KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 21 September 2015

KENYATAAN MEDIA KPN ISU MENGUTUK TINDAKAN PERDANA MENTERI NAJIB MEMPERGUNAKAN PASUKAN POLIS UNTUK MENANGKAP KHAIRUDDIN ABU HASSAN.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menafikan dakwaan pihaknya dipergunakan dalam isu penahanan bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan.

Katanya, penahanan itu sebaliknya adalah bagi membantu pihaknya melaksanakan siasatan terperinci berhubung dakwaan maklumat yang disalurkan oleh Khairuddin kepada agensi asing berkaitan isu 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai palsu.

Semalam, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar menuduh PDRM dipergunakan oleh Perdana Menteri dalam isu penahanan Khairuddin menerusi satu kenyataan bertajuk `Mengutuk tindakan Perdana Menteri Najib mempergunakan pasukan polis untuk menangkap Datuk Khairuddin Abu Hassan'.

"Polis memandang berat tuduhan dilemparkan oleh Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, kononnya PDRM dipergunakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi menutup mulut sesiapa saja cuba membongkar penyelewengan isu 1MDB yang turut berkait dengan penyaluran wang RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri.

"Beliau (Mahfuz) sedia maklum bahawa siasatan ke atas 1MDB dijalankan bukan saja oleh PDRM, tetapi juga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jabatan Peguam Negara.

"Beliau juga maklum bahawa proses siasatan belum selesai dan semua agensi terbabit masih memikul amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka," katanya menerusi satu kenyataan di sini, malam tadi.

Mengulas lanjut, Khalid berkata, umum mengetahui Khairuddin sudah membuat laporan polis sebelum ini berhubung perkara terbabit dan seharusnya memberi ruang serta peluang kepada agensi penguatkuasa tempatan untuk menjalankan siasatan.

Bagaimanapun, katanya, beliau memilih untuk menggunakan saluran perundangan asing khususnya Britain, Hong Kong, Perancis dan Amerika Syarikat dengan tujuan mengenakan tekanan antarabangsa ke atas Malaysia.

"Tindakan Khairuddin (menggunakan saluran perundangan asing) jelas bertujuan mencabar sistem perundangan Malaysia, mencalar kredibiliti agensi penguat kuasa tempatan dan mengundang campur tangan asing dalam sistem demokrasi negara ini.

"Tindakan beliau adalah satu bentuk sabotaj yang boleh menjejaskan kestabilan ekonomi dan kedaulatan negara," katanya.

Pada Jumaat lalu, Khairuddin, 47, ditahan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas dari Jabatan Siasatan Jenayah Polis Bukit Aman, di kediamannya dekat Mont Kiara, kira-kira jam 7.30 malam.

Beliau kini ditahan reman selama enam hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 124C Kanun Keseksaan, atas kesalahan cubaan melakukan sesuatu aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen.

68 comments:

  1. Minta-minta Polis dan Trade Authority check sekali budak2 Amanah-PAN-Kuali. Depa Plagarism logo parti. Tak tau ka copyright

    ReplyDelete
    Replies
    1. TONY PUAKA KANTOI MENIPU LAGI!!!

      Huh! Tak serik - serik gamaknya Ahli Jawatankuasa PAC Parlimen ni buat cerita yang bukan - bukan terhadap isu yang berkaitan dengan 1MDB dengan tujuan untuk mengelirukan rakyat.

      1Malaysia Development Berhad (1MDB) hari ini membidas kenyataan Setiausaha Publisiti DAPigs itu berhubung desakannya terhadap syarikat pelaburan itu menafikan dakwaan Wall Street Journal (WSJ).

      1MDB juga turut menegaskan bahawa Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu ‘sengaja terlupa’ untuk menyatakan penafian 1MDB yang telah dikeluarkan pada 9 dan 18 September lepas.
      “Adalah jelas daripada penjelasan terperinci yang dibuat oleh 1MDB bahawa:
      “(a) di sebalik dakwaan palsu dan tidak dibuktikan yang dibangkitkan oleh WSJ dalam laporan pertama bertarikh 8 Sept 2015, berhubung deposit AS$1.4 bilion daripada 1DMB pada 2012, IPIC (Syarikat Pelaburan Petroleum Antarabangsa (IPIC) adalah dan kekal sebagai penjamin dua bon 1MDB berjumlah AS$3.5 bilion; dan.
      “(b)Meskipun WSJ menyiarkan laporan kedua yang berniat jahat dan salah pada 18 Sept 2015, berhubung pembayaran deposit ‘hampir AS$1 bilion’ oleh 1MDB, opsyen berhubung dengan aset-aset tenaga sesungguhnya telah ditamatkan.”
      "Fakta-fakta itu sendiri sudah jelas dan maklumat itu boleh diperoleh secara umum," kata 1MDB dalam kenyataannya di sini.
      Menurut 1MDB, ia hairan mengapa Si Tony Puaka tu sama sekali tidak mempedulikan pengakuan kedua WSJ bahawa dalam beberapa minggu ‘ia mengkaji dokumen-dokumen yang menjadi sebahagian daripada siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang masih berlangsung’.

      Sambil berkata ia melanggar undang-undang Malaysia, Si Tony Puaka tu seharusnya memberi tumpuan kepada menjawab siasatan polis dan memberi penjelasan kepada rakyat mengenai perkara itu, yang menurutnya ‘telah mencemarkan proses PAC'.

      Maka, adalah wajar bagi pihak yang berkenaan menggugurkan Si Tony Puaka ni sebagai salah seorang Ahli Jawatankuasa PAC kerana dia hanya mempergunakan jawatan tersebut untuk terus menipu rakyat. Bukannya dia nak menegakkan Kebenaran pun!!!

      Delete
    2. IZZAH DICARI POLIS, RAFIZI KETAR LUTUT!!!

      Hahaha!!! Akibat terlalu banyak pendedahan yang dibuat mengaitkan penglibatan pemimpin Pakatan Haramjadah tu dengan isu 1MDB mungkin menyebabkan Si Rafizi ni ketar lutut.

      Jika sebelum ini, Si Tipah Koyak tu bukak cerita sambil mendakwa pihak Polis sedang menjejaki Si Nurul Izzah tu berhubung pendedahan yang dilakukan oleh Bekas Kakitangan Petrosaudi.

      Pendedahan itu dibuat dalam laporan yang disiarkan melalui akhbar tempatan, News Straits Times dan Berita Harian dengan menyebut nama Nurul Izzah, anak kepada Si Ketua Penipu tu.

      Melalui pendedahan tersebut, Nurul Izzah tu dikatakan diantara pembeli yang berminat untuk mendapatkan maklumat palsu yang telah dicuri oleh Bekas Kakitangan Petrosaudi sebelum ini.

      Ekoran pendedahan tersebut, Si Nurul Izzah tu mula menggelupor dan terus menggambil tindakan memfailkan saman terhadap dua akhbar yang mendedahkan skandal tersebut kepada umum.

      Maka disebabkan tindakan saman itu juga yang menjadi punca kenapa pihak Polis mencari Si Nurul Izzah. Selain itu, Si Tony Puaka tu juga turut dikaitkan dengan pendedahan tersebut.

      Tapi, Si Tony Puaka tu takde pulak menggelupor tak tentu arah dan membuat tindakan yang serupa. Mungkin kerana itu jugak la Si Rafizi tu mula terasa diri dia tergugat dan mula kecut buah kerandutnya.

      Jika tidak, kenapa pulak tiba - tiba je Si Rafizi tu nak tarik 'Handbreak' dan menghentikan serangan dia terhadap isu 1MDB tu sedangkan sebelum ini dia yang paling rancak menyebarkan fitnah?

      Tak mustahil sekiranya tindakan itu dilakukan kerana Si Rafizi tu takut nama dia pulak yang akan menjadi sebutan dan bakal diheret ke mahkamah ekoran pendedahan yang dibuat oleh Si Justo tu.

      Maka kesimpulannya, kita dapat lihat bahawa selama hari ini, puak - puak Pakatan Haramjadah tu hanya mempergunakan maklumat palsu dari sumber yang ditawarkan habuan besar untuk mengelirukan rakyat. Dalam erti kata mudahnya, MENIPU je la kerja diorang ni!!!

      Delete
    3. Copy paste:
      Anonymous17 September 2015 at 22:34

      HALLO ACHI ITU PAS PUNYA BENDERA SARUPA ITU JEPUN PUNYA BENDERA TAK MAU KOMEN KA.AYOYO KADAWALI.INI WORANG OTAK ADA SAKIT PUNYA.

      Delete
    4. Kipas...jangan tak kipas.. projek banyak lagi... jom bodek...

      Delete
    5. ellooo

      zahid jawa melayu babee kantoi!!!


      mahkamah tolak tepi gantung harian the edge

      kerana zahid babee guna kepala lutut..

      itu ksu kdn guna kepala beruk buat keputusan hramjdh

      Delete
    6. jgn marah kami smakan dgn haiwan

      sbb jamal ferai pun kata cina babi

      dan ayoh hadi ping marang guna istilah anjing menyalak bukit yg dlmnya ada babi (amanah)

      Delete
    7. jgn marah ngan mat sabu sbb mat sabu gelar anwar dngn gelaran sheikh anwar aljuburi..ngeh3

      Delete
    8. Hidup umno
      Hidup hadi
      Hidup haron
      Cayang kak ros

      Delete
    9. Yang berhak menentukan logo Amanah itu ciplak atau tidak ialah Perbadanan Harta Intelek Malaysia atau MYIPO.

      Selagi tiada aduan dari pehak yang mendakwa memiliki hakcipta keatas tanda/logo tersebut. MYIPO tidak menjalankan siasatan.

      Dan selagi tiada siasatan dan tiada keputusan pemilik berdaftar, siapa saja boleh guna.

      Delete
    10. Seorang ibu gaji bersih RM1500 pun tak mampu nak jaga seorang anak OKU?

      Alasan kesempitan wang la, tak cukup makan la, susah la. Tapi si mak badan gemuk macam badak. Anak dibiar kurus kering sampai tinggal kulit dgn tulang. Si bangsat ni mak jenama apa haa? Sanggup tengok anaknya jadi macam tu?

      Kalau mak dia seorang yang waras, mana mungkin biar anaknya jadi kurus sampai macam tu sekali.

      Tu kalau lagi 2,3 hari.. aku berani jamin, kesyurgalah budak tu.

      Biar Apa pun alasan si mak.

      Dia memang takdak hati perut, mengisi perut sendiri, tanpa memikir anak yang kelaparan. bodoh macam bangkai!

      Delete
    11. Kalau dah fitnah tu, memang takkan lepas dari undang-undang. Nampaknya mereka yang cuba memfitnah Felda telah pun mendapat balasan. Fitnah kononnya Felda mempunyai hubungan perniagaan dengan Israel merupakan fitnah yang amat berat.

      Fitnah tersebut diterbitkan melalui lidah rasmi Pas akhbar Harakah.

      Pagi tadi di Mahkamah Persekutuan Malaysia, Putrajaya, kesemua Yang Arif Hakim dengan sebulat suara menolak 'Permohonan Kebenaran Untuk Merayu' daripada Datuk Mustafa Ali dan lima defendan yang lain dengan kos RM10,000 dibayar kepada FELDA. Ini bermakna tiada lagi rayuan boleh dibuat di peringkat Mahkamah Persekutuan.

      Panel tiga hakim berkenaan sebulat suara menolak rayuan Mustafa dan lima defendan lain iaitu ketua pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, editor Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan, pencetak Harakah Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd dan bekas Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.

      Oleh itu Felda telah menang kes saman ini dan keputusan Mahkamah Tinggi dikekalkan di mana kesemua defendan perlu membayar gantirugi RM100,000 kerana memfitnah Felda. Sehingga kini, sebahagian bayaran telah pun dibuat oleh kesemua defendan tersebut.

      Felda telah memfailkan saman pada 07/01/2013, terhadap keenam-enam mereka berhubung artikel bertajuk "2,000 Himpun Bantah Felda Jual Minyak ke Israel" dan "BN Jangan Tipu Rakyat" bertarikh 27/11/2012, yang disiarkan dalam Suara Keadilan.

      Sebelum ini Felda juga pernah menang saman fitnah keatas Wan Azizah dan PKR dan dua yang lain berhubung penerbitan dua artikel fitnah dalam akhbar PKR 'Suara Keadilan'.

      Ini berikutan pengakuan liabiliti bagi kedua-dua artikel fitnah oleh defendan, iaitu Dr Wan Azizah, Senator Dr Syed Husin Ali, yang ketika itu Naib Presiden PKR, dan penulis artikel tersebut, Rusnizam Mahat.

      Artikel itu masing-masing bertajuk 'Felda Bankrap', yang diterbitkan pada 22 Jun 2010, dan 'Kontroversi' serta 'Bina Bangunan RM662 juta Hanya Libatkan Tiga Individu', yang diterbitkan bagi edisi 29 Jun 2010.

      Dalam keputusannya, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Wira Kamaludin Md Said berkata mahkamah terikat dengan keputusan Mahkamah Rayuan bahawa Felda, sebagai sebuah badan berkanun, mempunyai hak untuk memulakan prosiding undang-undang.

      Beliau berkata hanya Parlimen, dan bukan mahkamah, boleh mengambil hak daripada Felda untuk menyaman, seperti yang diperuntukkan mengikut Seksyen 15 (1) Akta Kemajuan Tanah 1956.

      Delete
    12. KUALA LUMPUR: Meskipun hujan lebat luar biasa di Kelantan pada 22 hingga 24 Dis 2014 dilihat sebagai antara penyebab banjir besar di Kelantan namun pembalakan dikatakan memburukkan lagi keadaan.

      Faktor penyumbang lain harus diambil kira seperti faktor sungai, topografi dan alam sekitar kerana ia juga menyebabkan banjir mengganas di negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

      Secara am dan jelas, sebilangan besar penduduk khususnya di Gua Musang mengaitkan kerakusan pihak-pihak yang mengondol hutan rimba di daerah itu sebagai faktor yang memburukkan lagi banjir.

      Keluasan kawasan yang digondol boleh dilihat dengan jelas sama ada melalui jalan darat, air mahupun udara.

      Wartawan Bernama, yang tiba di daerah Gua Musang dan Kuala Krai, menyaksikan beberapa lori balak membawa keluar balak dari hutan secara terang-terangan.

      Lori-lori balak ini beroperasi tanpa mengira waktu sehingga lewat malam, dan membahayakan pengguna jalan raya.

      Biarpun terdapat sesetengah pihak mendakwa tiada lagi aktiviti pembalakan di Kelantan, namun mengapa operasi lori balak masih berterusan di dua daerah ini?

      Selama 10 hari penulis meninjau di kedua-dua kawasan itu, sememangnya setiap hari lori-lori balak, yang sarat dengan muatan, dilihat melalui kawasan pekan.

      Delete
    13. LORI BALAK KELUAR MASUK PEKAN

      Perkara itu turut dipersetujui oleh penduduk tempatan Shamsuddin Yaacob, 57, seorang kerani sekolah di daerah Gua Musang.

      Sebaik habis bekerja, beliau akan meluangkan masa dengan rakan-rakannya di kedai kopi, yang terletak bersebelahan jalan utama Gua Musang menuju ke Kuala Krai, di mana beliau menyaksikan lori-lori balak sarat dengan muatan melalui jalan itu.

      "Memang banyak pun lori balak yang lalu sini, saya tak tahu lori ini ke mana namun jalan ini adalah jalan utama ke Kuala Krai.

      "Kami bimbang berlaku perkara yang tidak diingini, malah saya turut risau sebab berlaku kerosakan jalan kerana muatan berat dan padat yang dibawa lori itu," katanya kepada Bernama.


      PEMBALAKAN AKTIF DI KAMPUNG LAMBUT

      Sebaik melihat pergerakan aktif lori-lori balak ini, penulis mengambil inisiatif untuk menjejaki dari mana datangnya lori balak berkenaan.

      Melalui maklumat yang diterima daripada penduduk Gua Musang, antara kawasan yang dikenalpasti adalah perkampungan Orang Asli Kampung Lambut yang terletak kira-kira 80 kilometer dari Pekan Gua Musang.

      Untuk menuju ke kampung itu, penulis menaiki bot di Sungai Galas dan menuju ke Sungai Kuala Betis yang mengambil masa kira-kira sejam setengah untuk sampai.

      Sebaik tiba di Kampung Lambut, masyarakat Orang Asli di sana membawa penulis menuju ke markas pengumpulan kayu-kayu balak yang terletak lima kilometer dari perkampungan itu.

      Apabila tiba di situ, pekerja-pekerja dilihat sibuk memunggah kayu-kayu balak ke atas lori.


      JALAN KAMPUNG ROSAK KERANA LORI BALAK

      Menurut Tok Batin kampung itu, Adam Asu, 71, markas pengumpulan balak itu telah wujud sejak lima tahun lepas sebaik sahaja Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA) Gua Musang menyiapkan jalan untuk meningkatkan infrastruktur perkampungan Orang Asli di situ.

      "Siap sahaja jalan, lori balak mula masuk, angkut kayu-kayu balak dari hulu, dan dari tahun ke tahun semakin banyak lori lalu-lalang menyebabkan jalan itu rosak," katanya.

      Masyarakat Orang Asli dari kaum Temiar yang mendiami kampung itu meluahkan rasa kecewa ekoran kewujudan kawasan pengumpulan kayu-kayu balak yang tidak disenangi mereka.

      Namun berdasarkan kepada pemerhatian penulis, kayu-kayu balak yang diangkut keluar berdiameter kecil dan dipercayai tidak mengikut spesifikasi Jabatan Perhutanan iaitu hanya balak berdiameter lebih 45 sentimeter sahaja boleh ditebang.

      Delete
    14. HUTAN SIMPAN KUALA KOH BOTAK

      Setelah melihat sendiri apa yang berlaku di Kampung Lambut, penduduk kampung itu turut menyarankan penulis untuk meninjau Hutan Simpan Kuala Koh di mana aktiviti pembalakan masih lagi aktif.

      Sebaik sahaja mendengar saranan itu, penulis menetapkan tarikh untuk bermalam di Hutan Simpan Kuala Koh.

      Hutan Simpan Kuala Koh yang terletak kira-kira 100km dari pekan Gua Musang cukup popular bagi peminat sukan memancing kerana kawasan itu adalah lubok ikan kelah.

      Namun apabila tiba di lokasi, kawasan yang dahulunya kaya dengan keindahan alam tidak lagi boleh dihayati.

      "Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul" itu gambaran tepat bagi mencerminkan keadaan sebaik sahaja memasuki pintu masuk hutan simpanan itu. Sebahagian besar kawasan pintu masuk itu telah digondol habis demi membangunkan sektor perladangan.

      Kawasan ladang kelapa sawit itu dikatakan baharu sahaja diusahakan melihatkan kepada ketinggian pokok kelapa sawit yang 'setahun jagung'

      Sudah pasti, pada musim hujan, kawasan gondol itu akan mewujudkan permukaan laluan air dan hakisan tanah ekoran tiada tanaman sokongan seperti rumput dan pokok renek.

      Penghulu Kampung Orang Asli Kuala Koh, Hamdan Keladi kesal dengan kejadian banjir yang berlaku khususnya selepas pembukaan tanah perladangan memandangkan sebelum ini kampungnya tidak pernah ditenggelami air bah.

      Malah hasil-hasil hutan seperti kayu gaharu dan tumbuhan-tumbuhan herba yang merupakan hasil pendapatan mereka turut musnah teruk sekaligus menjejaskan pendapatan mereka.

      "Kita punya tanaman, kita punya hutan kita punya makanan macam ubi sudah habis, dulu kita bergantung kepada hasil hutan sekarang tidak dapat kita nak bergantung kepada hasil hutan kerana sudah habis," katanya kepada Bernama.


      TARIKAN PELANCONG

      Sementara itu, Pengusaha Resort Hutan Simpan Kuala Koh Nik Nora Nik Mohamed Yusoff berkata sebelum ini resort beliau tidak pernah putus dikunjungi pelancong sama ada dari dalam mahupun luar negara kerana tertarik dengan keindahan alam semulajadi.

      Namun, sebaik sahaja wujud pembukaan tanah di hadapan pintu hutan simpanan ini bilangan pengunjung merosot.

      Malah kejadian bah paling teruk itu menyebabkan resort berkenaan dinaiki air setinggi lapan meter sehingga menyebabkan harta benda rosak teruk.

      Kini Nik Nora hanya mampu berputih mata melihat alam semulajadi rakus digondol oleh pihak tidak bertanggungjawab.

      "Sebelum ini, walaupun banjir tidak pernah naik setinggi ini dan secepat ini, kali ini arus air naik begitu cepat sekali.

      "Tetapi dengan berlakunya penerokaan tanah betul-betul dekat pintu masuk taman negara ini, imej taman negara itu sendiri telah terjejas," katanya.

      Hakikatnya fenomena banjir besar yang berlaku seharusnya dilihat dalam pelbagai aspek dan bukan sahaja menyalahkan ketentuan ilahi. Ini kerana ada kawasan yang tidak pernah mengalami banjir kini terpaksa berhadapan dengan risiko bencana ini ekoran wujudnya pembukaan tanah.

      Delete
    15. KAYU BALAK KERAJAAN NEGERI YANG PUNYA

      Penulis juga merujuk isu diameter balak yang tidak menepati peraturan ini kepada Ketua Pengarah Jabatan Perhutanan Datuk Seri Dr Abd Rahman Abd Rahim.

      Beliau menjelaskan sekiranya balak itu berukuran kurang 45 cm dalam diameter, maka ia bukan hasil balak daripada hutan simpanan tetapi daripada hutan di atas tanah kerajaan yang berkemungkinan dipugar untuk pembangunan.

      "Jadi kalau anda jumpa kayu-kayu kecil yang sangkut dekat sungai kata mana-mana sahaja, itu bukan kayu hutan simpan yang lazimnya besar-besar.

      "Lagipun jangan terkeliru antara tanah kerajaan dan tanah hutan simpan kekal, ini yang saya nak menjelaskan," katanya.

      Abd Rahman berkata di bawah Perkara 74(2) Perlembagaan Malaysia, hutan dan tanah adalah hak milik kerajaan negeri dan bukannya di bawah Jabatan Perhutanan.

      Mengikut pandangan peribadi beliau apa yang berlaku di Kelantan sekarang ini adalah pembangunan tanah yang tidak terkawal dan tidak mengikut garis panduan.

      "Kalau kita lihat dalam peta (Peta Remote Sensing), memang berlaku pembukaan tanah untuk pembangunan di Kelantan secara meluas menyebabkan mukabumi terdedah tanpa liputan tumbuhan hijau.

      Berdasar buku 'Perangkaan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2013' Jabatan Perhutanan, data menunjukkan jumlah kawasan yang tidak berhutan di Kelantan adalah 698,304 hektar meliputi 46 peratus daripada mukabumi negeri itu.

      Rekod juga menunjukkan dari tahun 2004 hingga 2013, kerajaan negeri kerap memohon lesen pengusahasilan (pembalakan) di kawasan berstatus tanah kerajaan dan tanah berpunya (persendirian) dengan jumlah keluasan kawasan sentiasa melebihi 5,000 hektar setiap tahun.

      Delete
    16. Kegiatan pembalakan haram yang tidak terkawal di Kelantan merupakan faktor utama banjir besar berlaku di negeri itu baru-baru ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim.

      Beliau berkata penanaman semula pokok perlu dilakukan bagi mengelak negeri itu dilanda banjir besar sekali lagi.

      "Sekarang ini tebatan banjir tidak boleh selesaikan masalah, kita kena tanam semula pokok yang telah dimusnahkan di hutan yang telah diteroka.

      "Di Kelantan, cara mereka tebang pokok macam negeri tak ada undang-undang, jabatan yang patut jaga hutan tidak mengambil tindakan yang sepatutnya," katanya kepada pemberita selepas melawat pusat pemindahan banjir di Sekolah Kebangsaan Padang Changkat di sini, hari ini.

      Pusat pemindahan di daerah Perak Tengah itu menempatkan 108 mangsa daripada 38 keluarga setakat ini.

      Shahidan berkata beliau akan berbincang dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membantu kerajaan negeri memulihkan kawasan hutan yang diteroka dan mengembalikan tanah rizab yang ditukar statusnya.

      "Rizab hutan adalah rizab hutan, kawasan hutan adalah kawasan tadahan air. Jangan kita tebang pokok di kawasan tadahan air.

      "Kita harus buat sesuatu dengan segera... mereka yang lakukan pembalakan tidak kena apa-apa sedangkan rakyat Kelantan menderita dengan apa yang menimpa mereka," katanya.

      Beliau berkata pihak yang terlibat dengan kegiatan pembalakan haram itu perlu dibawa ke muka pengadilan dan dikenakan tindakan undang-undang sewajarnya. - Bernama

      Delete
    17. Sahabat Alam Malaysia (SAM) merujuk kenyataan menteri besar Kelantan pada 3 Januari lalu yang disiarkan dalam beberapa akhbar tempatan. Menteri Besar menyatakan kegiatan pembalakan di Tanah Tinggi Lojing telah dibekukan sejak 2006.


      Bagaimanapun timbul persoalan dan SAM menggesa menteri besar memastikan kesahihan kerana mengikut sumber Jabatan Perhutanan Negeri, pada 2014 sahaja sebanyak 41 lesen konsesi pembalakan diluluskan dalam Hutan Simpanan Kekal (HSK) di Jajahan Hutan Kelantan Selatan (meliputi Jajahan Gua Musang dan Jajahan Kecil Lojing).

      Kebanyakan kelulusan lesen konsesi pembalakan dalam HSK di Jajahan Hutan Kelantan Selatan adalah untuk tujuan tanaman monokultur atau apa yang dinamakan Hutan Ladang pada skala yang besar.

      Sebelum dilaksanakan tanaman monokultur dalam HSK (TMDHSK), litupan hutan asal (hutan asli) akan diusahahasil (harvesting) secara tebang habis.

      Penebangan secara tebang habis tersebut tidak tertakluk kepada ‘sustainable forest management’ dan Catuan Tebangan Tahunan (CTT).

      Kenyataan menteri besar bahawa Kelantan mengamalkan pengurusan hutan secara mampan dan telah memperolehi pensijilan ‘Malaysian Criteria and Indicators for Sustainable Forest Management’ (MC&I) hanyalah tertakluk kepada kegiatan pembalakan dalam hutan asli di HSK sahaja.

      Tetapi kawasan HSK yang dilakukan tanaman monokultur, perlombongan dan lain-lain kegiatan tidak tertakluk kepada pensijilan tersebut.

      Kadar curahan hujan yang tinggi tidak boleh dijadikan faktor utama yang menyumbang kepada bencana banjir kerana seperti yang diketahui monsun timur laut di antara bulan Oktober hingga Mac sememangnya membawa hujan lebat ke pantai timur pada setiap tahun.

      Geofizikal dan topografi negeri Kelantan juga mempunyai beberapa banjaran utama yang merupakan sebagai ‘Central Forest Spine’.

      Oleh kerana itu mengikut Rancangan Fizikal Negara (RFN) kawasan tersebut dikategori sebagai Kawasan Sensitif Alam Sekitar (KSAS) yang perlu dipelihara.

      Walaupun pihak berkuasa negeri telah menerima pakai RFN tetapi mendukacitakan kerana kebanyakan KSAS tersebut telah dimusnahkan oleh kegiatan manusia terutama pembalakan dan untuk tujuan pertanian.

      Malah kegiatan tersebut didapati dilakukan tanpa kawalan walaupun Pihak Berkuasa Negeri mengakui mempunyai ‘standard and operating procedure’ dan diluluskan oleh pihak-pihak berkuasa berkaitan.

      Pihak Berkuasa Negeri harus memahami bahawa apabila kawasan ‘Central Forest Spine’ yang dikategori sebagai KSAS dimusnahkan dan dilakukan kegiatan selain guna-tanah hutan, impaknya adalah terhadap hidrologi hutan.

      Permukaan tanah yang terdedah kepada kadar curahan hujan yang tinggi akan menyebabkan lebihan air larian permukaan, hakisan lereng bukit, kerosakan struktur sungai dan kemerosotan kualiti air.

      Hutan asli adalah aset yang sangat penting kerana salah-satu fungsi dirian pokok dan tumbuhan ialah mampu menadah curahan hujan manakala reputan di lantai hutan melindungi tanah daripada impak secara terus curahan hujan.

      Di samping itu apabila hutan dimusnahkan, proses penyejatan meningkat dan paras wap air juga biasanya lebih tinggi.

      Delete
    18. Berdasarkan pemerhatian dan kajian, SAM telah mengenal-pasti antara faktor yang menyumbang kepada bencana banjir di Kelantan baru-baru ini adalah daripada kegiatan manusia yang mengeksploitasi KSAS terutama HSK.

      Sebagai contoh:

      Pembalakan secara tebang habis berskala besar untuk tujuan tanaman monokultur atau (apa yang dinamakan Hutan Ladang) di Jajahan Gua Musang iaitu sebahagian Hutan Simpan Sungai Berok (HS Sungai Berok), HS Batu Papan, HS Hulu Galas dan HS Gunung Rabong;

      Pembalakan secara tebang habis berskala besar untuk tujuan perlombongan di Jajahan Gua Musang iaitu di HS Sungai Betis dan HS Nenggiri;

      Pembalakan secara tebang habis berskala besar untuk tujuan tanaman monokultur atau (apayang dinamakan Hutan Ladang) dilakukan juga di beberapa jajahan lain.


      Namun begitu tidak dinafikan terdapat juga faktor lain daripada kegiatan manusia dan faktor semulajadi yang menyumbang kepada bencana banjir.

      Malah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah bertitah bahawa semua pihak agar sedar musibah banjir yang berlaku adalah akibat perbuatan manusia sendiri.

      Oleh itu SAM berharap Pihak Berkuasa Negeri akan menghentikan dan tidak meluluskan lagi kegiatan-kegiatan yang berisiko impak di KSAS terutama dalam HSK.

      SAM juga menggesa Pihak Berkuasa Negeri dan pihak-pihak berkuasa berkaitan mematuhi dan mengguna-pakai pelan perancangan fizikal terutama Rancangan Fizikal Negara (RFN) dan lain-lain dasar/polisi yang berkaitan pemuliharaan dan perlindungan alam semulajadi disamping menguatkuasakan peruntukan undang-undang sedia-ada.


      P/S: Ketika jd Exco Husam Musa pernah menolak beberapa syarikat yang ingin membalak. Husan lebih maklum apa akan berlaku sekiranya balak ditebang secara semberono. Oleh itu, sultan Kelantan wajar mengeluarkan titah mengganti MB Ahmad Yaakob sebagaimana sultan Selangor pernah meminta MB Selangor, Muhammad Mohd Taib diganti pada hujung 1990an dahulu.


      Husam sememangnya calon yang ditunjuk oleh Nik Aziz untuk mengambil tempat beliau sebagai MB baharu Kelantan. Tetapi sultan tidak bersetuju. Terdapat keperluan mendesak sultan berubah fikiran sekarang sebelum satu lagi bencana banjir berlaku di Kelantan tahun ini. MB Ahmad Yaakob terlalu lembab menangani isu tanam semula dan penebangan hutan balak.

      Delete
    19. Harakah akhbar yang anda minati cukup tidak releven dikalangan ahli PAS,masakan tidak akhbar portal lidah rasmi Parti PAS sendiri teruk dihentam oleh perwakilan semasa muktamar PAS di Kota Bharu tidak lama dulu.
      Buktinya Harakah bukan saja ditangkap berbohong,malah turut puluhan kali disaman kerana jelas memfitnah. Adakah ini cerminan lidah rasmi kepada sebuah parti yang kononnya perjuangkan Islam?
      Adakah fitnah dan bohong dihalalkan hingga Nik Aziz sendiri pernah difitnah oleh Harakah! KLIK SINI
      Nik Aziz Hj Hadi,2 Pemimpin ini tak pernah cerita kepada ahlinya Klik SINI
      PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan hari ini memerintahkan kilang cetak Syarikat Prema membayar RM50,000 bagi ganti rugi am kepada usahawan wanita Ummi Hafilda Ali kerana fitnah.
      Datuk Sulaiman Daud yang mengetuai panel tiga hakim membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan syarikat itu.
      Panel itu yang terdiri daripada Hakim Datuk Ramly Ali dan Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang memutuskan syarikat itu bertanggungjawab memfitnah Umi Hafilda.
      Namun, mahkamah membenarkan rayuan Syarikat Prema untuk mengurangkan jumlah bayaran ganti rugi daripada RM100,000 yang diperintahkan Mahkamah Tinggi untuk dibayar kepada Umi Hafilda kepada RM50,000 beserta faedah dan kos.
      Hakim Sulaiman berkata mahkamah berpendapat jumlah RM100,000 yang dianugerahkan Mahkamah Tinggi adalah keterlaluan.
      Pada 7 Jun 2006, Mahkamah Tinggi memerintahkan PAS, Halim Arshat yang juga bekas setiausaha agung PAS dan pemegang permit penerbitan Harakah ketika itu, bekas ketua pengarang Harakah, Datuk Mustafa Ali untuk membayar sejumlah RM100,000 sebagai ganti rugi am kepada Ummi Hafilda.
      Mahkamah Tinggi turut memerintahkan Syarikat Prema untuk membayar RM100,000 kepada Ummi Hafilda, yang dikenali ramai semasa perbicaraan kes rasuah Datuk Seri Anwar Ibrahim.
      Mahkamah Tinggi juga memerintahkan faedah sebanyak 8 peratus ditambah kepada jumlah yang diperintahkan bermula dari tarikh pemfailan writ pada 30 April 1999 sehingga ia direalisasikan dan satu injunksi bagi menghalang responden daripada terus menyiarkan kata-kata fitnah terhadapnya.
      PAS, Halim dan Mustafa tidak mengemukakan rayuan.ummi2
      Ummi Hafilda, 46, menyaman PAS, Halim, Mustafa dan Sabri Zain, penulis akhbar tabloid yang diterbitkan dua kali seminggu berhubung dengan penyiaran artikel bertajuk “Malaysia Sweeps 10 Oscars” (Malaysia Memenangi 10 Oscar) yang disiarkan pada isu 29 Mac 1999 Harakah yang mengandungi beberapa gambaran negatif mengenai dirinya.
      Dalam pernyataan tuntutannya, Umi Hafilda berkata dia mengalami kesan dahsyat akibat penerbitan artikel berunsur fitnah itu, reputasi dan imej dirinya tercemar dan kehilangan pendapatan perniagaannya serta berhadapan dengan skandal awam, kebencian dan hinaan.
      Ummi Hafilda turut memperoleh penghakiman ingkar terhadap Sabri pada 22 Nov 1999 tetapi perintah itu tidak dapat dilaksanakan terhadap Sabari yang tidak dapat dikesan

      Delete
    20. Mahkamah tolak saman Umno Selangor ke atas Harakah, pemimpin Pas
      WARTAWAN SINAR HARIAN
      13 OGOS 2012
      Share on facebookShare on twitterShare on google_plusone_shareMore Sharing Services
      6
      SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini membuat keputusan menolak saman Umno Selangor berhubung penerbitan satu artikel dalam akhbar Harakah yang didakwa memfitnah parti itu tahun lalu.

      Hakim Datuk Ahmad Zaki Husin membuat keputusan tersebut setelah meneliti peruntukan yang terkandung dalam Seksyen 9C Akta Pertubuhan.

      Di bawah seksyen itu, hanya penama yang dimasukkan dalam daftar pertubuhan berhak menyaman atau disaman oleh mana-mana pihak terhadap pertubuhan berkenaan.

      Mengikut rekod Jabatan Pendaftaran Pertubuhan, Datuk Abdul Rauf Jusof selaku Setiausaha Kerja Umno Pusat iaitu penjawat awam Umno adalah penama yang berdaftar sebagai pendaftar pertubuhan dan hanya beliau yang berhak membawa kes.

      Hakim turut memutuskan kedua-dua pihak menanggung kos masing-masing.

      Plaintif iaitu Setiausaha Pehubungan Umno Negeri Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed menamakan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali; pencetak akhbar Harakah, Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd, pengarangnya Ahmad Lutfi Othman dan wartawannya, Khairul Azlam Mohamad sebagai defendan.Turut dinamakan ialah Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan timbalannya Mohamad Sabu.

      Mustafa ketika dihubungi berkata, hakim memutuskan bahawa pihak plaintif tiada "locus standi" untuk membawa kes tersebut.

      "Hakim memang ada mengatakan bahawa ada unsur-unsur fitnah, tetapi pihak plaintif tiada locus standi untuk membawa kes," kata beliau.

      Dipetik Harakahdaily, Mustafa berkata, kes saman telah selesai.

      "Terima kasih kepada barisan peguam yang mengendalikan kes ini dan apa yang kita ketahui tadi ia telah selesai dengan baik.

      "Hakim telah menolak permohonan dari Umno terhadap tindakan saman itu, syukur segalanya telah selesai," jelasnya.

      Defendan diwakili oleh Asmuni Awi, Zulhazmi Shariff dan Dr Dzulkarnain Lukman manakala plantif pula diwakili Datuk Mohd Hafarizam Harun.

      Pada 14 September lalu, Mohd Zin memfailkan saman di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Shah Alam. Dalam pernyataan tuntutannya, Mohd Zin berkata Mustafa pada 15 Ogos 2011 telah ditemuramah oleh Khairul di mana Setiausaha Agung Pas itu didakwa telah memfitnah Umno berkaitan dengan wadah dan perjuangan politik mereka.

      Delete
    21. KUALA LUMPUR 26 Feb. – Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil tindakan undang-undang terhadap portal lidah rasmi Pas, Harakah Daily kerana didakwa memfitnah beliau dalam laporan bertajuk, ‘Da­na 1MDB biayai syarikat filem Riza Aziz?’.

      Perdana Menteri yang mengambil tindakan undang-undang tersebut atas kapasiti peribadi memberi 48 jam kepada Harakah Daily untuk membuat permohonan maaf secara terbuka dan menarik balik semua kenyataan fitnah itu atau berdepan saman.

      Beliau yang diwakili peguam, Datuk Mohd. Hafarizam Harun, menyerahkan surat tuntutan undang-undang kepada Pengarah Urusan Ha­rakah, Dr. Rosli Yaakop pada pu­kul 3 petang di ibu pejabat lidah rasmi Pas itu di sini hari ini.

      Dalam surat tuntutannya, Najib antaranya berkata, laporan fitnah disiar Harakah Daily itu boleh menyebabkan rakyat menganggap beliau sebagai pemimpin yang mempunyai moral tidak baik kerana menyalahgunakan kuasa demi kepentingan peribadi.

      Selain itu, Perdana Menteri turut menyatakan, laporan berkenaan juga berniat jahat sehingga membawa maksud bahawa beliau telah menyalahgunakan dana milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB) untuk meraih kekayaan dan mengaut keuntungan.

      Harakah Daily dalam laporan tersebut pada 19 Februari lalu antara lain menyiarkan:

      “Dari sumber manakah keluarga pertama Malaysia memperoleh kekayaan yang begitu besar? Walhal gaji tahunan Perdana Menteri Malaysia hanya sekitar AS$100,000 setahun.

      Dalam satu kenyataan dari Jabatan Perdana Menteri ada dinyatakan bahawa ‘Perdana Menteri ada mewarisi harta pusaka’.

      “Namun, harta pusaka itu tidak mungkin bernilai terlalu besar kerana bapa beliau pun Perdana Menteri seperti beliau juga dahulu.

      “Jawapan yang lebih meyakinkan ialah, kalau tidak dari sumber yang ‘kotor’, dari mana lagi? Wang ini dibersihkan dengan melabur dalam hartanah di Amerika. Mudah, sumber wangnya tidak dipersoalkan. Akta Penggubalan Wang Haram tidak terpakai,”.

      Delete
    22. UMMI HAFIDA TIDAK MAAFKAN MEREKA YANG MEMFITNAH MENYEBABKAN MARUAH TERCALAR.UMMI HAFIDA ALI MENANG KES SAMAN PAS DAN PIHAK HARAKAH SELEPAS KEPUTUSAN MAHKAMAH DIKETAHUI SEMALAM.

      ” Saya dituduh sebagai pelacur, saya dituduh macam-macam tanpa disertakan bukti, saya difitnah dan semalam Alhamdulillah kebenaran akhirnya terbukti. Walaupun kemenangan di pihak saya, namun saya tidak akan memaafkan mereka yang memfitnah saya itu di dunia dan akhirat!,”.

      Begitulah raksi Ummi Hafilda Ali yang menang dalam kes samannya di mahkamah semalam.

      Mahkamah Rayuan semalam memerintahkan Syarikat Prema membayar ganti rugi am sebanyak RM50,000 kepada kerana memfitnah ahli perniagaan itu melalui rencana yang disiarkan dalam akhbar Harakah, 12 tahun lalu.

      Dengan keputusan itu, sidang berkenaan mengurangkan separuh daripada jumlah asal ganti rugi am iaitu sebanyak RM100,000 yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 7 Jun 2006.

      Bagaimanapun mengikut laporan akhbar, Ummi Hafilda tetap mendapat ganti rugi am berjumlah RM150,000 selepas tiga pihak lain yang dinamakan sebagai defendan-defendan dalam kes saman tersebut kekal diperintah membayar ganti rugi berjumlah RM100,00.

      Ini kerana ketiga-tiga defendan tersebut iaitu Pas, bekas pemegang permit Harakah, Halim Arshat dan bekas Ketua Pengarang akhbar itu, Mustapha Ali setakat ini tidak merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.

      Ketika ditanya Mynewshub.my, tidakkah tuduhan yang dilemparkannya kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim juga merupakan satu fitnah, Ummi Hafilda menafikannya sama sekali.

      ” Apa yang saya kata tentang Anwar (Ibrahim) bukan fitnah kerana saya ada bukti, kalau betul saya fitnah mana-mana pihak, saya juga bersedia untuk disaman,” tegasnya.

      Mengenai kemenangan beliau semalam, Ummi Hafilda mengatakan jumlah ganti rugi yang beliau dapat sebenarnya lebih daripada itu kerana ada beberapa pihak nampaknya gagal membuat rayuan.

      ” Saya tidak kisah beberapa banyak pun yang saya dapat tetapi percayalah, ia tidak mungkin dapat membeli maruah saya yang tercemar,” katanya.

      Ketika ditanya apa yang beliau hendak buat dengan wang ganti rugi tersebut, Ummi Hafilda berkata beliau bercadang untuk bersedekah terutamanya kepada anak-anak yatim termasuk mengadakan kenduri kesyukuran atas perjuangannya selama 12 tahun itu.-mynewshub.my

      Delete
    23. HARAKAH DAN PEMIMPIN PAS DISAMAN LAGI BUAT FITNAH BERSIRI...!!! Memang sepatutnya puak pemfitnah ni seharusnya dikekang dari permulaan lagi, tindakan menyaman mereka ni sepatutnya dilakukan dari dulu lagi. Apabila tindakan mereka ni tidak dihalang, puak penjahanam rakyat ini akan meneruskan lagi rekaan dan mereka cipta pembohongan untuk mengambil hati ahli PAS yang sering tergangga dan terlopong apabila mendengar ceramah puak ni kononnya mengelar sebagai agenda isu pembongkaran tetapi sebaliknya adalah penipuan semata-mata. Puak pembohong PAS ni seharusnya diberhentikan mengeluarkan artikel tidak benar dan sewenang-wenang tak menggunakan nama PAS sebagai pendokong agama Islam untuk menipu dan memfitnah tanpa usul bukti yang sahih dan tepat kebenarannya. Jika benar Harakah dan PAS didapati bersalah keatas kesalahan memfitnah dan melemparkan pembohongan, apa gunanya bernaung pada parti PAS yang kononnya memperjuangkan agama Islam tetapi membuat penipuan dan fitnah..?? Adakah PAS diwujudkan untuk menfitnah dan berbohong..?? Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong, apabila dah dapat memerintah mencuri pula nanti...!!!

      Delete
    24. Bahawa hari ini terdapat dua orang ternama akan berdepan dengan perbicaran di Mahkamah sekular dunia.... Kedua-duanya terpalit dengan isu FITNAH. Seorang kerana memfitnah dan seorang lagi terfitnah. Korang sendiri fikirlah.....yang mana satu-satunya... Entri aku kali ini nak ulas sikit pasal fitnah.Kalau tidak ada tukang fitnah, maka tidak adalah yang terfitnah. Maka eloklah aku menumpukan pasal orang yang buat fitnah. Janganlah pula ada sesiapa yg nak terasa...Aku ada hujah sekadar yg aku mampu, maka korang berhujjahlah dengan baik kalau nak bantah hujjah aku kali ini. Bahawa semua orang PAS tahu hadis Rasulullah SAW yang diriwayat oleh Muslim dan Abu Daud yang maksudnya : Bukan dari kalangan kami barangsiapa yang menyeru kepada asobiyyah. Dan bukan dari kalangan kami barangsiapa yg berjuang atas dasar asobiyyah. Dan bukan dari kalangan kami barangsiapa yang mati diatas dasar asobiyyah. Para sahabat bertanya : Apa itu Assobiyah Ya Rasulullah? Maka Rasulullah SAW menjawab : Asobiyyah itu ialah kamu menolong kaum kamu di atas dasar kezaliman. Sadar ataupun tidak, kita sering berbuat zalim. Padahal kezaliman bukanlah perkara remeh. Hukumnya haram dalam syariat Allah. Bahkan Allah mengharamkannya bagi diri-Nya. Dia Yang Maha Suci berfirman dalam hadits qudsi: “Wahai hamba-hamba-Ku sesungguhnya Aku mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan Aku menjadikannya haram di antara kalian maka janganlah kalian saling menzalimi…” (HR. Muslim) Antara peringatan Allah kepada kita supaya kita tidak berlaku zalim malah tidak sekali-kali bersekongkol dengan mereka dalam melakukan kezaliman adalah sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Hud:113 yg bermaksud: Janganlah kamu cenderung kepada mereka yang melakukan kezaliman, kelak kamu disambar api neraka ... Antara sikap zalim itu adalah mencaci dan memfitnah.Perbuatan fitnah itu hukumnya adalah haram dan termasuk dalam perkara dosa-dosa besar. Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Al-Qalam:10-11 yang maksudnya: Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya) Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai). Diriwayatkan daripada Khuzaifah Radiallahuanhu, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Tidak masuk syurga orang yang suka memfitnah (mengadu domba)." (Hadis riwayat Imam Muslim). Hanya Allah SWT akan mengampunkan dosa-dosa orang yang membuat fitnah sekiranya orang yang difitnah itu memaafkan kamu. Jika kita termasuk dalam definasi ini, atau sikap mempertahankan seseorang seperti definasi di atas. Maka ia adalah sesuatu yang dilarang. Allah mengajarkan kita semua supaya kita terhindar dari orang-orang yang zalim dan dijauhkan dari fitnah mereka. Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari negeri ini, yang penduduknya zalim dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang mengawal (keselamatan agama kami) dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang membela kami (dari ancaman musuh). Dalam erti kata yang lain assobiah itu bererti pertolongan, kasih sayang, ketaatan dan yang seumpamanya dari seseorang kepada pihak lain berdasarkan kepada ikatan kekeluargaan, kekumpulanan, kebangsaan, kenegaraan dan sebagainya tanpa didasarkan oleh asas agama. Wala' (taat setia) seseorang muslim jika diberikan hanya kepada seseorang pemimpin sahaja, sedangkan terhadap pemimpin yang lain dalam perkumpulannya pula tidak , maka sikap ini bererti telah bersikap assobiyah. Tidakkah kamu hairan melihat mereka yang berbondong-bondong memberikan wala' kepada situkang fitnah itu? WaAllahualam.

      Delete
  2. fikir2kan lah! antara hak & batil, betul & salah, benar & palsu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KE AMERIKA NURUL IZZAH JAJA 'AIR MATA BUAYA'!!!

      Heh! Buat sekian kalinya, Si Nurul Izzah tu tampil menjaja 'Air Mata Buaya' dia demi untuk menegakkan Keadilan buat Keluarga Rosak dia. Kali ini sasaran dia sampai ke Amerika pulak.

      Mungkin Si Nurul Izzah tu sedar, dengan hanya menjaja di Malaysia ni sahaja tidak cukup untuk meraih simpati dari kalangan rakyat yang sedar dengan perangai Haramjadah Si Ketua Penipu tu.

      Dan dalam masa yang sama, buat sekian kalinya juga, isu mengenai perbelanjaan kewangan yang digunakan oleh Si Nurul Izzah tu tetap menjadi satu persoalan dikalangan rakyat Malaysia.

      Dari mana dia dapat sumber dana kewangan untuk dibelanjakan sepanjang dia menghabiskan masa di Amerika bagi memenuhi kehendak serta kepentingan Si Ketua Penipu tu?

      Setahu kita, perbelanjaan untuk pergi ke luar Negara bukannya murah. Nak pulak kalau kita pergi ke Negara Barat seperti ke Amerika atau pun ke Eropah. Belanja makan pun dah cukup besar.

      Jadi, persoalan itu perlu dijelaskan oleh Si Nurul Izzah tu secara jujur kepada rakyat. Takkan pulak dia dapat bantuan dana kewangan yang turun dari langit. Tak masuk akal lansung.

      Dan kesimpulannya, Si Nurul Izzah tu kalau dapat bantuan dana kewangan dari mana - mana pihak sekali pun, bukannya dia nak gunakan untuk menjaga kebajikan rakyat. Sebaliknya, dia hanya nak menjaga kepentingan Politik Peribadi Keluarga Rosak dia je!!!
      KUALA LUMPUR - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar yang berlepas ke Amerika Syarikat (AS) semalam, dikhabar terbang ke sana untuk mendapatkan bantuan AS bagi memberi tekanan kepada Putrajaya supaya membenarkan bapanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat kebebasan.

      Selain itu, beliau juga akan terus memberi tekanan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan memberikan penjelasan mengenai skandal menyelubungi Perdana Menteri itu, termasuk derma 2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun peribadinya dan isu syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Beliau berbuat demikian selepas kesal dengan kerajaan yang melengah-lengahkan usaha bapanya, untuk mendapatkan pembedahan segera bagi penyakit yang kini menyerang bekas Ketua Pembangkang itu.

      Delete
    2. Aku doakan emak ko dpt sakit yg sama mcm anwar utk pengajaran kpd ko. Amin Ya Rob

      Delete
    3. Dalam ayat ini, Allah meletakkan Judi bersama-sama dengan arak, berhala (memuja secara berkorban) dan azlam (mengundi/betilik nasib) dalam satu ayat menunjukkan betapa seriusnya kesalahan bermain Judi di sisi Allah. Berhala dan bertilik nasib adalah Syirik, iaitu menyekutukan Allah, hukum menyekutukan Allah sekiranya terang-terangan melakukan syirik (syirik besar), adalah terkeluar dari Islam. Syirik adalah dosa terbesar dalam hieraki dosa dan ianya tidak diampunkan oleh Allah sekiranya tidak sempat bertaubat kepadaNya. Maka matinya bukanlah dalam Islam. Arak dan Judi pula, bukanlah satu dosa syirik, tetapi termasuk antara 70 dosa-dosa besar. Maksudnya, hierakinya sedikit rendah dari dosa syirik.

      Penulis bukanlah seorang ulama', mahupun ustaz yang berkebolehan untuk mengupas lebih lanjut lagi tentang masalah Judi ini, tetapi apa yang penulis ingin sampaikan di sini, masyarakat melayu Islam kita sudah semakin tipis imannya, tidak lagi dapat membezakan yang Haram dan Halal secara jelas, atau mungkin juga buat-buat tak tahu tentang Hukum Halal wal Haram ini. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini.. Ya Allah, selamatkan kami dari malapetaka dan bencana dari mu, akibat kecuaian dan kelalaian kami di muka bumi ini... Aminnnn...

      Delete
    4. View Full Version : Saya orang susah sebab tu beli nombor, kalau kena masyukk..keluarga pun senang

      TT
      10-02-2014, 10:35 AM
      Alor Gajah: "Saya orang susah, kalau ada rezeki dapatlah saya duit lebih sebab dengan cara ini (beli nombor ekor) saya dapat tampung kesusahan keluarga, nak harapkan bantuan dari orang lain derma duit memang payahlah."


      Begitu kata seorang lelaki warga emas berusia 67 tahun selepas dicekup sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Negeri Melaka (JAIM) dalam Operasi Judi Nombor Ramalan di sekitar daerah ini, di sini, petang semalam.



      Lebih menyedihkan, lelaki terbabit mendakwa tidak takut dicekup penguat kuasa JAIM kerana sudah terbiasa dan berusaha mendapatkannya dengan apa cara sekalipun biarpun dia sedar judi haram di sisi Islam.

      Lelaki warga emas terbabit antara 20 lelaki berusia antara 31 dan 67 tahun yang ditahan kerana membeli tiket nombor ramalan dalam operasi khas di sekitar pekan Masjid Tanah, Kelemak, Alor Gajah dan Pulau Sebang.

      Difahamkan, beberapa lelaki yang ditahan turut melontarkan kata kesat dan cuba bertindak agresif terhadap anggota penguat kuasa yang menjalankan tugas di beberapa premis judi.

      Ketua Penguat Kuasa JAIM, Rahimin Bani berkata, kesemua lelaki terbabit ditahan ketika sedang atau selepas membeli nombor ekor di beberapa premis nombor ramalan dan diberikan saman.

      Delete
    5. Hukum Membeli Nombor Ekor Padahal Dia Berpuasa Dan Orang Yang Rajin Solat - Ustaz Azhar Idrus
      Hukum Membeli Nombor Ekor Padahal Dia Berpuasa Dan Orang Yang Rajin Solat - Ustaz Azhar Idrus

      Delete
  3. Macam la orang x tahu kpn ni anjing belaan najib..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies

    1. ellooo

      zahid jawa melayu babee kantoi!!!


      mahkamah tolak tepi gantung harian the edge

      kerana zahid babee guna kepala lutut..

      itu ksu kdn guna kepala beruk buat keputusan hramjdh

      Delete
    2. Hadi dan haron adalah hanjing belaan najib.
      Hidup umno
      Takbirrrrr

      Delete
  4. tahniah mahfuz

    masih ada pemimpin PAS progresif yg berani bercakap benar dihadapan pemerintah zalim

    ulamaknya masih meleleh air liur mengharap ghanimah

    satu je kalau ulamak PAS nk berjasa kpd negara

    terutama harun din yg pakar jin

    sila usahakan utk hapuskan semua jin2 kt seri perdana yg 'membodohkan' orang itu selama ini... yg merosakkan negara

    faham kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahfuz terlebih mkn taiknya sndri sbb tu la wajahnya semakin kering hitam, wajah taik hitam..ngeh3

      Delete
  5. Pulak dah... macam2 hal dorang ni.. hmm..

    ReplyDelete
  6. hati2 dgn penyakit rabies!!

    ReplyDelete
  7. Aku harap pas tak turun meja bulat esok biar geng mat sabu meroyan sendiri dgn pakatan haramjadah nya.pkr perlu sedar tanpa pas pkr akan hanyut n hilang undi org melayu kpd pr juga akan turut hilang.sekurang kurang sekarang pkr masih berpaut pada dahan pas.geng mat sabu pula telah hanyut n akan mati lemas.tampa pas pr akan hanya dilihat oleh org melayu sebagai kuda atau lembu dap yg merasakan diri mereka sgt pandai n tak akan tertipu oleh permainan politik licik dap.pkr tak punya pilihan selain meneruskan dgn pakatan longgar.walaupun ia dilihat memudahkan utk musuh menyelit namun ia mengurangkan risiko penolakan undi oleh org melayu.jika tdk ambillah risiko yg anuar akan merengkok lebih lama dipenjara n salah guna kuasa oleh umno akan terus berleluasa.aku melihat umno sebagai faktor rosak yg tdk tahu bagaimana utk membaiki diri mereka lg.begitupun dap adalah satu faktor yg lebih merbahaya lagi.dap dan penjilatnya dgn ideologi sesat akan membawa malaysia kejurang yg lebih bahaya.kita kata umno yg meniup api perkauman tanpa sedar dap yg memulakannya dulu.knpa mencabar raja raja melayu dlm kes langkah kajang.kamu ingin berselindung disebalik pkr.pkr dgn salah mereka n kamupun dgn salah kamu.sekarang kamu ingin berselindung disebalik geng mat sabu pula.kamu yg telah menyerang pas dahulu kemudian meletak kesalahan kpd umno.kamu harimau yg pandai menyenbunyikan kuku disebalik muka tulus mulus kamu itu.kamu raksaksa yg memakai topeng putera raja.sedarlah dgn menyerang pas topeng kamu sudah sedikit terbuka.org sudah mula nampak muka buruk kamu yg sebenar.serang lah lg kelak semua tipu daya kamu akan diketahui org.u pathetic desperado akan ditolak.kamu mengkhianati persahabatan yg dihulurkan pas dgn menikam mereka bila kamu berasa kamu telah kuat sendiri.u will get pay of what u have done.u will be finish.kamu ingat semua org cina akan sokong kamu.hanya cina yg perkauman n melayu yg tak sedar diri akan bertempek dgn kamu.kamu menyebabkan pemimpin kami dikutuk.aku sumpah kamu jd katak sbb suka nak berlakun jd putera yg baik sgt.kamu akan jd putera katak.terus lah memanggil hujan duit yg kamu masih berasa tak cukup itu.ong ong ongkos.kamu boleh bungkus berambus mcm najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas okey apa. tp tuang jepong mulut sgt celupar. perengus. kaki maki. tolol...itu aje. tgk titm sgt cocok utk gantikan tuang jeppong yg x berapa sihat...

      Delete
    2. hudud tolak...sihat
      hina ulamak jumud...sihat
      kempen suruh ahli pilih g18...sihat
      kalah xleh terima...sihat
      tuduh pas x releven...sihat
      cakap pas xblh diperbaiki...sihat
      baiah langgar...sihat
      selfie dada dgn amoi...sihat
      tipu bilangn ahli...sihat
      tubuh parti xder parti...sihat
      ciplak logo....sihat
      letak muka felixia (amoi lagi)...sihat

      lepas ni akan ada lagi adegan terlebih sihat dari parti ckp jer amanah yg kurang sihat

      Delete
    3. Game yang mudah oleh PKR.
      Bila Pas tidak hadhir pada rundingan untuk PR 2.0, itu adalah bentuk pengesahan muktamad Pas enggan menyertai Pakatan 2.0

      Bila PR 2.0 telah ditubuhkan tanpa Pas, maka penyertaan wakil rakyat Pas dalam kerajaan Selangor otomatik gugur.

      PKR tidak perlu memecat adun Pas. Dengan sendirinya PKR terselamat daripada mengambil tindakan memecat. Keadaan inilah yang diperlukan oleh PKR.

      Usaha Wan Azizah dan Azmin itu amat bijak untuk meletakkan Pas yang kena membuat pilihan sendiri.

      Delete
  8. Berani ke pas nak turun ke meja bulat?nanti x pasal2 najib batalkan kerajaan UG.ulamak menyalak pun x kesah gerakan saman kerajaan balak pasal hudud..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. samada kau x pandai berpolitik atau kau bengap....semua org tau...bdk 10tahun pun tau sbb apa....parti imayam nk sgt pas duduk sbb parti imayam nk pkr dan dap desak supaya pas lepaskan kawasan2 yg dah dicuri parti imayam....berdiri blkg pkr dan dap...pastu klu xnak...mula la tuduh pas xde semangat pembangkang la...sombong la...ada parti imayam berani nk amik seat pkr dan dap....kene tengking terdiam...berani lagi...pukkkk...kene hentak dgn cangkul...jgn nak tipu daaaa...sifat x amanah dah sebati...kata nk bincang...tapi nk pusing2...poorah...

      Delete
    2. tuan presideng tkkan dtg meja bulat

      dia nk kat meja tu dia sorang duduk atas kerusi, yg lain atas lantai

      alasannya mcm tu memartabatkan islam

      walhal dia nk lantik diri sendiri jadi ayatollah PR

      sejak sekian lama tuang presideng ponteng semua kerjasama dgn PR

      even utk buat keputusan mengenai 1MDB pun dia ponteng, usahkan nk bincang PR2.0... lagi la dia trauma

      dia tau dia dh kutuk anwar dan ds wan azizah teruk2... sekarang dh termalu nk bersemuka

      namun nk minta maaf tidak sekali2... bukan hj hadilah kalau nk minta maaf.. ayatollah adalah maksum mana blh minta maaf

      cuma sedihnya

      najib buat tktau je utk bagi sikit ghanimah tu.... kesian lebai2 pas
      meleleh air liur.

      tu yg main sorong tarik dgn PR2.0.. utk ugut najib... aku join PR2.0 kang... aku join PR2.0 kang

      najib buat deeeekk aje

      kesiaaaan penjaja hudud dipermainkan anak buah jho low

      Delete
  9. Macam mana Khairuddin bankrap itu boleh pergi ke euro korang fikir sendiri kalau tak ada 10k jangan harap pergi ke euro itu hanya makan, tambang, tempat tidur, mesti ada tujuan dekat sana sedang syarikat dia bankrap, dia menbayar hutang dengan hasil fitnah, Allah tarik satu satu harta dia pun masih tak sedar diri lagi. Masih masih lagi melakukan fitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dpt derma pak arab itu fitnah no satu.geng mat sabu nak memperjuangkan islam itu fitnah no 2.jaga jaga dgn fitnah akhir zaman.hanya keimanan yg dpt melihat kebenaran

      Delete
    2. bankrup bukan bermakna takde duit la dollll
      dia business man memang byk duit
      kalau kau bankrup memanglah tergadai spender kau pun

      Delete
  10. Jadi pasal keimanan ko tinggi,,,,,ko nampak lah apa yg ko tulis tu..........fitnah 1 dan 2 tu......pergh.........melangit ilmu lu bro.....

    ReplyDelete
  11. Amik kau muka tulus mulus apek dap dah terbongkar bunuh anjing berpenyakit dgn kejam padahal ada yg kata bleh divaksin.ambik kau the malaysia insider penyembah tokong penang sudah buang wartawannya.ambik kau penyakit anjing gila mula ingin menyerang penang.jaga jaga org melayu pinang jgn percaya muka tulus mulus mcm najib .bangkit tolak dap

    ReplyDelete
  12. kbab51 sekarang ini berada di mekah tak cuti ke dapat pergi haji kenalah cuti baru dapat mengerja haji dgn sempurna. biarlah timbalan jawab.

    ReplyDelete
  13. Helo.macai2 bn..tlg bgtau cmne / nk jmpa sape nk dpt duit kutuk2 pembangkang...
    Aku nk join jgk...nak duit jgkkkkkkk....kome je dpt duit mane blh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bongok pamalas..senang ke cari duit?

      Delete
    2. 12:17 bodo la kau ni.najib sng2 je dpt derma.aku nk jugakkk. Aku blh kutuk pembangkang 24 jam....kasi je upah...mcm omakkau. Huhuuhu

      Delete
    3. hello macai2 parti amanah....tlg pinjam duit boleh...aku berjanji pinjaman itu akan aku bayar...jika tidak dibayar...aku akan berdosa besar...plsss...xkan x percaya dgn janji sumpah aku....

      Delete
  14. Kt page penjilat najib mynewshub terang2 cakap penyakit anjing gila dtg dari thai masuk ke PERLIS dan merebak ke peneng n kedah..tp puak UG dan tv3 suku cakap kt peneng je ada.klau LGE saman fitnah senang2 dapat ratusan RM..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaaa.xda isu lain ke.bongok nye omakkau

      Delete
  15. Harap omakau x meroyan.sentap.makan hati.sakit jantung n sakit kencing tikus..Selepas setahun pentadbiran azmi,perkhidmatan PBT sedikit meningkat..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian dh mati pucuk ek...jgn la dengki dgn OK...biarla dia dgn org lain...alang2 kau cangkul buang smpi ke umbi...ada pun utk kencing jer...x abis2 kencing merata...baik kencing blog sendiri la

      Delete
  16. duduk tengah buat fardhu HAJI pun nak mengeluarkan kenyataan.ini dah soheh kena pukau bik mama,DIMEKAH pun nak jilat bontot najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. balik2 ckp psl bontot...x semua org mcm kau suka main bontot...

      Delete
  17. Esok puasa arafah weh ringan sikit dosa.aku ingin bercerita ttg shamsiah fakeh yg dikatakan sebagai pejuang kemerdekaan yg tdk diiktiraf krn masuk komunis utk menentang penjajahan british.ada sesetengah pihak mengatakan komunis adalah pejuang kemerdekaan.dipihak yg lain pula mereka adalah penganas yg membunuh ramai rakyat malaysia.shamsiah mengatakan dia tdk punya jln lain utk memerdekakan malaysia sehingga sanggup bersama parti komunis itu.aku pula rasa shamsiah mungkin iklas pd mulanya namun dia seperti tlah terjelat.tanpa sedar mereka telah dijadikan alat cuma.padaha aku rasa byk org melayu sekarang tdk sedar yg mereka itu sekadar dijadikan alat cuma.ideologi ideologi asing akan menyesatkan mereka.sedikitpun mereka itu tdk ingin percaya kpd ideologi islam yg menyelamatkan.jika melayu komunis itu digunakan utk membunuh melayu yg lain.komunis lwn british melayu mati ditengah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. omakkau wartawan

      kerja dia buat liputan lebih kurang dan ambil gambar

      apa isi gambar yg diambil itulah yg dia beri komen

      dia selalu dtg ceramah PAS sampai habis, tu sebab nampak mcm ramai org sikit

      dia dtg ceramah Amanah sekejap saja sebb menyampah... dtg masa awal majlis saja... tu sebb nampak kurang org.

      as simple as tht la kerja omak

      dont take serious la apa yg omak hidangkan

      tp kalau bab cinta gelap dia kpd kholid, yes itu kena take serious

      anyway... our taste is amoi laah... lbh terbuka dan tk rasis...

      sorry ye geng merah dan hijau bendera bangladesh dn jepun

      Delete
  18. Jgn mrh omakkau.. Die cari.makan.je utk keluarga

    ReplyDelete
  19. Kholid somad meroyan isu lama lagi kata nya bkn dia yg kianat tp pas yg kianat.huha huha progesif kebelakang stupid punya people

    ReplyDelete
  20. Haji hadi dah kena penyakit anjing gila.
    Takbirrrrr

    ReplyDelete
  21. Khalid samad cakap isu lama?pengkhianat tetap pengkhianat.fitnah tetap fitnah.kalo OK pinjam duit jeff ulu babi 2.6b,dan cakap itu hutang lama maknanya OK x payah la bayar hutang tu kan.simpan sikit bodoh tu untuk cicit..ngeh3

    ReplyDelete