Saturday 26 September 2015

PAKATAN TANPA PAS AKAN KEHILANGAN SOKONGAN MELAYU DAN MELENYAPKAN PAS DALAM ARUS POLITIK NEGARA ADALAH MUSTAHIL KATA PROFESOR AGUS YUSOFF



“PAS tanpa Pakatan, bagaimana politik negara ke depan? Itulah debat utama perbincangan bagi mereka yang prihatin dengan politik negara,” kata Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff.

Menurutnya, ada yang berpendapat, PAS akan bertambah kuat, kerana boleh terus memperjuangkan agendanya tanpa halangan daripada rakan di Pakatan Harapan, tidak kurang pula yang berpandangan, PAS akan kalah teruk pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Tetapi bagi saya, untuk melenyapkan PAS dalam arus politik negara adalah mustahil, kerana PAS adalah parti yang mempunyai asas ideologi perjuangan kukuh. PAS juga mempunyai cukup pengalaman dalam arus politik negara, sejak 1951 lagi.

“Cumanya, bolehkah PAS menang sebanyak mana kerusi yang dimenanginya dalam PRU lalu tanpa Pakatan? Jawapan saya, susah untuk PAS mengekalkan kemenangannya, kerana komposisi pengundi negara memerlukan PAS turut mendapat sokongan pengundi bukan Melayu, sesuatu yang sukar untuk PAS memperolehinya tanpa Pakatan,” katanya yang dipetik daripada laman Facebook miliknya.

Dalam pada itu, Mohammad Agus menjangkakan, Pakatan Harapan akan kehilangan sokongan pengundi Melayu konservatif.

“Parti Amanah Negara (Amanah), parti baru yang ditubuhkan tetap boleh mendapat sokongan pengundi Melayu progresif, tetapi tidak banyak sekiranya Amanah kekal dalam PAS.

“Apatah lagi, jika PAS bekerjasama dengan Umno, maka Pakatan akan kehilangan sokongan pengundi Melayu yang banyak,” katanya.

Beliau juga berpendapat, Pakatan Harapan terlalu tergesa-gesa membentuk gabungan baru.

“Sepatutnya Pakatan Harapan lebih berjiwa besar, dengan merundingi terlebih dahulu kemasukan gabungan parti-parti baru dari Sabah dan Sarawak serta juga tidak meninggalkan PSM (Parti Sosialis Malaysia). Bagaimana pula politik kita ke depan?

“Saya mengharapkan parti-parti politik melupakan perbezaan masing-masing dan bekerja ke arah mewujudkan satu kerjasama yang holistik.

“Fungsi pembangkang bukan sekadar untuk menentang kerajaan semata-mata, tetapi untuk menggubal satu dasar bersama, demi kebaikan negara. Inilah yang mahu dilihat oleh rakyat Malaysia untuk kebaikan dan masa depan negara.

“Persoalannya, bolehkah Pakatan memberikan harapan itu tanpa parti-parti dari Sabah dan Sarawak dan PSM? Nampaknya, parti pembangkang juga masih kalut dalam keadaan Barisan Nasional (BN) juga sudah semakin lemah,” katanya.

44 comments:

  1. PSM BENGKAK, KHALID SAMAD DIDAKWA PENIPU!!!

    Parti Sosialis Malaysia (PSM) menyifatkan alasan yang diberikan oleh dua pemimpin Pakatan Harapan, Ong Kian Ming dan Khalid Samad mengenai ketiadaan parti berkenaan dalam rundingan meja bulat pada Selasa lalu adalah sebagai mengarut dan tidak boleh diterima.

    Ahli jawatankuasa PSM, S Arulchelvan berkata, kenyataan kedua-dua pemimpin tersebut mengenai PSM tidak menerima Polisi Bersama Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini dan juga menolak Artikel 153 berkenaan hak-hak keistimewaan Bumiputera adalah satu pembohongan.

    “Semasa PRU 13, PSM ada mencetak dan mengeluarkan satu manifesto dimana tajuk Manifesto PSM adalah UDAHLAH TU ! TOLAK 56 TAHUN UMNO-BN.

    “Saya sertakan manifesto ini disini dimana dalam mukasurat 20 & 21 digariskan Hubungan PSM & PR. Dalam Manifesto PSM, kita telah mengatakan PSM menerima dan menyokong Manifesto PR dan buku jingga,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkannya semalam.

    Katanya, PSM mencabar kedua-dua pemimpin tersebut dan menuntut penjelasan mengenai kenyataan palsu yang dibuat ke atas mereka.

    Katanya lagi, PSM turut meminta pihak pakatan untuk menjelaskan secara lanjut serta bukti yang mengatakan parti itu menolak Artikel 153 tersebut.

    “Sebelum ini terdapat hanya tiga mesyuarat yang diadakan antara PSM pada PR dan isu Artikel 153 tersebut tidak pernah dibangkitkan dalam ketiga-tiga mesyuarat berkenaan.

    “PSM tidak terdesak atau kecewa apabila tidak dijemput untuk menghadiri rundingan berkenaan kerana kami percaya ia adalah hak mutlak penganjur tetapi tidak boleh bertolak ansur dengan pembohongan secara terang-terangan ini.

    “Oleh itu PSM mengharapkan agar Pakatan Harapan memberikan penjelasan yang sewajarnya dan kami mendoakan yang terbaik untuk gabungan berkenaan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh! Siapa sangka, Rebranding yang dibuat oleh puak - puak Pakatan Haramjadah tu hanya diterima secara sinis oleh rakyat Malaysia secara terang - terangan didalam laman media sosial.

      Ada yang bangkit mempertikaikan kenapa mereka menggugurkan perkataan 'Rakyat' dan menggantikannya dengan 'Harapan'? Adakah mereka tidak lagi mahu memperjuangkan hak rakyat?

      Malah, ada juga yang turut mempersoalkan, apa yang dimaksudkan dengan 'Harapan' itu sendiri. Harapan siapa sebenarnya yang ingin diorang bawa? Harapan rakyat atau Harapan PKR, DAPigs dan PAN?

      Hakikatnya, Harapan yang dibawa tetap sama seperti Pakatan Haramjadah tu sebelum ini. Harapan yang nak diperjuangkan hanya Keadilan untuk seorang manusia yang bernama Anwar Ibrahim tu sahaja.

      Harapan yang nak dibentuk adalah untuk memenuhi agenda subversif DAPigs bagi menghapuskan hak - hak orang Melayu dan membawa slogan Anti Melayu mereka secara tersembunyi.

      Harapan yang dibina adalah demi untuk menjaga kepentingan Politik Peribadi pemimpin - pemimpin Pengkhianat yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu sahaja dengan mempergunakan Islam sebagai alat propaganda.

      Harapannya adalah untuk menjadikan Si Ketua Penipu tu sebagai Perdana Menteri, Hak Kepentingan Orang Melayu dihapuskan dan Kesamarataan Kaum diberikan secara menyeluruh.

      Maka dalam erti kata lainnya, agenda dasar Pakatan Harapan tu hanya sekadar nak memenuhi kehendak serta menjaga kepentingan Politik Peribadi mereka semata - mata. Bukannya diorang nak menjaga kebajikan rakyat sangat pun!!!

      Delete
    2. ya latu...bila dah macaii , macai jugaklah...sukar terima kenyataan...

      Delete
    3. Eleeee mansur, kao tu macai Imayam. Balaci DAP. Kira tak da nilai

      Delete
    4. Macai pasiku lutut baru balik dr sekolah pondok. Buka channel tv ...terjumpa imayam. Terus teruja. Macam kera dapat bunga...

      Delete
    5. Macai pasiku lutut baru balik dr sekolah pondok. Buka channel tv ...terjumpa imayam. Terus teruja. Macam kera dapat bunga...

      Delete
    6. PAKATAN HARAPAN tak bagus, PKR tak bagus, DAP tak bagus, AMANAH tiada harapan, PAS nak menyalak babi dalam bukit.... jadi terus menyokong BN untuk 1000 tahun lagi.... semoga GST meningkat pada kadar 15% dan meningkat dari tahun ke tahun.

      Delete
    7. aku tak kisah.
      janji pas kelantan tergolek dog
      umno dpt balik aku tak kisah
      janji mat balak tak jadi org besar kelantan
      peduli apa aku
      kalu bapak ko nak undi babi pun aku tak kisah

      Delete
    8. Ayoyo Imayam mat shampoo mengamuk. Kah kah kah

      Delete
  2. RAFIZI TERKEDU DITENGKING AMBIGA???

    "Tanjat Ge-Girl kena tengking Tau..."
    Wah!!! Ini satu berita menarik ni. Berani betul Si Ambiga tu nak tengking seorang budak yang dianggap Paling Bijak dalam kalangan puak - puak Pakatan Haramjadah tu secara terbuka.

    Katanya, Si Rafizi tu sampai terdiam dan terkedu apabila bekas Pengerusi BERSHIT tu menengking dia sewaktu rundingan Meja Bulat berhubung pembentukan Pakatan Haprak tu baru - baru ni.

    Laporan mengenai insiden itu telah disiarkan dalam akhbar News Straits Times yang mendakwa kononnya Si Ambiga tu tak bersetuju dengan cadangan pembentukan Pakatan Haprak tu.

    Laporan itu mendedahkan, Ambiga meluahkan rasa tidak puas hati dia dan menganggap tindakan Wan Azizah mengumumkan pembentukan Pakatan itu sebagai satu langkah yang tergesa - gesa.

    Yang lebih menariknya ialah apabila laporan tersebut menyebut, tindakan Ambiga itu adalah kerana pembentukan Pakatan itu meminggirkan PAS dan tidak mengiktiraf penglibatan parti tersebut.
    “Ambiga telah kritikal dalam soal ini. Dia (Ambiga) bertanya kenapa masih memerlukan pendapat pihak lain berkaitan pembentukan pakatan pembangkang, sedangkan Wan Azizah sudah membuat keputusan dan mengumumkannya (tengahari semalam)


    “Ambiga bertanya kenapa perlu kami (NGO) hadir di sini, apabila kamu telah membuat keputusan sendiri. Beliau juga berkata Wan Azizah perlu realistik dalam soal ini dengan mengambil kira keadaan sebenar di peringkat akar umbi," lapor NST.
    Walaubagaimana pun, tindakan Si Ambiga yang lantang mempertikaikan tindakan Wan Azizah yang telah membuat pengumuman itu secara tergesa - gesa telah dibidas semula oleh Rafizi.

    Namun, cubaan Si Rafizi tu nak tunjuk Hero dengan mempertahankan 'Boss' dia cuba memberikan 'Ceramah' mengenai 'Prinsip Pakatan Pembangkang' itu telah dibentak oleh Si Ambiga.
    “Kami tidak mahu mendengar ceramah berkaitan prinsip. Awak (Rafizi) tidak menjawab soalan saya. Kenapa awak tergesa-gesa,” bidas Ambiga.
    Laporan NST itu juga turut mendedahkan bahawa Ambiga tetap bertegas menyatakan bahawa peranan PAS adalah siginifikan dalam menarik sokongan dikalangan rakyat pada ketika ini.

    Selepas bertindak menengking Si Rafizi, Ambiga juga dilaporkan telah meninggalkan rundingan Meja Bulat itu sebelum acara pengumuman dan pelancaran Pakatan Haprak 2.0 itu dibuat.

    Kesimpulannya, cadangan pembentukan Pakatan Haprak yang diumumkan semalam membuktikan bahawa mereka sudah semakin terdesak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PSM BENGKAK, KHALID SAMAD DIDAKWA PENIPU!!!

      Parti Sosialis Malaysia (PSM) menyifatkan alasan yang diberikan oleh dua pemimpin Pakatan Harapan, Ong Kian Ming dan Khalid Samad mengenai ketiadaan parti berkenaan dalam rundingan meja bulat pada Selasa lalu adalah sebagai mengarut dan tidak boleh diterima.

      Ahli jawatankuasa PSM, S Arulchelvan berkata, kenyataan kedua-dua pemimpin tersebut mengenai PSM tidak menerima Polisi Bersama Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini dan juga menolak Artikel 153 berkenaan hak-hak keistimewaan Bumiputera adalah satu pembohongan.

      “Semasa PRU 13, PSM ada mencetak dan mengeluarkan satu manifesto dimana tajuk Manifesto PSM adalah UDAHLAH TU ! TOLAK 56 TAHUN UMNO-BN.

      “Saya sertakan manifesto ini disini dimana dalam mukasurat 20 & 21 digariskan Hubungan PSM & PR. Dalam Manifesto PSM, kita telah mengatakan PSM menerima dan menyokong Manifesto PR dan buku jingga,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkannya semalam.

      Katanya, PSM mencabar kedua-dua pemimpin tersebut dan menuntut penjelasan mengenai kenyataan palsu yang dibuat ke atas mereka.

      Katanya lagi, PSM turut meminta pihak pakatan untuk menjelaskan secara lanjut serta bukti yang mengatakan parti itu menolak Artikel 153 tersebut.

      “Sebelum ini terdapat hanya tiga mesyuarat yang diadakan antara PSM pada PR dan isu Artikel 153 tersebut tidak pernah dibangkitkan dalam ketiga-tiga mesyuarat berkenaan.

      “PSM tidak terdesak atau kecewa apabila tidak dijemput untuk menghadiri rundingan berkenaan kerana kami percaya ia adalah hak mutlak penganjur tetapi tidak boleh bertolak ansur dengan pembohongan secara terang-terangan ini.

      “Oleh itu PSM mengharapkan agar Pakatan Harapan memberikan penjelasan yang sewajarnya dan kami mendoakan yang terbaik untuk gabungan berkenaan,” katanya.

      Delete
    2. najik terkedu Obama tak sambut.
      obama sambut pm siam ngan indon
      big mama soping curik2
      dia takut serempak donald trump

      Delete
  3. Harapan mabuk makan Putu Mayam Cap Spender Oren berjenama ciplak Imayam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak per Proff. Imayam Oren D Tiruan suka selfie sama amoy

      Delete
  4. Betul tu Prof...sya sendiri akan bg undi pada PAS.
    Biarkn Parti Imayam harapan cangkul syioook sendiri...heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn bagi pd pas
      bg pd umno

      Delete
    2. Bagi pada pas bagi pada umno sama je tak yahlah nak gado² kerana parti² melayu akan begabong kau org mentah lg dlm politik mana tau baca tentang politik inikan Malaysia takkan betukar menjadi cinasia.. tanah Melayu akan jadi tanah Melayu dulu kini dan selamanya.

      Delete
  5. Lirik Harapan - Fazli Zainal
    Lirik Lagu Harapan - Fazli Zainal

    Doaku agar kaukan selalu bahagia,
    Agar kau temui insan tulus menyayangimu,
    Lepaskanlah diriku kerna keredhaanmu,
    Bukan kerna dendam jua bukan kerna kau terpaksa,

    Ku tinggalkan memori bersamamu,
    Kuundur diri bersama harapan.

    Chorus :
    Tidak kesampaian cinta kita,
    Kubawa harapan kupendam rahsia,
    Ku dikejauhan mendoakan,
    Agar kau bahgia tiada lagi duka.
    Daku rela mengundur diri,
    Ku pasti dikaukan fahami ...

    Tiada penyesalan kasihku korbankan
    Andai telah tertulis kuterima ini bukannya kupinta,
    Oh pergilah dikau diiringi keikhlasanku,
    Cuma pengalaman mengisi kekosongan mimpiku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahagian lagu in ditujukan kpd spender Oren ciplak logo Imayam. Kalah pemilihan setandan katakan



      Chorus :
      Tidak kesampaian cinta kita,
      Kubawa harapan kupendam rahsia,
      Ku dikejauhan mendoakan,
      Agar kau bahgia tiada lagi duka.
      Daku rela mengundur diri,
      Ku pasti dikaukan fahami ...

      Tiada penyesalan kasihku korbankan
      Andai telah tertulis kuterima ini bukannya kupinta,
      Oh pergilah dikau diiringi keikhlasanku,
      Cuma pengalaman mengisi kekosongan mimpiku...

      Delete
    2. தோல்வியற்றவர்

      Delete
    3. oiii..
      alif mim nun wau
      setan

      Delete
  6. PH tidak inklusif terutama melibatkan sabah & sarawak. Rangka formula baru. PH xboleh memerintah tanpa sokongan org melayu serta pengundi sabah & sarawak. Ayuh rencanakan sesuatu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai Imayam tak laku dikesan

      Delete
    2. HALID SAMAD HILANG AKAL DITUDUH PENGKHIANAT!!!

      Hahaha!!! Memang jenis manusia yang tak boleh terima hakikat betul la Si Khalid Samad ni rupanya. Dia yang menjadi Pengkhianat, ada hati pulak dia nak salahkan orang lain? Hilang akal betul.

      Ketika semua orang mendakwa tindakan bekas pemimpin - pemimpin PAS yang GAGAL sewaktu pemilihan parti tu sebelum ini, Si Khalid Samad ni tampil nak menegakkan benang yang basah pulak.

      Kata Si Khalid Samad, PAS telah memainkan peranan yang sangat penting sewaktu Rejim Pakatan Selangor pimpinan Khalid Ibrahim memecat Exco dari kalangan DAPigs dan PKR sebelum ini.

      Selain itu, Khalid Samad juga turut mendakwa, tindakan tersebut telah menyebabkan 'Kerajaan PAS/UMNO' telah berkuasa selama seminggu sepanjang Khalid Ibrahim menjadi Menteri Besar.
      “Melalui tindakan Pas, Khalid Ibrahim telah memecat semua exco PKR dan DAP. Kerajaan Pas/UMNO dengan Khalid telah berkuasa di Selangor untuk tempoh melebihi seminggu,” katanya.
      Tapi yang herannya, kenapa pulak Si Khalid Samad tu nak salahkan PAS sedangkan yang mengambil tindakan tersebut dan yang membuat keputusan tu adalah Khalid Ibrahim sendiri?

      Dan yang mendesak agar Si Khalid Ibrahim tu bertindak sedemikian rupa adalah kerana PKR telah membuat keputusan untuk menggugurkan keahlian dia dari parti. Bukannya salah PAS.

      Dalam erti kata lainnya, tindakan Khalid Ibrahim memecat Exco dari kalangan PKR dan DAPigs tu adalah disebabkan keputusan PKR. Ianya sama sekali tidak ada kaitan lansung dengan PAS.

      Delete
    3. Pengakuan jujur Dr Agus Albaladi Kuk:
      Kalau ikut keadaan spt hari ini, Pas akan kehilangan kelantan kepada umno.

      Delete
    4. Tunggu TV IMAYAM interview ko ...nmpk bijak nih

      Delete
  7. Salam 1 jubo......apa2 ratib jubo jubi 238.45x ...dah hafal ratib baru bole macai jubo2 miang2 satu badan....tahniah aljubooori jadi PM mesia...PAN dan PKR sudah ujud....kedua parti ini barua barua yahudi aljuboori yg disingkir dari PAS dan UMNO...kamdin jaapa pengasas IKD yg mempelopori pluralisna agama yg ditaja Soros NED....kesemua barua pluralis ...syiah...lgbt sudah berkumpul dalam parti masing2...parti berbikang kaum sedang mencari prngaryh dan kuasa...PAN ujud atas dana DAP...jelas
    Terang lagi bersuluh PKR tunggu masa untuk berkubur dlm Pakatan Harapan haramjadah....ratib jangan x ratib 348.43x......salam 1 jubo..sekian tima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mna mak lu boleh dpt dna babi sampai lahirkan lu ha? Babi hantam mak lu ka? Hayaaa

      Delete
    2. mak dia kangkang, babi henjut. tu lahir budak mulut mcm babi tu

      Delete
    3. Ko nak gigi ko berterabur kena terajang kaki aku, tolong bagi no henpon ko

      Delete
  8. Apa yang prof Ni cakap memang Betul. Tapi pas dah nekad untuk bersendiri Dan istiqamah sehingga menang. Dengan keadaan sekarang Ni Kita Cuba lah berusaha untuk Cari jalan kemenangan. Peluang masih Ada sebab sokongan pada BN merudum teruk. Kita kena lupakan pas. Hanya dia tak nak join, yang lain tekad untuk tumbangkan umno. Di sebalik pakatan harapan tempang Tanpa pas, pas Tanpa pakatan lebih teruk lagi. Itulah yang sebenarnya Cuba disampaikan oleh prof Ni.
    Selamat berjuang kepada semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaa.....jangan banyak songeh la... Pas ni tak pergi mana dah. Hadi tak ada nanti, haron din mati ker, yang tua2 mati ker, lunyai la parti pas turrr... semua ahli lari lintang pukang masuk berebut jawatan balik dengan Pakatan Harapan. Org pantai timur zimbabwe punya perangai bukan korang tak tau...asobiah kuat, perkauman kuat, kedaerahan kuat... habuk tarak...takat daerah tu aje laaa sampai mampooos

      Delete
  9. Mengikut analisis, kerusi yang dimenangi pas boleh di Kira dgn sebelah Jari jika tidak bergabung dgn angkatan perpaduan umrah Dan PR1. Pas memang kuat tetapi masih tidak cukup dalam 20% undi. Ini disebabkan oleh umno yang menggunakan jentera kerajaan Dan pilihanraya secara tidak adil. Pada waktu itu, Kita masih istiqamah Berkat leadership Dari Ust Fadil Dan Tuan Guru Nil Aziz. Hadi hanya dikenali sebagai pemimpin biasa saja Dan tidak boleh dibawa ke tengah. Hanya selepas legasi Fadil NOOR Dan Nik Aziz pas mula merudum. Tiada lagi Suara kuat yang boleh menasihati beliau.
    Nasib baik Ada dua perjuang Islam sebenar di selangor, jika tidak pas Dan umno bergabung untuk menubuhkan kerajaan negeri Baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALIFMIMNUNWAU BENGAP26 September 2015 at 10:44

      Parti PASkiok merupakan parti terbusar di negeri Zimbabwe Timur yang dipimpin oleh seorang lelaki bertelur sebesar belon. Beliau terkenal dengan perkaumannya, asobiahnya serta kedaerahannya. Namanya Hadion Walalakon Fukion. Beliao dibantu oleh Jinnon Deen Jampion Puff

      Delete
    2. pas akan kiokkkkk selepas hadey kiokkkkk

      Delete
  10. Blh katakan tiap2,minggu PAS buat U Turn.. Aduhhhh... Malunyaaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba bagi puki muda kat diya. Tengok diya tutoh tak. Kalau tak tutoh kira hebat lah.

      Delete
    2. serban mesti terbang punya

      Delete
    3. kecuali layu sudah anu tuanya

      buat hotdog je la

      Delete
  11. Apa kata Bush"kalau hendak hancurkan Islam,sebarkan demokrasi".Siapa pun yg menang,Zionis juga yang menang akhir nya.Janganlah kita bergaduh sama kita.Sekarang mula masuk zaman perubahan phase yg ke 5(zaman Khalifah).

    ReplyDelete
    Replies
    1. demokrasi bkn masalahnya...

      fotmulanya pemimpin msti amanah adil dn pentingkn rakyat dn negara

      itu sbb negara umat islam jauh keinggalan dgn negara bkn islam

      umat barat sgt pentingkn keadilan dn urus tadbir cemerlang pemimpiin mereka

      klu nk tgk umat islam pergilah le negara org islam tp klu nk tgk islam pergilah kenegara barat

      secara umumnya

      tk guna tuduh org tu yahudi agen sana sini sedangkn negara yg diperintah melayu islam umnu amat keterbelakang

      malah atas alasan mereka itu islam lah maka jenayah mereka perlu dilindungi

      apa ke jadah mcm ni

      dh tu salahkn bangsa lain kunun nk rampas kuasa

      Delete
  12. PAS YG SOMBONG BONGKAK KENAAPA PH YG DISALAHKN

    DAH PAS NK JOIN UMNU SAPA BLH HALANG

    DAH PAS NK UMNU TERUS BERKUASA APA KITA NK CKP LG

    TKDE SAPA SINGKIRKN PAS....PAS YG SUKA JD KERA SUMBANG MAHRAMZ

    tu susahnya perkara begini pun prof tkfaham

    atau omak yg manipulasi kot....hihihi

    omak ni umnu ...bkn blh percaya sgt

    ReplyDelete
  13. Anonymous la zionis.komen macam haramjadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macai dap dan pan dua beradik ni komen ikut pantat kot.itu pasai fitnah dan caci jadi ayat.ni mesti pi sekolah lepas tu kong kelas.

      Delete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...