KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 28 September 2015

PAKATAN HARAPAN MAHU KE PUTRAJAYA TETAPI GERAK KERJA SEMAKIN MENJAUHKAN SOKONGAN RAKYAT




Jika difikirkan secara rasional "Rundingan Meja Bulat" selama dua jam lebih yang berkesudahan dengan menggugurkan perkataan penting "Rakyat" dengan kelahiran Pakatan Harapan. Rundingan dan perbincangan meja bulat ini benar-benar dilihat terlalu pra matang dan eksklusif kerana memisahkan diri dari pandangan beberapa NGO tertentu yang hadir dan sepertinya dengan tidak memberi tumpuan dan perhatian kepada isu Malaysia Timur dengan tiadanya perwakilan Sabah dan Sarawak. Kelompok yang cukup besar dalam menentukan siapa yang berkuasa di Putrajaya selama ini.


Yang menjadikan ia lebih teruk adalah kerana ia berlangsung tanpa persetujuan dan penyertaan parti politik utama selain Parti Sosialis Malaysia ( PSM ) yang mendapat dokongan kuat dari rakyat tertindas terutamanya kaum India dan PAS yang disokong serta didokong rakyat terbanyak yang beragama Islam.

Sebuah parti yang berasaskan akar umbi, yang mempunyai kekuatan jentera yang paling menyeluruh khususnya di kalangan orang Melayu.


Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir, mantan Menteri Kabinet yang juga seorang tokoh politik veteran menegaskan, PAS adalah parti tunjang jika mahu menubuh gabungan parti politik memimpin kerajaan yang baru menggantikan Barisan Nasional. Satu perkara yang sangat tidak disukai oleh DAP.


Ini berbeza dengan inisiatif kumpulan fokus Kongres Rakyat yang digerakkan merentasi semua isu pelbagai kelompok rakyat oleh perwakilan perwakilan lebih 200 NGO, kehadiran wakil wakil parti politik, perwakilan dari Sabah dan Sarawak yang berucap lantang di pentas utama.


Kongres Rakyat sedang bergerak maju dari resolusi yang telah dipersetujui bagi langkah selanjutnya.

Beginilah caranya sesuatu kerjasama harus terbentuk. Perancangan dibuat awal supaya semua pihak dapat membuat persediaan. Perbincangan demi perbincangan sehingga idea benar benar masak dan matang.

Bukan dengan cara yang tergesa gesa sehingga timbul pelbagai masalah baru pula.


Gabungan PKR, DAP dan PAN dilihat tidak akan lebih berjaya dari Pakatan Rakyat.


Gambaran sokongan rakyat kepada pakatan baru ini adalah seperti kehadiran di BERSIH 4.0 yang bersungguh sungguh diusahakan, dipublisitikan, dibantu dengan pelbagai ceramah dan kempen dari parti parti ini. Yang hasilnya hanyalah penyertaan lebih 90% kaum Cina dan kira kira 5% orang orang Melayu.


Yang akan lebih meragukan tentang kemampuan "Pakatan Harapan" adalah apabila tenaga penggerak utama BERSIH seperti Dato' Ambiga dan Puan Maria Chin Abdullah diberitakan dengan sendiri mengecam kewujudan Pakatan Harapan sebaik keluar dari rundingan 'meja bulat' berkenaan.


Rakyat diakar umbi amat mengharapkan, suatu usaha bersifat inklusif lanjutan Kongres Rakyat digerakkan segera termasuk dengan mempelawa kumpulan-kumpulan yang beraliran sederhana dari komponen komponen BN yang sedang bergolak hebat, malah rakan rakan dari dalam PKR dan DAP sendiri yang lebih rasional pendekatannya.


Sukar dipercayai dengan cita cita memenangi Putrajaya dengan tiadanya parti tunjang yg mewakili kelompok rakyat terbesar iaitu PAS. Ini seperti ada agenda tersembunyi disebalik retorik besar ini.

Sedangkan tujuan sebenar adalah menyelamatkan penguasaan DAP di Pulau Pinang semata mata.


Lebih sukar dipercayai dengan langkah menobatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai bakal Perdana Menteri. Kerana ia bagai membutakan diri dengan peruntukan undang undang yang ada yang menjadikan "matlamat" itu mustahil dibuat tanpa melanggar undang undang pula.


Rakyat tidak akan terpesona dengan pakatan yang obsesinya sekadar hanya dua, iaitulah Putrajaya dan Anwar Ibrahim.


Dalam masa yang sama mengambil ketetapan yang semakin menjauhkan diri dari ' kemenangan' berkenaan dengan imej yang terlalu tunduk kepada kemahuan DAP yang bagaikan mahu campurtangan dalam semua urusan rakan-rakanya.


Tindakan terbaru DAP mengecam Khutbah Jumaat oleh Majlis Agama Islam Pahang yang berada di bawah DYMM Sultan Pahang akan hanya menguris dan menjauhkan hati umat Islam dari Pakatan Harapan.


DAP mungkin boleh berhujah dari sudut undang-undang. Akan tetapi cabar mencabar dan perdebatan tetap akan mengundang kerugian besar sokongan rakyat beragama Islam kepada Pakatan Harapan.


Rakyat tidak lupa apa yang berlaku dalam krisis MB Selangor yang mengheret sekali institusi Sultan. Cuba mempamerkan kepintaran undang undang yang akhirnya hanya menyerlahkan kecetekan pemahaman dan semangat perlembagaan yang sebenar.


Sebahagian mereka dilihat terlalu obses dengan kelompok elit mereka sehingga gagal berpijak pada realiti di akar umbi.


Kerana itulah pelbagai ramalan politik mereka sentiasa tersasar seperti, 16 September, Langkah Kajang, Isu Menteri Besar Selangor, ramalan keyakinan mereka menang besar di Muktamar PAS, jangkaan PAS akan lumpuh yang sebaliknya semakin kukuh.

Lagi sekali ditegaskan walaupun sudah banyak kali diberitahu oleh para pemerhati dan penganalisis politik negara betapa jika pembangkang mau rampas Putrajaya dari UMNO/BN pada PRU ke-14 nanti, tanpa PAS ada bersama dalam suatu gabungan, maka sahlah misi tersebut akan gagal.

23 comments:

  1. Jauhilah dari penyokong program sentuh anjing (sekarang anjing gila)!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GILIRAN WAN AZIZAH KANTOI MENIPU!!!

      Selama hari ini, kita dah terlalu masak dengan perangai Haramjadah Parti Keluarga Rosak ni yang memang suka berbohong. Terutama sekali suami dia yang diberikan nama jolokan sebagai Si Ketua Penipu tu.

      Anak perempuan dia, Si Nurul Izzah tu pun dah pernah membuat pengakuan secara terbuka bahawa dia telah menabur fitnah terhadap Bekas Calon BN Lembah Pantai, sehari sebelum PRU ke-13.

      Kali ini, tiba giliran Si Wan Azizah tu pulak bakal berhadapan dengan tindakan undang - undang apabila didakwa MENIPU rakyat oleh Parti Sosialis Malaysia berkaitan dengan Pakatan Haprak tu.

      Dalam satu kenyataan sebelum ini, PSM mendesak agar Si Wan Azizah membuat penjelasan dan meminta maaf atas apa yang disampaikan mengenai ketidak-hadiran PSM dalam rundingan meja bulat Selasa lalu.

      Kata Bekas Setiausaha Agung PSM, perkara itu perlu dilakukan kerana dua ahli Parlimen Pakatan Haprak tu sebelum ini hanya menunding jari kepada Wan Azizah sebagai orang yang bertanggungjawab.

      Menurutnya, PSM akan menghantar surat kepada Wan Azizah dan berharap penjelasan mengenai apa yang telah dinyatakan dalam rundingan tersebut terhadap parti itu dibuat secara terbuka.

      Setidak - tidaknya, Si Wan Azizah tu didesak supaya meminta maaf kerana telah membuat dakwaan yang bukan - bukan secara terbuka serta memalukan imej parti tersebut sebelum ini.
      “Sekiranya tiada penjelasan atau permohonan maaf dilakukan maka PSM mempunyai ‘option’ untuk membawa perkara ini ke mahkamah dan kami sedang menelitinya tetapi belum membuat sebarang keputusan lagi,” katanya lagi.
      Tindakan tersebut dibuat bagi mengulas kenyataan yang dikeluarkan oleh Khalid dan Kian Ming yang mengatakan bahawa mereka hanya mengulangi apa yang dikatakan oleh Wan Azizah kepada pihak media.

      Kata mereka, Wan Azizah telah memberitahu media bahawa PSM tidak dijemput, kerana tidak bersetuju dengan Dasar Perjanjian Bersama, terutama perkara yang melibatkan Artikel 153.

      Namun begitu, PSM menafikan PEMBOHONGAN Si Wan Azizah tu sambil menegaskan bahawa parti berkenaan menerima dan menyokong sepenuhnya Manifesto PR, termasuk Artikel 153.

      Dalam erti kata lainnya, kenyataan media yang dibuat oleh Si Wan Azizah tu adalah satu PEMBOHONGAN yang hanya mengelirukan orang lain. Bayangkan la. Kalau sesama sendiri pun dia sanggup buat macam tu, apa tah lagi dengan kita yang takde kaitan ni!!! Lagi senang la dia nak kencing!!!

      Delete
    2. Najib bersumpah laknat tak kenal atatuya


      Tiba tiba Allah turun bala laknat kapal 3biji jatuh


      Najib sumpah tak terlibat liwat jubo saipol

      Tib tiba banjir besar di Kuantan lepas tu gua musang

      Umno umno... Main main sumpah mcm party pas pis pus

      Delete
    3. Malaysiabaru 9E SPM28 September 2015 at 08:50

      Anwar tak berani sumpah sbb jam omega tertinggal bukti.

      Delete
    4. Kalau banjir d Kuantan di kaitkan dgn sumpah najib,

      Banjir di Kelantan angkara sumpah siapa?
      Banjir di Terengganu angkara sumpah siapa?
      Banjir di Johor angkara sumpah siapa?
      Banjir di Perak. Kedah, Perlis angkara sumpah siapa?
      Banjir di kajang angkara sumpah siapa?
      Banjir kilat di KL angkara sumpah siapa?

      Lebih baik diam, jgn tunjuk bodoh depan orang.
      Lebih baik tukar nama kpd Blog Malaysiabarua.

      Blog sendiri tak laku, dtg tunjuk bodoh rumah orang. Sah mamat ni dari parti kuali.

      Delete
    5. Wabak anjing gila di Pulau Pinang angkara sumpah siapa?

      Delete
  2. MUFTI PAHANG BIKIN ADUN DAPigs TERKEDU!!!

    Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tidak akan tunduk kepada tuntutan DAPigs yang mahu badan itu memohon maaf dan menarik balik teks khutbah Aidiladha yang didakwa sebagai memfitnah parti itu.

    Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan, kandungan teks khutbah berkenaan tidak langsung berbaur fitnah, sebaliknya adalah nasihat kepada umat Islam agar bersatu.
    "Kita tak akan minta maaf kerana kita bercakap hal agama. Hal agama ini (pihak luar) tak boleh campur tangan, apatah lagi dalam khutbah. Kita tak akan tarik balik khutbah (ini). Kita ada hak untuk menyatakan tentang kebenaran Islam," katanya ketika dihubungi.
    Abdul Rahman membidas kenyataan yang dibuat oleh DAPigs kerana memberikan kata dua kepada JAIP tanpa menghayati kandungan khutbah Aidiladha itu terlebih dahulu sebelum membuat andaian.

    Malah tegasnya, DAPigs adalah pihak yang sepatutnya memohon maaf terlebih dahulu kerana telah campurtangan dalam hal ehwal agama Islam seperti mempertikaikan pelaksanaan Hukum Islam.
    "Khutbah ini merupakan nasihat, nasihat daripada orang Islam supaya semua orang Islam bersatu atas nama Islam, bukan bersatu dengan pihak yang mana mencabar Hukum Islam. Sepatutnya mereka (DAP) minta maaf dulu kerana mereka menyentuh hal-hal agama Islam. Sepatutnya mereka sudah lama minta maaf," katanya.
    Menurut teks khutbah sempena sambutan Hari Raya Aidil Adha yang dikeluarkan Jabatan Mufti Pahang itu, Perpaduan Ummah dikalangan umat Islam di negara ini berpecah kerana berbeza ideologi Politik.
    "Perpecahan ini ialah kerana orang Islam lebih mengutamakan parti politik seperti Umno, PAS, PKR dan juga Gerakan Harapan Baru, lebih daripada Islam. Malahan terdapat segelintir umat Islam yang menyertai DAP, yang jelas bertentangan dengan Islam," menurut teks khutbah itu.
    Dalam mempertahankan teks khutbah itu, Abdul Rahman membayangkan bahawa ahli beragama Islam di dalam DAPigs yang mempertahankan campurtangan parti itu dalam hal boleh dianggap sebagai syirik.
    "Bila duduk dalam sebuah parti bukan Islam, mereka akan mempertahankan apa saja walaupun telah dinasihatkan yang baik. Kita nasihatkan orang Islam supaya bersatu. Apakah itu salah?," ujarnya.

    ReplyDelete
  3. RAFIZI TERKEDU DITENGKING AMBIGA???

    "Tanjat Ge-Girl kena tengking Tau..."
    Wah!!! Ini satu berita menarik ni. Berani betul Si Ambiga tu nak tengking seorang budak yang dianggap Paling Bijak dalam kalangan puak - puak Pakatan Haramjadah tu secara terbuka.

    Katanya, Si Rafizi tu sampai terdiam dan terkedu apabila bekas Pengerusi BERSHIT tu menengking dia sewaktu rundingan Meja Bulat berhubung pembentukan Pakatan Haprak tu baru - baru ni.

    Laporan mengenai insiden itu telah disiarkan dalam akhbar News Straits Times yang mendakwa kononnya Si Ambiga tu tak bersetuju dengan cadangan pembentukan Pakatan Haprak tu.

    Laporan itu mendedahkan, Ambiga meluahkan rasa tidak puas hati dia dan menganggap tindakan Wan Azizah mengumumkan pembentukan Pakatan itu sebagai satu langkah yang tergesa - gesa.

    Yang lebih menariknya ialah apabila laporan tersebut menyebut, tindakan Ambiga itu adalah kerana pembentukan Pakatan itu meminggirkan PAS dan tidak mengiktiraf penglibatan parti tersebut.
    “Ambiga telah kritikal dalam soal ini. Dia (Ambiga) bertanya kenapa masih memerlukan pendapat pihak lain berkaitan pembentukan pakatan pembangkang, sedangkan Wan Azizah sudah membuat keputusan dan mengumumkannya (tengahari semalam)


    “Ambiga bertanya kenapa perlu kami (NGO) hadir di sini, apabila kamu telah membuat keputusan sendiri. Beliau juga berkata Wan Azizah perlu realistik dalam soal ini dengan mengambil kira keadaan sebenar di peringkat akar umbi," lapor NST.
    Walaubagaimana pun, tindakan Si Ambiga yang lantang mempertikaikan tindakan Wan Azizah yang telah membuat pengumuman itu secara tergesa - gesa telah dibidas semula oleh Rafizi.

    Namun, cubaan Si Rafizi tu nak tunjuk Hero dengan mempertahankan 'Boss' dia cuba memberikan 'Ceramah' mengenai 'Prinsip Pakatan Pembangkang' itu telah dibentak oleh Si Ambiga.
    “Kami tidak mahu mendengar ceramah berkaitan prinsip. Awak (Rafizi) tidak menjawab soalan saya. Kenapa awak tergesa-gesa,” bidas Ambiga.
    Laporan NST itu juga turut mendedahkan bahawa Ambiga tetap bertegas menyatakan bahawa peranan PAS adalah siginifikan dalam menarik sokongan dikalangan rakyat pada ketika ini.

    Selepas bertindak menengking Si Rafizi, Ambiga juga dilaporkan telah meninggalkan rundingan Meja Bulat itu sebelum acara pengumuman dan pelancaran Pakatan Haprak 2.0 itu dibuat.

    Kesimpulannya, cadangan pembentukan Pakatan Haprak yang diumumkan semalam membuktikan bahawa mereka sudah semakin terdesak. Nak pulak bila sokongan orang Melayu terhadap Kerajaan semakin bertambah kuat. Itulah sebabnya diorang menggelupor tak tentu arah!!!

    ReplyDelete
  4. KHALID SAMAD SONGEH DITUDUH PENIPU???

    Hahaha!!! Nampak sangat yang Si Khalid Samad tu cuba untuk menegakkan benang yang basah bila dia dituduh sebagai seorang Penipu. Mula la dia hilang akal dan meroyan tak tentu arah.

    Seperti biasa, alasan yang diberikan oleh Si Khalid Samad tu untuk mempertahankan diri sudah pastinya dia mendakwa kenyataan dia keluarkan telah disalah-ertikan oleh pihak PSM.

    Dalam erti kata lainnya, laporan yang disiarkan didalam media sebelum ini telah disalah tafsir sehingga menyebabkan timbulnya salah faham bagi pihak PSM berhubung isu keahlian Pakatan Haprak Baru tu.
    “Sedangkan, sepertimana yang telah saya jelaskan, saya hanya menyatakan jawapan yang diberi apabila soalan itu ditimbulkan semasa sidang meja bulat.
    “Walau apa pun, pada dasarnya sidang meja bulat diadakan untuk menghidupkan kembali PR yang telah berpecah. Oleh itu hanya parti yang terlibat dengan PR telah dijemput sebagai langkah permulaan,” katanya.
    Kiranya, jika kita lihat dari satu sudut, memang Si Khalid Samad tu cuba mendabik dada dan mendakwa puak - puak PSM tu tak layak untuk menjadi sebahagian dari Pakatan Haprak tu.

    Perkara tu dapat kita lihat apabila Si Khalid Samad tu menegaskan bahawa mereka yang telah mengkhianati PAS sebelum ini lebih layak untuk menyertai Pakatan tu berbanding PSM.

    Alasan yang diberikan ialah sebab diorang dah lama berjuang dalam Pakatan sedangkan pihak PSM tu baru sangat nak menyertai Pakatan tu apabila ianya dijenamakan semula baru - baru ini.

    Persoalannya, adakah itu sebab utama kenapa puak - puak PSM tu tidak dijemput menyertai rundingan Meja Bulat yang diadakan sebelum ini? Adakah itu yang membuatkan PSM tidak layak untuk menyertai Pakatan Haprak Baru tu?

    Jelas, tindakan Si Khalid Samad tu sebenarnya hanya sekadar nak menutup kemaluan diri dia sendiri je. Apa yang dia buat membuktikan bahawa dia tidak menghargai sumbangan PSM kepada Pakatan. Jadi, sebab tu la dia meroyan tak tentu arah!!!

    ReplyDelete
  5. klu ulang2 copy paste blh dpt rangking ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah hippies pun tak baca meloyawaves

      Delete
    2. Langgar hukum allah xper...langgar artikel 153 jgn sekali....imayammmmmmmmmm

      Delete
  6. Biji kelentit terjulur-julur Janda Omakkau ni dah semakin kelaparan.......Buat lah permohonan untuk jadi bini ke-3 Adi Awe atau jadi gundik Sahak Gagap pun jadilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spesis beruk pun komen kat sini jugak ke?

      Delete
    2. Kalau bukan beruk, anjing Rotweiler gila.

      Delete
    3. Bahasa kotor melambangkan jiwa dan keilmuan seseorang.

      Delete
  7. DIULANGI: Blogger & pembaca- jangan jadi BERUK politik. Harap anda faham. #Omakkau, tak usahlah suka membakar semangat politik rakyat, bakarlah semangat ekonomi & ketaqwaan rakyat juga, baru adil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini blog politik, suka hati omakkau lah nak bakar semangat politik ke apa ke? Yg sibuk sgt knp? Ada beratus blog lain...shooh..shoooh..pegi main jauh- jauh.

      Delete
    2. 9:01 kau lebih dulu jadi beruk lah agaknya. Sebab tu kau faham masalah beruk ni.

      Delete
    3. Beruk 9:01, RBA upahan tetapi takut untuk menunjukkan muka.

      Delete
  8. Nampak sangat Pakatan baharu yang dibentuk adalah untuk kepentingan parti masing-masing. Jangan lupa bahawa disebabkan kepentingan parti masing-masinglah Pakatan Rakyat telah dibubarkan. Adakah negara kita memerlukan parti seperti mereka untuk mentadbir negara yang berbilang kaum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya. kalau hrpkan ardy gi candat sotong le...

      Delete
    2. takpun menyalak babi...

      Delete