KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 23 September 2015

PENGANALISIS POLITIK MEMPERSENDAKAN KEPUTUSAN PERTAMA PAKATAN HARAPAN IALAH MENCALONKAN ANWAR IBRAHIM SEBAGAI PERDANA MENTERI SEBAGAI AMAT MELUCUKAN.



Seorang penganalisis politik ‘mempersendakan’ keputusan Pakatan Harapan yang masih mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibahim sebagai Perdana Menteri jika pakatan pembangkang yang baharu ditubuhkan itu menang pada Pilihan Raya Umum ke14 (PRU14).

Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain berkata, keputusan Pakatan Harapan itu sangat melucukan kerana Anwar hanya bebas daripada hukuman penjara lima kerana kesalahan meliwat pada 2020 sedangkan PRU14 selewat-lewatnya 2018.

“Adakah mereka akan membebaskan Anwar dari penjara sekiranya berkuasa?. Tetapi harus diingat Anwar perlu menunggu lima tahun lagi untuk layak bertanding pada pilihan raya,” katanya kepada FMT.

Pensyarah kanan di Universiti Putra Malaysia (UPM) itu berkata, isu yang perlu diambil kira juga adakah rakyat Malaysia bersedia untuk menerima pemimpin nombor satu negara yang mempunyai rekod bekas banduan.

Katanya, walaupun pakatan pembangkang menukar nama baharu kepada Pakatan Harapan namun mentaliti masih tidak berubah iaitu mengharapkan pengaruh Anwar untuk meraih sokongan rakyat.

“Ternyata mereka tidak mempunyai calon lain dan masih mengharapkan pengaruh Anwar. Gerakan reformasi yang sudah berlangsung sejak 1998 sewajarnya memikirkan calon alternatif.

“Sudah tiba masanya Pakatan Harapan mengenengahkan pemimpin baharu bukannya pemimpin kitar semula.

“Ini juga bermakna DAP bersama Harapan mengakui hakikat kepimpinan Melayu tetapi hanya terbatas dengan faktor Anwar sahaja,” katanya.

Mohd Izani berkata, walaupun baharu satu hari ditubuhkan, Pakatan Harapan sudah menunjukkan kepada rakyat bahawa penubuhannya hanya bertujuan memanjang hayat Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

161 comments:

  1. Apa nak hairan kalau profesor kangkung kata begitu. Ini Malaysia. Babi pun boleh terbang. Orang bodoh pun boleh jadi menteri. Orang ada ijazah am pun boleh jadi ketua jabatan. Selagi Melayu kuno yang memerintah macam-macam ada dan macam-macam boleh jadi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4 orang janda diperlukan bagi memenuhkan quota 4 isteri.
      Saya masih bujang. Berhasrat mencari janda untuk dijadikan sebagai isteri yang soleh dan sejati. Kalau boleh selepas raya haji. Nikah akan dijalankan serentak. Mana-mana janda bawah 45 tahun yang berminat, hot dan ganas sila hubungi abang Mat Piah.

      Delete
    2. Macam mana Pakatan tak calonkan Anwar, sebab Majlis Syura Ulama Pas sendiri mendapati Haji Hadi tidak layak menjawat jawatan Perdana Menteri bahkan TPM pun dia tidak layak.

      Sebab itu, sejurus sebelum PRU13, Pas pergi mengadap Ku LI mempersembahkan jawatan Perdana Menteri kepada beliau. Manakala bagi jawatan TPM1 diperuntukkan kepada PKR dan TPM2 Pas serahkan kepada DAP.

      Sebab itulah awal-awal lagi Pas menyatakan tidak akan menyertai Pakatan Harapan kerana menyedari jika menang PRU 14, tiada pemimpin Pas yang layak dilantik ke kabinet.

      Delete
    3. Hahaha.. ....politik penganalisis mana???? Omak kau!!! Kalau penganalisis boleh pakai tak yahlah buat kempan pru.... ikut je keputusan penganalisis umno menang bentuk kerajaan. Penganalisis hanyalah anggaran andaian kemungkinan tetapi tidak semestinya tepat. Anwar jadi tokoh apa silapnya,tanpa anwar mana dtgnya pakatan hanya penganalisis bodoh je...ketawa tanpa berfikir secara logik malah cuba melemahkan semangat perubahan yg dibawa oleh anwar ,agar malaysia berubah wajah dari terus berdiri atas landasan sejarah yg telah lapuk ditelan zaman..negara maju melayu kemana!!!! Adakah selamanya pendalaman dipinggiran.....wahai melayu yg masih berpengang keris berbekalkan sejarah melaung hidup melayu ....adakah melayu sudah mati???? Maka kenapa melayu masih memandang kebelakang sebaliknya tidak ke depan.

      Delete
    4. INI TAIK KAMBING BULAT-BULAT, BOLEH BUAT UBAT... CERITANYA MACAM INI:

      Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS

      PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia.

      Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu.

      "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang.

      “Kalau mereka hendak menubuhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya seperti dilaporkan edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia.

      Haron berkata, pihaknya yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu GHB.

      Katanya, ini kerana PAS pernah mengalami situasi sana melalui sejarah penubuhan ‎Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim).

      "‎Semoga GHB tidak tinggal harapan sahaja dan masa akan menentukan. Jika umur kita panjang, kita akan melihat apa yang berlaku seterusnya," katanya.

      Anwar dalam kenyataan pada 24 Jun lalu membayangkan penubuhan pakatan baharu yang merangkumi semua kumpulan progresif termasuk Bersih, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) dan GHB.

      Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, PAS tidak akan dilibatkan dalam pakatan baharu tersebut kerana parti Islam itu menjadi punca kematian Pakatan Rakyat. – TMI (26 Julai, 2015).

      Delete
    5. AnonymousSeptember 22, 2015 at 10:05 PM
      Alhamdulillah...yg paling best, letterman dibuat semua setuju jika menang, Anwar akan diangkat menjadi PM... jgn jadi mcm pas, dlm diam2 dgn muka tak malu nak lantik tengku razaleigh sbg pm...
      Pas kalau masih tak reti adab berjamaah, baik tak payah joinlah Pakatan Harapan...

      Delete
    6. Melayu PKR dan Cina DAP dah nak masuk kubur,lihatlah nanti apa akan jadi kepada mereka tanpa PAS.

      Delete
    7. kAH..KAH..KAH...SEORANG MUKA KOMUNIS,SEORANG NENEK KANGKANG,SEORANG MUKA SUKA TIBAI BINI ORANG DAN KETUA MEREKA SUKA MELIWAT. ALLAH TIDAK AKAN MENUNAIKAN HAJAT KAMU WAHAI PAKATAN BODOH,MUNAFIK DAN PENIPU.

      Delete
    8. Pemimpin pembangkang ni makan tahi dan tak makan nasi,sebabtu idea mereka nampak bodoh dan sumbang.Murid sekolah rendah pun tahu iaitu penjenayah tidak mungkin jadi perdana menteri.

      Delete
  2. Omakkau kutip pendapat barua UMNO mmg la begitu. Omakkau sakit hati sebab Pas dan Khalid Ibrahim tak join Pakatan.

    ReplyDelete
  3. Kita memang tidak setuju dengan keputusan pakatan harapan ini. Kita percaya calon yang paling layak menjadi PM ialah Datuk Tuan Guru Hadi. Beliau banyak pengaruh dalam kalangan ulamak di seluruh dunia. Ini boleh menarik para ulamak seluruh dunia melabur di Malaysia dan meningkatkan nilai ringgit. Datuk Tuan Guru juga mempunyai hubungan yang baik dengan Jepun. Sudah pastilah syarikat Jepun seperti Mitsubishi, National, Kawasaki, Honda, Toyota dan sebagainya lagi akan melabur ke Malaysia. Memandangkan hobi beliau ialah menjala ikan, sudah pastilah sektor perikanan akan didahulukan serta menarik pemain-pemain dalam industri perikanan untuk memajukan sektor ini dalam perkembangan ekonomi negara. Tidak syak lagi bahawa usaha ini akan dapat membantu para nelayan dan sekaligus mampu mengurangkan harga ikan di pasaran tempatan. Indek syarikat berkaitan dengan industri perikatan dan industri hiliran yang berkaitan dengan ikan akan dapat ditingkatkan selaras dengan piagam maju bersama Islam.

    Kesan sampingan yang dijangka bakal berlaku ialah peningkatan dalam kemajuan sektor eko-pelancongan khususnya pelancongan perikanan. Memandangkan minat beliau yang mendalam dalam sektor ini, pelancongan perikanan seperti melancong sambil menjala, melancong bersamaq belukang dan sebagainya boleh dirangka dari sekarang sebagai langkah mengurangkan kos melepas akibat penurunan nilai mata wang yang sedang berlaku kini.

    Diharapkan Tuan Datok Haji hadi dapat dipilih menjadi PM selepas PRU14 nanti.
    Takbirrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. anom 9:85 ko mabuk ketum cakaroi kot.yg ko pi kait tghh dan pas buat apa.depa tu takdak kena mengena ngan pakatan harapan pun.kita ni yg bodoh buat sakit ati kat orang.ingat tu kita dlm pakatan harapan yg bengap.huahuahua

      Delete
    2. anom 9:85 ko mabuk ketum cakaroi kot.yg ko pi kait tghh dan pas buat apa.depa tu takdak kena mengena ngan pakatan harapan pun.kita ni yg bodoh buat sakit ati kat orang.ingat tu kita dlm pakatan harapan yg bengap.huahuahua

      Delete
    3. Sebab kita berpendapat hanya haji Tuan Guru Hadi sahaja yang mampu memandu negara kita menuju ke pencapaian tertinggi di dunia sehingga mencapai awan komulunimbus. Apalah yang hendak diharapkan pada Anwar Ibrahim kalau nak masak nasi goreng pun tak pandai. Buktinya, tak ada pun video Anwar Ibrahim sedang masak nasi goreng... Jadi macamana nak jadi PM kalau tak pandai masak nasi goreng?

      Delete
    4. Razak....ini negara demokrasi. Siapa saja boleh beri pendapat. Siapa saja boleh memilih pemimpin untuk menjadi pemimpin. Ko tidak berhak untuk menghalang orang memilih pemimpin yang paling mereka sayangi. Kitaorang amat menyayangi Tuan Guru Haji Hadi. Jadi salahkah kita memilih beliau sebagai PM? Apa kurangnya beliau jika dibandingkan dengan najib? Dia ada pengeruh di kalangan ulamak dunia. Dia ada pengaruh di Jepun. Semua tu siapa yang untung? Rakyat juga yang untung. Dia suka menjala. Siapa yang untung? Rakyat juga yang untung.

      Delete
    5. Encik Razak...hari ini buatlah fitnah banyak2. Lagi banyak lagi bagus. Sebab apa? Sebab esok raya haji. Esok encik razak bangun pagi pergi surau buat sembahyang sunat aidul adha. sembahyang kena khusyukkkk. Bila sembahyang raya haji khusyukkkkk dosa fitnah yang encik razak buat hari ni boleh lupus. macam kain putih yang tak ada secalitpun tanda hitam.. hari ini tak apa. buatlah fitnah banyak2. Buat fitnah ulang2. kalau dapat ajak sekali mak bapak, bini, anak2 encik razak buat fitnah segiat yang mungkin. Tak apa. Besok baru hari raya pakai baju raya. Raya kalau nak afdal pergilah melawat ke rumah ketua cawangan umno. Pahalanya berganda2 dan boleh menghilangkan fitnah yang dibuat selepas sembahyang raya. Tak percaya? Cuba tanya ustaz yang duduk dekat2 dgn rumah encik razak tu.

      Delete
    6. Razak...jangan jadi biri-biri yang kekenyangan derma sehingga sanggup dikencingkan oleh sang serigala.

      Delete
    7. 09:58..
      Sebelum ko pilih Hadi sebagai PM, elok ko pikir masak2 tentang perkara ini.

      1. Mampukan Hadi menyelesaikan masalah hutang negara yang dah dibuat oleh amno yang jumlahnya dah melebihi paras tengkuk. Adakah hadi akan meminta bantuan ulamak dunia?

      2. Mampukah hadi mengatasi masalah hutang yang telah dibuat oleh 1MDB oleh pemerintah sekarang?

      3. Mampukah hadi mengatasi masalah GST yang jumlahnya 6% sekarang?

      4. mampukah hadi mencari derma dari asia timur yang jumlahnya tidak kurang daripada 2.6 bilion?

      5. mampukah hadi menyelesaikan masalah kejatuhan ringgit yang kini berada di bawah RM4.30 bagi setiap dolar?

      mampu ke?
      kalau tak mampu eloklah tido aje.

      Delete
    8. INI TAIK BABI BULAT2. MASUK DALAM BOTOL BOLEH BUAT UBAT: CERITA DIA MACAM NEH:

      Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS

      PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia. Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu. "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang. “Kalau mereka hendak menubuhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya seperti dilaporkan edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia. Haron berkata, pihaknya yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu GHB. Katanya, ini kerana PAS pernah mengalami situasi sana melalui sejarah penubuhan ‎Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim). "‎Semoga GHB tidak tinggal harapan sahaja dan masa akan menentukan. Jika umur kita panjang, kita akan melihat apa yang berlaku seterusnya," katanya. Anwar dalam kenyataan pada 24 Jun lalu membayangkan penubuhan pakatan baharu yang merangkumi semua kumpulan progresif termasuk Bersih, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) dan GHB. Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, PAS tidak akan dilibatkan dalam pakatan baharu tersebut kerana parti Islam itu menjadi punca kematian Pakatan Rakyat. – TMI (26 Julai, 2015).

      BILA NAK KASI PUTUS DENGAN PKR.
      BUKAN KE PAKATAN BARU TU PKR, DAP DAN AMANAH?
      TAIK ANJING BULAT2
      CUCI TAIK LAGI BAIK......

      Delete
  4. Sebagai rakyat yang dilahirkan di tanah air bertuah ini, saya tidak setuju sama sekali dengan keputusan yang telah diambil oleh kepimpinan pakatan tersebut. Sekiranya Anwar dipilih, siapakah yang akan berindak untuk mendapatkan derma bilion ringgit daripada asia timur? Ini merupakan satu kerugian memandangkan derma ini nilainya amat besar. Jika derma ini tidak lagi diterima maka sudah tentulah ekonomi negara akan terjejas dengan teruk. Kepada pembangkang yang tak sudah2 mengkritik pemerintah, sedarlah bahawa bilion itu bukan dua ringgit!! Adakah Anwar mampu untuk mendapatkan dana derma seperti sekarang? Mustahil ini dapat dilakukan oleh Anwar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau derma dari pelobi Yahudi akan mencurah masuk. Tapi dalam pelbagai bentuk tidak semestinya tunai. Contohnya latihan aktivist (latihan untuk melobi agar LBGT di terima-sah di negara ini misalnya), pelaburan jangka panjang - misalnya untuk menjadikan Malaysia sebagai Republik - yang menghalang Malaysia jadi maju setanding Barat ialah institusi kesultanan dan Islam, pembelian ringgit besar-besaran di pasaran kewangan keranan Anwar lebih di yakini oleh para pelabur dan bankers Yahudi, pembelian saham di pasaran saham KLSE, marketing atau promosi untuk Malaysia di peringkat antarabangsa misalnya di CNN -

      rasanya semuanya melebihi 4.6 billion malahan banyak lagi.

      Malaysia akan Sejahtera di bawah Anwar lebih-lebih lagi jika institusi keluarga di perkukuhkan dengan tambahan perkahwinan sesama jenis di sahkan melalui undang-undang di Malaysia. Lihat sahaja di Australia PM Abbot yang anti perkahwinan sesama jenis di gantikan kepada yang lebih liberal. Tak lama lagi Australia akan bertambah makmur....

      Delete
  5. Asalam alaikum.

    Imam mohd sabu adalah lebih baik mnjadi pemimpin negara ini. Sudah sampai masanya pemimpin suni sama ada umno atau pas dihancurkan.

    Demi peluasan wilayah jemaah, kalian semua yg menolak kepimpinan pas Dan umno harus bersatu dibawah jemaah kami pimpinan mohd sabu.

    Segala pujian utk imam Ali Dan ahlulbait..


    Imam Ja’far Shadiq as berkata: “Hendaknya setiap mukmin yang mengaku pengikut kami membaca surah al-Jumu’ah dan sabbihisma rabbikal a’lâ di shalat malamnya dan membaca surah al-Jumu’ah dan al-Munâfqûn di shalat Zhuhurnya. Jika ia telah melaksanakan itu, seakan-akan ia telah melakukan apa yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAWW dan pahalanya adalah surga”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan:
      Mat sabu sudah banyak kali menegaskan bahawa beliau bukan Syiah. Namun begitu, pelbagai pihak khususnya ahli Pas dan Umno yang masih memfitnah beliau sebagai fitnah. Semuanya dirancang demi menjatuhkan Mat Sabu dari arena politik tanah air kerana kehadiran beliau menjejaskan sokongan pemimpin dalam parti tersebut. Pelbagai bukti kononnya dimiliki oleh pihak yang memfitnah beliau, seperti bukti GRED A, namun bukti itu tidak pernah muncul hingga sekarang. namun bagi pemfitnah yang sifatnya menjauhi Al-Quran, bukti itu tidak penting melainkan fitnah yang perlu diulang-ulang. Dosa tiada dalam kamus mereka kerana ketua mereka juga merupakan ahli fitnah yang hebat.

      Harap maklum.

      Delete
    2. Mintak rujukan...
      Ada ke mana-mana imam ker, ulamak ker, presiden ker kat mana2 dalam dunia ini pada abad ke-2 hingga abad ke-7 yang pernah membarua, menjibon, membabi, membangang, mengharamjadah dan membangsatkan sesama ahli dalam komunitinya? Aku nak buat kajian Phd.

      Delete
    3. Terima kasih.

      Buat masa ini apa apa jua berkenaan penafian atau sebagainya, pihak jemaah tidak mahu mengulas demi menjaga organisasi jemaah itu sendiri.

      Apapun marilah kita menyokong usaha imam mohd sabu kearah pimpinan negara. Kita bencikan pas Dan umno kerana pegangan mereka yg hancur!

      Segala pujian utk imam Ali, hussien Dan ahlul bait

      Delete
    4. Pembetulan: Mat sabu sudah banyak kali menegaskan bahawa beliau bukan Syiah. Namun begitu, pelbagai pihak khususnya ahli Pas dan Umno yang masih memfitnah beliau sebagai fitnah. Semuanya dirancang demi menjatuhkan Mat Sabu dari arena politik tanah air kerana kehadiran beliau menjejaskan sokongan pemimpin dalam parti tersebut. Pelbagai bukti kononnya dimiliki oleh pihak yang memfitnah beliau, seperti bukti GRED A, namun bukti itu tidak pernah muncul hingga sekarang. namun bagi pemfitnah yang sifatnya menjauhi Al-Quran, bukti itu tidak penting melainkan fitnah yang perlu diulang-ulang. Dosa tiada dalam kamus mereka kerana ketua mereka juga merupakan ahli fitnah yang hebat. Harap maklum.

      Delete
    5. Alahaiiiii......
      Kenapalah Pas yang ada 10 juta ahli tu takut sangat kat Mat Sabu?
      Dengar nama mat sabu pun terkencing2 malam...
      Pelik betul la...

      Delete
    6. Apapun marilah kita menyokong usaha imam mohd sabu kearah pimpinan negara. Kita bencikan pas Dan umno kerana pegangan mereka yg hancur!

      Segala pujian utk imam Ali, hussien Dan ahlul bait

      Delete
    7. Pembetulan: Mat sabu sudah banyak kali menegaskan bahawa beliau bukan Syiah. Namun begitu, pelbagai pihak khususnya ahli Pas dan Umno yang masih memfitnah beliau sebagai fitnah. Semuanya dirancang demi menjatuhkan Mat Sabu dari arena politik tanah air kerana kehadiran beliau menjejaskan sokongan pemimpin dalam parti tersebut. Pelbagai bukti kononnya dimiliki oleh pihak yang memfitnah beliau, seperti bukti GRED A, namun bukti itu tidak pernah muncul hingga sekarang. namun bagi pemfitnah yang sifatnya menjauhi Al-Quran, bukti itu tidak penting melainkan fitnah yang perlu diulang-ulang. Dosa tiada dalam kamus mereka kerana ketua mereka juga merupakan ahli fitnah yang hebat. Harap maklum.

      Delete
    8. Ya..benar katamu.

      Marilah bersatu hati menghancurkan kepimpinan yang ada dibawah mohd sabu yg dicintai. Allah bersamamu saudaraku anon 10.:54


      Sonamay quraish..

      Delete
    9. hihihi bestla bro syiah.... ana setuju

      diperluaskan mutaah demi mencapai rakyat 70 juta

      adapun bukti gred A tu bermaksud Ayatollat

      dlm PAS ayatollat adalah imam hadi alrusila

      kita juga ada imam2 ali rustam dan ali tinju

      adapun sheikh najibur dan megat jho low adalah bugis ahlil punah berjamaah yg patut disingkirkan

      Delete
    10. Encik Razak...hari ini buatlah fitnah banyak2. Lagi banyak lagi bagus. Sebab apa? Sebab esok raya haji. Esok encik razak bangun pagi pergi surau buat sembahyang sunat aidul adha. sembahyang kena khusyukkkk. Bila sembahyang raya haji khusyukkkkk dosa fitnah yang encik razak buat hari ni boleh lupus. macam kain putih yang tak ada secalitpun tanda hitam.. hari ini tak apa. buatlah fitnah banyak2. Buat fitnah ulang2. kalau dapat ajak sekali mak bapak, bini, anak2 encik razak buat fitnah segiat yang mungkin. Tak apa. Besok baru hari raya pakai baju raya. Raya kalau nak afdal pergilah melawat ke rumah ketua cawangan umno. Pahalanya berganda2 dan boleh menghilangkan fitnah yang dibuat selepas sembahyang raya. Tak percaya? Cuba tanya ustaz yang duduk dekat2 dgn rumah encik razak tu.

      Delete
    11. Bagus saudaraku anon 11:51.

      Teruskan cela hadi, najib Dan lain2 pemimpin yg punah berjemaah.

      Mereka itu menghancurkan. Setiap celaan pasti mndpt pahalanya.

      Segala pujian utk imam Ali, Hussein Dan tak lupa imam mohamaf sabu.

      Delete
    12. Kira Mat Sabu tu ahlul bayt jugak le yer....kah kah kah...kalo tak takkan kau panggil dia imam...

      Delete
    13. pEMBETULAN:

      Lihat bagaimana fitnah dimainkan untuk menjatuhkan mat sabu. Beliau digelar imam dengan sindiran sebagai ahli syiah. Beliau juga digelar ahlul bait juga sindiran kepada syiah. Fitnah begini bukan baru tetapi telah lama dibuat oleh ahli pas dan amno yang menyedari bahawa mat sabu seorang pemimpin yang berwibawa. Tiada dosa dalam fikiran mereka ini kerana mereka telah dibayar untuk menjatuhkan mat sabu.

      Harap maklum.

      Delete
  6. Dengan kepimpinan yang teguk, bijak dan berfokuskan rakyat, harapan pakatan itu hanya akan terkubur ditelan tanah. Kepimpinan yang ada sekarang terdiri daripada mereka yang bijak dan bersopan santun. Sebagai contohnya Amat Mazlan, seorang pemimpin yang sering memberi pendapat yang amat bernas dan bertaraf gred A. Beliau juga kerap dapat menyelesaikan pelbagai isu dan masalah yang dihadapi oleh rakyat semasa mendepani cabaran GST. Beliau memberi contoh yang baik seperti memasak nasi goreng sendiri. Adakah Anwar mampu memasak nasi goreng sendiri? Jika Anwar masak nasi goreng pun tak tahu, bagaimanakah dia hendak menjadi PM? Anwar perlu belajar dulu cara memasak nasi goreng dan bila sudah pandai barulah boleh bercita-cita menjadi PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju lagi bro

      pandangan yg bernas sampai ke wawasan 2020

      kita memerlukan pemimpin yg tau masak supaya memahami
      masalah kenaikan harga barang makanan

      kita jg memerlukan pemimpin yg dapat mengurangkan ketegangan politik dlm negara seperti bukti A( Amat maslan)

      dgn adanya pemimpin yg pandai menghibur maka rakyat akan ceria

      tpm pun kita sudah ada calon... gred A juga ....

      Ayahanda Rani Kulop

      beliau masih masak lemak ketam kipidap

      sgt layak jd TPM

      Delete
  7. Pru 14 kak wan nak tanding di pmtg pauh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes...
      Parlimen permatang pauh.
      Dun Kajang.

      Delete
    2. Bn,pkr dan pas agak2 siapa wakil permatang pauh

      Delete
  8. Malaysia kaya dengan ikan kelah. Harga ikan kelah sekarang mencapai RM250 sekilo. Jika ada PM yang berminat pada ikan, nescaya harga ikan kelah ini dapat ditingkatkan dua kali ganda. Hal ini dapat meningkatkan pendapatan negara supaya setanding dengan negara maju seperti Jepun. Jepun maju sebab perikanan di Jepun sangat maju terutamanya di perairan Hokaido, Honshu dan Teluk Ise.

    Sotong di Jepun pun mendapat pasaran tertinggi hingga puluhan bilion setahun. Sotong di Jepun saiz besar. Hanya PM yang minat dengan sotong sahaja mampu memacu industri sotong tempatan supaya setanding dengan Jepun. Kereta honda Accord Modulo dan Toyota Camry 2.4 tu hanya sebagai kerja sampingan selepas menangkap ikan dan sotong sahaja.

    ReplyDelete
  9. Nak tanya la....
    Agak2 kalu pas join umno:
    1. adakah pengundi umno akan memangkah calon Pas?
    2. adakah ada calon umno nak bagi kerusi pada calon Pas?
    3. adakah gabungan umno iaitu MCA, Gerakan dan Mic sedia memberi kerusi pada Pas?

    Musykil sikit la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. umno boleh percayakah pada pas masa pencalonan nanti..?

      pas ni dah biasa cakap muhong...nanti last minit dia letak calon pas di kerusi umno punya.

      boley caya ka hj hadi ni?

      Delete
    2. Sapa tak kenal parti U-Turn semalaya..
      sapa berani percaya sama Pas..

      Delete
  10. Agak-agak la...
    Kalu ada pertandingan 3 penjuru, umno, pas dan Amanah; korang rasa Pas boleh menang ker bhaiii?

    ReplyDelete
  11. Pas akan jadi parti yoya yoya

    ReplyDelete
  12. Soalan cepumas terkini:

    Jika umno, pas dan Amanah bertanding dalam kesemua kerusi Dun yang dipertandingkan di Kelantan pada PRU14 yang akan datang, siapakah MB Kelantan pada tahun 2019?

    A. Wakil Pas
    B. Wakil Umno
    C. Wakil Amanah
    D. Ibrahim Ali.

    Jawapan: ........... [2 markah]

    ReplyDelete
    Replies
    1. D. Ibrahim Ali

      Delete
    2. 12:44...patot la ko fail UPSR...ngeh3

      Delete
    3. Nape x de sape pun komen samada DSAI boleh jd PM lps PRU14 memandangkn status banduan beliau..?

      Sbb tu PAS dah fikir kedepan mengenai perkara ini.. mencadangkan Ku Li adalah kerana PAS tidak mahu mencalonkan diri sendiri spt yg diajar oleh Islam..

      Delete
  13. Pas xkan bersama Pakatan Harapan....sbbnya bila program yoya yoya Pas xblh jadi ketua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas hanya akan join kalau program tu melibatkan aktiviti kera sumbang

      Delete
  14. Soalan cepumas:

    Berapakah jumlah Ahli parlimen Pas pada tahun 2020 apabila Umno, Pas dan Amanah masing-masing bertanding dalam kawasan yang sama pada PRU14 nanti?

    A. 15 orang
    B. 10 orang
    C. 5 orang
    D. 0 orang

    Jawapan: ..........[2 markah]

    ReplyDelete
  15. Nasihat kepada himpunan 60K. Hati-hati bila memilih peserta himpunan. Jangan sampai ada orang baju hijau beli nombor ekor. Mungkin ada manusia yang nak ambil kesempatan untuk memburukkan himpunan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so suruh baju hijau berhimpun dan buat kerja2 amal la..

      baru nampak kebaikan

      tk perlu nk tuduh org menyamar pulak

      nk tgk org pas jerit HIDUP MELAYU

      hihi rasa janggal je la bila parti islam dh jadi assobiyah

      Delete
  16. si biri2 itu pun mengeluarkan pelbagai bunyi2an (yg lebih buruk dari bunyi seekor keldai) ... lebih hebat pelbagai tempikan (ada yg menciptakan gelar2 yg bersifat kelakar,menghina,memfitnah) tatkala si biri2 itu dipalu oleh kawanan serigala yg mengembalakan mereka ... kemudian dibawakan kepada sekalian biri2 itu cermin yg (mengelilinginya) ... lalu bertempiklah mereka sambil menunding kepada "rakan2nya" dikhabarkan sebagai (tahaluf siasyi)sambil berkata betapa hinanya sifat dan keadaan kamu laksana seekor biri2 yg diternak" ... lalu sibuklah sekalian mereka berkelahi laksana mahu diruntuhkan langit ... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. biri2 sapu derma

      Delete
    2. menternak biri2 1mdb

      Delete
    3. Untuk menjinakkan biri2, serigala yg berkuasa mesti menyumbat mulut biri2 itu dengan derma. Maka jinaklah biri2 itu waima dikencing sekalipun.

      Delete
    4. Dan setelah biri2 itu jinak setelah diberi derma oleh ketua mereka si serigala yang ganas, maka mudahlah biri2 yang jinak itu diperdaya dengan mewarnakan bulu mereka dengan warna merah. Bebiri yang cuba mengengkari perentah atau cuba melawan akan disembelih dan bulunya akan dijaja ke sana dan kemari kepada sesama biri2 yang masih taat dan setia.

      Maka jadilah kamu seperti biri2 yang akalnya terlalu sempit di kalangan sesama biri2 dalam kalangan kamu sahaja.

      Delete
    5. sekarang banyak biri2 kaler merah dah pandai beratur dengan sopan untuk membeli nombor ekor. Serigala tak kesah.

      Delete
    6. Nak pesan sikit...jaga biri-biri tu jangan masuk dalam bukit kerana di situ ada bos anjing jaga babi...

      Delete
    7. maka sekalian manusia yg jahil lagi menyombong diri itu tidak menyedari sedikitpun akan sifat dan keadaannya yg menyerupai laksana sekawan biri2 yg diternak (apakah aku hanya sekadar memfitnahkan sekalian dari kamu ?) ... :)

      Delete
    8. Biri2 itu diternak oleh serigala dengan umpan derma. Derma itulah yang menjadikan kawanan biri2 menjadi jinak dan boleh disembelih pada bila2 masa. Biri2 ternak itu walaupun sifatnya sombong dan angkuh, tapi hanya dengan sedikit derma mereka akan sanggup berbaris menundukkan kepala pada serigala. Biri2 tidak pernah terfikir sama ada derma itu halal atau haram. Kencing serigala yang maha hancing di mayapada ini pun akan ditelan dalam tengkorok kerana derma itu telah menyelinap dalam salur darah ke jantung kawanan biri2 itu. Sembelihlah....maka kawanan biri2 itu akan datang meletakkan tengkuk masing2 untuk disembelih tanpa mengira waktu dan keadaan.

      Delete
    9. presideng nya minat bab anjing dan babi

      penyokongnya ni minat bab biri2

      PAS ADALAH SEBUAH PERTUBUHAN PELADANG DAN PENTERNAK...

      BUKAN PARTI POLITIK LAGI

      ayuh kita ke ladang

      kini ku baru faham kenapa pas tknk menang pru

      hanya nk redha Allah

      berladang dan berternak memang amalan mulia yg diredhai Illahi

      Delete
  17. Cadangan untuk memastikan ahli parti tidak lari masuk ke parti Amanah. Semua ahli perlu diwajibkan untuk mengangkat baiah menceraikan isteri talak 3 sekiranya meninggalkan parti masing2. Dengan cara ini kaki dan tangan ahli telah diikat dan tidak akan meninggalkan parti supaya jumlah ahli tidak berkurangan. Untuk memudahkan kerja, borang2 perlu diedarkan kepada ahli melalui cawangan masing-masing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju demi kebaikan puak pasug

      utk sebuah parti yg org nk lari dpdnya, baiah talak ini sgt penting

      kalau parti yg org nk join, tk perlu talak apa2

      tulis dlm baiah talak tu kalau lompat ke Amanah dan DAP saja jatuh talak 3

      klu masuk umnu, PAS akan carikan jodoh seorg lagi

      klu lompat ke PKR, pas akan boikot utk sebulan, takleh senyum pun

      barulah perjuangan PAS mantop, klu talak 3 pun tk sanggup mcmana nk mati dlm perjuangan PAS

      hidup PAS ... demi melayu dan isle

      slogan baru PAS : hidup melayu isle

      Delete
  18. Syukur alhamdulillah kerana pengkhianat yang menikam belakang tiada lagi dalam Pakatan. Mudah-mudahan semua kerja yang dirancang dapat berjalan lancar. Inilah masanya untuk menguburkan pengkhianat Pakatan itu buat selama-lamanya.

    ReplyDelete
  19. Alhadulillah. Bagus, belum apa2 lagi dah decide siapa PM. Tak Kan pulak bila dah menang nanti nak suruh prof kangkung jadi PM atau Hadi jadi PM? Mesyuarat pun tak datang, parliament Ashik ponteng. Atau masih nak Najib jadi PM? Ok juga Kan, mana tahun masuk 5 biliun pulak lepas ni.
    Zahid? Gangster tu. Ahmad maslan? Nanti Kena luku dgn Obama. Tu belum mengadap sultan johor lagi. Omak? Nanti dia adu domba satu dunia bergaduh pula.

    ReplyDelete
  20. La......xpayahla ini jadi isu, yg kita mau BN tumbang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tumbang macmana?..pakatan dok bercakar...BN lg kuat le...bodo...

      Delete
  21. Untuk Imam Mat Sabon...imam ali r.a...hussein dan ahlul bait .... nnpk puak syiah mula bertakkyyah (berpura2 dan munafik)... bahaya syiah lebih besar dari yahudi...mujahit dlm khutbah di masjid gelugor penang menyatakan syiah dan sunnah punyai perbezaan yg sedikit...? Syiah memurtad dan mengkafir sahabat rasulallah spti khalifah omar..usman dan abu bakar assidiq...menghina isteri nabi lebih rendah dri pelacur...bukan setakat itu saja malaikat jibrail pun dipersalahkan juga sepatutnya wahyu turun pada Ali...orang yg membunuh khalifah diangkat sbgai mulia....takkiyah(munafik) dijadikan rukun Syiah utama...nikah mutaah(zina kontrak) jadikan amalan wajib...yg pelik anak perempuan imam besar Syiah tak pulak dimutaah kan pulak...macai kafir syiah saja yg dimutaah kan anak gadis...sesama syiah pun nk membangsat sesama sendiri....nikah mutaah melahirkan anak luar nikah dan menghancurkan nasab keturunan...anak zina( nikah) emak..bapa zina( nikah)anak perempuan sendiri..datuk nikah zina dng cucu...cucu nikah zina dng uwan sendiri....mujahit rakan sekutu mat sabu masih menyatakan kan syiah dan sunnah perbezaan yg kecil...? Apakah ini yg dikatakan perbezaan yg kecil....puiiii....awasi anak2 kita dari terjebak syiah dan mutaah...syiah adalah sebesar besar munafik dan wajib dihapuskan....syahid menentang syiah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik Razak...hari ini buatlah fitnah banyak2. Lagi banyak lagi bagus. Sebab apa? Sebab esok raya haji. Esok encik razak bangun pagi pergi surau buat sembahyang sunat aidul adha. sembahyang kena khusyukkkk. Bila sembahyang raya haji khusyukkkkk dosa fitnah yang encik razak buat hari ni boleh lupus. macam kain putih yang tak ada secalitpun tanda hitam.. hari ini tak apa. buatlah fitnah banyak2. Buat fitnah ulang2. kalau dapat ajak sekali mak bapak, bini, anak2 encik razak buat fitnah segiat yang mungkin. Tak apa. Besok baru hari raya pakai baju raya. Raya kalau nak afdal pergilah melawat ke rumah ketua cawangan umno. Pahalanya berganda2 dan boleh menghilangkan fitnah yang dibuat selepas sembahyang raya. Tak percaya? Cuba tanya ustaz yang duduk dekat2 dgn rumah encik razak tu.

      Delete
    2. Anon 12.18
      Aku tak de masa nk tanya ustaz sebelah umah ako .....ko pi tanya sendiri la....kikikiki

      Delete
  22. Kesian dekat pas. Tak pe, adalah sesuatu yang Allah suruh ambil ikhtibar. Yang terbaik adalah kekalkan pas, kekalkan semua kerusi yang ditanding dan masuk bertanding. Bila waktu pilihanraya, ahli2 pas wajib undi PH dan tolong promote pungundi untuk undi ph. Undi BN dah tentu tak dapat pahala, undi pas dah tentu tak dapat apa2 sebab memang tak boleh menang. Undi PH mungkin dapat pahala sikit sedikit. Sebab Ada harapan untuk menang sekurang kurang 6 negeri. Silap Langkah menang Malaysia. Bila menang, Kita turunkan sikit harga minyak, Kalau tak dapat mansuh 6% GST Kita kurangkan Ke 1%. Budget untuk islam Kita increase jadi dapat lebih activity keislaman. Ini semua perkara baik dan sesiapa yang menyokong atau membantu untuk kebaikan, insyaallah dapat pahala.
    Kalau pas dan BN dah tentu tak dapat apa?
    Jom terus bersama pas Tapi pangkah ph.

    ReplyDelete
  23. Anwar pm, dap ketua pakatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik Razak...hari ini buatlah fitnah banyak2. Lagi banyak lagi bagus. Sebab apa? Sebab esok raya haji. Esok encik razak bangun pagi pergi surau buat sembahyang sunat aidul adha. sembahyang kena khusyukkkk. Bila sembahyang raya haji khusyukkkkk dosa fitnah yang encik razak buat hari ni boleh lupus. macam kain putih yang tak ada secalitpun tanda hitam.. hari ini tak apa. buatlah fitnah banyak2. Buat fitnah ulang2. kalau dapat ajak sekali mak bapak, bini, anak2 encik razak buat fitnah segiat yang mungkin. Tak apa. Besok baru hari raya pakai baju raya. Raya kalau nak afdal pergilah melawat ke rumah ketua cawangan umno. Pahalanya berganda2 dan boleh menghilangkan fitnah yang dibuat selepas sembahyang raya. Tak percaya? Cuba tanya ustaz yang duduk dekat2 dgn rumah encik razak tu.

      Delete
  24. Soalan cepu emas,

    Selepas pr ditubuhkan kerusi siapa bertambah?
    A. DAP
    B. PaS

    Di Sarawak buat pertama kali, siapa mula tunjuk kekuatan?
    A. DAP
    B. PAS

    Perjanjian jangka panjang, pakatan bersetuju
    A. PM ialah orang Melayu Islam
    B. Anwar PM sahaja

    Anwar akan hidup selama
    A. 100 tahun
    B. +- 20 tahun
    C. Sampai kiamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patutlah tak jadi cikgu. Buat soalan pun bodo. tak ikut Taksonomi Bloom langsung.
      Bodo buat kerja bodo.

      Delete
    2. Hahah bodo 1235 x dpt jwb

      Delete
    3. Inilah namanya bodo piang
      soalan pon bodo bertingket-tingket

      Delete
    4. soklan ni khusus utk dijawab oleh anjing menyalak

      Delete
    5. makhlok yg buat soalan ni mungkin spesis anjing menyalak bukit

      Delete
    6. Sapa jwb soalan ni maknanya dia spesis anjing menyalak

      Delete
    7. spises babi negara dalam bukit dibenarkan menjawab kerana kedua2 binatang ini najis

      Delete
    8. soalan bodo dari binatang najis

      Delete
    9. kera sumbang pun bole jawab.

      Delete
    10. Hantuya boleh jawab tak?

      Delete
    11. INI TAIK BABI BULAT2. MASUK DALAM BOTOL BOLEH BUAT UBAT: CERITA DIA MACAM NEH:

      Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS

      PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia. Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu. "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang. “Kalau mereka hendak menubuhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya seperti dilaporkan edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia. Haron berkata, pihaknya yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu GHB. Katanya, ini kerana PAS pernah mengalami situasi sana melalui sejarah penubuhan ‎Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim). "‎Semoga GHB tidak tinggal harapan sahaja dan masa akan menentukan. Jika umur kita panjang, kita akan melihat apa yang berlaku seterusnya," katanya. Anwar dalam kenyataan pada 24 Jun lalu membayangkan penubuhan pakatan baharu yang merangkumi semua kumpulan progresif termasuk Bersih, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) dan GHB. Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, PAS tidak akan dilibatkan dalam pakatan baharu tersebut kerana parti Islam itu menjadi punca kematian Pakatan Rakyat. – TMI (26 Julai, 2015).


      BILA NAK KASI PUTUS DENGAN PKR.
      BUKAN KE PAKATAN BARU TU PKR, DAP DAN AMANAH?
      TAIK ANJING BULAT2
      CUCI TAIK LAGI BAIK......

      Delete
    12. Hahaha bodo2 x boleh jwb meroyan sakan maki hamun mak bapak ajar

      Delete
  25. Cuba anda bayangkan, yang jadi PM Malaysia orangnya setara Almarhum TGNA. Ada elaun untuk isterinya tak ambik dll sehingga ada orang buat analisa duit yang disumbang balik kepada kerajaan negeri mencecah lebih 1 juta dlm tempuh menjawat MB.

    Agak koranglah siapa yang boleh zuhud sedemikian rupa kalau bukan ulamak. Yang saya nampak setakat lani hanya TGHA saje. Cara hidup dia mirip TGNA semasa menjawat MB. Barulah Malaysia aman makmor.

    Tetapi saya berpendapat buat masa terdekat tak perlulah TGHA jadi PM sebab berat bebannya seperti menanggung biawak hidup dgn hutang negara mencecah 700 billion. Tak pelah bagi DSAI selesaikan dulu masalah negara yang kritikal ini.

    Takbir....Allahu Akbar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mirip Nik Aziz..?

      Cuba hang kira berapa bini Nik Aziz lepas tu hang kira berapa bini Hj Hadi?

      Ada mirip ka?

      Delete
    2. Mana ada TGNA jala ikan.
      Dia tak gi jepong pom....
      Mengarut la ko neh!

      Delete
    3. TGHA tu kalu jadi ketua kapal nelayan sesuai sangat.
      Cadangan aku la...

      Delete
    4. Mat sabu kalau jadi ketua kampung baru penempatan bekas komunis sesuai sangat.
      Cadangan aku la...

      Delete
  26. Pas akan bergabung dgn umno sehari dua lagi,MSO..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti kuali akan bergabung dengan Dap sehari dua lagi.. Ngeh 4..

      Delete
    2. NI TAIK BABI BULAT2. MASUK DALAM BOTOL BOLEH BUAT UBAT: CERITA DIA MACAM NEH:

      Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS

      PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia. Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu. "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang. “Kalau mereka hendak menubuhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya seperti dilaporkan edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia. Haron berkata, pihaknya yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu GHB. Katanya, ini kerana PAS pernah mengalami situasi sana melalui sejarah penubuhan ‎Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim). "‎Semoga GHB tidak tinggal harapan sahaja dan masa akan menentukan. Jika umur kita panjang, kita akan melihat apa yang berlaku seterusnya," katanya. Anwar dalam kenyataan pada 24 Jun lalu membayangkan penubuhan pakatan baharu yang merangkumi semua kumpulan progresif termasuk Bersih, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) dan GHB. Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, PAS tidak akan dilibatkan dalam pakatan baharu tersebut kerana parti Islam itu menjadi punca kematian Pakatan Rakyat. – TMI (26 Julai, 2015).

      BILA NAK KASI PUTUS DENGAN PKR.
      BUKAN KE PAKATAN BARU TU PKR, DAP DAN AMANAH?
      TAIK ANJING BULAT2
      CUCI TAIK LAGI BAIK......

      Delete
  27. Cadangan bodoh kau tak smestinya org kna ikut..sembang kencang la..biar mng p.raya dlu..mat sabu sndiri kat kwsn slamat kompem mng pun dah byk kali bungkus..ape
    cerr..ceroi ada la..geng2 dap imayam jgn meroyan dlu..buktikan..

    ReplyDelete
  28. Syukur ramai yg bersama Amanah Dan mohd sabu!

    Teruskan cela hadi, najib tgna Dan lain2 pemimpin yg punah berjemaah. sesat menyesatkan.

    Mereka itu menghancurkan. Setiap celaan pasti mndpt pahalanya.

    Segala pujian utk imam Ali, Hussein Dan tak lupa imam mohamaf sabu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa pulak yang cela TGNA....

      yang dok puji hadi tu adalah sekor dua....yang rajin menyalak, duduk dalam bukit

      Delete
  29. Saya sokong Ayatollah Sabu sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia.. Semoga seluruh rakyat Malaysia mendapat maqam Taqiyyah tertinggi hingga 7 petala langit seperti Ayatollah Sabu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong Ayatullah mat sabu sebagai bakal perdana menteri Malaysia. Semoga seluruh rakyat Malaysia akan mendapat siaran baru TV Imayam secara percuma.

      Delete
    2. 14.14
      makam takkiyah ....kah kah tak yah ckp takkiyah...takkiyah tu kan munafik....org mesia sinonim dng perkataan munafik.....semoga dapat makam munafik yg ke 7 katanya.....perang dan hapuskan syiah insyallah syahid...

      Delete
    3. INI TAIK BABI BULAT2. MASUK DALAM BOTOL BOLEH BUAT UBAT: CERITA DIA MACAM NEH:

      Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS

      PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia.

      Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu.

      "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang.

      “Kalau mereka hendak menubuhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya seperti dilaporkan edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia.

      Haron berkata, pihaknya yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu GHB.

      Katanya, ini kerana PAS pernah mengalami situasi sana melalui sejarah penubuhan ‎Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim).

      "‎Semoga GHB tidak tinggal harapan sahaja dan masa akan menentukan. Jika umur kita panjang, kita akan melihat apa yang berlaku seterusnya," katanya.

      Anwar dalam kenyataan pada 24 Jun lalu membayangkan penubuhan pakatan baharu yang merangkumi semua kumpulan progresif termasuk Bersih, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) dan GHB.

      Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, PAS tidak akan dilibatkan dalam pakatan baharu tersebut kerana parti Islam itu menjadi punca kematian Pakatan Rakyat. – TMI (26 Julai, 2015).

      BILA NAK KASI PUTUS DENGAN PKR.
      BUKAN KE PAKATAN BARU TU PKR, DAP DAN AMANAH?
      TAIK ANJING BULAT2
      CUCI TAIK LAGI BAIK......

      Delete
  30. Kalau mat sabu jadi PM lepas ni ramailah pakat2 nikah mutaah kot ? He he he pakat2 dpt merasa kahwin lagi terutama pada yg gila seks dan takut kat bini ! Amacam Alhusyeen, greenboc , tulang besi, mountdweller , libang libu, gendang perang , cipan tapir tenuk dsbnya ............ peace buat yong puaka kuning !

    ReplyDelete
    Replies
    1. kasihan ....manusia akal jenis ni masih ada....

      Delete
  31. adapun khabar bahawa anwar merupakan "animal desire" yg bersifat biseksual .... berlegar diakhir tahun 80an dan mencapai kemuncaknya pada tahun 1998 (dipecat dari segala kuasa dan kehormatannya) ... PAS dan DAP merupakan pihak benar2 berjaya didlm penyebaran khabar mengenai perihal anwar ... maka disinilah bermulanya sifat2 jelik PAS .. tatkala melihatkan anwar tidaklah mengambil jln belakang (berkompromi) malah menentang segala pertuduhan dengan kepandaiannya berhujah dengan sandaran kepada teori konspirasi ... lalu PAS membuang segala "pembuktian" yg dapat kepadanya akan sifat biseksual anwar (sewaktu anwar berkuasa) ... dengan secara tiba menjadikan anwar sebagai keuntungan politik (mengambil kesempatan) ... Maha Suci Allah ... dihinakan PAS diatas perbuatannya sendiri .. disandingkan mereka dengan rakan "tahaluf" yg bersifat jelik lagi buas laksana kawanan serigala ... tidaklah anwar itu menjadi keuntungan buatnya bahkan mereka (PAS) hanyalah sekadar ibarat "si mabuk" yg diperlecehkan .. adapun sekalian biri2 itu menjadikan arwah nik aziz dan fazhdil nor sebagai tanda penghormatan yg bersifat palsu (bahkan sekalian biri2 itu hanya mengikut sipengembalanya) dan sesungguhnya bukan sahaja almarhum nik aziz atau almarhum fadzil nor hatta seluruh isi dunia ini akan sanggup dicela oleh sekalian biri2 itu andai itulah kehendak sipengembalanya .... hadi awang dan gangnya yg bertaraf ulama tidaklah menjadi benteng yg kukuh dari celaan dan fitnah dari sekalian biri2 itu .. walaupun aku sangat membenci akan keadaan PAS yg membuang ilmu dan akalnya tatkala "berkhianat" dengan menjadikan perihal anwar sebagai keuntungan politik (walau sebelum itu sangat mempercayai akan khabar sifat biseksualnya) .... kini rasanya PAS telah menerima kifarah dari Allahswt .. masih belum terlambat untuk kembali dengan mengikut kepada syariat islam dan susur galur bangsa yg sama (bertautlah kembali dengan saudaramu) iaitu UMNO ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEROYAN SEBAB SERIGALA SORANG SAJA MAKAN DERMA. BIRI2 YANG DITERNAK TERNGANGA. HANYA AIR KENCING YANG MENJADI KUDAPAN BIRI2 YANG JELAS HINA KERANA TERHINA. SEEKOR DUA BIRI2 YANG SEDAR DIBERI MINUM KENCING LARI MENINGGALKAN KAWANAN BIRI2 YANG MASIH LAPARKAN DERMA AIR KENCING. MAKA DUDUKLAH DI SITU BIRI2 TERNAK MENANTI AIR KENCING SERIGALA UNTUK SELAMA2NYA SEHATI SEJIWA.

      Delete
    2. Berita Ini Tidak Digembar Gemburkan Oleh Media Pro Umno

      Skandal syarikat pelaburan negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah ‘mempopularkan’ Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Malaysia di seluruh dunia.

      Ini kerana, laporan yang menyatakan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) telah mula menjalankan siasatan rasuah melibatkan 1MDB telah mendapat liputan meluas media di beberapa buah negara.

      Laporan itu telah mendapat perhatian media sekurang-kurangnya 10 negara seperti di Bulgaria, Thailand, Vietnam, Sepanyol, China, Korea, Rusia, Jepun dan India.

      Siasatan FBI ke atas 1MDB tercetus apabila Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dihalang ke luar negara dan kemudiannya di tahan oleh polis.







      Bekas Naib Ketua UMNO Batu Kawan itu dikatakan merancang untuk ke New York dan London pada Jumaat lalu. Bagaimanapun, tujuan beliau ke luar negara tidak diketahui.

      1MDB diselubungi kontroversi apabila ia dikaitkan memiliki hutang sebanyak RM42 bilion dan turut didakwa salah urus kewangan.

      Berikutan itu siasatan terhadap 1MDB dilakukan secara menyeluruh.

      Bulan lalu pihak berkuasa Switzerland membekukan akaun dana itu untuk siasatan lanjut. Pihak berkuasa Hong Kong juga mengesahkan siasatan terhadap 1MDB sedang dijalankan.

      Delete
    3. tidak layak rasanya menyamakan keadaan dan sifat kamu (ibarat kawanan binatang ternakan) kepadaku ... bukan aku yg bertempik "kami dizalimi,kami dirompak" .. tetapi masih terpelihara (terlaksana) hampir setiap hak yg wajib ditunaikan oleh sipemerintah terhadap org awam (rakyat) ...dan bukan aku yg menggila dengan pelbagai slogan "selamatkan malaysia" .."kami bukan bodoh" .."black september".."bebas anwar" .. dan bukan aku yg dengan rela mengorbankan masaku,tenagaku,ilmuku dan wang ringgitku hanya untuk dikumpulkan dijalanan berkali2 (terbaru tidur beratapkan bintang dan bulan di kaki2 lima) ... dan bukan juga aku yg lebih mengetahui (tetapi kamu sangat mengetahuinya) akan benar atau fitnahnya segala khabar yg dibawa oleh pihak2 tertentu akan perihal sipemerintah .. hatta kamu terlalu hebat untuk mengatakan segala sistem yg ada dimalaysia ini merupakan alat kepada pemerintah (andai ia tidak memberikan keuntungan buat golongan yg kamu taasubkan) .. yg paling hangat kisah 2.6B yg awalnya kamu sangat yakin ia merupakan sebahagian dari 42B yg disonglap menerusi 1MDB terus ke akaun Najib ..SPRM sekali lagi menjadi "fitnah" kamu tatkala siasatan mereka mendapati hanya sebahagian dari kisah 2.6B itu didapati benar (masuk ke akaun najib) .. lalu kamu bertempik "tak masuk akal najib didermakan wang sebanyak itu" .."kami menuntut najib memberitahu siapa yg sangat baik hati kepadanya" ...bukankah sebelum itu sekalian dari biri2 itu merintih bahawa 2.6B merupakan "wang rakyat" ... :)

      Delete
    4. MEROYAN SEBAB SERIGALA SORANG SAJA MAKAN DERMA. BIRI2 YANG DITERNAK TERNGANGA. HANYA AIR KENCING YANG MENJADI KUDAPAN BIRI2 YANG JELAS HINA KERANA TERHINA. SEEKOR DUA BIRI2 YANG SEDAR DIBERI MINUM KENCING LARI MENINGGALKAN KAWANAN BIRI2 YANG MASIH LAPARKAN DERMA AIR KENCING. MAKA DUDUKLAH DI SITU BIRI2 TERNAK MENANTI AIR KENCING SERIGALA UNTUK SELAMA2NYA SEHATI SEJIWA.

      Delete
    5. Betul 3. - 2.6B itu bukan wang milik rakyat. Wang itu milik serigala yang menternak kawanan biri2

      Delete
  32. INI TAIK ANJING BERKETOL-KETOL. AMBIK MARI MASUK DALAM BOTOL. CERITANYA MACAM NI:

    Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS

    PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia.

    Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu.

    "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang.

    “Kalau mereka hendak menubuhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya seperti dilaporkan edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia.

    Haron berkata, pihaknya yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu GHB.

    Katanya, ini kerana PAS pernah mengalami situasi sana melalui sejarah penubuhan ‎Barisan Jemaah Islamiah SeMalaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim).

    "‎Semoga GHB tidak tinggal harapan sahaja dan masa akan menentukan. Jika umur kita panjang, kita akan melihat apa yang berlaku seterusnya," katanya.

    Anwar dalam kenyataan pada 24 Jun lalu membayangkan penubuhan pakatan baharu yang merangkumi semua kumpulan progresif termasuk Bersih, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) dan GHB.

    Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, PAS tidak akan dilibatkan dalam pakatan baharu tersebut kerana parti Islam itu menjadi punca kematian Pakatan Rakyat. – TMI (26 Julai, 2015).

    ReplyDelete
  33. Sokong anwar jdi PM..tak dapat jdi Perdana Menteri jdi Penjubur Malang pun ok le..ngeh5

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS kena hentikan menyebut masih bekerjasama dengan PKR sedangkan PKR tidak sebut apa-apa mengenai ujud nya kerjasama. Yang PKR lakukan ialah mengajak PAS bersama dalam Pakatan Harapan.

      Maka jelas lah PKR-PAS di Selangor tidak ujud kerjasama tetapi yang ujud dan yang sedang berlaku sekarang di Selangor ialah 'tolak ansur' bukan kerjasama.

      Pakatan Harapan telah terbentuk. PAS kena tutup mulut. Jangan jadi macam orang gila talak !

      Delete
    2. Gila talak tak apa lg, kalau gila babi lagi payah. Dahlah gila babi, kena gigit anjing Rotweiler yg gila pulak. Kalau kena negeri lain ok lagi, tapi kalu kena kat Penang, ia akan jadi org gila babi yg kena penyakit anjing gila.

      Delete
  34. CERITA IKAN PATIN BEROTAK UDANG GALAH SEPIT BIRU. BEGINI CERITANYA:

    "Istiqamah dalam perjuangan sehingga mencapai kemenangan". Ini adalah slogan Pas yang digunakan sebagai retorik untuk memujuk ahli-ahli Pas agar tidak keluar parti. Sekarang ini dikhabarkan, berbondong-bondong ahli-ahli Pas yang menyertai Parti Amanah Negara (Amanah). Sangat indah slogan ini apabila diungkapkan tetapi teramat payah untuk dipraktikkan. Bagaimana Pas boleh dipercayai oleh ahli-ahli, jika pemimpin-pemimpin tertingginya tidak istiqamah dalam mengotakan janji-janji yang telah diucapkan. Mursidul Am Pas dengan tegas menyatakan Pas akan memutuskan hubungan sekiranya PKR menyertai gabungan baharu. Kelmarin PKR, DAP dan Amanah telah menubuhkan Pakatan Harapan. Hari ini Pas menyatakan masih bekerjasama sebagai anggota kerajaan dalam konteks tiga orang adunnya kekal menjadi Exco di Selangor.

    Sekarang ini masyarakat melihat Pas sebagai parti yang tidak ada prinsip dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan dapat mempertahankan kuasa yang sedikit. Dalam konteks kerajaan Selangor, sewajarnya ketiga-tiga exco tersebut meletakkan jawatan kerana Pas telah menolak untuk menjadi komponen Pakatan Harapan. Pada hakikatnya Pas terlalu sayangkan jawatan-jawatan lantikan politik dan ganjaran-ganjaran lain di Selangor. Pas berjuang yang kononnya untuk menegakkan hukum Allah hanyalah pada bibir mulut sahaja, pada hakikatnya perjuangan mereka menjurus kepada duniawi sahaja. Pemimpin Pas sanggup menjilat balik ludahnya semata-mata kerana keceluparan lidah yang tidak bertulang. Pas sudah dilihat parti yang hilang arah tuju kerana sering cakap tidak serupa bikin, dan bikin juga tidak serupa cakap. Harap-harap orang bukan Islam tidak lagi menganggap tutur kata pemimpin Pas sebagai lambang komunikasi Islam yang sebenar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas sayang jawatan?
      4 ekor MP yg join parti kuali tu tak sayang jawatan ke?
      Kalau tak sayang jawatan dan berprinsip, letak jawatan... Selesai masalah. Tidak lg terikat dg baiah.
      Tidak gugur talak 3
      Tidak mentedarah duit haram.
      Tak ada org paksa jd calon kalau tak sanggup berbaiah.

      Tak lagi digelar anjing gila jenis Rotweiler.

      Delete
    2. CERITA IKAN PATIN BEROTAK UDANG GALAH SEPIT BIRU. BEGINI CERITANYA:

      "Istiqamah dalam perjuangan sehingga mencapai kemenangan". Ini adalah slogan Pas yang digunakan sebagai retorik untuk memujuk ahli-ahli Pas agar tidak keluar parti. Sekarang ini dikhabarkan, berbondong-bondong ahli-ahli Pas yang menyertai Parti Amanah Negara (Amanah). Sangat indah slogan ini apabila diungkapkan tetapi teramat payah untuk dipraktikkan. Bagaimana Pas boleh dipercayai oleh ahli-ahli, jika pemimpin-pemimpin tertingginya tidak istiqamah dalam mengotakan janji-janji yang telah diucapkan. Mursidul Am Pas dengan tegas menyatakan Pas akan memutuskan hubungan sekiranya PKR menyertai gabungan baharu. Kelmarin PKR, DAP dan Amanah telah menubuhkan Pakatan Harapan. Hari ini Pas menyatakan masih bekerjasama sebagai anggota kerajaan dalam konteks tiga orang adunnya kekal menjadi Exco di Selangor. Sekarang ini masyarakat melihat Pas sebagai parti yang tidak ada prinsip dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan dapat mempertahankan kuasa yang sedikit. Dalam konteks kerajaan Selangor, sewajarnya ketiga-tiga exco tersebut meletakkan jawatan kerana Pas telah menolak untuk menjadi komponen Pakatan Harapan. Pada hakikatnya Pas terlalu sayangkan jawatan-jawatan lantikan politik dan ganjaran-ganjaran lain di Selangor. Pas berjuang yang kononnya untuk menegakkan hukum Allah hanyalah pada bibir mulut sahaja, pada hakikatnya perjuangan mereka menjurus kepada duniawi sahaja. Pemimpin Pas sanggup menjilat balik ludahnya semata-mata kerana keceluparan lidah yang tidak bertulang. Pas sudah dilihat parti yang hilang arah tuju kerana sering cakap tidak serupa bikin, dan bikin juga tidak serupa cakap. Harap-harap orang bukan Islam tidak lagi menganggap tutur kata pemimpin Pas sebagai lambang komunikasi Islam yang sebenar.

      Delete
  35. CERITA IKAN DUGONG TAPI BERKULIT TEBAL DAN MENGGERUTU. BEGINILAH CERITA ASAL-USULNYA:

    Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata sekolah vernakular masih lagi beroperasi hanya kerana permintaan supaya ia ditangguh, tetapi cadangan memansuhkannya sudahpun dibawa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 September, 2015.

    Pemansuhan sekolah vernakular mampu mengurangkan masalah perbalahan kaum di Malaysia, kata Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria, lapor Sinar Harian. Menurut akhbar berbahasa Melayu itu, Harussani menegaskan cadangan tersebut sudah dibawa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menteri kabinet yang lain. Bagaimanapun katanya, disebabkan kaum lain meminta agar perkara itu ditangguhkan, sehingga kini sekolah-sekolah tersebut masih beroperasi. "Yang jadi masalah, saya sudah tegur daripada dulu, saya sudah jumpa PM dan menteri semua. Saya kata, masa kemerdekaan dulu, perjanjiannya hanya satu sekolah kebangsaan. "Sekolah Cina akan ditutup dalam masa 6 bulan, sekolah India juga akan ditutup dalam masa 6 bulan. Semua bersetuju pada masa itu. Tetapi kerana Cina minta tangguh, kita pun kata ya, ya sampai sekarang," katanya kepada Sinar Harian. Harussani berkata, sekiranya hanya ada satu sekolah, masyarakat bukan Melayu di Malaysia akan menjadi seperti di Indonesia dan Thailand yang bertutur menggunakan bahasa kebangsaan. Beliau turut mengambil contoh senario yang berlaku di Singapura, pembubaran sekolah Melayu dan Cina menyebabkan peradaban rakyat di sana lebih baik berbanding Malaysia. "Di Singapura hanya ada satu sekolah iaitu Inggeris. Sekarang mereka sudah tiada beza, fikiran mereka juga sama sebab itu ada hormat-menghormati. "Cuma di sana, nampak Melayu diketepikan apabila mereka meminta kerja. Biasanya mereka memilih orang yang berkelulusan lebih tinggi dan lazimnya Cina yang lebih tinggi akademiknya," katanya kepada akhbar itu. Harussani turut mempersoalkan tindakan pemimpin kerajaan yang memberi muka kepada kaum lain untuk memerintah di Malaysia.

    ReplyDelete
  36. Kerajaan yg ada sekarang terpaksa mengikut rentak kerana pihak opposition yg diketuai oleh Brader Anwar Bin Ibrahim (BABI) berjanji akan menghapuskan hak istimewa Melayu, kekalkan sekolah vernakular dsb. Mahathir telah ilhamkan sekolah wawasan ttp telah dituduh ingin meminggirkan bahasa cina, India dan seterusnya menghapuskan identiti cina, India dll. Dan..gagal. Melayu opposition sokong permintaan cina India utk dptkan kuasa, jd PM, tutup kes liwat, bersihkan nama yg memalukan.
    Sekarang terima apa yg jadi.

    ReplyDelete
  37. Bacalah!

    1Malaysia Development Berhad (1MDB) dijangka mengumumkan satu daripada tiga firma asing sebagai pemenang bida untuk mengambil alih 13 aset tenaga Edra Global Energy Berhad miliknya yang bernilai RM10 bilion atau AS$2.3 bilion, dalam usaha mengurangkan hutang piutang syarikat tersebut.
    Sumber industri berkata, firma tenaga berpangkalan di Arab Saudi, ACWA Power International dan Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar dikatakan berada di hadapan dalam senarai empat pembida, bersama satu lagi entiti asing dan juga firma tenaga tunggal dari Malaysia, Tenaga Nasional Berhad (TNB).
    “Keputusan itu dijangka diumumkan secara rasmi selewat-lewatnya awal Oktober ini iaitu minggu depan,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
    Sumber industri bagaimanapun, melahirkan kebimbangan keputusan menjual kepada entiti asing boleh memberi implikasi sebaliknya terhadap 1MDB yang kini bergelumang dengan pelbagai kontroversi dan persepsi.
    “Sebanyak 15 peratus aset Edra merupakan loji janakuasa tempatan dan dengan kepentingan menyediakan bekalan elektrik yang lancar ke seluruh negara, ia adalah dalam kepentingan negara bahawa aset-aset itu kekal dikuasai entiti Malaysia, bukan dijual kepada entiti asing,’’ katanya.
    Malah ujar sumber industri, langkah ini dikhuatiri memberi kesan kepada kerajaan Malaysia kerana penjualan aset Edra kepada entiti asing bermakna pertama kali dalam sejarah industri strategik negara, aset jana kuasa dimiliki orang asing.
    “Bila dikuasai oleh orang asing, siapa dapat membendung kemungkinan harga lebih tinggi jika bukan para pengguna iaitu rakyat Malaysia?,’’ soalnya lagi.
    Lebih membimbangkan ujar sumber industri itu lagi, penjualan Edra kepada entiti asing akan menutup peluang kepada vendor-vendor tempatan termasuk Bumiputera yang telah berjaya dibimbing selama ini.
    1MDB pada asalnya, mengumumkan rancangan untuk menyenaraikan perniagaan tenaganya pada Julai 2014, untuk menjana dana sebanyak RM11 bilion.
    Sebahagian daripada dana itu bertujuan untuk membayar balik hutangnya yang menggunung kepada RM42 bilion setakat 31 Mac 2014.
    Menurut laporan, 1MDB ha­­rus memba­yar antara RM2.4 bilion hingga RM2.7 bilion setahun dari segi faedah pinjaman.
    Rancangan tersebut bagaimanapun, telah dibatalkan dengan 1MDB memutuskan untuk menjual kepentingannya dalam Edra.
    Aset Edra terdiri daripada lima loji jana kuasa tempatan dan lapan antarabangsa termasuk di Bangladesh dan Mesir selain merupakan yang kedua terbesar di Malaysia selepas Malakoff Corp Bhd.

    Syarikat kerajaan itu juga mempunyai asetnya di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan di Pakistan menerusi syarikat usaha sama.
    Keseluruhannya Edra memiliki kapasiti penjanaan tenaga sebanyak 5,500 MegaWat yang dianggarkan bernilai RM10 bilion oleh bank-bank.
    1MDB sebelum ini telah menandatangani Perjanjian Pembelian dan Penjualan Saham (SSPA) dengan TNB untuk mengambil alih 70 peratus kepentingan di dalam Jimah East Power Sdn. Bhd. (JEP), yang dimiliki 1MDB dengan nilai RM46.98 juta lapor Utusan

    ReplyDelete
  38. ZAMAN NIK AZIZ, KELANTAN BERSIH RASUAH.

    KENYATAAN MEDIA

    Jawatankuasa Kira-Kira Kewangan Negeri Kelantan (PAC) Perlu Segera Siasat

    www.amanahnegara.com

    1. Jawatankuasa Kira-Kira Kewangan Negeri Kelantan (PAC) perlu segera membuat siasatan terhadap beberapa pendedahan serius daripada salah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) negeri itu dalam sebuah akhbar perdana baru-baru ini.

    2. Ia termasuk pendedahan berkenaan projek Bandar Baru Dabong yang didakwa terbengkalai. Projek itu sepatutnya menyiapkan 48 unit rumah teres kos sederhana rendah, 196 unit rumah teres kos sederhana, 56 unit rumah berkembar, 106 unit banglow dan 20 unit rumah kedai.

    3. Turut dipersoalkan adalah kegagalan mengutip RM50 juta untuk dana rumah mampu milik rakyat Kelantan dan kemerosotan keuntungan syarikat yang diamanahkan untuk menjanakan dana itu melalui kawasan konsensinya seluas 20,000 ekar iaitu Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK).

    4. Parti Amanah Negara (AMANAH) pada dasarnya, tidak berhasrat mencampuri urusan pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan ini. Namun apabila pendedahan demi pendedahan dibuat secara terbuka termasuk di media perdana, maka ia telah mengundang persoalan dan persepsi yang tidak baik di kalangan masyarakat terhadap kerajaan negeri.

    5. Umum maklum bahawa Kerajaan Negeri Kelantan antara negeri yang direkodkan sebagai negeri 'bersih rasuah' di sepanjang pemerintahan bekas Menteri Besar Allahyarham Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    6. Sekalipun pelbagai perancangan jahat cuba dibuat oleh pihak tertentu untuk memburuk-burukkan pentadbiran Tok Guru sepanjang pimpinannya, namun ia ternyata gagal.

    7. Oleh itu, demi menjaga nama baik dan atas kepentingan rakyat Kelantan keseluruhannya, Parti Amanah Negara merasakan Jawatankuasa Kira-Kira Kewangan Negeri Kelantan (PAC) perlu segera membuat siasatan.


    HAJI HASANUDDIN MOHD YUNUS
    Naib Presiden
    Parti Amanah Negara
    22 September 2015

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti kuali sibuk sgt knp? Pendaftaran dah lulus ke belum?
      Ada berapa kerusi di DUN Kelantan?
      Suruh Husam musa jawab perihal Dinar Emas Kelantan. Apa jadi?
      Lebuhraya Rakyat toll free apa jadi?

      Menyibuk betul kuali ni.
      Selepas PRU14 kita kita bincang
      Masa ni duduk diam diam, jgn nak menyampuk.
      Bodo buat kerja bodo
      Jgn nak memandai
      Jgn tunjuk pandai.

      Delete
    2. Bila pas nak putuskan hubungan dgn PKR. PKR dah melampau sebab bekerjasama dengan amanah dan Dap. Melampau betul PKR nih. Mih kita putuskan hubungan dgn PKR...

      kah kah kah kah
      munapik betol la

      Delete
  39. Aku sokong razak ajak.memang anonymous bengong.yg tajuk lain komen.yang dok sangkut tghh dan pas tu apa kejadahnya.kalau benci dgn tghh dan Pas sekalipun diam sudah la.jgn dok fitnah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun... Aku satang sangat dgn TGHH dan setuju TGHH jadi PM Malaysia. Beliau banyak pengaruh dalam kalangan pelabur memandangkan beliau memegang jawatan timbalan pengerusi ulamak dunia. Beliau juga mempunyai hubungan baik dengan jepun. Ini boleh menarik pelabur dan menyelesaikan masalah hutang 1MDB. Harga ikan juga akan dapat diturunkan demi kebaikan rakyat malah industri pelancongan menjala ikan dan sotong mampu meneraju ekonomi baru setanding dengan Jepun. Siapa yang untung? Rakyat juga yang untung kan.....

      Delete
    2. Drp ko sokong razak, baik ko sokong hadi.
      kalu dia jadi PM ada jugak pekdahnya.
      sotong turun rega!!

      Delete
  40. Apalah nak jadi Ni, Dewan Harian masih tak buat keputusan tepat. Masih terapung apung. Ahli pun pening jadi Nya.
    PKR dan tunjuk jalan keluar, mesyuarat meja bulat tak hadir. Sepatutnya secara gentlemen keluar ajelah. Masih lagi nak bekerjasama dengan PKR? Adoi, tak Malu Ke.
    Buat lah keputusan, Hampa sungguh saya dgn pemimpin yang tak dapat buat keputusan jelas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu tuan haron dah bg tau nak putus hubungan dgn pkr klu pkr join pakatan. Keluar la...keluar la....keluar la...bila nak keluar...tak malu ker kalu tak keluar.... cepat la keluar

      Delete
  41. Mohd Izani Mohd Zain...
    siapa dia ni...
    dua pupu dgn najib ke?
    atau kwn baik masa kat asrama...

    ReplyDelete
  42. Kesian aku kat geng2 cangkul imayam..yg korg nak sakit ati pesal..hina kutuk tghh..harun din smua..diaorg bkn kna mngena pun...siap hampa kuciwa sgala..kahkah..korg yg mroyan sbenarnya..gi layan tv imayam lah..loser

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.
      patutnya kita kutuk org yg dpt derma simpan kat akaun dia sorang aja tu

      Delete
  43. besok sudah datang Idul Adha yang kita tunggu ya gan?? Semoga anda yang beragama islam menjalankan Puasa Arafah hari ini, keep posting, thanks. Salam.

    ReplyDelete
  44. Mat sabu layak jadi ketua kampung je, itu pun kalau dilantik. Kalau jawatan tu dipertandingkan, aku tak berani nak bertaruh dia akan menang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku berani bertaruh, tapi bertaruh meggi aje laaaa...

      Delete
    2. hadi kalu pegang jkkk pun dah kira tinggi.
      itu pun kalu haron deng tak bertanding.

      Delete
  45. kesian blog omak dh jd pasar chow kit

    ReplyDelete
  46. Orang curi 2.6 billion pun dok rilek,takkan Datuk Anuar tak boleh bebas sebelum itu dan jadi perdana menteri...penganalisis bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana tak relak bhaii....
      dah kaya raya!

      Delete
    2. Itu untungnya menjadi serigala yang membela kawanan biri2 yang diternak dengan air kencing. Bila semua dah jinak, serigala boleh relak sambil goyang kaki.

      Delete
  47. Boleh termuntah aku rasa org baca komen bloq omakkau ni tapi aku rasa ini perkara yg sihat utk geng pancai dr dok meroyan seorg diri jd baik meroyan dibloq omakkau.semua org perlu mengucapkan tq kpd omakkau.tanpa pas ternyata mereka dilihat sebagai pakatan harapan badut semata mata.mereka kata mereka kuat tanpa pas yg dikatakan kianat itu.padahal mereka hanya menyedapkan hati yg berasa aneh.org ramai melihat mereka spt membuat lawak shj.barangkali krn telah mengankat pelawak mat sabu itu menjadi org penting.whats a pathetic group of people spt kata felicia.hj hadi n pas tdk akan dikutuk jika sokong dap.pancai is just like a litle child.biarlah mereka gembira dgn permainan bodoh yg mereka cipta sendiri.terus menembak n memburukkan pas nanti mereka akan sedar yg tertembak n sakit hanyalah mereka sendiri.ia hanya senjata mkn tuan.kebodohan yg tak ingin diakui.nuar nuar byk kan taubat a amal baik mungkin masih ada peluang utk jd pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa kali aku nak kata..
      Hadi saja sesuai jadi PM
      dia rapat dengan jepon
      tak paham2 ke hapa?

      Delete
  48. Orang curi 2.6 billion pun dok rilek,takkan Datuk Anuar tak boleh bebas sebelum itu dan jadi perdana menteri...penganalisis bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tu yg terlebih bodoh, 2.6b tu duit derma, tapi knpa lah org tak derma kat aku, kalau dpt kat aku, aku akan beli telefon yg mahal 2 utk aku selfie dgn amoi-amoi. Telefon tu aku bg hadiah kat amoi-amoi.

      Delete
  49. Lucu la pancai yg tulis panjang panjang tu.cerita merapu buat semak bloq omakkau je.nasib baik omakkau baik lepas je semua komen.komen kutuk diapun dia buat tak kisah je.omakkau pejuang sejati.pancai merapu tu sedar ke tak atau mmg otak udang mcm mat sabu.ingat org malaysia ni rajin membaca ke komen pendek pun belum tentu dia org baca ini pulak yg panjang merapu mcm tu.taik kucing hang la kalau org malaysia rajin membaca dah lama pakatan menang.

    ReplyDelete
  50. Alhamdulilah dulu takut nak undi PAS walaupun bencikan rasuah BN, sebab PAS tunduk kepada DAP dalam isu kalimah Allah, sekarang Allah dah tunjukkan kebenaran, amin

    ReplyDelete
  51. Pancai yg dok sibuk kutuk hj hadi n pas itu nanti akan melihat tak ada kebaikan apa pun utk parti mereka melain kan org melihat mereka telah menjadi badut sarkas cuma.padahal pas pula akan menjadi bertambah kuat.aku nasihat je sbb kesian tgok korang bodohkan diri sendiri.aku rasa geng meja bulat telah tahu pas tak akan dtg tp mereka berharap juga jika pas ingin memalukan muka ternyata kutukan pancai telah memakan diri.aku melihat geng meja bulat pucat lesi semuanya sbb pas tak dtg.entah entah ada yg telah terkena demam kura tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sbb Pas tak datang.
      Senang sikit kerja nak bungkus pas.

      Delete
  52. Mereka mengata pas telah menjadi kera sumbang padahal mereka tak sedar bahawa mereka adalah kera sumbing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun sumbing, masih ramai amoi yg nak ajak selfie, berebut rebut pulak tu. Bayangkan kalau kera tu tak sumbing, mau ada yang patah kaki dan tangan kerana bergaduh sbb nak selfie dgn kera yg tak sumbing tu.

      Delete
    2. Pas memang parti kera sumbang.
      tak boleh nak bercampur dengan orang lain.
      Pas suka duduk sorang2 atas pokok.
      Lama2 jatuh pokok terus mati.

      Delete
  53. Air yang tenang jangan sangka tidak betgelora dibawah. Bangun JE pagi Ni, benda yang aku Dengar ialah perbincangan tentang keputusan pas tak join jemaah harapan. Bila pemimpin tak Ada halatuju jelas, Ahli dibawah kena berbincang sesama sendiri.
    Kena buat keputusan sendiri.
    Pas tekad untuk tidak bersama harapan tapi mengekalkan kerjasama Dengan pkr. Apa ke benda la.....Nik abduh pun sebenar Nya pening....

    ReplyDelete
  54. tak pernah dengar pun pensyarah kanan UPM ni....biasalah pensyarah kangkong buat analisis....kalau pensyarah tangan kanan tu analitikal adan adil dgn ilmunya tentu dia tahu betapa peranan Anwar mengubah lanskap sosiopolitik negara ini....betapa Anwar ditekan,dan hampir dibunoh masih bisa menyatukan pelbagai bangsa dalam mengurangkan konsentrasi kuasa kpd BN, meskipun BN menggunakan seluruh jentera kerajaan tanpa malu....malangnya profesor kanan itu gagal melihat secara kritis impak Anwar ...kasihan pelaqjar UPM mempunyai pensyarah yang kelas itu....

    ReplyDelete
  55. BILA LA AGAKNYA PAS NAK PUTUSKAN HUBUNGAN NGAN PKR NI?
    DULU KATA NAK PUTUS...
    NAPA TAK PUTUS2
    PENAT LA TUNGGU LAMA MACAM NI

    ReplyDelete
  56. Apa pun kami kaum pondan(nyah²) gay(kaki penjubur²) tetap menyokong Anuar manjadi PM... dan Ambiga menteri khas kami.

    ReplyDelete
  57. kami pangkah pas sangat berharap abdul hadi awang jadi perdana menteri malaysia. takbir allahuakbar.. who cares orang nak underestimate abdul hadi awang. tak suka pas janganlah duduk malaysia, pegi cari mana negara yang nak terima kau.. pandai pulak nak belajar oversea kebulur duit biasiswa penuh yayasan bagai.. keluarga pokai tak cukup duit kan nak hantar jauh-jauh perhabis duit beratus ribu.

    ReplyDelete
  58. Alhamdulillah. . Semua komen2 di atas x de satu pun yg berjaya meragukan aku bhwsanya PAN adalah amah DAP.. dan mmg disayangi org cina dan negara cina. Buktinya?.. Buktinya ialah kalau RUSSIA ada BERUANG Putih, CHINA ada PANDA Putih (PAN-DAP).

    ReplyDelete