dalam PKR sejak umur 18 tahun apabila Ketua Umum sendiri berjuang untuk daulah keluarga Rasa mcm segala pengorbanan Tulang Badak selama ni mcm tiada makna dan tiada nilai.

    Rasa sia2 segala pengorbanan yang telah dilakukan oleh arwah bapa Tulang Badak yang bertungkus lumus membantu membina Keadilan Negeri Sembilan setelah Anwar ditendang dari UMNO dulu.. Kami berhimpun dan berkempen sampai2 kadang2 kami terlanjur sampai ke Padang Besar, Perlis. Sekali tu punya semangat kami berkonvoi dari Sermban ke Rembau, terbabas sampai ke Pasir Mas Kelantan.

    Punya Komited tak tau dah nak sampai sempadan Siam. Penat jerih nak bunuh Kronsima, Nepotisme dan Korupsi tiba2 Ketua Umum sendiri pegi buat kerja tolong benda keji. Ketua Umum PKR sendiri bertungkus lumus memastikan kelangsungan dan jangkahayat Nepotism lebih panjang.

    TULANG BADAK (TB)
    MURTABAK WAVES
    SEKRETARIAT PASNE (AHLI PKR ANTI SEMANGAT NEPOTISM)

    ReplyDelete
  4. Jangan dilayan komen anjing bangsat di atas ini, nanti terkena sial bangsat mugholazahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde sape nk baca komen dia pun...aku terus aja layar ke bawah....baca komen2 lain...tak lama lagi masuk hospital bahagia...tak pun masuk bawah Lori...

      Delete
    2. Tak lama lg dia masuk hospital bahagia tak pun masuk bawah Lori...

      Delete
  5. Umno BN juga dikategori sebagai parti paling berbahaya dan paling korup di dunia kerana;

    1- Kuat amalan rasuahnya.
    2- Selalu membazir duit rakyat.
    3- Menambah hutang negara.
    4- Suka K-Pop.

    ReplyDelete
  6. Satu demi satu syarikat kroni umno mampos banyak sangat makan harta haram..

    ReplyDelete
  7. Lagi kome tak sain TPPA inilah akibatnya...semua jenama malaysia akan dimalapkan...tengok Singapura ikut menonong cakap tuan...masuk top 5 lagi company dia...jadi kome pikirlah jalan terbaik...nak join atau bagaimana...pilihan masih ada

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...