KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 2 January 2015

PANORAMA MENYAYAT HATI SELEPAS BANJIR SURUT DI MANEK URAI... ALLAHUAKBAR!!!!



KUALA KRAI: Pertama kali menjejak kaki ke Kampung Manek Urai Lama selepas menyeberangi jambatan merentangi Sungai Lebir, hati sesiapa sahaja menjadi luluh. 

Malah ada yang tidak dapat menahan perasaan. Tiba-tiba berjurai titisan jernih di pipi melihat kekuasaan Yang Maha Pencipta.

Semuanya sudah bertukar menjadi padang jarak padang terkukur. Ketika melewati jambatan di Kampung Manek Urai Baru dari awal lagi sudah kelihatan kereta tertunggeng, terbalik dan terperusuk ke bawah lembah.

Pelbagai situasi yang tidak pernah disaksikan dapat dipertonton di kampung tersebut. Panoramanya hampir serupa dengan Acheh pada 2004. Cuma yang membezakan mangsa korban tidak ramai.

“Di Acheh tsunami ombak, di sini tsunami air sungai. Sama-sama kuat, sama-sama gagah. Biar apa pun kami bersyukur kerana tidak berlaku banyak kehilangan nyawa.

“Sepanjang tujuh malam kami berhempas pulas untuk menyelamatkan diri. Ada yang terpaksa dua kali berpindah selepas tempat pertama juga dinaiki air.

“Berteduh di tempat pemindahan dengan berhimpit-himpit dan berdepan dengan kekurangan makanan. Kami juga memasak nasi menggunakan air bah,” katanya seorang mangsa banjir di Kampung Manek Urai Lama.

Beliau berpindah ke Masjid Kampung Manek Urai Baru bersama keluarga dan penduduk lain. Hanya bukit di belakang masjid yang menjadi tempat mereka berlindung.

Kawasan lain semua tenggelam. Kampung Manek Urai Lama hanya tinggal Bukit Kajang. Dua kampung tenggelam sama sekali pada bah besar tersebut yang bermula 22 Disember.

Keadaan luar biasa yang berlaku di Manek Urai Lama mengundang ramai datang berbodong-bodong bagi melihat sendiri kesan tsunami air bah.

Kenderaan bertali arus biar pun terpaksa meredah selut yang agak tebal. Mereka tenggelam dalam kelu sambil merakam kesan bah besar yang tidak pernah disaksi sebelum ini.

“Orang tua yang meniti usia lebih 80 tahun di Kampung Chatang memberitahu tidak pernah melihat lagi bah besar seperti yang berlaku baru-baru ini.

“Bah merah yang dikatakan paling besar dalam sejarah pun tidak sebesar bah yang berlaku kali ini. Dahulu bah merah air lambat surut, sekarang banjir surut lebih cepat,” kata Zakaria Ibrahim, 57.

Menjejaki Kampung Manek Urai memperlihatkan suatu yang tidak pernah terlintas di fikiran manusia. Ada sisa-sisa rumah terletak di pokok, rumah menghimpit antara satu sama lain dan pokok tumbang merentangi jalan.

Masjid Urai Lama juga dihimpit sebuah rumah. Apa yang tinggal sekarang hanya tapak rumah, tiang dan simen konkrit. Banyak tiang elektrik juga menyembah bumi.

Ada juga besi rumah yang belum siap bengkok seperti dibelok seseorang menggunakan jentera. Ada dinding konkrit rumah pecah dan terhumbang ke bawah.

Masih banyak lagi jalan di kampung itu yang tidak boleh dilalui, kesan-kesan runtuhan rumah berserempak di sana sini.

Sementara itu Pengarah Bilik Operasi Bencana Banjir Kuala Krai, Hilmi Abdullah menafikan dakwaan bekalan bantuan banjir melimpah ruah di Kuala Krai.

Katanya, dakwaan itu mungkin dibuat mereka yang tidak berada di lapangan dan tidak terlibat samada sebagai sukarelawan membantu mangsa banjir.

“Permintaan barang keperluan asas terutamanya beras, sardin, gula, biskut dan pampers amat tinggi dan belum mencukupi. Bekalan air mineral dan minuman masih dapat menampung permintaan setakat ini,” katanya di sini.

108 comments:

  1. Hujan sdikit je. Ini psl pembalakan haram al jubori

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang islam mengambil iktibar dari musibah. Akan insaf dan menilai diri.
      Akan bertambah kuat imannya. Meminta ampun akan kesilapannya.
      Orang lain akan kembali keperangai lama. Masih tak insaf.Tidak dapat menilai diri .
      Masih menyalahkan orang lain.

      Delete
    2. Pagi tadi ustaz menceritakan tentang surah maryam ayat 88-90. Tentang Langit dan bumi mengeluarkan air akibat puak yang menyata Tuhan ada anak.
      Adakah ini akibat tindakan pas yang membenarkan ugama menggunakan nama Allah untuk tuhan mereka?
      Dimana mereka mengatakan Allah ada anak. ?.Tuhan juga terbahagi tiga?.
      Mungkin ini balasan Allah kerana ada pemimpin pas yang tidak mempertahankan kalimah Allah dari disekutukan oleh ugama lain?
      Fikir fikirkan.

      Delete
    3. Komen macai memang cam tu lah...tak ada otak...trengganu..pahang banjir tu kerana apa ya?

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Bila Allah turunkan musibah, ianya akan kena keatas semua . Bukanya kepada yang bersalah. Tetapi kepada orang yang baik juga.
      Selalulah kemasjid dan surau untuk belajar. Tak kisahlah walaupun 90% ustaz sokong pas.
      Ilmu yang ditetima tetap bermanfaat.

      Delete
    6. Masjidil Haram pun pernah banjir berkali kali...kat sana tiada balak atau hutan...masaalah utama banjir ialah faktor topografi dan hujan lebat ataupun segalanya urusan Allah.Banjir tidak pilih negara,parti atau kaum...jadi macai umporno jangan guna otak lembu untuk komen keh keh keh

      Delete
    7. Ya urusan Allah. Pasti ada sebab Allah turunkan.

      Delete
  2. Betul.bala akibat pemimpin al jubori altantuya

    ReplyDelete
  3. Akhirnya... DSAI muncul jua setelah banjir surut... takut air jugak rupanyer.. rugi pkr dpt pemimpin yg takut air

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.....
      Saudara tak takut air ke????? Kalau ya kenapa beribu penduduknya lari menyelamatkan diri???? Memang bangang! Buat apa anwar mesti ada??? Dapat ke di bantu??? Bukan ke ada anak buahnya akan memberi bantuan. Guna akal bila berbicara, tak guna mengata kalau sdr entah buat apa.

      Delete
    2. dia tunggu air mak kau keluar dulu

      Delete
    3. 17:37..mak kau keluar air, bapak kau keluar taik..terberak.

      Delete
  4. Presiden pkr, ds azizah jgn lupa tinjau kawasan. Kesian org kajang... time banjir yb sendiri pun tak turun padang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pr hanya tahu ambil gambar aje, dengan hantar model cantik dap pegang bendera semasa banjir itu pr tahu
      http://3.bp.blogspot.com/-ITjT6a-5-c4/VKD2ZlIlTSI/AAAAAAAABkw/MgNJTo4PWRo/s1600/SOYA2.jpg

      Delete
  5. Kita tak lah perlu melihat APA ITU pada orang.tetapi kita lihat diri sendiri APA yg telah kita buat .Muhasabah diri .Allah melihat isi hati setiap insan IKHLAS atau tidak.

    ReplyDelete
  6. Ahmad yaakop letak jawatan mb bodoh suka ber ug dgn umno sabit tu tuhan tak redho.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ber UG dengan PKR sekular liberal dan DAP babi lagi2lah tuhan tak redho

      Delete
  7. Anon .. 15.26
    baik LU makan BABI .. SAMA ITU MAT SABU.
    ADA BETUL KE !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pun makan sama lah ajak mak kau ,bapak kau,jamu sama-sama

      Delete
  8. sedihnya... harap semua dapat kembali pulih seperti sediakala.

    http://buasirotak.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. This Is What You Really Want !!
    Something That Beyond Your Imagination !! >>> CLICK HERE !!

    ReplyDelete
  10. Patutnya kita skrg nie ambil iktibar akibat dr pengondolan yg rakus balak2 yg hantam rumah nie...balak sekat air bila balak bergerak air dilepaskan kuat...so fikirlah.... salah kan pas puak nie akan memaki umno tp itulah yg terjadik....nie baru balik dr kuala krai n manek urai...sian spnjang jalan ada yg melambai minta makanan n apa yg ada.....semua org islam....so puak pas pikir2kan lah sapa nya angkara dan lg satu kalu x pegi menolong jgn la sedap mulut memaki hamun...mmg letih dr isnin sampai jumaat....dgn tido pun x menentu.....kami pun manusia ada letihnya lg pun pulak ramai sesangat bukan seorang dua....jdik mana yg terkasar termarah tu adat mmg ramai yg nak d bantu....pastu mangsa banjir nie pun leh tahan dgn bahasanya dgn marahnya tp kami faham sama sama letih.....siapa punya salah....fikirlah puak pas dan org kelantan. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....
      Lagi ada bangang!!!
      Banjir ni bukan semua sebab balak kenapa pula salahkan pas dan rakyat kelantan??? Habis negeri lain yg banjir kena juga salahkan umno dan rakyatnya???? Guna akal bila berbicara , tak tahu jgn suka main ckp sedap mulut je....nanti bengkak mulut kamu di laknat.
      Banjir ini memang akan belaku tak kira padang rata ke hutan ke penuh bangunan ke tetap akan banjir sebab air naik dan hujan melimpah tanpa henti. Kalau nak selamat tinggal tempat tinggi bukan tempat yg boleh bertakung dgn ini pasti akan ditenggelami air.

      Delete
  11. Hbs banjir kat Pahang and Teregganu tu sebab PAS jgk ke wahai Pertubuhan Bangsa Ungka dan Beruk a.k.a UMNO (Ungka Monkey Nation Organization? dasar benih binatang mcm tu la kalo dah dapat keyboard bangsa beruk mcm hang ni tak layak bercakap...dasar binantang!!!! kah kah kah...

    ReplyDelete
  12. Biar kan saja tok guru ber doa2 gampang sikit....mana la tahu tetiba doa gampang tok guru kali ini mujarap tetiba jer bersih....zaman tok guru gampang ni la kayu balak sampai tersadai di bawa banjir depan rumah mangsa banjir....gampang oo gampang punya tok guru.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 16:10 ni calon mampus mayat tukar jd babi hitam ni...sok pakat buang dlm longkang je bangkai dia ni ..gampang oo gampang punya bangkai babi sebut nk nk campak ke longkang sok ye ...kahkahkah

      Delete
    2. 16:10 tu anak gampang ...

      Delete
  13. Banjir kat Pantai Timur tu dah tiap2 tahun. Dari dulu lagi. Ulang sekali lagi.... PANTAI TIMUR. Betullah banjir besar tu satu ujian.... Tapi Allah beri otak untuk menghadapi dan elakkan ia dari beri kesan buruk. Manusia perlu berfikir dan bertindak. Siapa manusia yang paling penting berfikir dan bertindak???

    Tentulah kerajaan pusat(negeri dibawahnya Terengganu/Kelantan/Pahang) yang mempunyai dana terbanyak. Apa keraajaan persekutuan melalui jps buat???

    Katakanlah tak berlaku banjir besar nie... Cuma banjir biasa ja....

    Apa berlaku....???

    Kenyataan standard "Biasalah banjir kat Kelantan dan Terengganu...". Itulah pemimpin negara dan itulah yang akan berulang 100 tahun lagi.

    Jika berjalan di Putrajaya.... tak terfikirkah duit berbillion untuk membangun dan mengurus kawasan itu patutnya digunakan untuk projek tebatan banjir di Pantai Timur yang ramai MELAYU..

    ReplyDelete
  14. Buat la macam mana ..
    BALA DARI ALLAH ..
    AIR SELUT KUNING ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujian dan bala ?
      Tepuk dada tanya iman
      Tepuk pale najib tanya macai nape bodoh sngt

      Delete
  15. ada macai yang anta komen banyak2 tapi org yang sama,,awas,ini anjing kita kasi sepak bontot ramai2 hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko kut anjing tu ...kahkahkah

      Delete
    2. ni la anjingnya..hahah org yg sama tp anta sampah banyak2..hahah

      Delete
    3. O1:35 x ngaku lak, takut kene sepak ramai2 ye, jgn risau x de siapa pun nk usik ko, org nk komen biarkn lh...lg pun blog ni bukan ko punye....kahkahkah

      Delete
  16. Mamat Kodiang KapitalisKedah2 January 2015 at 19:15

    Aku rasa, banjir ini ialah balasan yang Tuhan turunkan kpd org2 Kelantan kerana mencerca Datin Seri Rosmah Mansor.

    Andai ini benar,
    Ya Rosmah, engkau ampunilah org kelantan,
    ampunkan segala dosa mereka2 yang mencerca dan menghina serta memfitnah Datin Seri Rosmah,
    Ya Rosmah,
    kini Tuhan telah menunjukkan kpd kami bahawa engkau dianiaya dan engkau berada dijalan yg benar serta doamu yg dianiayai telah dimakbulkan,
    Betapa byknya harta org kelantan yg ditimbunkan mereka hasil mereka berniaga,
    org2 kampung mereka byk hidup mewah dgn duit yg banyak
    hasil berniaga di negara aman kawalan kerajaan BN.
    Namun, kerana keceluparan mereka, segala kemewahan mereka musnah sekelip mata.

    Ya, Rosmah, engkau ampunilah mereka, doakanlah agar mereka dapat mengembalikan kekayaan mereka kembali yang telah hanyut dibawa arus banjir.
    Tolonglah doakan untuk mereka Ya Datin Rosmah, tolonglah doakan mereka, Ya

    Datin Rosmah, tolonglah doakan mereka Ya datin Rosmah sepertimana doamu pada para usahawan2 Melayu agar berjaya seperti sekarang seperti kami.

    Tolonglah ampuni mereka, Ya Datin Rosmah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade gak manusia yg taksub, mirip mcm menyembah si rosmah ni, 19:15 ko pengikut no. 1 dia ke ...kahkahkah

      Delete
    2. Rosmah tu anjing negara xpyah taksub sngt la babi.

      Delete
    3. Dri kw dok melaluk mcm org stim gam cap senapang noe baik kw g umh rosmah pastu ajar sal agama nak mengharap ustaz umno celake mmg xla .ade ke pempuan mcm rosmah to kw dok sanjung... Malang btol mak bapak kw .

      Delete
    4. Bila pulak Rochmas masok Keristian jadi paderi tukang mengampon dosa orang. Harap pihak bekuasa siasat si mamat koddiang nih yang mempitnah Rochmas jadi paderi keristian

      Delete
    5. Mamat Kodiang KapitalisKedah2 January 2015 at 23:15

      Labbaiki, Ya Rosmah Mansor. Jangan komen2 macai PR menjadi asbab kemarahan DSRM sehingga beliau tidak mau mengampunkan dosa org2 PR Kelantan yg suka menghina beliau.

      Ingat, askar2 bunian Che Siti Wan Kembang yang bencikan si wahabi tokku paloh sedang mengepung Pulau Melaka, tunggu masa je signal dari Sheikh Abdullah Samaah untuk robohkan rumah MB kelate dgn umah poknik ajis.

      Delete
    6. 23:15 mentol ko dh fius ke ....kahkahkah

      Delete
  17. Rosmah Perempuan puaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa wan azizah dewa kipas tokong dap

      Delete
  18. Rosmah pompuan gatal dh ada laki pun cari laki lain.perangai org minang mmang macamtu...gila glamour gila kuasa gila harta...suka bodohkan laki

    ReplyDelete
  19. Dunia akhir zaman pompuan puaka dipuja ulama dihina...united monkey national organisation memang bangang...

    ReplyDelete
  20. Agak agak la ulamak tu macam mana yang nak di mulia kan....tak kan nnpk jubah tebal serban sekilo tetiba nk panggil ulamak....klu dia mcm gampang ulamak ssgt ke si gampang tu....banganggg....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku doakan keturunan kw termasuk kw skali sial smpai mampus sebab hina ulamak

      Delete
    2. Jangan hanya banjir dan tanah runtuh aja bala...sebenarnya Allah dah lama hantar bala kepada Melayu...telah menghina Melayu sehina2nya...menjadi kan bangsa yang merempat di tanah air sendiri menjadikan Melayu hamba abdi kepada China dan India...buka mata...ada tak India dan China menjadi pemandu lori, guard, sales girl, waiter, sales girl atau jadi kuli kepada Melayu....puak barat dah lama meletakan Malaysia sebagai negara yang mengamal "slavery"...
      Melayu miskin dan papa kedana....berapa kerat Melayu yang mampu beli rumah di bangsar, hartamas dan golden triangle...Melayu duduk di flet yang kotor dan busuk..

      Delete
  21. Doa satu stadium pun nk hancurkan org lain kena kat jubo sendiri masih tak serik serik lagi ke nk dijadikan pengajaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu ALLAH nk makbulkn xlame pn..kun fayakun.. Xperlu 1 stadium ..ALLAH mahabijaksna.. Rasuah judi zalim kepada rakyat xsalu dpt bala dwog salu happy2.. Mati itu pasti.. Neraka itu pasti.. so are yu ready? Kami org pas ari2 dk mendoakan agar yg zalim tumbang mampus jua nanti..

      Delete
  22. Sapa la yg mukakan doa mcm gampsng dialunkan. ...ksfir mrngkafir lakukan...srmbahyang 2 imam dimulaksn...laki bini bercerai berai...ari mendoakan agar yg zalim tumbsng msmpos jua akhirnya madih lagi tak serik serik lagi tu.....nak mampos ke apo ko nih....ahaks anon 21.42

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22:12 ko macai umno yg outdated, org umno pun dh x nk bangkitkn cerita kafir mengkafir, sembahyang 2 imam bla bla yg ko cerita ni, sbb cerita ko itu adalh angkara jahat org umno dulu gak, bagus gaklh ade nye macai mcm ko ni bertambah cepat lh umno hancussss...kahkahkah

      Delete
    2. Sedap nye ko cepat lupa dng apa yg berlaku...mana ada anjing lupa kan bangkai....macam lepaskan anjing tersepit.....melayu mudah lupa...

      Delete
    3. Melayu umno bangsat mcm ko lh yg madey cakap tu, mudah lupa dn bangang lak tu ...kahkahkah.

      Delete
  23. Kene banjir teruk pasal kerek sangat org kelantan. Tunjuk besar kepala kat org selangor bila keje kat sini. Blk la negeri banjir kau dan sokong la lagi parti kaPAS tu. Negeri sendiri takde kete utk rakyat sendiri. Datang negeri org tunjuk lagak dan besar kepala gengster. Mmg bgus la kene banjir besar. Bila org luar dtg negeri kelantan mula la puak2 kelantan ni tunjuk lagak. Mmg mundur teruk btol kelantan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat negeri selangor ni bapak ko punye ke, banyak cantik muka ko ....makan pun mak bapak ko yg tanggung nk cakap banyak lak ...

      Delete
    2. Padan muka org kelantan kene banjir besar. Tengelam trus lagi bgus. Datang negeri lain buat menyibuk je. Keje je la kat kelantan yg mundur tu. Negeri Johor pun tak mau la korang mat mat kelantan dtg merempat dtg sini. Harap2 mak bapak ko makan lumpur je la 23:00

      Delete
    3. Lepas ni johor lak tenggelam ko sekeluaraga makan lh pulak lumpur ....kahkahkah ...baru padan muka ko...kahkahkah

      Delete
  24. kalau nak mengomen tu pakailah akal yg waras...ini semua kuasa Tuhan
    gunalah otak sebagai manusia...jangan pakai otak spt be******k........

    ReplyDelete
  25. Org klantan sebelum pru dulu ramai di lantik jadi penjawat awan...bila pru datang masih pangkah PAS yg jadi anjing PR...lepas ni rakyat kelantan boleh kerja dengan tokey cina dan swasra......madu dibalas tuba.. oopss dibalas banjir.....padan ssgt la tuuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepale hutak ko ...kahkahkah

      Delete
  26. Mamat Kodiang KapitalisKedah2 January 2015 at 23:08

    Tengok, dah kena banjir pun, budak2 Pas kelate tak insaf2 lg. Kjaan dah bagi 500 juta dah, masih fitnah DSRM jalan2 kesana sini pakai jet negara. Entah2 software tu fitnah je, gambar edit.

    Korg, org PAS kelate kena dtg mintak ampun kat DSRM kerana byk sakitkan hati DSRM. Aku nak si Siti Zailah tu cium tangan DSRM mintak ampunkan dosa mek mek kelate yg suka umpat gosip DSRM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamat Kodiang KapitalisKedah2 January 2015 at 23:11

      Ingat, DSRM ialah bagaikan jelmaan Fatimah Al-Zahra di zaman ini. Sesungguhnya, sebahagian ciri keteguhan hati Sayyidah Fatimah a.s. ada dalam diri DSRM.

      Delete
    2. Org gile pun nk bg komen gak ... hah! gasak ko ...kahkahkah

      Delete
    3. Rosmah mansuh tu ibu anjing la setan .perosak malaysia.

      Delete
    4. 11:11..Kau marah dan cemburu ngan DSRM sebab mak kau tak dpt jadi isteri PM..kau meroyan ngan DSRM psal mak kau bodoh dan dungu tak sehebat Rosmah..betul kan cai?

      Delete
  27. Setiap manusia adalah pemimpin,pemimpin yg garang?pemimpin mesra?pemimpin timbangrasa?

    ReplyDelete
  28. Puak mahzab umno..

    ReplyDelete
  29. pada pendapat saya, inilah masanya wang zakat daripada sebahagian besar umat Islam yang menunaikan zakat di Malaysia digunakan untuk tujuan membantu mangsa-mangsa banjir untuk memulakan semula kehidupan baru mereka...mungkin salah satunya ialah membantu mangsa-mangsa banjir untuk membina semula rumah kediaman yang telah musnah disamping membantu memperbaiki rumah-rumah mangsa banjir yang rosak tetapi boleh didiami lagi...semoga sebahagian besar umat islam di malaysia mendapat kebaikan dan keuntungan di hari akhirat kelak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lancaulah nk bg kat puak kelantan pas binawe tu yg suka pd cina pelahab babi n mat dubur x mau la biar puak pas binawe nie rasa lah suka doakan org pecah perut...keluarga pecah belah ngan amanat hadi yg bangsat tu...lanacaukan ja puak kelantan nie

      Delete
    2. Anon 09:33 sama spesis dengan beruk Mat Yeh dari genetik umporno hehehe

      Delete
    3. Lu lg bangsat cap binawe

      Delete
    4. Aku bukan rendah2 pas tapi aku tengok orang kelantan ini tak suka bayar suka bayar zakat pada hal dia negeri ikut ajaran islam, contoh aje bila zakat fitrah pun di bayar secara berjumpa orang miskin ,bukan kumpul wang itu kemudia bagi pada orang miskin yg layak, orang kelatan ini langsung tak percaya pada jabatan islam kelantan yg uruskan wang zakat, ini aku lihat sikap orang kelantan itu , sehab itu kutipan zakat mereka tak seberapa dan mengharap negeri lain bagi wang zakat pada kelatan

      Delete
  30. Minta Wang Zakat lg susah bro bnyk borang kena isi minta cop mohor sana sini tu belum tentu lulus. Buat penat org kampong je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelantan ada jabatan agama dia, jabatan agama dia buat apa ia, tak akan dia orang habis wang zakat kelantan kot dengan ceramah yg bukan2

      Delete
  31. Tu la dulu penuh stadium..umno ko umno ko..bila turun bala..mana najib mana najib..mana agensi kerajaan..kami nk bantuan!nk makanan..tuhan maha adil..dgn umno yg sesama islam korang benci..hina dgn alkafirun dap..peluk cium walaupun dap sering mghina pas..dont just the book by the cover!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tak ko terfikir segala musibah (pembunuhan sana sini, pencerobohan lahad datu, kehilangan mh370, mh17 ditembak, banjir besar beberapa negeri, ribut, tanah runtuh, terhempasnya air asia) ini mungkin 'peringatan' kepada pemerintahan negara yang tidak diberkati? Jauh menyimpang dari ajaran dan perintahNya....apabila sesuatu bala diturunkan semua manusia di uji termasuklah mereka yang beriman...lagi satu hanya dap sajakah alkafirun? mca, gerakan, mic, ipf ppp al islami kot?? assobiyah

      Delete
  32. Kiki bukan just beb....judge la...alahai....

    ReplyDelete
  33. Orang hilang akal aja yg sanjung Rosmah tu.tuiih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org mati akal tu adalah mak kau..khak tuih!!!

      Delete
    2. Habis nk puja kau pi jd binawe la bangsat.. nk puja dap pelahab babi pi halau n sumbat dlm guni lg baik....nk puja mat dubur gila ka apa abih dubur die robeknya.....bodoh n a olang

      Delete
    3. Beruk mat yeh gen umporno memang berahi kepada dubur babi..contohnya bro anon 09:36 hehehe

      Delete
  34. Azmin arsh TSKI dan 7 pegawai lain bayar srmula wsng pampasan.....duit pampasan perlu dikembalikan semula.....bayar jgn tak bayar duit utk dibayar mangsa banjir lagi bagus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus kalu bg kat mangsa banjir yg bersyukur elok doa nya tp kalu bg kat puak binawe kelantan yg mendoakan sesama islam hancur tu bangsat namanya....dengan dap pukima bukan maun baik puak pas bahlul nie....jd x lah pulangkan

      Delete
  35. Anwar minta maaf pasal lewat bantu mangsa banjir...alasan tiket kapal terbang....baju brioni puluh ribu bole beli tiket kapalterbang x boleh beli lain...jubo ooo jubo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar tak balik sebab ada boxing day sell, dapat dia beli baju brioni dengan murah

      Delete
  36. Macai bee end otak kecik x bepusing kena boh minyak gris baru blh befikir yg diaorg pun tgh sesak jugak dlm keadaan skrg.

    ReplyDelete
  37. Sian komen macai amno yg bangang..mmg patutla najib gelar diorg bangang.kahkah

    ReplyDelete
  38. Kita ada Allah, Dia maha mendengar lagi maha mengetahui. Kita sama2 lah berdoa agar di beri kemudahan Dan meringankan bebanan yg di tanggung. Dia lah yg maha berkuasa atas tiap sesuatu perkara.

    ReplyDelete
  39. Masa PRK lepas..kat manek urai ni sapa yg menang..BN tau..kah..kah.

    ReplyDelete
  40. Org kt a atas smua mcm anjing dtg haid bodoh mcm beruk mgawan kecuali aku dan mangsa banjir.

    ReplyDelete
  41. Melaka akan buka ladang babi,tahniah borosmah lepas ni boleh la makan babi banyak2.

    ReplyDelete
  42. Rakyat klantan ramai penjawat awan....bila pilihanraya pilih pas yg jadi barua dap dan pkr lepas ni rakyat klantan kerja dng tokey cina dan swasta lagi bagus...tak perlu layan dan beri muka pada puak nih....madu dibalas banjir.....

    ReplyDelete
  43. Buek mamat kelantun yg berada diperantauan tu balik laa kek kampong. Umah ekau dah tongolam tu. Nengok2 laa kampong tongolam kau tu. Mano2 yg keto plat D tu balek2 laa kampong korang tu nengok apa yg ado laie. jgn dok kat pokan org dan lupo kampong sendiri. Awak tu asal kelantun wahai plat keto 'D'

    ReplyDelete
  44. Mohon Blogger Pro Kerajaan supaya memberikan Penekanan, Pendedahan serupa 999, mengenai kemusnahan Hutan yang berlaku di Kelantan..

    Blogger Pro Kerajaan dapatkan DANA drp pihak yg terbabit pergi sendiri ke kawasan tadahan hujan yg digondolkan dengan kejam oleh Regim DAP Bersaudara akibat kelulusan membabi buta oleh Pemerintah Kelantan iaitu Nik Aziz dan Husam Musa dan keseluruhan Exco terlibat perlu mengambil tanggungjawab di atas keputusan mereka.

    Mohon dapatkan gambar, interview dgn penduduk kampung, organisasi kerajaan pusat dan tempatan mengenai pembalakkan Halal dan Haram.

    Pembersihan Hutan yang berleluasa menyebabkan Air Menjadi Ombak Tsunami memusnahkan ratusan rumah, jalan dan jambatan..

    Serang Kelantan..

    Operasi Tsunami Kuning.

    Blogger Pembangkang gunakan isu Jet Kerajaan untuk alih isu Banjir Tsunami apalagi nak menyentuh Pembalakkan di Kelantan??

    ReplyDelete
  45. walau apa pun seluruh rakyat tahu kebobrokan pemimpin UMNO BN dalam apa jua keadaan dan bertambah dengan kedurjaan penyokong haram jadah mereka yang mahu melindungi fakta pembaziran yang dilakukan oleh pemimpin mereka terutamanya pemimpin UMNO BN yang berasal dari Kelantan, Pahang dan Trengganu.. maka semua rakyat Malaysia tahu (kecuali mereka yang bersedia untuk menjilat haid rosmah dan yang dengan rela hati menelan kahak najib) yang tidak mahu menerima kenyataan kebesaran ALLAH

    ReplyDelete
  46. Maka berkatalah golongan yg sombong dan kufur .. kembalikan "royalti minyak".. maka kami akan " membangunkan semula negeri kami dari malapetaka banjir...tiada apa yg tinggal didlm dada mereka kecuali sesalan pada sesuatu yg bukan menjadi "hak" nya .. dan kekal jua mereka dengan sifat sombong dan jelik hatta dilambung banjir yg luar biasa keadaannya..tiada lain "zikir" yg diucapkan selain celaan dan fitnah kepada sipemerintah.."royalti minyak".. bukanlah hak yg nyata kepada kelantan..kerana puak PAS khawarij dan sekutu khianatnya bukanlah pemerintah pusat..maka selagi kamu mencela mengadu domba dan memfitnah sipemerintah maka selagi itulah "tertahannya" royalti yg sangat kamu dambakan itu kerana Allahswt berkehendakkannya begitu dengan "mengeraskan" hati sipemerintah..pernahkah kamu bermuhasabah pada jalan yg kamu pilih ini..tiada manusia yg akan lembut hatinya jika dikalung celaan dan doa yg azab pada kecurangan yg diperbuat sambil menahan diri dari ucapan yg baik dan doa pengampunan pada segala perbuatan baik yg dilaksanakan..lebih buruk kamu dengan sombongnya berkata itu adalah hak kami dan ia tanggungjawap kamu sebagai pemerintah..inilah jln yg kamu lalui wahai puak PAS yg sombong lagi kufur sifatnya..

    ReplyDelete
  47. Asbab paling kukuh kenapa negeri kamu dilambung bah yg paling memudharatkan adalah hasil kamu merubah sifat hutan yg menjadi paksi di gunung ..kamu puaskan nafsu kamu dengan mengambil hampir semua pasak itu (pokok)..kini nikmatilah betapa "lazatnya" hasil dari perbuatan tangan kamu sendiri...ingatlah Allahswt tidak sedikitpun menzalimi hambaNya..melainkan hamba itu yg menzalimi dirinya sendiri..imej satelit yg diambil di kawasan lojing dan sekitarnya menjadi bukti kukuh lagi nyata betapa "zalimnya " kamu kepada diri kamu sendiri..apakah segala mahluk yg diciptakan Allahswt yg menjadi penghuni di dlmnya tidak menuntut "haknya" dihadapan Allahswt pada kerakusan kamu...yg mengambil hampir semua pasak bumi itu ?..apa yg kamu ingin setelah diambil segala pokok disana..pertanian apa yg mampu kamu usahakan dari kaki bukit hingga dipuncaknya ?..nauzubillah..penyakit buta hati perut ini berlaku di serata dunia ..di cameron highland..contoh paling nyata..yg nyata sifat kamu sama sahaja andai tidak lebih buruk dari saudara seakidah yg kamu sering cela itu..

    ReplyDelete
  48. Kini kamu lancarkan tabung baru sempena banjir.(boleh)..sebelum itu tabung projek lebuh raya.(boleh).ada juga tabung memali..(boleh)dan satu2nya tabung yg beroperasi 24jam adalah tabung kepada parti PAS dari awal penubuhannya sehingga pada waktu ini..apakah tiada sesiapa yg mampu berkata tabung kepada PAS adalah haram sejak ia menjadi pemerintah dikelantan 24 tahun yg lalu..kerana sipemerintah tiada "haq" untuk menerima derma untuk manfaatnya..."haq" untuk PAS ada sebagai pemerintah disesuatu negeri@negara ...tetapi bukan dengan derma dari golongan yg diperintah..Baginda saw menubuhkan baitumal setelah menjadi pemerintah...dan segala hasil dari pemerintahan Baginda saw di masuk ke baitumal lalu ditunaikan "haq" pada yg berhak..UMNO diawal penubuhannya meneriman derma dari orang awam..tetapi setelah menjadi pemerintah ia tidak lagi mengambil derma untuk puaknya..kamu menyeleweng pada syariat jika kekal mengambil derma untuk manfaat puak kamu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang benar umporno tidak mengambil derma dari rakyat, tapi menyamun harta serta hak rakyat lalu di faraid sesama umporno..full stop keh keh keh

      Delete
  49. This Is What You Really Want !!
    Something That Beyond Your Imagination !!CLICK HERE !!

    ReplyDelete
  50. Kesihan aku tengok.oh mak kau ini, nak petahan peliwat tegar, mana peliwat tegar itu ada ke dia melawat banjir dulu, sedang najib pun boleh balik dari us dengan cepat selepas main golf, anwar di new zealand hanya tahu naik basikal aje tak boleh balik dengan cepat pejalanan ke malaysia walapun perjalanan hanya tiga jam pun tak boleh balik. Tanya pada anwar kenapa tak boleh balik dengan cepat

    ReplyDelete
  51. Fekah n the gangs nak lawan azmin pasal pampasan juta juta....bakal terbongkar lagi la si bang non ko orang pasal klaim 15 juta walau gaji punaisehat 1 hinggit...kah kah...korang nk gaduh gaduh la....nk mintak tolong nanti bole lah tolong mana yg patut...tolong tengok kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang2 pkr dh nk hancur ni pecahkan saje rahsia2 pemimpin2 pkr ni, biar rakyat selangor sedar sape puaka sebenar dlm pr ....kahkahkah

      Delete
  52. Terimakasih infonya. semoga bermanfaat buat kita semua. salam sehat!! Informasinya sangat menarik sekali, selamat hari natal & tahun baru 2015..! haha

    ReplyDelete
  53. Watch "Kemusnahan hutan di kelantan/ Deforestation in Ke…" on YouTube
    Kemusnahan hutan di kelantan/ Deforestation in Ke…: http://youtu.be/lvT64KtUEcM

    ReplyDelete
  54. Laptop dah hanyut ke atau server tak ada omak...atau terputus hubungan tak update pun blog

    ReplyDelete